STTK patistaa suomalaisia ottamaan koronarokotteen

Suomi on onnistunut tähän asti erittäin hyvin noin puolitoista vuotta kestäneen koronapandemian hallinnassa. Koko ajan tavoitteena on ollut varmistaa kansalaisten terveys ja turvallisuus, yhteiskunnan mahdollisimman avoin toiminta sekä terveydenhuollon ja sairaanhoidon kantokyky. Maailmanlaajuisen pandemian muuttuvissa tilanteissa Suomi on taitavasti tasapainoillut rajoitusten ja yhteiskunnan avoimuuden välillä.

Nyt ”koronalukkojen” avautuessa yhä enemmän STTK on erittäin huolissaan hiipuneesta rokotustahdista.
- Pandemia ei ole ohi eikä virus ole hävinnyt meiltä, saati maailmasta. Alun hyvä rokotustahti on hiipunut eikä rokotekattavuus ole vielä toivotulla tasolla.

Ilman perusteltua syytä rokotuksesta kieltäytyvät vievät STTK:n arvion mukaan terveydenhuoltomme ja sairaanhoitomme kuormituksen äärirajoille, mikä johtaa uusiin ongelmiin.
- Hoitojonot kasvavat, ja se vie resursseja muiden sairauksien hoidolta. Ilman hyväksyttävää syytä rokotuksesta kieltäytyminen on vastuutonta. Kannustamme kaikkia rokottautumaan. Se on helppoa, sillä rokotetta on riittävästi saatavilla ja rokotuspisteitä avataan eri puolilla Suomea paikkoihin, joissa rokottaminen hoituu kätevästi arkisten asiointien yhteydessä.

Lisätietoja STTK:ssa: Antti Palola, puhelin 040 509 6030.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

STTK selvitti: Työtehtävien liiallinen määrä edelleen suurin kuormittava tekijä7.10.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Henkinen kuormitus työpaikoilla on viimeisen kahden vuoden aikana laskenut viisi prosenttiyksikköä. Melko tai erittäin kuormittavaksi työn kokee nyt 43 prosenttia työssäkäyvistä. Sosiaali- ja terveysalalla työskentelevillä henkinen kurmitus on kuitenkin selvästi suurempaa. Heistä 59 prosenttia kokee työnsä henkisesti kuormittavaksi. Tiedot käyvät ilmi STTK:n tänä syksynä teettämästä Terveellinen ja turvallinen työelämä -kansalaiskyselystä.

Marja Mäntylä on STTK:n Vuoden luottamusmies28.9.2021 14:03:37 EEST | Tiedote

Marja Mäntylä on valittu STTK:n Vuoden luottamusmieheksi. Mäntylä työskentelee hankinta-asiantuntijana Tampereen evankelis-luterilaisessa seurakuntayhtymässä, missä hän toimii ammattiliittonsa Kirkon alojen luottamusmiehenä. Perusteluissa painotetaan Mäntylän aktiivisuutta, ratkaisukeskeisyyttä ja yhteistyökykyä seurakuntayhtymässä, jossa on eletty viime vuodet isojen muutosten aikaa – viimeksi koronapandemian luomissa hankalissa olosuhteissa. – Mäntylä on toiminut luottamustehtävissä vuodesta 2013. Hän katsoo tulevaisuuteen eikä jämähdä ongelmiin. Hän on aktiivinen muiden luottamusmiesten tukija ja kouluttautuu itse. Hän perehtyy asioihin ja kykenee hyvään yhteistyöhön työnantajapuolen kanssa. Palkinto annettiin nyt kahdennentoista kerran. Yksimielisen valinnan teki STTK:n työelämän kehittämisen valmisteluryhmä. Palkinto jaettiin tänään vuotuisessa henkilöstön edustajien seminaarissa, joka kokosi ruudun ääreen noin 500 STTK:laista vaikuttajaa. Lisätietoja: Marja Mäntylä, puhelin 040 8

STTK: Suomen hyvin toimivan eläkejärjestelmän pitkäjänteinen kehittäminen välttämätöntä17.9.2021 09:37:25 EEST | Tiedote

Eläketurvakeskus on julkaissut professori Torben M. Andersenin raportin Suomen eläkejärjestelmän tilasta. Sen perusteella Suomen eläkejärjestelmä on vankka ja hyvin toimivaksi. Suomi pärjää hyvin myös kansainvälisessä vertailussa. STTK:n on helppo yhtyä Andersenin arvioon. - Eläkejärjestelmää on uudistettu pitkäjänteisesti ja aktiivisesti vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin. On silti hyvin tärkeää, että eläkejärjestelmän rahoituksellista kestävyyttä seurataan ja analysoidaan tarkasti myös jatkossa sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä, puheenjohtaja Antti Palola toteaa. Andersen tunnistaa eläkejärjestelmässä myös haasteita. Raportin perusteella järjestelmän ongelmat liittyvät rahoitukselliseen kestävyyteen keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä. Ongelmat eivät ole välittömiä tai kiireellisiä. Kansainvälisestä näkökulmasta eläkejärjestelmään kohdistuva rahoituksellinen haaste on niin ikään suhteellisen pieni. STTK:n mielestä on tärkeää keskustella eläkejärjestelmään liittyvistä kehitt