STTK Naisten palkkapäivänä: Samasta ja samanarvoisesta työstä maksettava sama palkka

Tänä vuonna naisten ansiot ovat 84,3 prosenttia miesten ansioista. Sen perusteella Naisten palkkapäivää vietetään tänään 4.11.2021, ja tämän jälkeen naiset työskentelevät kuvaannollisesti loppuvuoden ”ilman palkkaa”. Viime vuonna Naisten palkkapäivä oli 1.11., kun naisten ansiot olivat 83,8 prosenttia miesten ansioista. Pieni parannus palkkatasa-arvossa on askel oikeaan suuntaan, mutta kokonaiskuvan kannalta täysin riittämätön.

Sukupuolten välinen palkkaero on vuosien ja vuosikymmenten kuluessa pysynyt sitkeästi lähes ennallaan, vaikka tasa-arvoinen palkkaus on perus- ja ihmisoikeus. Naisten selvästi kohonnut koulutustasokaan ei ole palkkatasa-arvoa juurikaan lisännyt. Tähän työelämän sitkeään ongelmaan on edelleen puututtava tehokkaammin ja vaikuttavammin.

- Palkkaeron taustalla on monia syitä ja eron kaventaminen vaatii useita samanaikaisia keinoja. Niitä ovat muun muassa palkka-avoimuus, työmarkkinasopimusjärjestelmän tuottamat paremmat ja tasa-arvoa edistävät palkat ja työehdot, palkkausjärjestelmien ja tasa-arvosuunnitelmien kehittäminen, ammattisegregaation lieventäminen ja perhevapaiden tasaisempi jakautuminen, STTK:n Anja Lahermaa muistuttaa.

STTK vaatii, että samasta ja samanarvoisesta työstä maksetaan sama palkka. Hyvinkin erilaiset työt voivat olla vaativuudeltaan samanarvoisia ja sen selvittämiseksi töiden välillä on tehtävä vaativuuden arviointi. Arvioinnin on perustuttava todellisiin työtehtäviin ja niiden työntekijälleen asettamiin vaatimuksiin. Arviointi on tehtävä työnantajan ja henkilöstönedustajan yhteistyönä, ja sen lopputuloksesta on käytävä ilmi, ovatko arvioidut työt yhtä vaativia.

- Ja jos ovat, silloin niistä on maksettava sama palkka, Lahermaa tiivistää.

STTK korostaa, että jos ei pystytä varmistamaan, että saman työn lisäksi myös samanarvoisesta työstä maksetaan sama palkka, palkkatasa-arvo ei tule toteutumaan.

STTK aloitti vuosittain vietettävän Naisten palkkapäivän vieton vuonna 2011 tavoitteenaan havainnollistaa ja konkretisoida naisten ja miesten välistä palkkaeroa. Naisten palkkapäivä lasketaan Tilastokeskuksen ansiotasoindeksin toisen neljänneksen tietojen perusteella. Sukupuolten välisen palkkaeron perusteella selviää, milloin naisten palkanmaksu kunakin vuonna kuvaannollisesti päättyy.

Lisätietoja STTK:ssa: Anja Lahermaa, puh: 040 828 6845.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

STTK:n Antti Palola: Ilmastopolitiikalla oltava kansalaisten laaja tuki6.11.2021 13:00:00 EET | Tiedote

Parhaillaan Skotlannin Glasgow’ssa pidettävä ilmastokokous COP26 on tuonut ilmastomuutoksen vastaisten toimien tarpeellisuuden ja kiireellisyyden kansainvälisen politiikan ytimeen. Useissa puheenvuoroissa korostettiin oikeudenmukaisen siirtymän tärkeyttä talouden ja yhteiskunnan muutoksessa. Laajasti jaettu näkemys on, että ilman kansalaisten tukea ja tunnetta oikeudenmukaisesta siirtymästä muutos kohti hiilivapaata taloutta ei onnistu riittävän nopeasti.

STTK:n uudessa pelissä seikkaillaan kiperissä työelämätilanteissa3.11.2021 14:11:11 EET | Tiedote

STTK on julkaissut uuden nuorille suunnatun työelämäaiheisen pelin. Laki ja Kirppu uraputkessa -pelissä työuransa alussa oleva Laki-koira työskentelee kirjastoneuvojana. Päivän aikana hän kohtaa seitsemän haastavaa tilannetta, joista yrittää selvitä yhdessä Kirpun kanssa. Peli soveltuu hyvin työelämätiedon opetukseen ja muuhun työelämäohjaukseen. Pelin kehittämisessä oli mukana nuoria, jotka osallistuivat tilanteiden ideointiin, pelikonseptin suunnitteluun ja nimen valintaan. Pelitilanteet käsittelevät muun muassa myöhästymistä, kiusaamista, yhdenvertaisuutta ja väärin maksettua palkkaa. Peliä laadittaessa on kiinnitetty erityistä huomiota tunnelmaan, jotta pelin aiheet eivät ongelmista huolimatta maalaisi työelämästä liian kielteistä kuvaa. - Työntekijät joutuvat työpaikan arjessa kohtamaan vaikeitakin asioita. Toivomme pelin tarjoavan nuorille oivalluksia ja vahvistusta tunteelle, että kaikesta voi selvitä, viestintäasiantuntija Kirsi Suominen toteaa. Pelaajan tehtävä on auttaa Lakia