SPAL varautuu pelastustoimen työtaisteluihin

Kunta-alan virka- ja työehtosopimusneuvotteluissa päästiin osittaiseen ratkaisuun ja työrauhaan. Sosiaali- ja terveysalan neuvottelujärjestö Soten jäsenjärjestönä SPAL on neuvotteluratkaisun ulkopuolella.

- SPAL ja sen jäsenistö eivät ole sidottuja kunta-alan sopimuksiin, joten SPALilla ei ole työrauhavelvoitetta, järjestön johtaja Kim Nikula toteaa.

Sovittelulautakunta antoi kunta-alan sopimuskiistaan sovintoehdotuksen 10. toukokuuta. SPAL hyväksyi ehdotuksen, mutta Tehy ja Super hylkäsivät sen. Toistaiseksi Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT ei ole neuvotellut erillisratkaisusta SPALin neuvottelupyynnöistä huolimatta.

- Jäsenistömme virka- ja työsuhde-ehdoista on neuvoteltava pikaisesti työrauhan takaamiseksi. Tarvittaessa vauhditamme neuvotteluja työtaisteluilmoituksella, Nikula sanoo.

Neuvottelujärjestöt KT, JUKO ja JAU solmivat erillissopimuksen 6. kesäkuuta. SPAL kuuluu Sosiaali- ja terveysalan neuvottelujärjestö Soteen, joka ei ole osallisena sopimuksessa.

SPALin jäseniä on Kunnallisen teknisen henkilöstön virka- ja työehtosopimus TS:n ja Sosiaali- ja terveydenhuollon työ- ja virkaehtosopimus SOTEn piirissä. Sote-neuvottelujärjestössä SPAL vastaa Teknisten sopimuksen neuvotteluista. SPALin jäsenistöä työskentelee kunta-alalla pelastuslaitoksissa ja ensihoitopalveluissa.

Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen palomies-ensihoitajia.
Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen palomies-ensihoitajia.

Onnettomuuspaikkojen kuvaaminen on vaarallinen ilmiö – pelastusalan toimijoiden yhteinen kampanja kehottaa jättämään kuvan ottamatta20.6.2022 09:41:29 EEST | Tiedote

Liikenneonnettomuuspaikoilla tapahtuva kuvaaminen huolestuttaa pelastusalan toimijoita. Moni kuvaa ajattelemattomuuttaan, sillä kuvaaminen on nykypäivänä varsin luonnollinen reaktio – tilanteessa kuin tilanteessa. Kuvaa elämää – älä onnettomuuspaikkaa -kampanjan tavoitteena on lisätä tietoa onnettomuuspaikkojen kuvaamisen ongelmallisuudesta, jotta yhä useampi onnettomuuspaikkakuva jäisi ottamatta.