STTK: Koronan talouskuopasta ei nousta hevoskuuripolitiikalla

STTK:n hallitus on tyytyväinen siihen, että Suomessa aletaan asteittain purkaa koronaviruksen aiheuttamia rajoituksia. Kansalaisten henki ja terveys on oltava korona-exitin lähtökohta, mutta myös kriisin talousvaikutukset on otettava huomioon.
- Hyvinvointivaltio alkaa voida pahoin, jos talouden rattaat eivät pyöri, yrityksiä kaatuu ja työttömyys syvenee, puheenjohtaja Antti Palola korostaa.

Jo nyt on selvää, että tie kriisistä ulos on pitkä. Siksi tarvitaan tasapainoinen strategia niin lyhyen kuin pidemmän aikavälin toimille.
- Nyt taloudessa on elvytyksen aika. Sopeutustoimien aika on vasta myöhemmin.

STTK:n hallitus pitää erittäin tärkeänä sitä, että korona-exit toteutetaan oikeudenmukaisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävällä tavalla - talouden hevoskuurit unohtaen.
- Poliittinen vastakkainasettelu ja populismi ovat koronakriisin aikana laantuneet. Mutta jos kriisin jälkihoito tehdään asettamalla eri kansalaisryhmiä vastakkain, se on maaperä populismin uudelle nousulle. Yritystukia on jaettu miljardikaupalla, mutta työntekijöiden aseman kurjistuminen on jäänyt vähemmälle huomiolle, Palola huomauttaa.

Yritykset ja työpaikat on turvattava, mutta yhtä lailla on huolehdittava epidemian aikana irtisanotuista, lomautetuista ja jo aiemmin työtä vailla olevista ihmisistä. STTK on muiden palkansaajakeskusjärjestöjen kanssa laatinut omat ehdotuksensa työttömyysturvan parantamiseksi.
- Työllisyysrahaston talouden turvaaminen on työttömyyden hoidossa ensisijaista, Palola toteaa.

Kriisi kohtelee eri ihmisiä ja kansalaisryhmiä eri tavoin. Kun esimerkiksi osa on jäänyt kokonaan vaille työtä, osa suomalaisista tekee koko ajan töitä jaksamisensa äärirajoilla.
- Suomi tarvitsee koronan aikana ja sen jälkeen osaavia, työkykyisiä ja hyvinvoivia työntekijöitä. Työntekijöiden jaksamisesta ja työkyvystä on kriisin keskellä ja sen jälkeen huolehdittava. On myös eri tavoin joustavoitettava ja lisättävä opiskelu- ja koulutusmahdollisuuksia eri väestöryhmissä. Koulutus ja osaaminen ovat Suomen valtteja nyt ja varsinkin, kun kriisi on ohi, Palola korostaa.

STTK korostaa, että vaikka lähes kaikki maailman valtiot ovat koronan vuoksi vaikeuksissa, keskinäistä solidaarisuutta ei saa unohtaa.
- Eurooppa ei menesty, jos kiihdytämme vastakkainasettelua esimerkiksi pohjoinen-etelä-akselilla ja käperrymme sisäänpäin. Eurooppa ja Suomi tarvitsevat yhteistyötä ehkä enemmän kuin koskaan sodanjälkeisen historiansa aikana, Antti Palola tiivistää.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 14 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

STTK:n kysely henkilöstön edustajille: Korona koettelee jaksamista ja hyvinvointia20.5.2020 07:00:00 EESTTiedote

STTK:n pääluottamus- ja luottamusmiehille sekä työsuojeluvaltuutetuille teettämän kyselyn mukaan joka neljäs (24 %) kokee, että korona on aiheuttanut henkilöstön jaksamiseen ja henkiseen kuormittumiseen liittyviä ongelmia ja haasteita erittäin tai melko paljon. 63 prosenttia on sitä mieltä, että ongelmia on työpaikalla jonkin verran. Kolmasosan mielestä (31 %) työnantaja ei ole kiinnittänyt riittävästi tai lainkaan huomiota henkilöstön jaksamiseen eikä ole tehnyt tarpeeksi toimia jaksamisen edistämiseksi.

