STTK: Metsäteollisuuden irtautuminen tes-toiminnasta rapauttaa sopimusyhteiskuntaa

Metsäteollisuuden ilmoitus irtautua työehtosopimustoiminnasta ei ole yllätys, mutta valitettava ratkaisu.

- Työnantajapuolen selkeä tavoite viime vuosina on ollut romuttaa sopimusyhteiskunnan periaatteita, keskinäistä luottamusta ja sopimusjärjestelmää. Tämän päivän ilmoitus on sille konkreettinen jatkumo, puheenjohtaja Antti Palola toteaa.

Työnantajat tavoittelevat entistä tiukempaa sanelua työehtojen osalta ja haluavat näin heikentää työntekijöiden kollektiivista suojaa.

- Tämä johtaa entistä suurempaan epävarmuuteen työmarkkinoilla. Levottomuudet ja työrauhahäiriöt lisääntyvät, Palola ennustaa.

Työnantajat ovat viime vuodet peräänkuuluttaneet lisää paikallista sopimista.

- Tämä vähentää merkittävästi halukkuutta edistää paikallista sopimista. Työntekijöitä alistamalla sopiminen ei myöskään käytännössä etene, Palola toteaa.

Lisätietoja STTK:ssa: Antti Palola, puh: 040 509 6030

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 14 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

STTK: Koronapandemia ja etätyö luovat haasteita työsuojelulle ja työhyvinvoinnille6.10.2020 11:00:00 EESTTiedote

Koronapandemia on luonut aivan uusia haasteita työpaikkojen työsuojelu- ja työhyvinvointitoiminnalle. – Työnantajan on turvattava työntekijöidensä terveys ja turvalliset työolot kaikissa työtehtävissä ja työtilanteissa. Koronapandemian oloissa velvoite on erityinen, sillä moni työskentelee terveytensä ja jopa henkensä uhalla eri työtehtävissä. Työpaikkojen ja työntekijöiden turvallisuuteen ja työhyvinvointiin liittyviä asioita tulisi aina säännöllisesti käsitellä yhteistoiminnassa työnantajien, henkilöstön edustajien ja työsuojelutoimijoiden välillä, mutta koronan oloissa tämä yhteistyö on turvallisuuden varmistamiseksi välttämätöntä, puheenjohtaja Antti Palola painottaa. Tänään STTK:n henkilöstön edustajien tapahtumassa palkittiin Vuoden STTK:lainen työsuojeluvaltuutettu. Perusteluissa korostettiin pitkäjänteisyyttä työsuojelutyössä. – Työsuojelussa ei tunneta pikavoittoja vaan se on jatkuvaa kehittämistyötä nopeastikin muuttuvissa työoloissa ja työtehtävissä. Kun perinteisesti työsuo