STTK: Perhevapaauudistuksessa on kyse myös miesten tasa-arvosta

Perhevapaauudistusta valmistellaan kolmikantaisessa työryhmässä. Hallitusohjelman mukaisesti tavoitteena on muun muassa se, että perhevapaat ja hoitovastuu jakautuvat perheissä tasaisesti molempien vanhempien kesken ja että sekä yhdenvertaisuus ja tasa-arvo työelämässä vahvistuvat.

Uudistuksen yhteydessä on tuotu esiin erityisesti naisten työmarkkina-aseman vahvistamista. Suomessa naiset pitävätkin valtaosan perhevapaista. - Tämä vaikuttaa heikentävästi naisten ura- ja ansiokehitykseen sekä lopulta eläkkeen tasoon, STTK:n johtaja Katarina Murto korostaa.

Tänään vietetään kansainvälistä miesten päivää. Myös isillä on oltava tasa-arvoinen oikeus ja käytännössä mahdollisuus tasa-arvoisten perhevapaiden pitämiseen. - Viime vuonna isät pitivät kymmenen prosenttia vanhempainvapaista ja vain noin seitsemän prosenttia kotihoidontuen saajista oli miehiä. Luvut ovat marginaalisia. Isien pieni osuus johtuu ennen kaikkea yhteiskunnan ja työelämän asenteista, mutta myös nykyisestä epätasa-arvoisesta perhevapaajärjestelmästä, Murto toteaa.

Miesten tasa-arvoisten oikeuksien toteutuminen edellyttää isien perhevapaisiin liittyvien kiintiöiden nostamista. - Tarvitaan myös perheystävällisyyttä aidosti korostava asennemuutos työelämässä ja työpaikoilla. Isiä on kannustettava ja heille annettava mahdollisuus pitää perhevapaita. Perhevapaajärjestelmää uudistettaessa on lisättävä joustavuutta ja mahdollistettava muun muassa vapaaehtoisen osa-aikatyön laajempi käyttö pikkulapsivaiheessa. Tällöin molemmat vanhemmat voivat paremmin yhdistää työn ja perheen, minkä tulee olla mahdollista tasa-arvoisesti molemmille vanhemmille.

Lisätietoja STTK:ssa: Katarina Murto, puhelin 050 568 9188

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 15 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

STTK-Opiskelijat: Yhteistyöllä kunnianhimoisempaa ilmastopolitiikkaa ja vastuullista markkinataloutta23.11.2019 19:45:52 EETTiedote

STTK-Opiskelijat vaativat Suomen hallitukselta ja työmarkkinatoimijoilta yhteistä keskustelua ilmastopolitiikasta. Hiilineutraalisuuteen pyrkiminen on jokaisen tehtävä ja turhasta vastakkainasettelusta on luovuttava. - Jos haluamme tehdä aitoa ja jokaisen sukupolven huomioivaa politiikkaa, ilmastoasiat ja hiilineutraalisuus on otettava kärkitavoitteiksi. Kuolleella maapallolla ei ole työpaikkoja. Tämän hetken päätökset ilmaston ja ympäristön suhteen näkyvät tulevaisuuden sukupolville konkreettisesti, STTK-Opiskelijoiden puheenjohtaja Saana Simonen muistuttaa. Vastuulliseen markkinatalouteen sisältyy ajatus yhteiskunnan yhteisvastuusta. STTK-Opiskelijoiden mielestä yhteinen vastuu liittyy kaikkiin suuriin yhteiskunnallisiin kysymyksiin, esimerkiksi ilmastonmuutoksen torjumiseen tai eriarvoisuuden torjumiseen. - Puolueiden ja muiden yhteiskunnallisten toimijoiden on kyettävä esittämään uskottavia ja kestäviä vaihtoehtoja niin maapallon kuin hyvinvointivaltion säilyttämiseksi. Ilmastonmuu

STTK:n hallitus: Työnantajan toiminta muistuttaa yksipuolista keskitettyä ratkaisua11.11.2019 13:17:14 EETTiedote

Syksyn työmarkkinoiden sopimuskierros on täydessä vauhdissa. Tällä hetkellä liitot neuvottelevat useissa yksityisen puolen pöydissä alakohtaisia työehtosopimusratkaisuja sekä määrittelevät suomalaisen työn hinnan. Keväällä neuvottelupöytään menevät julkisen sektorin liitot. STTK:n hallitus totesi tänään, että se ei haikaile keskitettyjen ratkaisujen perään. Mistään vientimallista ei myöskään ole sovittu, joten kyse on puhtaasta liittokierroksesta. - Se tarkoittaa, että liitot neuvottelevat itsenäisesti asettamiensa tavoitteiden pohjalta. Onko tämä järkevää Suomen talouden ja työllisyyden kannalta, selviää jälkeen päin. Tämä on kuitenkin malli, johon Elinkeinoelämän keskusliitto (EK) tilanteen ajoi luopumalla yksipuolisesti keskitetyistä palkkaratkaisuista, puheenjohtaja Antti Palola muistuttaa. EK on peräänkuuluttanut vientivetoista kierrosta, jossa päänavaajat määrittelevät kustannustason. - Toisaalta näyttää siltä, että moni työnantajaliitto haikailee pääsevänsä tämän kustannusraamin