STTK: Paluuta EU:n vanhoihin taloussääntöihin ei ole

EU:n taloussääntöjen uudistuksessa jäsenmaiden vapautta ja vastuuta kannattaa STTK:n pääekonomisti Patrizio Lainàn mielestä kasvattaa. - Jos yhteisvastuuta halutaan jatkossa EU:ssa välttää, jäsenmaiden finanssipolitiikalle on luotava riittävästi liikkumatilaa. Nykyisin vastuu finanssipolitiikasta on viime kädessä jäsenmailla, mutta ilman vapautta harjoittaa finanssipolitiikkaa.

STTK esittää sääntökehikon yksinkertaistamista ja maakohtaisuuden lisäämistä. Lisäksi on luotava tilaa julkisille investoinneille ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja tuottavuuden vauhdittamiseksi.

Myös vaihtotaseiden hallinta pitäisi tuoda vahvemmin mukaan sääntökehikkoon.
- Vaihtotase kertoo maan rahoituskestävyydestä enemmän kuin julkiset velka-asteet tai alijäämät. Ylisuurista vaihtotaseiden epätasapainoista voitaisiin esimerkiksi edellyttää ylimääräistä talletusta Euroopan investointirahastoon. Näin vaihtotaseiden epätasapainoa on mahdollista ylläpitää jatkossakin, mutta silloin on aktiivisemmin osallistuttava eurooppalaisten investointien rahoittamiseen, Lainà esittää.

Sääntökehikkoa voidaan yksinkertaistaa luopumalla 60 prosentin velkasäännöstä ja rakenteellisen alijäämän tavoitteesta. Julkisen talouden tavoitteet on laadittava maakohtaisesti huomioiden myös sosiaaliset päämäärät.

STTK:n mielestä paluuta vanhoihin EU:n taloussääntöihin ei ole.
- Säännöt ovat osoittautuneet toimimattomiksi, mutta myös epärealistisiksi. Suomen kannattaa tuoda rakentavia esityksiä pöytään sääntökehikon uudistamiseksi - ei haikailla vanhojen sääntöjen perään, Lainà summaa.

Lisätietoja STTK:ssa: Patrizio Lainà, puhelin 040 583 4432.

STTK:n ja SAK:n yhteiset esitykset EU:n taloussääntöjen uudistamiseksi:

Kenelle kuuluu vastuu talouspolitiikasta EU:ssa?

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

STTK:n puheenjohtaja Antti Palola: Vastakkainasettelu työmarkkinoilla voimistuu16.12.2021 11:44:00 EET | Tiedote

Tänään tehtävässä jatkamaan valittu STTK:n puheenjohtaja Antti Palola totesi työmarkkinakatsauksessaan, että vastakkainasettelu työnantajien ja palkansaajien välillä on kiistatonta ja lisääntymään päin. - Jonkinlainen vastakkainasettelu on normaalia, koska kummallakin on omat tavoitteensa. Mutta sen sijaan, että hakisimme näihin asti suomalaiseen yhteiskuntaan vakautta ja ennustettavuutta tuonutta yhteisymmärrystä, etenemme tänään jyrkentyneen epäluottamuksen ilmapiirissä.