STTK: Työntekijän oikeutta odotusajan palkkaan laajennettava13.5.2020 09:30:15 EESTTiedote

Hallitusohjelmassa todetaan, että uusia keinoja tahalliseen tai törkeän huolimattomaan alipalkkaukseen puuttumiseksi selvitetään. STTK pitää yhtenä ongelmallisena alipalkkauksen muotona tilanteita, joissa työnantaja toistuvasti ja tahallisesti maksaa työntekijöille virheellisesti palkkoja. Työntekijällä on oikeus työsuhteen päättyessä saada puuttuvan palkan ja viivästyskoron lisäksi täysi palkka odotuspäiviltä, jos työsuhteesta johtuva saatava viivästyy. Odotusajan palkan voi saada enintään kuudelta kalenteripäivältä. - Odotusajan palkan maksamisvelvollisuus liittyy vain työsuhteen päättymistilanteisiin. Kun palkanmaksu työsuhteen kestäessä viivästyy, työnantaja on velvollinen maksamaan puuttuvan palkan tai sen osan lisäksi vain viivästyskorkoa. STTK:n kentässä on ilmaantunut useita tilanteita, joissa työnantaja on työsuhteen aikana jättänyt toistuvasti joitakin palkan osia maksamatta. Tämä osoittaa erityistä piittaamattomuutta. On kohtuutonta, että työntekijä joutuu jatkuvasti huomaut

STTK:n kysely koronaviruksen vaikutuksista: YT-neuvotteluiden piirissä vajaa kolmannes – jaksamiseen panostetaan huolestuttavan vähän15.4.2020 07:00:00 EESTTiedote

STTK on tehnyt kyselyn pääluottamus- ja luottamusmiehille koronan aiheuttamista toimista työpaikoilla. Kyselyyn vastasi 1855 STTK:laisten jäsenliitojen luottamusmiestä. Kysely suoritettiin 31.3 – 7.4 välisenä aikana. Kyselyn mukaan YT-neuvotteluja on käyty tai on parhaillaan käynnissä vajaalla kolmanneksella (27 prosenttia) työpaikoista. YT-neuvotteluiden keston osalta 5 päivän neuvotteluaikaa on käytetty 30 prosentissa ja alle 5 päivän neuvotteluaikaa 15 prosentissa yksityisen sektorin työpaikoista.

STTK: Kehysriihi on kriisiriihi, hallitus linjasi vaikuttavia toimia ihmisten toimeentulon turvaamiseksi8.4.2020 15:51:15 EESTTiedote

Suomen hallitus on tänään esitellyt kehysriihilinjaukset, joiden pääpaino on koronakriisin aiheuttaman talouskriisin hoidossa. STTK pitää erityisen tärkeänä sitä, että hallitus ennakoi kriisin päättymistä sitoutuen sosiaalisesti, taloudellisesti ja eri sukupolvien näkökulmasta oikeudenmukaisiin, ja ekologisesti kestäviin toimiin. STTK kiittää hallitusta myös kriisin akuutista hoitamisesta ihmisten terveys, toimeentulo ja hyvinvointi edellä. Kehysriihessä päätettiin tukea kuntia vähintään miljardilla eurolla. Lisäksi kunnat tulevat saamaan tänä vuonna verotulojen viivästymisen johdosta tukea puoli miljardia euroa. Tämä tuki peritään takaisin ensi vuonna. - Tämä on hyvä alku, mutta lisätarpeita on arvioitava uudelleen koronakriisin edetessä. Kuntien työntekijöillä on merkittävä rooli kriisin torjunnassa. Lomautuksiin ja irtisanomisiin ei ole varaa, STTK:n pääekonomisti Patrizio Lainà korostaa. STTK kiittelee päätöstä työttömyyskassojen toiminnan turvaamisesta 20 miljoonalla eurolla. Riit