Stara entisöi Hakaniemen kauppahallin myyntikojut vuosisadan takaiseen loistoonsa

Helsingin kaupungin rakentamispalvelu Staran puusepät kunnostavat nyt Hakaniemen kauppahallin toisen kerroksen myyntikojuja. Alkuperäiset puiset myyntikojut vuodelta 1914 entisöidään kaupunginmuseon ohjeiden mukaan vanhaa kunnioittaen sekä perinteisin käsityömenetelmin että uuden tekniikan avulla. Media on tervetullut kauppahalliin tutustumaan työhön.
Stara entisöi myyntikojut vanhaa kunnioittaen. Vuosikymmenten patina jätetään näkyviin. Huonokuntoiset tai puuttuvat osat korvataan uusilla.

Myyntikojujen huonokuntoiset tai puuttuvat osat korvataan uusilla puuosilla. Koristeelliset kojujen kyltit eli yläfrontit CAD-mallinnetaan ja uudet alkuperäisen mukaiset osat CNC-työstetään Staran konepajalla Toukolassa. Paneelit höylätään vanhojen mallien mukaan.

– Vaikka käytämme uusimpia työvälineitä, entisöimme kojut perinteisin käsityömenetelmin. Teemme esimerkiksi kaikki liitokset käsin tapittamalla. Alkuperäisestä ulkoasusta huolimatta vanhat kalusteet kätkevät jatkossa sisäänsä modernin talotekniikan, Staran työnjohtaja Sean Sawkins sanoo.

Vanhaa säilytetään niin paljon kuin mahdollista.

– Olemme poistaneet kalusteista esimerkiksi rikkinäisiä heloja, tankoja, kaiken maailman virityksiä, levytyksiä ja tyylistä poikkeavia panelointeja sekä paikanneet ajan saatossa tulleita kiinnitysjälkiä, lohkeamia ja läpivientien koloja.

Perustuksia myöten uusitun ja laajennetun hallin peruskorjaus valmistuu kesällä 2022

Toisen kerroksen myyntikojujen kunnostus valmistuu vuodenvaihteeseen 2021–2022 mennessä. Hallin ensimmäiseen kerrokseen Stara rakentaa kokonaan uudet myyntitiskit. Koko hallin remontti valmistuu kesällä 2022, ja myyntitilat avautuvat asiakkaille viimeistään syksyn 2022 aikana.

Vuonna 1914 rakennetun hallin peruskorjaus alkoi 2018. Rakennuksen koko talotekniikka uusitaan ja kellariin rakennetaan runsaat 900 neliömetriä lisää tilaa. Laajennettuna peruskorjatun kauppahallin kokonaispinta-ala on 4 212 neliömetriä. Myös rakennuksen esteettömyyttä parannetaan sisääntuloluiskalla, ja liikkumisen helppous huomioidaan niin hisseissä kuin saniteettitiloissakin. Remontin ajan kauppahalli toimii väistötilassa Hakaniementorilla.

Kauppahallin peruskorjauksen pääurakoitsija on rakentamispalveluliikelaitos Stara. Työn on tilannut Staralta kaupunkiympäristön toimiala. Kauppahallin puutiskit entisöivä Staran konepaja täytti tänä vuonna 90 vuotta. Hakaniemen hallin edellinen iso remontti tehtiin 50 vuotta sitten.

Lisätiedot peruskorjauksesta ja vierailut kohteessa:
rakennusmestari Riku Koponen, puh. 09 310 23103, riku.koponen@hel.fi

Lisätiedot puukojujen entisöinnistä:
työnjohtaja Sean Sawkins, puh. 09 310 78606, sean.sawkins@hel.fi

Staran ensilumikisassa arvuutellaan tällä kertaa, milloin lumi sataa urbaaniin Helsinkiin10.10.2023 11:44:06 EEST | Tiedote

Ensilumikisa on nyt varsinainen citylumikisa. Nyt arvuutellaan päivää, jolloin Staran aura-autoja tarvitaan kantakaupungin ja sen ympäristön lumitöihin. Tänä talvena kisassa seurataan aurattavan lumen ilmestymistä alueelle, johon Staran katuhoidon työt keskittyvät vuoden 2024 loppuun mennessä. Tällöin Stara toimii pääosin Kehä ykkösen eteläpuolella, aiempaa kolmanneksen pienemmällä alueella.