STTK-Opiskelijat: Nuorten mielenterveyteen panostettava kiireellisesti

STTK:n tänä vuonna teettämä nuorisokysely osoittaa selkeän tarpeen mielenterveyspalveluiden kehittämiselle. Kyselyn mukaan korkeakouluopiskelijat kokivat mielenterveyden huonontuneen merkittävästi koronapandemian aikana. Tämä johtui etenkin stressin, yksinäisyyden ja ahdistuneisuuden lisääntymisestä.

Koronan on useissa kansainvälisissä tutkimuksissa todettu koetelleen yleisesti etenkin opiskelijoita ja nuoria. Tällöin esille on nostettu myös voimakas tarve panostaa nuorten mielenterveyspalveluihin.

Koronapandemian aiheuttama velka mielenterveyspalveluille vaatii STTK-Opiskelijoiden mielestä määrätietoista palveluiden kehittämistä, jotta korkeakouluopiskelijoiden työkyky voidaan ylläpitää myös jatkossa.
– Tämän vuoden alusta ammattikorkeakouluopiskelijat liittyivät YTHS-palveluiden piiriin, mikä on osaltaan ruuhkauttanut opiskelijoiden terveyspalveluita. Erityisesti hammashoidon ja mielenterveyspalveluiden saatavuus venyy pitkälle tulevaisuuteen, puheenjohtaja Markus Wright harmittelee.

Sosiaali- ja terveysministeriö on antanut YTHS-valtionavustusta 4,2 miljoonaa euroa vuoden 2022 kuluihin, mutta lisärahalle olisi tarve.
–  Olisi erittäin tärkeää rahoituksella varmistaa opiskelijoiden mielenterveyspalveluiden matalan kynnyksen saatavuus pitkäjänteisesti. Koronan aikana on syntynyt hoitovelkaa, jonka pois hoitaminen olisi nuorten hyvinvoinnin kannalta tärkeää, Wright korostaa.

Nuorille ja opiskelijoille helposti saavutettavat, matalan kynnyksen mielenterveyspalvelut ovat ensiarvoisen tärkeitä. Pitkä odottaminen hoidon aloittamiseksi vain lisää ongelmia.
– Esimerkiksi terapiatakuun kaltainen nopean hoidon takuu olisi tarpeellinen myös muualla kuin isoimmissa kaupungeissa, Wright muistuttaa.

Wright jatkaa opiskelijoiden puheenjohtajana

STTK-Opiskelijoiden puheenjohtajana jatkaa Markus Wright (ent. Kutvonen), joka on Tehyn jäsen.  Uusiksi varapuheenjohtajiksi on valittu Roosa Hyppölä (Tehy) sekä Sonja Tikkanen (Pro).

Roosa Hyppölä on 23-vuotias ensihoitajaopiskelija Helsingistä. 28-vuotias Sonja Tikkanen opiskelee Helsingin Haaga-Heliassa liiketalouden tradenomiksi.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

STTK:n puheenjohtaja Antti Palola: Vastakkainasettelu työmarkkinoilla voimistuu16.12.2021 11:44:00 EET | Tiedote

Tänään tehtävässä jatkamaan valittu STTK:n puheenjohtaja Antti Palola totesi työmarkkinakatsauksessaan, että vastakkainasettelu työnantajien ja palkansaajien välillä on kiistatonta ja lisääntymään päin. - Jonkinlainen vastakkainasettelu on normaalia, koska kummallakin on omat tavoitteensa. Mutta sen sijaan, että hakisimme näihin asti suomalaiseen yhteiskuntaan vakautta ja ennustettavuutta tuonutta yhteisymmärrystä, etenemme tänään jyrkentyneen epäluottamuksen ilmapiirissä.