STTK: Oikeudenmukaisen siirtymän tueksi tarvitaan osaamissopimus

Kuva: Nousussa

Osaavan työvoiman saatavuus on noussut nopeasti koko työelämää haastavaksi ongelmaksi. Rekrytointivaikeuksia on useilla toimialoilla eri puolilla maata. Vaikein tilanne on sosiaali- ja terveysalalla.
─ Väestön ikääntyminen, teknologian kehitys ja siirtymä kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa kiihdyttävät työelämän osaamistarpeiden muutosta. Koulutusjärjestelmältä vaaditaan ketteryyttä tunnistaa näitä työelämän muuttuvia tarpeita ja tarjota niihin vastaavaa koulutusta, STTK:n asiantuntija Riina Nousiainen korostaa.

Nousiainen osallistuu tänään Kuntamarkkinoilla työvoiman saatavuutta käsittelevään paneeliin.

Tällä hallituskaudella käynnistetty jatkuvan oppimisen uudistus ei ole vielä valmis.
─ Osaajapulaan vastaaminen edellyttää, että ihmisillä on mahdollisuus jatkuvan oppimisen kautta osaamisensa täydentämiseen ja alan vaihtoon, Nousiainen painottaa.

Jatkuva oppiminen kasaantuu voimakkaasti korkeimmin koulutetuille sekä esimies- ja asiantuntijatehtävissä työskenteleville. Sama ilmiö havaitaan työpaikoilla, kun tarkastellaan, ketkä osallistuvat työnantajan maksamaan henkilöstökoulutukseen.
─ Nykytilanne jättää osan työntekijöistä osattomaksi, eikä se ole oikeudenmukaisen siirtymän kannalta optimaalista. Työmarkkinoille tarvittaisiinkin jonkinlainen osaamissopimus. Siinä sovittaisiin työelämän tarpeista lähtevän osaamisen kehittämisen pelisäännöistä kuten työajan käytöstä koulutukseen ja kustannusten oikeudenmukaisesta jakautumisesta, Nousiainen esittää.

Myönteistä on, että Suomi on sitoutunut lisäämään TKI-investointien määrää neljään prosenttiin BKT:stä.
─ Parannettavaa on siinä, miten innovaatioita jalostetaan tuotteiksi, palveluiksi ja tavoiksi toimia. Innovaatiokyvykkyyden vahvistaminen edellyttää työpaikoilla uutta osaamista. STTK on esittänyt TKI-kannustimien ehdoksi henkilöstön osaamisen kehittämisen elementtiä, kuten osaamiskartoituksia ja niiden pohjalta toteutettua koulutussuunnitelmaa.

Tällä viikolla julkaistu valtioneuvoston tulevaisuusselonteko muistuttaa siitä, että talouskasvu perustuu tuottavuuskasvuun. Tuottavuuden kannalta keskeistä ovat panostukset osaamiseen, tutkimukseen ja innovaatioihin. Julkiset panostukset koulutukseen ovat kuitenkin olleet Suomessa jo pitempään laskussa, mikä on kansainvälisestikin vertailtuna poikkeuksellista.
─ Rahoitusta on kehitettävä pitkäjänteisesti sosiaalisesti, ekologisesti ja taloudellisesti kestävältä pohjalta. Tämä on myös keskeinen viestimme ensi kevään eduskuntavaaleihin.

Lisätietoja STTK:ssa: Riina Nousiainen, puhelin 050 310 6056.

Kuva: Nousussa

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin 450 000 jäsentä.

Olemme työssämme vastuullisia, oikeudenmukaisia ja rohkeita. Visiomme on hyvinvoiva ja menestyvä työntekijä.

STTK:n Antti Palola maailman ay-liikkeen kattojärjestö ITUC:n hallitukseen ja työvaliokuntaan21.11.2022 09:37:57 EET | Tiedote

STTK:n puheenjohtaja Antti Palola on valittu maailman ammattiyhdistysliikkeen kattojärjestö The International Trade Union Confederation (ITUC) hallitukseen ja sen työvaliokuntaan. Palola on työvaliokunnan ainoa pohjoismainen jäsen. Samalla Palola jatkaa ITUC:n hallituksessa. Vuonna 2006 perustettu ITUC edustaa yli 200 miljoonaa palkansaajaa yli 130 maassa ja sillä on noin 330 jäsenjärjestöä. ITUC:n keskeinen tavoite on edistää ay-liikkeen yhteistyötä globaaleissa asioissa, kuten yhteyksissä Kansainväliseen työjärjestöön, Maailman kauppajärjestöön, Maailmanpankkiin ja Kansainväliseen valuuttarahastoon. ITUC:lla on myös tärkeä tehtävä koordinoida palkansaajajärjestöjen apua vaikeimmissa oloissa perusoikeuksia puolustaville ammattiliitoille. - Kansainvälisen järjestön pohjoismaisena hallinnon jäsenenä toimiminen on STTK:lle ja myös minulle henkilökohtaisesti iso luottamuksenosoitus. Tehtävä on erinomainen näköalapaikka eri maanosien haasteisiin ja niiden mahdollisiin ratkaisuihin, Antti P

