STTK: Paluuta EU:n vanhoihin taloussääntöihin ei ole

EU:n taloussääntöjen uudistuksessa jäsenmaiden vapautta ja vastuuta kannattaa STTK:n pääekonomisti Patrizio Lainàn mielestä kasvattaa. - Jos yhteisvastuuta halutaan jatkossa EU:ssa välttää, jäsenmaiden finanssipolitiikalle on luotava riittävästi liikkumatilaa. Nykyisin vastuu finanssipolitiikasta on viime kädessä jäsenmailla, mutta ilman vapautta harjoittaa finanssipolitiikkaa.

STTK esittää sääntökehikon yksinkertaistamista ja maakohtaisuuden lisäämistä. Lisäksi on luotava tilaa julkisille investoinneille ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja tuottavuuden vauhdittamiseksi.

Myös vaihtotaseiden hallinta pitäisi tuoda vahvemmin mukaan sääntökehikkoon.
- Vaihtotase kertoo maan rahoituskestävyydestä enemmän kuin julkiset velka-asteet tai alijäämät. Ylisuurista vaihtotaseiden epätasapainoista voitaisiin esimerkiksi edellyttää ylimääräistä talletusta Euroopan investointirahastoon. Näin vaihtotaseiden epätasapainoa on mahdollista ylläpitää jatkossakin, mutta silloin on aktiivisemmin osallistuttava eurooppalaisten investointien rahoittamiseen, Lainà esittää.

Sääntökehikkoa voidaan yksinkertaistaa luopumalla 60 prosentin velkasäännöstä ja rakenteellisen alijäämän tavoitteesta. Julkisen talouden tavoitteet on laadittava maakohtaisesti huomioiden myös sosiaaliset päämäärät.

STTK:n mielestä paluuta vanhoihin EU:n taloussääntöihin ei ole.
- Säännöt ovat osoittautuneet toimimattomiksi, mutta myös epärealistisiksi. Suomen kannattaa tuoda rakentavia esityksiä pöytään sääntökehikon uudistamiseksi - ei haikailla vanhojen sääntöjen perään, Lainà summaa.

Lisätietoja STTK:ssa: Patrizio Lainà, puhelin 040 583 4432.

STTK:n ja SAK:n yhteiset esitykset EU:n taloussääntöjen uudistamiseksi:

Kenelle kuuluu vastuu talouspolitiikasta EU:ssa?

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin 450 000 jäsentä.

STTK:n hallitus: Ostovoima turvataan palkankorotuksilla, sosiaaliturvamaksuja siirrettävä osittain työnantajille15.8.2022 13:33:32 EEST | Tiedote

Hallitus valmistautuu ensi vuoden talousarvioneuvotteluihin tilanteessa, jossa Venäjän hyökkäyssota Ukrainaa vastaan jatkuu, hinnat nousevat ennätystahtia, korkotaso kohoaa ja Suomen taloutta uhkaa kasvun hiipuminen. STTK:n hallitus linjasi tänään kokouksessaan järjestön tavoitteita hallituksen budjettiriiheen. Palkansaajien ostovoima heikentyy tänä vuonna hintojen voimakkaan nousun vuoksi. ─ Energian ja ruuan hintojen nousun taustalla on Venäjän hyökkäyssota, joka on aiheuttanut maailmanlaajuisen energia- ja ruokakriisin. Demokraattisten arvojen puolustamisessa ei pidä tehdä kompromisseja, vaikka hinta olisi kova. Valtion toimin on tuettava kansalaisten pärjäämistä kohonneiden kustannusten kanssa, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola painottaa. Julkisen talouden alijäämän vuoksi mittaviin veronkevennyksiin ei nyt ole varaa, mutta valtion tuloveroasteikkoihin on tehtävä tarkistukset, jotta vältytään palkkaverotuksen kiristymiseltä. Jos palkansaajien ostovoiman laskua kompensoidaan verotuk

STTK: Vain kolmasosalla työpaikoista löytyy yhdenvertaisuussuunnitelma27.6.2022 08:28:31 EEST | Tiedote

Työelämän yhdenvertaisuutta edistäviä keinoja kuten yhdenvertaisuussuunnitelmaa, eettisiä ohjeita, anonyymia rekrytointia ja monimuotoisuuslausekkeita hyödynnetään vielä varsin laiskasti suomalaisessa työelämässä. Vain kolmannes työikäistä tietää, että omalla työpaikalla on tehty yhdenvertaisuussuunnitelma, 46 prosenttia ei tiedä, onko suunnitelma tehty vai ei. Tiedot käyvät ilmi STTK:n Aula Researchilla huhtikuussa teettämästä kyselystä, jolla kartoitettiin, työssäkäyvien tuntemia keinoja yhdenvertaisuuden edistämiseen työelämässä. Kuluvalla viikolla vietetään Helsinki Pride -viikkoa, jonka aikana keskustellaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien oikeuksista, osallisuudesta ja hyvinvoinnista. - STTK haluaa osaltaan muistuttaa, että yhdenvertaisuus on ihmis- ja perusoikeus ja se koskee myös työelämää. Yhdenvertaisuuden vahvistaminen on välttämätöntä, jotta työelämä kehittyisi syrjimättömäksi kaikille, puheenjohtaja Antti Palola painottaa. Yhdenvertaisuuslaki velvoittaa työn