Stiftelserna stärker ledarskapskompetensen inom konst- och kultursfären tillsammans med Aalto EE

Megatrender i världen, förändringar i arbetet och oviss finansiering driver konst- och kultursfären att utveckla ledarskaps- och affärskompetensen. Programmet Business of Culture antar den utmaningen tillsammans med olika kulturaktörer. Programmet inleds i november och yrkesverksamma inom konst- och kultursfären understöds av Jenny and Antti Wihuri Foundation, Saastamoinen Foundation, Föreningen Konstsamfundet och Kulturfonden för Sverige och Finland.

”Vi anser det vara av vikt att utveckla ännu bättre förutsättningar för ledarskap och internationellt samarbete mellan olika aktörer inom kultursektorn”, säger styrelsens ordförande Petteri Karttunen vid Saastamoinen Foundation.

Aalto University Executive Education (Aalto EE) introducerar det mest omfattande utvecklingsprogrammet inom konst- och kultursfären som syftar till att avsevärt höja branschens ledarskapskompetens på internationell nivå. Business of Culture erbjuder skräddarsydda verktyg för kulturorganisationernas strategiska utveckling, förändringsutmaningar och förnyelsearbete. Programmets internationella experter är sakkunniga inom vetenskap, kultur och affärsvärlden. Deltagarna företräder olika konstarter på bred front.

”Samhället speglar tillvaron och kan förnya sig med konsten som utgångspunkt. Här spelar kulturorganisationer i regel en mycket viktig roll. Kulturorganisationerna kan stärka sin genomslagskraft i samhället genom skickligt ledarskap och relevant affärskompetens”, säger styrelseproffset och företagsledaren Karri Kaitue som är programmets huvudtalare, keynote speaker.

Programmet har planerats i samarbete med School of Executive Education vid Göteborgs universitet. Sveriges nationalmuseum deltar även i samarbetet.

Programmet Business of Culture

Associate Director Nana Salin, Aalto EE
tel. +358 50-4616780
nana.salin@aaltoee.fi

Aalto University Executive Education Oy

Aalto University Executive Education erbjuder högklassiga utvecklingstjänster avseende företagsledning (Aalto EE) och fortbildning för experter (Aalto PRO) samt tjänster för utveckling av företagande (Aalto ENT).

Den mångsidiga helheten kombinerar praktisk kompetens med Aalto universitetets nyaste forskningsrön. Företagets styrkor är dess globala verksamhetsmodell och mångsidiga utbud. Förutom i Finland och Singapore erbjuder vi program på många olika platser. Aalto University Executive Education har tre högt ansedda ackrediteringar: AACSB, AMBA och EQUIS, som kombinerat endast beviljats 0,5 % av världens handelshögskolor.

DBA-väitös: Globaalin toimintamallin toteuttaminen vaatii yritykseltä tasapainottelua vastakkaisten odotusten välillä26.11.2019 15:44:50 EETKutsu

KTM Margit Suurnäkki väittelee 29.11.2019 Aalto Executive DBA -tutkinto-ohjelmasta (Doctor of Business Administration). Hänen väitöskirjansa aiheena on kansainvälinen johtaminen ja erityisesti se, mitä globaalisti toimivalta yritykseltä vaaditaan sisäisesti, jotta se voisi vastata yhä globaalimman liiketoimintaympäristön vaatimuksiin.

Säätiöt vahvistavat taide- ja kulttuurialan johtamisosaamista yhdessä Aalto EE:n kanssa26.11.2019 08:55:32 EETTiedote

Maailman megatrendit, työn muutos ja rahoituksen epävarmuus vauhdittavat taide- ja kulttuurialaa kehittämään johtamis- ja liiketoimintaosaamista. Uusi Business of Culture-ohjelma tarttuu haasteeseen yhdessä alan toimijoiden kanssa Pohjoismaissa ja Baltiassa. Keskiviikkona alkavassa ohjelmassa taide- ja kulttuurialan ammattilaisia ovat tukemassa Jenny ja Antti Wihurin rahasto, Saastamoisen säätiö, Föreningen Konstsamfundet ja Suomalais-ruotsalainen Kulttuurirahasto.

Maailman 100 parhaan joukkoon arvioidun Aalto Executive MBA:n vahvuus on vaikuttavuudessa18.11.2019 08:23:17 EETTiedote

Aalto-yliopisto on noussut kaikissa tärkeissä alakohtaisissa yliopistovertailuissa. Vastikään julkistetussa Times Higher Education -rankingin kauppa- ja taloustieteiden alan yliopistovertailussa Aalto nousi sijalle 54. Alle 50-vuotta sitten perustetuista yliopistoista 50 parasta listaava ”QS Top 50 under 50” piti Aalto-yliopiston yhdeksäntenä. Financial Times on arvostanut Aalto Executive MBA -ohjelman jälleen maailman sadan parhaimman joukkoon tuhansien verrokkien joukosta. Sijoitus oli tänä vuonna 92.

Osaamisen murros vaikuttaa Suomen kilpailukykyyn – organisaatioiden johtajilla merkittävä rooli12.9.2019 09:17:45 EESTTiedote

Aalto University Executive Education (Aalto EE) on tehnyt johtajilta johtajille tarkoitetun käsikirjan osaamisen murrokseen ja Suomen kilpailukyvyn parantamiseen. Kirja on tehty yhteistyössä Aalto-yliopiston työelämäprofessori Risto Sarvaksen ja opiskelijoiden kanssa. ”Saa soveltaa – osaamisen ja kilpailukyvyn pieni käsikirja” julkaistaan torstaina 12.9.2019.