Sanna Rantala STTK:n juristiksi, Tom-Henrik Sirviö ekonomistiksi14.11.2022 10:36:57 EET | Tiedote

Oikeustieteiden maisteri Sanna Rantala on valittu STTK:n juristiksi. Rantala työskentelee tällä hetkellä Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin lakimiehenä. Valtiotieteiden maisteri Tom-Henrik Sirviö on valittu STTK:n ekonomistiksi. Sirviö työskentelee nyt finanssiasiantuntijana valtiovarainministeriössä. Valinnat teki perjantaina kokoontunut STTK:n hallitus. Rantala ja Sirviö aloittavat uusissa tehtävissä tammikuussa. Lisätietoja STTK:ssa: Antti Palola, puhelin 040 509 6030.

Veroale väärä viesti ostovoiman romahduksen kanssa kamppaileville11.11.2022 13:33:04 EET | Tiedote

STTK:n hallituksen mielestä verotuksen keventäminen ei ole oikea eikä reilu lääke turvaamaan kotitalouksien ostovoiman romahdusta, joka on seurausta energiapulasta sekä korkojen ja hintojen jyrkästä noususta. ─ Veroale olisi väärä signaali toimeentulo-ongelmien kanssa aidosti kamppaileville ihmisille. Ostovoiman romahdusta on paikattava ensisijaisesti palkankorotuksilla. Muita tehokkaita keinoja olisivat myös palkansaajien sosiaalivakuutusmaksujen osittainen siirtäminen työnantajille ja indeksiehdon käyttöön ottaminen. Niiden rinnalla kokonaisveroaste säilyttämällä turvataan hyvinvointiyhteiskunnan palvelut, puheenjohtaja Antti Palola linjaa. Maltillisten tuloerojen maissa talous toimii tutkitusti tehokkaasti. STTK:n mielestä ansiotuloverojen progressiivisuus on säilytettävä ja suurituloisten osalta sitä olisi vara jopa hieman kiristää. Verotuksen painotusta on ohjattava työstä pääomatuloihin ja varallisuuteen eikä perintö- ja lahjaveroja ole tarpeen nykyisestä muuttaa. ─ Suomessa on e

Työmarkkinakeskusjärjestöt: Työ- ja osaamisperusteinen maahanmuutto kaipaa aktiivisia toimia myös seuraavalla hallituskaudella11.11.2022 10:00:00 EET | Tiedote

Työmarkkinakeskusjärjestöjen (EK, SAK, Akava ja STTK) mielestä aktiivisia panostuksia työ- ja osaamisperusteiseen maahanmuuttoon on jatkettava seuraavalla hallituskaudella. Maahanmuuttopolitiikan on oltava tavoitteellista ja reilua. Suomen on sitouduttava vastuulliseen kansainväliseen rekrytointiin sekä aktiiviseen työperäisen hyväksikäytön ja harmaan talouden torjuntaan.

STTK: Naisten ja miesten välinen palkkaero ennallaan, ratkaisu voisi olla palkka-avoimuuden lisääminen4.11.2022 05:50:00 EET | Tiedote

STTK:n kyselyn perusteella yli puolet vastaajista on sitä mieltä, että perusteettomien palkkaerojen vähentämisessä on onnistuttu jokseenkin tai erittäin huonosti. Erityisesti näin kokevat pitkään työelämässä olevat 51 - 65-vuotiaat (61 %). Ratkaisu voisi löytyä palkka-avoimuuden lisäämisestä. Kyselyyn vastanneista 67 prosenttia suhtautuu jokseenkin tai erittäin myönteisesti siihen, että palkkatiedot kerrottaisiin työpaikoilla nykyistä avoimemmin. Myönteisimpiä palkka-avoimuudelle ovat alle 35-vuotiaat (70 %) eikä suhtautumisessa ole juurikaan eroa miesten ja naisten välillä. Tiedot käyvät ilmi STTK:n Aula Researchilla teettämästä kansalaiskyselystä. Siihen vastasi yli 3 000 täysi-ikäistä. Otos kerättiin syys-lokakuun aikana. Naisten palkkapäivää vietetään tänään 4.11.2022. Päivä osuu samaan ajankohtaan kuin vuonna 2021, eli palkkaero on pysynyt ennallaan. STTK aloitti Naisten palkkapäivän vieton vuonna 2011. Päivän tarkoitus on havainnollistaa ja konkretisoida naisten ja miesten välist