STTK: Palkkaero kääntynyt kasvuun

Tiedote, vapaa julkaistavaksi 31.10. klo 6.00.

Naisen palkka on Suomessa keskimäärin 83,3 prosenttia miesten palkasta.
- Viime vuonna naisten palkka oli 83,4 prosenttia. Nyt palkkaero on kääntynyt kasvuun, eli suunta on pielessä. Heikon talouskasvun jatkuessa on vaara, että ero kasvaa jatkossakin, STTK:n tasa-arvoasioista vastaava lakimies Anja Lahermaa toteaa.

Tänään vietetään vuosittaista Naisten palkkapäivää, joka määräytyy Tilastokeskuksen toisen vuosineljänneksen ansiotasoindeksin perusteella. Vuosipalkaksi muutettuna se merkitsee sitä, että naisten palkat on nyt maksettu ja loppuvuoden he työskentelevät ”palkatta”.

STTK pelkää miesten ja naisten välisen palkkaeron repeävän, jos palkkatasa-arvon edistämiseen ei panosteta kuin juhlapuheissa. Myös matalapalkkatyön lisääntyminen kasvattaisi sukupuolten välisiä palkkaeroja, sillä niiden tekijöistä suurimman osan arvioidaan olevan naisia.
- Palkkaero on suomalaisen työelämän häpeäpilkku, mutta luonnonlaki se ei ole. Palkkaeroja voidaan tehokkaasti kaventaa esimerkiksi oikeudenmukaisella palkka- ja sopimuspolitiikalla, työn vaativuuteen perustuvilla palkkausjärjestelmillä, tasa-arvosuunnitelmilla ja palkkakartoituksilla, tukemalla naisten uratavoitteita sekä yhteensovittamalla työ ja perhe-elämä nykyistä joustavammaksi, Lahermaa listaa.

STTK:n mielestä palkkasalaisuuden purkaminen edistäisi palkkatasa-arvon toteutumista ja samalla myös lisäisi palkoista sopimista paikallisesti.
- Jotta näin tapahtuisi, luottamusmiehellä tulisi olla oikeus saada edustamiensa työntekijöiden palkkatiedot ja –perusteet. Kuitenkin jokaisella työntekijällä on edelleen oltava oikeus kieltää omien palkkatietojensa julkistaminen, Lahermaa esittää.

Naisten ja miesten nykyistä tasaisempi perhevapaiden jakaminen on myös politiikassa kuuma keskusteluaihe.
- Keskustelua tarvitaan, mutta järjestelmän uudistaminen on saatava vauhtiin. Malleja on paljon ja niiden pohjalta on mahdollista luoda toimivat uudet käytännöt. Pelkkä lainsäädäntö ja raha eivät kuitenkaan yksin ratkaise asiaa. Tarvitaan asennemuutos ja erityisesti miesten on otettava suurempi rooli perhevapaiden käyttäjinä, Anja Lahermaa sanoo.

STTK:n jo perinteeksi muodostunutta palkkapäivää vietettiin ensimmäisen kerran vuonna 2011. Tämän vuoden tapahtuma on osa STTK:n loppuvuoden #tasavertainen –teemaa.

Lisätietoja:

STTK:n lakimies Anja Lahermaa, puh: 040 828 6845

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 14 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

STTK: Työllisyyspalveluiden kehittäminen tärkein investointi tulevaisuuteen14.8.2020 14:12:41 EESTTiedote

Valtiovarainministeriön virkamiesten tänään julkaistussa Työllisyyspaketti-muistiossa esitetään keinoja hallituksen työllisyystavoitteen saavuttamiseksi. Merkittävin osa 60 000 lisätyöllisestä muodostuu ikääntyneistä. Muistiossa keinojen joukossa on esitetty esimerkiksi eläkeputken poistamista. - Tässä suhdannetilanteessa ei pidä vetää mattoa ikääntyneiden alta. Ikääntyneiden työllistäminen edellyttää merkittäviä panostuksia palveluihin. Työsuhde- ja muutosturvaa pitää parantaa. Subjektiivinen oikeus osa-aikatyöhön auttaisi ikääntyneitä jaksamaan pidempään työelämässä, STTK:n pääekonomisti Patrizio Lainà korostaa. Virkamiehet esittävät työttömyysturvan sitomista työsuhteen pituuteen. - Jos työttömyysturva sidotaan kiinteämmin työsuhteen kestoon, työsuhdeturvaa on ehdottomasti parannettava. Samalla tulisi helpottaa työssäoloehtoa. Tällöin pätkä- ja osa-aikatyöntekijät pääsisivät helpommin ansiosidonnaisen työttömyysetuuden piiriin. Lainàn mielestä on myönteistä, että virkamiesten muisti

STTK: Budjettiehdotuksen peruslinja oikea – työttömyyden kasvu pidettävä kurissa aktiivisella työllisyyspolitiikalla12.8.2020 16:11:11 EESTTiedote

Tiedote Valtiovarainministeriö on julkaissut esityksensä valtion vuoden 2021 talousarvioksi. STTK kiittää maltillista yleislinjaa, joka ottaa huomioon koronaviruksen luoman poikkeuksellisen ajan Suomen ja maailman talouteen. Julkisen talouden tasapainoa tavoitellaan uuden, vuoteen 2030 ulottuvan julkisen sektorin kestävyystiekartan mukaisesti. Budjettitasapainoon tähtääviä leikkauksia ei suunnitella vuodelle 2021. - On hyvä, että hallitus tarkastelee asiaa pitkällä aikavälillä. Koronan aiheuttama poikkeustila ei ole vielä ohi, joten nyt ei ole finanssipolitiikan kiristämisen aika. Valtiovarainministeriön esittämä maltillinen budjettilinja on paikallaan, STTK:n ekonomisti Antti Koskela korostaa. Vuoden 2021 talousarvioehdotuksen loppusumma on 61,6 miljardia euroa. - Osa työllisyyttä edistävistä toimista joudutaan siirtämään tuleville vuosille. Nyt on tärkeintä pitää talouden rattaat pyörimässä ja estää työttömyyden voimakas kasvu. Tämä tukee myös pitkän ajan työllisyystavoitetta. Hallit