STTK-Opiskelijat: Eläkejärjestelmää pitää kehittää kestävältä pohjalta

STTK-Opiskelijoiden puheenjohtajisto vaatii eläkekeskusteluun malttia. Pääministeri Antti Rinne avasi viime viikolla keskustelun siitä, kuinka tämän hetken matalimmat eläkkeet tulisi rahoittaa eläkerahastoista.

- Ei ole nuorille eikä tuleville sukupolville millään tavoin oikeudenmukaista kajota eläkerahastoihin ja kasvattaa entisestään eläkejärjestelmän painetta. Kyseessä on tulevien sukupolvien eläkkeiden turvaaminen, puheenjohtaja Saana Simonen linjaa.

Eläkejärjestelmän rahoitus ja sen kestävyys on kiinni palkkasumman kasvusta, syntyvyydestä ja sijoitustuotoista. Lisäksi tulee tehdä vakuuttavia toimia työkyvyn ja työhyvinvoinnin edistämisen suhteen.

- Työntekijöiden työkyvystä on pidettävä huolta, jotta hyvinvoivia työntekijöitä olisi jatkossakin ja työurat olisivat mahdollisimman pitkiä ja eläkevaroja kertyisi, muistuttaa STTK-Opiskelijoiden varapuheenjohtaja Valtteri Markula.

STTK-Opiskelijoiden näkemys on, että tällä hetkellä kestävintä eläkepolitiikkaa olisi seurata työllisyyden kehitystä, tehdä toimia työllisyyden kasvun eteen ja kiinnittää huomiota työntekijöiden hyvinvointiin. Eläkejärjestelmän kehittämistä tulee tehdä yhdessä, pitkällä aikavälillä ja kestävästi.

Lisätietoja:

Saana Simonen, STTK-Opiskelijoiden puheenjohtaja, puh: 050 517 5212

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 14 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

STTK:n puheenjohtaja Antti Palola: Työmarkkinoiden neuvottelukulttuuri ei toimi, sovittelijainstituutiota uudistettava12.12.2019 10:28:10 EETTiedote

Tiedote Työmarkkinoilla vastakkainasettelu on koventunut. - Keskusjärjestöt eivät enää neuvottele palkoista ja työsuhteen ehdoista. Jokainen liitto asettaa itse omat tavoitteensa ja määrittää keinot niiden saavuttamiseksi. Tämä tuntuu tulleen työnantajille yllätyksenä. Syksyn työtaistelu-uhat, epäonnistuneet sovittelut ja lakot viestivät siitä, että uusi neuvottelukulttuuri ei todellakaan toimi, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola arvioi järjestön edustajiston kokouksessa tänään Helsingissä. Palola esittää, että työmarkkinakierroksen jälkeen työmarkkinaosapuolet tarkastelisivat nykyisen sovittelujärjestelmän toimivuutta ja mahdollisia uudistamistarpeita. - Nyt valtakunnansovittelijan instituutio keskittyy yhteen henkilöön. Ruotsissa käytössä on ns. medlingsinstitutet, johon kuuluu useita henkilöitä. Vahvasti yhteen henkilöön keskittyvä järjestelmä ei välttämättä Suomen muuttuneissa työmarkkinaoloissa ja vaikeissa neuvotteluissa ole paras mahdollinen. Sopimusshoppailu vastenmielistä Syksy

STTK-Opiskelijat: Yhteistyöllä kunnianhimoisempaa ilmastopolitiikkaa ja vastuullista markkinataloutta23.11.2019 19:45:52 EETTiedote

STTK-Opiskelijat vaativat Suomen hallitukselta ja työmarkkinatoimijoilta yhteistä keskustelua ilmastopolitiikasta. Hiilineutraalisuuteen pyrkiminen on jokaisen tehtävä ja turhasta vastakkainasettelusta on luovuttava. - Jos haluamme tehdä aitoa ja jokaisen sukupolven huomioivaa politiikkaa, ilmastoasiat ja hiilineutraalisuus on otettava kärkitavoitteiksi. Kuolleella maapallolla ei ole työpaikkoja. Tämän hetken päätökset ilmaston ja ympäristön suhteen näkyvät tulevaisuuden sukupolville konkreettisesti, STTK-Opiskelijoiden puheenjohtaja Saana Simonen muistuttaa. Vastuulliseen markkinatalouteen sisältyy ajatus yhteiskunnan yhteisvastuusta. STTK-Opiskelijoiden mielestä yhteinen vastuu liittyy kaikkiin suuriin yhteiskunnallisiin kysymyksiin, esimerkiksi ilmastonmuutoksen torjumiseen tai eriarvoisuuden torjumiseen. - Puolueiden ja muiden yhteiskunnallisten toimijoiden on kyettävä esittämään uskottavia ja kestäviä vaihtoehtoja niin maapallon kuin hyvinvointivaltion säilyttämiseksi. Ilmastonmuu