STTK täyttää tänään 75 vuotta

Tänään vietetään STTK:n 75-vuotissyntymäpäivää. Suomen Teknillisten Toimihenkilöjärjestöjen Keskusliiton eli nykymuotoisen STTK:n perustamispäivä oli 29.10.1946.

Juhlan kunniaksi julkaistaan tiivis historiateos, jossa käydään läpi järjestön keskeiset vaiheet syntyhetkestä aina syksyyn 2021 asti. Sovun puolella -nimisestä teoksesta vastaa Oy Spiritus Historiae Ab:n tutkija, filosofian maisteri Veijo Åberg. Taustaryhmään kuuluivat STTK:n edellinen puheenjohtaja Mikko Mäenpää, järjestöpäällikkö Matti Hynynen, johtaja Marja-Liisa Rajakangas ja assistentti Tiina Laurila.

STTK:n puheenjohtaja Antti Palola korostaa, että heti sotavuosien jälkeen syntynyt suurten ikäluokkien STTK-lapsi on koko olemassaolonsa aikana rakentanut suomalaista menestystarinaa yhteistyöllä yhteiskunnan muiden toimijoiden kanssa.
- Ydinasia on muuttumaton: tavoitteemme oli silloin ja on edelleen edistää jäsenten toimeentuloa, hyvää työelämää ja arkea sekä tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Vaikutamme lainsäädäntöön, koulutukseen, sosiaalipolitiikkaan ja talouteen - kansainvälistä yhteistyötä unohtamatta. Historiateoksemme kuvastaa STTK:n toimintatapaa: olemme sovun puolella, eikä se ole ristiriidassa vahvan ja tavoitteellisen edunvalvonnan kanssa.

Perustamishetkellä vuonna 1946 STTK:n jäsenmäärä oli vaatimaton, alle 10 000 jäsentä. Vuonna 2021 STTK on 13 jäsenliiton yhteisö, johon kuuluu yhteensä noin 500 000 jäsentä.

STTK juhlii tänään perhepiirissä historiateoksen julkistamisen merkeissä. Sovun puolella löytyy myöhemmin myös verkosta osoitteesta https://www.sttk.fi/ay-liikkeen-historia/

Juhlavuoden lopulla julkaistaan blogisarja STTK:n edunvalvonnan tulevaisuuden kulmakivistä. Juhlasyksy huipentuu STTK:n uuden edustajistokauden avauksen yhteydessä järjestettäviin tapahtumiin 16.-17. joulukuuta.

Lisätietoja:
Puheenjohtaja Antti Palola, STTK, puhelin 040 509 6030
Filosofian maisteri Veijo Åberg, Oy Spiritus Historiae Ab, puhelin 040 725 3745

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

STTK:n Antti Palola: Ilmastopolitiikalla oltava kansalaisten laaja tuki6.11.2021 13:00:00 EET | Tiedote

Parhaillaan Skotlannin Glasgow’ssa pidettävä ilmastokokous COP26 on tuonut ilmastomuutoksen vastaisten toimien tarpeellisuuden ja kiireellisyyden kansainvälisen politiikan ytimeen. Useissa puheenvuoroissa korostettiin oikeudenmukaisen siirtymän tärkeyttä talouden ja yhteiskunnan muutoksessa. Laajasti jaettu näkemys on, että ilman kansalaisten tukea ja tunnetta oikeudenmukaisesta siirtymästä muutos kohti hiilivapaata taloutta ei onnistu riittävän nopeasti.

STTK Naisten palkkapäivänä: Samasta ja samanarvoisesta työstä maksettava sama palkka4.11.2021 06:00:00 EET | Tiedote

Tänä vuonna naisten ansiot ovat 84,3 prosenttia miesten ansioista. Sen perusteella Naisten palkkapäivää vietetään tänään 4.11.2021, ja tämän jälkeen naiset työskentelevät kuvaannollisesti loppuvuoden ”ilman palkkaa”. Viime vuonna Naisten palkkapäivä oli 1.11., kun naisten ansiot olivat 83,8 prosenttia miesten ansioista. Pieni parannus palkkatasa-arvossa on askel oikeaan suuntaan, mutta kokonaiskuvan kannalta täysin riittämätön.

STTK:n uudessa pelissä seikkaillaan kiperissä työelämätilanteissa3.11.2021 14:11:11 EET | Tiedote

STTK on julkaissut uuden nuorille suunnatun työelämäaiheisen pelin. Laki ja Kirppu uraputkessa -pelissä työuransa alussa oleva Laki-koira työskentelee kirjastoneuvojana. Päivän aikana hän kohtaa seitsemän haastavaa tilannetta, joista yrittää selvitä yhdessä Kirpun kanssa. Peli soveltuu hyvin työelämätiedon opetukseen ja muuhun työelämäohjaukseen. Pelin kehittämisessä oli mukana nuoria, jotka osallistuivat tilanteiden ideointiin, pelikonseptin suunnitteluun ja nimen valintaan. Pelitilanteet käsittelevät muun muassa myöhästymistä, kiusaamista, yhdenvertaisuutta ja väärin maksettua palkkaa. Peliä laadittaessa on kiinnitetty erityistä huomiota tunnelmaan, jotta pelin aiheet eivät ongelmista huolimatta maalaisi työelämästä liian kielteistä kuvaa. - Työntekijät joutuvat työpaikan arjessa kohtamaan vaikeitakin asioita. Toivomme pelin tarjoavan nuorille oivalluksia ja vahvistusta tunteelle, että kaikesta voi selvitä, viestintäasiantuntija Kirsi Suominen toteaa. Pelaajan tehtävä on auttaa Lakia