Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK: Perhevapaauudistus käyntiin tasa-arvo ja joustavuus edellä

STTK esittää, että perhevapaauudistus on laitettava liikkeelle heti seuraavan hallituskauden alussa. Uudistus on valmisteltava kolmikannassa ja sille on varattava riittävä aika.

Johtaja Katarina Murron mielestä pienillä muutoksilla ei saada aikaan tarpeeksi vaikuttavaa uudistusta.
- Perhevapaauudistus on toteutettava ennen kaikkea perhemyönteisellä tavalla, jolla olisi myönteinen vaikutus myös syntyvyyteen. Työelämän epävarmuus vaikuttaa kielteisesti nuorten aikuisten perheen perustamiseen. Uudistuksessa onkin otettava huomioon työelämän kehittäminen niin, että työelämän epävarmuutta voidaan karsia. Nuorilla pitää olla vakaa usko oman työuran kehittymiseen, Murto korostaa.

Perhevapaauudistuksen tavoitteina on oltava tasa-arvon edistäminen sekä työn ja perheen yhteensovittamisen helpottaminen. Niiden myötä naisten työmarkkina-asema kohenee.
- Äideille ja isille tulee kiintiöidä yhtä suuret vapaat, ja siksi isien kiintiötä on lisättävä nykyisestä. Tämä ohjaa asenteita yhteiskunnassa ja työpaikoilla. Mikään ei kuitenkaan muutu, jos työpaikoilla ei tueta enemmän myös isien jäämistä perhevapaille ja tehdä perhemyönteisyyttä tukevia ratkaisuja työpaikan arjessa, Murto sanoo.

Perheillä on oltava jatkossakin vapaus tehdä valintoja itsensä ja perheensä kannalta parhaiten toimivista ratkaisuista. Joustavuutta tarvitaan lisää.
- Mahdollistamalla vapaaehtoinen joustava osa-aikatyö pikkulapsivaiheessa edistetään molempien vanhempien osallistumista työelämään ja lapsen hoitoon. Nyt useimmiten vaihtoehtoina ovat erityisesti äideille joko kokoaikatyöhön paluu tai jääminen kotiin. Vapaaehtoisen osa-aikatyön kautta sekä äiti että isä voisivat olla sekä työelämässä että hoitaa lasta kotona osa-aikaisesti. Tämä edellyttää työnantajilta mahdollisuuksia ja halukkuutta töiden organisointiin perhemyönteisyyttä tukevalla tavalla.

Kotihoidon tuen keston leikkaamisella kansalaisten kannatus

Kotihoidon tuen kesto herättää keskustelua. STTK:n viime vuonna teettämän kyselyn mukaan enemmistö (53 %) suomalaisista olisi valmis leikkaamaan kotihoidon tuen kestoa, jos samalla lapsiperheiden palveluja kehitettäisiin. Kotihoidon tuen keston lyhentäminen ja palveluiden kehittäminen sai suhteellisen tasaisesti kannatusta kansalaisilta tulo- ja koulutustasosta riippumatta. Puoluekannatuksen perusteella kotihoidon tukea olisi valmis leikkaamaan enemmistö kaikkien puolueiden kannattajista lukuun ottamatta kristillisdemokraattien kannattajia.

STTK korostaa, että perhevapaauudistuksessa on kiinnitettävä huomio varhaiskasvatuksen riittäviin resursseihin.

- Perhevapaauudistuksessa on huomioitava kotihoidon tuki sekä varhaiskasvatuksen resurssit ja maksut. Varhaiskasvatuksen maksuja on alennettava, mikä tukee erityisesti äitien varhaisempaa työhön paluuta, Katarina Murto korostaa.

Lisätietoja STTK:ssa: Katarina Murto, puhelin 050 568 9188

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 15 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

Lue lisää julkaisijalta Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK kiittää hallitusohjelman tavoitteita työllisyyden ja ilmastopolitiikan vahvistamiseksi3.6.2019 11:13:37 EESTTiedote

STTK on tyytyväinen, että Suomeen saadaan laajapohjainen enemmistöhallitus. - Talous-, työllisyys-, EU- ja ilmastopolitiikan haasteet eivät odota. On tärkeää, että hallitus sitoutuu vahvistamaan julkisen talouden pitkän aikavälin kestävyyttä, asettaa tavoitteekseen 75 prosentin työllisyysasteen ja suhtautuu ilmastonmuutoksen torjuntaan kunnianhimoisesti, puheenjohtaja Antti Palola toteaa. STTK:lle keskeiset tavoitteet toteutuvat hallitusohjelmassa hyvin. Työllisyyden parantamiseksi esitetään useita keinoja, kuten aktiivista työvoimapolitiikkaa, kohtaanto-ongelmien lievittämistä ja työperäisen maahanmuuton lisäämistä. - Työllisyyttä tukee myös STTK:n pitkäaikainen tavoite työikäisen väestön ja työelämän osaamistarpeisiin vastaavan jatkuvan oppimisen mahdollisuuksien kehittäminen. Tuloverotuksen linjat hyödyttävät pieni- ja keskituloisia, mikä kannattelee ostovoimaa ja tukee työllisyyttä. - Tavoite tiivistää veropohjaa ja uudistaa verotukien rakennetta on kannatettava. Energia-, kulutus-

Paikalliseen sopimiseen on tahtoa, ei riittävästi taitoa21.5.2019 08:36:55 EESTTiedote

STTK:laisten jäsenliittojen henkilöstön edustajista joka kolmas kokee, että paikalliseen sopimiseen on työpaikalla riittävät edellytykset ja joka kolmas kokee, että mahdollisuuksia paikalliseen sopimiseen on jonkin verran. Kolmannes henkilöstön edustajista sen sijaan kokee, ettei riittäviä edellytyksiä paikalliseen sopimiseen työpaikalla ole. Haasteellisinta vastaajien mukaan on sopia erityisesti paikallisesti palkoista ja muista korvauksista. Tiedot ilmenevät STTK:n jäsenliittojensa henkilöstön edustajille tekemästä barometristä, jonka STTK julkaisee kokonaisuudessaan myöhemmin. Henkilöstöedustajien barometri toteutetaan kahden vuoden välein. Barometriin vastasi 1791 henkilöstön edustajaa. Henkilöstön edustajan työ edellyttää riittävää ajantasaista tietoa työpaikan tilanteesta. Vain 40 prosenttia vastaajista kokee saaneensa hyvin tietoa työpaikkansa taloudellisesta tilanteesta. - Riittämättömien tietojen varassa neuvotteleminen ja sopimukseen pääseminen on vaikeaa. On selvää, että hen