Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer

SPEKin tutkimus: Lähihoitajat huolissaan asiakkaidensa turvallisuudesta

Jaa
Lähi- ja perushoitajista yli 40 prosenttia on huolissaan asiakkaittensa turvallisuudesta viikoittain, päivittäin tai jopa jatkuvasti. Suurimmat huolenaiheet ovat asiakkaan kaatumiset, tapaturmat, liikkumis- ja toimintakyky. Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin jäsenille tehdyssä kyselyssä tiedusteltiin kokemuksia ja huolia, jotka liittyvät hoidettavien asumisen turvallisuuteen sekä vastaajien työolosuhteisiin, jaksamiseen ja turvallisuusosaamiseen. Tutkimuksen on tehnyt Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö (SPEK) yhteistyössä SuPerin kanssa.

– Huoli oli voimakkainta kotihoidossa, jossa kaksi kolmasosaa tunsi vähintään viikoittain huolta asiakkaidensa turvallisuudesta, sanoo SPEKin erikoistutkija Tarja Ojala. – Varsinkin iäkkäiden ja muistisairaiden asiakkaiden turvallisuus huolestutti työntekijöitä. Jatkuva huoli korostui erityisesti yötyössä.

Vajaa viidesosa vastaajista oli huolissaan vain yksittäisestä asiakkaasta. Yli puolella vastaajista huoli kohdistui useampaan asiakkaaseen. Noin kymmenesosalla huolen kohteena oli kaikki tai lähes kaikki asiakkaat.

Huoli asiakkaiden turvallisuudesta on tavanomaisempaa julkisen sektorin palveluksessa kuin yksityisellä toimijalla, joskin jatkuvaa huolta koetaan molemmilla sektoreilla lähes yhtä paljon. Eroa selittää asiakasryhmien ja hoivamuotojen eriytyminen. Kotihoidon asiakkaan turvallisuudesta ollaan huolissaan useammin kuin muissa hoivamuodoissa, ja kotihoito on tyypillisempää julkisen sektorin kuin yksityisen sektorin tai muun toimijan palveluna. Huoli asiakkaiden turvallisuudesta oli samansuuntainen eri puolilla Suomea.

Asiakkaiden tapaturmat ja toimintakyky olivat suurimmat huolenaiheet

Kyselystä ilmenneet suurimmat huolenaiheet olivat asiakkaan kaatumiset, tapaturmat, liikkumiskyky ja toimintakyky. Niistä oli huolissaan noin 70 prosenttia vastaajista. Vastaajia huolettivat myös asumisen turvallisuus yleisesti, väkivallan uhka ja lääketurvallisuus. Niistä oli huolissaan vajaa puolet ja eksymisistä ja katoamisista liki kolmasosa. Päihteet, tupakointi ja ruoanlaitto huolestutti noin viidesosaa vastaajista. Huoli oli selvästi tavanomaisempaa kotihoidossa kuin muissa hoivamuodoissa.

Asiakasturvallisuuden muissa huolenaiheissa nousi esiin asiakkaiden väkivaltaisuus toisiaan kohtaan. Samoin vastauksissa tuli esiin hoidon ja hoivan riittämättömyys, jota perusteltiin useissa vastauksissa henkilöstömitoituksen tai käytettävissä olevan ajan niukkuudella tai väärällä hoivapaikalla.

Huoliin on olemassa ratkaisuja

Noin puolet vastaajista (52,3 %) oli täysin tai jokseenkin samaa mieltä väittämästä Työssäni turvallisuuskehitys on ollut myönteinen / turvallisuutta on pystytty parantamaan viimeksi kuluneen puolen vuoden - vuoden aikana. Toisaalta lähes neljäsosa vastaajista arvioi, että kehitys on ollut heikompaan suuntaan.

Niukka henkilöstömitoitus, kiireen lisääntyminen, henkilöstön kuormittuminen ja sairaspoissaolot on mainittu useiden negatiivisesta turvallisuuskehityksestä kertovien vastausten taustalla. Mainintoja on myös kehitysehdotusten pysähtymisestä säästöihin vedoten.

SuPerin mukaan erityisesti henkilöstömitoituksen korjaaminen tapahtuu yksiköissä liian hitaasti. Työnantajien tulisi ennakoivasti tarttua epäkohtiin ja korjata niitä. – Työntekijöiden viestit on otettava tosissaan, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola muistuttaa.

Henkilökunnan turvallisuusosaamiseen tukea

Vaikka huoli asiakkaasta on hoitohenkilöstön keskuudessa yleistä, on ratkaisujakin olemassa. Hoivahenkilöstön turvallisuusosaamisella voidaan parantaa tilannetta. Lisäksi SPEKin Osallistava turvallisuus erityisryhmille -hanke on osoittanut, että kotona asuvien asiakkaiden omaa turvallisuusosaamista on mahdollista kehittää.

– Turvatekniikasta ja hoivapalveluista löytyy niin ikään apua,Ojala sanoo. – Samoin kuin yhteisöllisyyteen perustuvista vaihtoehdoista. Perheen ja sukulaisten lisäksi tukea voi tarjota naapurit ja vapaaehtoiset.

