STTK: Budjettiehdotuksen peruslinja oikea – työttömyyden kasvu pidettävä kurissa aktiivisella työllisyyspolitiikalla

Tiedote

Valtiovarainministeriö on julkaissut esityksensä valtion vuoden 2021 talousarvioksi. STTK kiittää maltillista yleislinjaa, joka ottaa huomioon koronaviruksen luoman poikkeuksellisen ajan Suomen ja maailman talouteen.

Julkisen talouden tasapainoa tavoitellaan uuden, vuoteen 2030 ulottuvan julkisen sektorin kestävyystiekartan mukaisesti. Budjettitasapainoon tähtääviä leikkauksia ei suunnitella vuodelle 2021.
- On hyvä, että hallitus tarkastelee asiaa pitkällä aikavälillä. Koronan aiheuttama poikkeustila ei ole vielä ohi, joten nyt ei ole finanssipolitiikan kiristämisen aika. Valtiovarainministeriön esittämä maltillinen budjettilinja on paikallaan, STTK:n ekonomisti Antti Koskela korostaa.

Vuoden 2021 talousarvioehdotuksen loppusumma on 61,6 miljardia euroa.
- Osa työllisyyttä edistävistä toimista joudutaan siirtämään tuleville vuosille. Nyt on tärkeintä pitää talouden rattaat pyörimässä ja estää työttömyyden voimakas kasvu. Tämä tukee myös pitkän ajan työllisyystavoitetta. Hallituksen 75 prosentin työllisyystavoite on oikea, mutta sen saavuttaminen siirtyy koronaepidemian vuoksi eteenpäin, Koskela arvioi.

- Keväällä annetun neljännen lisätalousarvion yhteydessä hallitus sitoutui siihen, että taloutta elvyttävät toimet ovat kestäviä ja tukevat myös hiilineutraalisuustavoitetta. Elvytystoimien kohdalla tuleekin arvioida, miten ne vaikuttavat työllisyyden ja talouden elpymisen lisäksi myös ilmastoon, luonnonvarojen riittävyyteen, kiertotalouteen, luonnon monimuotoisuuteen ja kilpailukykyyn.

Jatkuva velkaantuminen ei ole kestävä tie, mutta on huomioitava, että tällä hetkellä valtionvelan korko on negatiivinen.
- Tämä antaa mahdollisuudet elvyttävään talouspolitiikkaan, ja monet verrokkimaat ovat päätyneet samanlaisiin ratkaisuihin. STTK on myös esittänyt työvoimapalveluiden riittävää resurssointia työllisyyden tukemiseksi. Suomi panostaa työvoimapalveluihin tällä hetkellä selvästi vähemmän kuin muut pohjoismaat.

Sopu EU:n elpymispaketista on merkittävä askel koronan jälkeiseen talouden uudistumiseen.
- Keskeistä on pitää huolta työllisyydestä ja saada paketin rahat kanavoitua työllisyyttä vahvasti tukeviin toimiin, Koskela sanoo.

Esityksessä turvataan vientiteollisuuden edellytyksiä laajalla keinovalikoimalla. Esitykseen sisältyvät teollisuuden sähköveron alentaminen EU:n minimiin, väylämaksujen puolittamisen jatko, määräaikainen tutkimusyhteistyöverokannustin ja väyläinvestoinnit koko maassa.
- Keinot vientiteollisuuden tukemiseen ovat kannatettavia. Tutkimusyhteistyöverokannustin on uusi, myönteinen avaus, Koskela kiittää.

Lisätietoja: STTK:n ekonomisti Antti Koskela, puh: 044 543 9838.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 14 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

Puheenjohtaja Antti Palola STTK:n edustajistossa: STTK toivoo budjettiriihestä päätöksiä pidemmän aikavälin elvytykseen14.9.2020 11:23:42 EESTTiedote

Tiedote Suomen hyvä koronatilanne on monen tekijän summa. - Hallituksen, viranomaisten, sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten ja vastuullisten kansalaisten toimin Suomessa on kaikkiin muihin maihin verrattuna hyvä tautitilanne. Terveys edellä on menty, ja STTK:n mielestä marssijärjestys on ollut oikea. STTK kiittää kaikkia ”arjen sankareita”, jotka koronakriisissä ovat pitäneet omissa työtehtävissään muista huolta ja usein oman terveytensä – jopa henkensä – vaarantaen. Tänään STTK:n edustajistossa puhuneelta Antti Palolalta terveyden toissijaiseksi asettava ajattelu ei saa kannatusta. - Yhteiskunnallinen keskustelu pyörii ymmärrettävästi yhä enemmän talouden ja työllisyyden ehdoilla, mutta STTK:n mielestä terveys on edelleen tärkeintä. Ilman toimivaa taloutta, työpaikkoja ja verotuloja ei ole hyvinvointivaltiota, mutta poikkeusoloissa on eri järjestys. Hallituksen viimeviikkoinen päätös matkustusrajoitusten lieventämisestä on ymmärrettävä, mutta koska matkustamien myötä tartunna

SAK, Akava ja STTK: Paikallisen sopimisen laajentaminen ohi tes-järjestelmän kriisiyttäisi työmarkkinat10.9.2020 09:00:00 EESTTiedote

Paikallisen sopimisen edistämisen suuntaviivoja on valmisteltu kolmikantaisessa työryhmässä budjettiriihtä varten. Työryhmä on jäänyt erimieliseksi, sillä Elinkeinoelämän keskusliiton ja Suomen Yrittäjien tavoitteena on edistää paikallista sopimista lakiteitse - ohi työehtosopimuksen ja luottamusmiesjärjestelmän. Tällöin vaarana on työntekijän aseman merkittävä heikentyminen SAK:n, Akavan ja STTK:n mielestä työnantajapuolen toiminta ja täydellinen kompromissihaluttomuus on tarkoitushakuista. - Työnantajaliitot, ammattiliitot ja neuvottelujärjestöt ovat työehtosopimuksissa yhdessä sopineet paikallista sopimista koskevista asioista, menettelyistä ja osapuolista. Nyt EK saattaa kyseenalaiseksi koko sopimusjärjestelmän, luottamuksen ja työnantajaliittojen sitoutumisen itse sopimiinsa työehtosopimuksiin. SAK, Akava ja STTK eivät hyväksy työehtosopimusten ja luottamusmiesjärjestelmän ohittamista. Sen sijaan järjestöt suhtautuvat myönteisesti paikallisen sopimisen edistämiseen hallitusohjelma

Korona vaikutti nuorten kesätöihin – nuoria askarruttivat jälleen palkkaus ja työaika4.9.2020 10:00:00 EESTTiedote

Palkansaajakeskusjärjestöjen SAK:n, STTK:n ja Akavan yhteinen Kesäduunari-info palveli tänä kesänä jo kuudettatoista kautta. Kesäduunari-info avattiin tänä vuonna koronaviruksen vuoksi erilaisissa tunnelmissa ja toimintaympäristössä kuin aikaisempina kesinä. Etätyön yleistyminen, monien yritysten asiakasmäärien jyrkkä lasku ja toimipisteiden sulkeminen johtivat kesätyöpaikkojen määrän laskuun.