STTK-Opiskelijat: Nuorten mielenterveyden ongelmiin tartuttava vakavasti

STTK-Opiskelijoiden puheenjohtaja Markus Wright toivoo lähestyvien eduskuntavaalien alla puolueiden kiinnittävän erityistä huomiota nuorten mielenterveysongelmien taltuttamiseen.
- STTK:n teettämässä nuorisokyselyssä suuri osa nuorista (41 %) sanoo olevansa huolissaan omasta henkisestä hyvinvoinnistaan. Kun tiedämme tilastojenkin perusteella nuorten mielenterveysongelmien olevan kasvussa, asiaan on tartuttava vakavasti, Wright sanoo.

STTK-Opiskelijoiden eduskuntavaalitavoitteissa painottuu nuorten mielenterveyden edistämisen ohella heidän toimeentulonsa ja työllisyytensä.
- Haluamme varmistaa nykyisten nuorten työntekijöiden ja myös tulevaisuudessa työelämään siirtyvien voivan hyvin. Toimia tarvitaan nyt, jotta työvoima on työkykyistä tulevaisuudessakin.

Wright jatkaa puheenjohtajana

STTK-Opiskelijat valitsivat uuden puheenjohtajiston tänään. Markus Wright jatkaa puheenjohtajana, ja varapuheenjohtajiksi valittiin Santeri Salonen ja Valtteri Siljander.

Markus Wright opiskelee kirkon nuorisotyötä Diakonia-ammattikorkeakoulussa. Hän on Tehyn jäsen. Valtteri Siljander opiskelee energia- ympäristötekniikkaa Metropolia Ammattikorkeakoulussa ja Santeri Salonen liiketoiminnan logistiikkaa Turun ammattikorkeakoulussa. He ovat Ammattiliitto Pron jäseniä.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin 450 000 jäsentä.

Olemme työssämme vastuullisia, oikeudenmukaisia ja rohkeita. Visiomme on hyvinvoiva ja menestyvä työntekijä.

STTK kannattaa samapalkkaisuusohjelman kokonaisarvioinnin suosituksia2.2.2023 09:48:21 EET | Tiedote

Tänään on julkaistu samapalkkaisuustoimenpiteiden kokonaisarviointi. Arvioinnin on tehnyt oikeustieteen kandidaatti Leila Kostiainen. Kostiaisen mielestä pääministeri Sanna Marinin hallituksen samapalkkaisuustavoitteet ovat erittäin kunnianhimoiset, mutta kunnianhimo ei kuitenkaan ole toteutunut kolmikantaisessa samapalkkaisuusohjelmassa. Kostiainen esittääkin arvioinnissaan useita suosituksia jatkotyöhön. STTK kannattaa selvityshenkilön suosituksia. - Samapalkkaisuusohjelman jatkaminen on välttämätöntä, mutta kuten selvityshenkilö esittää, ohjelman sisältöä ja rakennetta on kehitettävä muuttuneen työmarkkinatilanteen pohjalta. Sisältö ja rakenne on neuvoteltava vastaamaan nykyistä työmarkkinajärjestelmää, jossa palkoista ei enää neuvotella työmarkkinakeskusjärjestöjen kesken. Kun palkat sovitaan liittotasolla, myös samapalkkaohjelman valmisteluun ja toteuttamiseen on kytkettävä liittotaso kiinteästi mukaan, juristi Katariina Sahlberg painottaa. STTK toivoo, että ohjelmakauteen otettav

STTK kannattaa luottamusmiehen aseman vahvistamista lainsäädännöllä25.1.2023 09:30:00 EET | Tiedote

Teollisuuden palkansaajat (TP) on julkaissut raportin luottamusmiehistä 2020-luvun työpaikoilla. Sen on laatinut oikeustieteen tohtori Jaana Paanetoja. Raportin perusteella luottamusmiesten yhteistyö työpaikoilla on sujuvaa ja toimenkuva paljon työehtosopimuksissa ja laissa säädettyä laajempi. Luottamusmies on työpaikan vastuunkantaja, tuki ja turva, jonka puoleen käännytään inhimillisen elämän monenlaisissa ongelmakohdissa. Luottamusmiesten aseman vahvistamista lainsäädännöllä pidetään kuitenkin tärkeänä. Raportin pohjaksi laadittuun kyselyyn vastanneista luottamusmiehistä 57 prosenttia oli sitä mieltä, että luottamusmiehen valinnasta pitäisi Suomessa säätää lailla ─ Myös STTK kannattaa luottamusmiesten aseman vahvistamista lakisääteisesti, johtaja Minna Ahtiainen tiivistää. Sopimusjärjestelmä on hajautunut, ja raportti pohtii sen myötä luottamusmiehen aseman muutosta. Tulevaisuudessa luottamusmiehillä voi olla valvottavanaan entistä enemmän yksilöllisiä ja työpaikkakohtaisia määräyks