– Tutkimuksen tuloksia tullaan käyttämään turvallisuustyössä ja -koulutuksessa niin asiakkaiden kuin hoitohenkilöstön hyväksi, sanoo SuPerin asiantuntija Soili Nevala.

Kysely tehtiin 14.2.–12.3.2019 noin 32 000 SuPerin jäsenelle. Siihen vastasi 3 430 henkilöä.

SPEK haluaa kiinnittää huomiota ikääntyvien ja erityistä tukea tarvitsevien ihmisten turvallisuuteen. Järjestön tavoitteena on ”Turvallista asumista kaikille”.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveys- sekä kasvatusalan ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja:
erikoistutkija Tarja Ojala, SPEK, 044 761 0376, tarja.ojala(at)spek.fi
asiantuntija Soili Nevala, SuPer, 09 272 79 157, 050 385 4130, soili.nevala(at)superliitto.fi

Avainsanat

Kuvat

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer
Ratamestarinkatu 12
00520 HELSINKI

09 2727 910http://www.superliitto.fi

SuPeriin kuuluu yli 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer

SuPerin Paavola: Asiakkaalle suunniteltu kotihoito jää usein toteutumatta24.4.2024 12:30:04 EEST | Tiedote

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola muistuttaa, että sosiaalihuoltolain mukaan asiakaan tulee saada palvelua se tuntimäärä, joka hänelle kuuluu päätöksen tai sopimuksen mukaan. Vain 53 prosenttia kotihoitoa tuottavista yksiköistä toteutti asiakkailleen vähintään asiakassuunnitelman mukaisen määrän palvelutunteja, selviää Terveyden ja hyvinvoinninlaitos THL:n 23. huhtikuuta julkaisemasta tilastoraportista. Asiakkaalle on siis myönnetty ja suunniteltu kotihoito, mutta se ei kaikille toteudu.

SuPer vaatii valtakunnallisia kielikokeita sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille23.4.2024 05:00:00 EEST | Tiedote

SuPer vaatii karsivien kielikokeiden välitöntä käyttöönottoa alan oppilaitoksissa. Valmistumisen edellytyksenä tulee olla valtakunnallinen kielitesti, jolla osoitetaan sosiaali- ja terveysalan ammattihenkilöltä vaadittava B2-tason kielitaito. Ilman kielikoetta käytännöt ja kielitaidon tasot ovat liian kirjavia. Myös työnantajien tulee nykyistä paremmin varmistaa työtehtävissä tarvittava ammatillinen kielitaito ja työpaikoille on luotava työkaluja puuttua riittämättömään kielitaitoon. Valviran ja aluehallintovirastojen on selkeästi ohjeistettava työnantajia turvaamaan riittävä kielitaito ja varmistettava hoidon laatu sekä asiakas- ja potilasturvallisuus.

SuPerin Paavola kehysriihestä: Hallitus heikentää ratkaisuillaan sote-alalle työllistymistä17.4.2024 13:33:50 EEST | Tiedote

”Kehysriihipäätösten todelliset maksajat ovat jälleen kerran hoitoa tarvitsevat lähimmäisemme, heidän hoitajansa ja pienituloiset kansalaiset”, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo. – Sote-alan työvoimapulaan ei kehysriihessä löytynyt ratkaisuja. Päätöksillä jopa syvennetään hoitajapulaa heikentämällä sote-alalle työllistymistä ja työssäjaksamista.

SuPerin Paavola: Hallitus hylkäsi vanhukset ja hoitajat16.4.2024 16:53:31 EEST | Tiedote

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kritisoi hallituksen kehysriihessä tekemää ratkaisua laskea ympärivuorokautisen vanhustenhoidon vähimmäishoitajamitoitus tasolle 0,6. – Riittävä koulutetun henkilöstön määrä on edellytys asiakas- ja työturvallisuudelle ja hyvälle hoidolle. Vanhustenhoidossa kamppaillaan riittämättömän henkilöstömäärän kanssa, mikä heikentää alan veto- ja pitovoimaa merkittävästi. Jaksamisongelmat ovat todellisuutta ja työntekijöiden työoloja tulee parantaa, ei heikentää, Paavola kertoo.

SuPer Paavola: Hallituksen esitys paikallisen sopimisen lisäämiseksi ei turvaa riittävästi työntekijöiden asemaa15.4.2024 14:35:41 EEST | Tiedote

SuPer ei kannata hallituksen esitystä paikallisesta sopimisesta, sillä se ei pohjaudu työntekijän suojelun periaatteelle eikä kunnioita työmarkkinaosapuolten sopimusautonomiaa. – Jos luottamusmiehen ensisijaista asemaa ei riittävästi tunnusteta, eikä neuvottelutasapainoa turvata, uhka työehtojen heikentymisestä on todellinen, varoittaa SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola. SuPer on antanut lausunnon hallituksen esitysluonnokseen paikallisen sopimisen edistämistä koskevaksi lainsäädännöksi.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye