SpinDrive

SpinDrivelle pre A -rahoituskierros Innovestorin johdolla

Lappeenrantalainen cleantech-yritys SpinDrive on nostanut 1,6 miljoonan rahoituskierroksen. SpinDrive parantaa teollisten prosessien energiatehokkuutta toimittamalla magneettilaakereita teollisuuden laitevalmistajille helposti ja edullisesti. Magneettilaakerit ovat kitkattomia digitaalisia laakereita, jotka mahdollistavat suurimmat mahdolliset pyörimisnopeudet. SpinDriven ratkaisu pienentää kohdemarkkinoilla pyörivien laitteiden elinkaarikustannuksia 35 %.

Rahoituskierrosta johtaa suomalainen pääomasijoitusyhtiö Innovestor. Kierroksella on mukana SpinDriven siemenkierroksen sijoittaja Butterfly Ventures sekä saksalainen sijoittaja Born2Grow, joka vahvistaa yhtiön asemaa Länsi-Euroopan markkinoilla. Lisäksi mukana on australialainen vaikuttavuussijoittaja SDGx osoittaen SpinDriven ilmastovaikutuspotentiaalin sekä potentiaalin vaikuttaa YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin. Yksityistä rahoitusta vivutetaan muilla rahoitusinstrumenteilla.

Janne Heikkinen, SpinDriven toimitusjohtaja ja perustajaosakas: “Hiilineutraali tulevaisuus voidaan rakentaa ainoastaan käänteentekevien innovaatioiden ja läpimurtoteknologioiden avulla. Digitaaliset laakerit mullistavat perinteisen laakeriteollisuuden. Autamme asiakkaitamme säästämään rahaa parantamalla teollisten prosessien energiatehokkuutta sekä vähentämällä säännöllisiä huoltotarpeita."

Innovestorin osakas Myron Seto: "Olemme innoissamme yhteistyöstä SpinDriven erittäin motivoituneen tiimin kanssa. Tiimi on osoittanut kykynsä viedä yritys seuraavalle tasolle ja tavoitteemme on auttaa heitä murtautumaan nopeasti valtavan potentiaalin markkinoille. Näemme Innovestorissa erittäin tärkeänä kestävän kehityksen tukemisen ja hiilineutraalin tulevaisuuden saavuttamisen. SpinDriven magneettilaakeriteknologia mahdollistaa huomattavasti paremman energiatehokkuuden ja vähentää teollisuuden materiaalijätettä sekä hukkaenergiaa."

SpinDrive käyttää rahoitusta ensisijaisesti myynnin kasvattamiseen ja asiakaskunnan laajentamiseen. Yhtiö nopeuttaa magneettilaakeriohjaimen Magma® uuden sukupolven sarjatuotantoa. Rahoituksen avulla SpinDrive varmistaa nykyisille asiakkaille toimitettavien magneettilaakerijärjestelmien toimintavarmuuden sekä sujuvan integroinnin.

”Teollisuusmoottoreiden sähköistyminen etenee harppauksin, mikä edellyttää yhä tehokkaampia laakeriteknologioita. SpinDriven magneettilaakeritekniikka teollisuuden laitevalmistajille kiinnosti meitä välittömästi”, ZFHN Zukunftsfonds Heilbronnin toimitusjohtaja Thomas R. Villinger sanoo. ”Saksassa ja erityisesti Heilbronnin alueella on joukko turboteknologioiden markkinajohtajia, jotka voivat hyödyntää SpinDriven laakereita. Tuemme ilolla SpinDriveä sen murtautumisessa markkinoille Saksassa ja Euroopassa ja odotamme innolla tulevaa yhteistyötä", Villinger jatkaa.

SpinDriven uudet, avoinna olevat työpaikat löytyvät osoitteesta https://spindrive.fi/ .

SpinDrivestä
SpinDrive parantaa teollisten prosessien energiatehokkuutta toimittamalla magneettilaakereita teollisuuden laitevalmistajille. SpinDriven teknologia parantaa järjestelmän energiatehokkuutta vähintään 10 %, mikä mahdollistaa investoinnin kahden vuoden takaisinmaksuajan. SpinDriven järjestelmä on täysin huoltovapaa ja yhdessä sisäänrakennetun kunnonvalvonnan kanssa prosessilaitteiston kokonaishuoltokustannuksia voidaan leikata jopa 80 %. Magneettilaakerijärjestelmä ei sisällä lainkaan voiteluöljyä, mikä antaa mahdollisuuden päästä uusille markkinoille, joissa öljytön toimintaympäristö on ehdoton vaatimus.

Innovestorista
Innovestor on pohjoismainen aikaisen vaiheen pääomasijoittaja, joka tarjoaa myös corporate venturing palveluita. Innovestor hallinnoi kolmea VC-rahastoa, jotka edustavat yhtä Pohjoismaiden suurimmista yksityisistä pääomasijoitussalkuista ja koostuvat lähes 100 kasvuyrityksestä useilla aloilla, kuten kuluttaja-, yritysohjelmisto-, teknologia- sekä lääkekehitys- ja terveystieteiden aloilla. Lisäinfoa: www.innovestorgroup.com.

Butterfly Venturesta
Butterfly Ventures on yksi Pohjoismaiden johtavista siemenvaiheen pääomasijoittajista. Vuonna 2012 perustettu yritys sijoittaa hardware- ja deep tech -innovaatioihin Pohjoismaissa ja Baltiassa. Helsingistä, Oulusta, Tukholmasta ja Tallinnasta käsin toimiva Butterfly Ventures tekee vuosittain kymmenen uutta sijoitusta ja panostaa tiiviiseen yhteistyöhön startup-yrittäjien kanssa.

Born2Growsta
BORN2GROW (B2G) on Heilbronnissa toimiva kansainvälisesti aktiivinen siemenrahasto, joka investoi nopeasti kasvaviin startuppeihin kehittyneissä teknologioissa, kuten biotieteissä, tekoälyssä ja koneoppimisessa, esineiden internetissä, uusissa materiaaleissa, laitteistoissa ja robotiikassa. B2G:n emoyhtiö on ZFHN Zukunftsfonds Heilbronn -perheyhtiö, joka on lähes 20 vuoden ajan investoinut teknologiastartuppeihin ja nopeasti kasvaviin markkinakypsiin kasvuyrityksiin Euroopassa, Israelissa, Aasiassa ja Yhdysvalloissa.

SDGx:stä
SDGx Ventures on YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin erikoistunut yksityinen sijoittaja, joka toimii Kaukoidässä, Australiassa sekä EU:n alueella. SDGx on käynnistämässä uutta rahastoa, joka sijoittaa ainutlaatuisiin vaikuttavuus- ja cleantech-yhtiöihin, jotka kiihdyttävät toimia hiilineutraalin tulevaisuuden puolesta ja joiden ratkaisut ovat energia-, liikenne- ja tuotantosektoreilla. SDGx Venturesin tavoitteena on sijoittaa yli miljardi US dollaria ilmastoteknologioihin vuoteen 2030 mennessä.

SpinDrive
Laserkatu 6
53850 Lappeenranta

SpinDrive parantaa teollisten prosessien energiatehokkuutta toimittamalla magneettilaakereita teollisuuden laitevalmistajille. Magneettilaakerit ovat kitkattomia digitaalisia laakereita, jotka mahdollistavat suurimmat mahdolliset pyörimisnopeudet. SpinDriven teknologia parantaa järjestelmän energiatehokkuutta vähintään 10 %, mikä mahdollistaa investoinnin kahden vuoden takaisinmaksuajan. SpinDriven järjestelmä on täysin huoltovapaa ja yhdessä sisäänrakennetun kunnonvalvonnan kanssa prosessilaitteiston kokonaishuoltokustannuksia voidaan leikata jopa 80 %. Magneettilaakerijärjestelmä ei sisällä lainkaan voiteluöljyä, mikä antaa mahdollisuuden päästä uusille markkinoille, joissa öljytön toimintaympäristö on ehdoton vaatimus.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta SpinDrive