Stoppi näpistyksille ja vauhtia lasten taloustaidoille

Talous ja nuoret TAT tuo alakouluille virtuaalisen oppitunnin, jonka avulla lapset oppivat vastuullisina yhteiskunnan jäseninä toimimista sekä syventävät ymmärrystään omistajuudesta ja taloustaidoistaan. Mun elämä, mun vastuu -oppitunneilla alakoululaiset oivaltavat yksilön vastuun merkityksen yhteiskunnan toiminnalle.

Mun elämä, mun vastuu -oppitunnin tarkoituksena on auttaa lasta oivaltamaan, että meillä kaikilla on vastuumme yhteiskunnassa. TATin kumppaneina oppitunnin ja valtakunnallisen kiertueen toteutuksessa ovat Kaupan liitto, Rikoksentorjuntaneuvosto, oikeusministeriöOpetushallitus ja Poliisi. Kampanjaa tukee joukko kaupan alan yrityksiä.

”Haluamme auttaa koululaisia ymmärtämään, että kaikki asiat ympärillämme ovat jonkun omaisuutta – verovaroin rakennetuista rakennuksista kauppiaan suklaapatukoihin. Tällä oivalluksella uskotaan olevan merkitystä muun muassa näpistysten ehkäisyyn”, sanoo Talous ja nuoret TATin työelämäasiantuntija Anna Nuorteva.

Näpistykset ja myymälävarkaudet ovat lisääntyneet viimeisen vuoden aikana merkittävästi. Niistä aiheutuu kaupoille vuosittain 550 miljoonan euron kustannukset. Lapsikin tietää, että toisen omaa ei saa ottaa, ja nyt tehdyn oppitunnin avulla autetaan alakoululaisia hoksaamaan, että kauppojen tavarat ovat jonkun omaisuutta.

”Myymäläturvallisuuden kehittäminen myymälävarkauksia ehkäisemällä on kaupan yrityksille tärkeää henkilöstön, asiakkaiden ja omaisuuden suojaamisen kannalta. Nyt käynnistyvällä koululaiskampanjalla haluamme toteuttaa myös rikoksentorjuntaneuvoston viimekeväisen työryhmän suosituksia. Kampanja on yksi myymäläturvallisuutta edistävistä toimenpiteistä ja esimerkki yhteistyön vahvistamisesta tärkeässä nuorille suuntautuvassa toiminnassa”, toteaa Mikko Koskinen, Kaupan liiton turvallisuusvaliokunnan puheenjohtaja ja SOK:n riskienhallinnan päällikkö.

Oppitunnit toteutetaan virtuaalisesti

Aiemmin Talous ja nuoret TAT on tehnyt talouden, työelämän ja yrittäjyyden teemoista oppitunteja yläkouluun sekä toiselle asteelle lukioihin ja ammatillisiin oppilaitoksiin. Nyt teemoja viedään myös nuoremmille oppijoille. Mun elämä, mun vastuu -virtuaalinen oppitunti on suunnattu alakoulun 4. ja 5. luokkalaisille eli ikäryhmälle, joka aloittaa yhteiskunnallisiin asioihin tutustumista yhteiskuntaopin tunneilla.

TATin tavoitteena on tavoittaa kaikki suomalaiset lapset.

”Virtuaalisen oppitunnin avulla pääsemme etäyhteyksin kaikkialle. Vastuuta käsitellään monipuolisesti talouden, työelämän ja yrittäjyyden kautta ja tarinat auttavat lapsia ymmärtämään teemoja konkreettisesti”, toteaa Nuorteva.

Opetussuunnitelman mukaan yhteiskuntaopin opetuksen tehtävänä on tukea oppilaiden kasvua aktiivisiksi, vastuuntuntoisiksi ja yritteliäiksi kansalaisiksi.

Oppitunti toteutetaan yhteistyössä Kaupan liiton, Rikoksentorjuntaneuvoston, oikeusministeriön, Opetushallituksen ja Poliisin kanssa.

:

Anna Nuorteva, TATin työelämäasiantuntija, anna.nuorteva@tat.fi, p. 050 599 8600

Mikko Koskinen, Kaupan liiton turvallisuusvaliokunnan puheenjohtaja, SOK:n riskienhallinnan päällikkö, mikko.koskinen@sok.fi, p. 050 388 3098

Pia Pere-Vanhanen, viestintäjohtaja, Kaupan liitto, pia.pere-vanhanen@kauppa.fi, p. 040 867 1708

Lauri Kulonen, turvallisuusasiantuntija, Kaupan liitto, lauri.kulonen@kauppa.fi, p. 040 419 930

Talous ja nuoret TAT on valtakunnallinen vaikuttaja. Autamme nuoria kehittämään talous- ja työelämätaitoja sekä innostumaan yrittäjyydestä.

TET-jaksot muuttuvat työelämän murrosten mukana – esittelyssä pk-yritysTET ja etäTET19.10.2020 10:30:00 EESTTiedote

Työelämään tutustumisjakso eli TET on ensimmäinen työharjoittelukokemus suurimmalle osalle nuorista. TET-jakso antaa nuorille ymmärrystä työelämän tai työelämätaitojen merkityksestä ja parhaassa tapauksessa se antaa nuorille mahdollisuuden ponnistaa TETistä myös eteenpäin vaikkapa kesätöihin. TET-paikkojen tarjoaminen onkin yhteiskunnallisesti tärkeä teko. Erityisen paljon merkitys korostuu nyt, kun koronan myötä monet TET-jaksot ovat olleet osassa kouluissa vaakalaudalla. Muuttuneen tilanteen myötä onkin luotu erilaisia uusia TET-malleja, joista esittelemme etäTETin ja pk-yritysTETin.