STTK: Teknologiateollisuuden ilmoitus yksi etappi matkalla yleissitovuuden purkamiseen

Teknologiateollisuus ry:n ilmoitus hajauttaa työehtosopimusneuvottelut joko paikallisesti tai valtakunnallisesti sovittaviksi on STTK:n puheenjohtajan Antti Palolan mielestä yksi etappi työnantajaleirin pitkäaikaisessa tavoitteessa murtaa suomalainen työmarkkinoiden sopimusmalli ja viedä työehdoista sopiminen yksinomaan yritystasolle.

Teknologiateollisuuden päätöksen kaikkia vaikutuksia on mahdoton arvioida ja vasta tulevissa neuvottelupöydissä nähdään, miten ja mistä asioista sovitaan – tai ei sovita.
- Oma arvioni on, että neuvottelutoiminta muuttuu silppuiseksi ja työrauhahäiriöt lisääntyvät, Palola ennustaa.

Teknologiateollisuus ei sano tämänpäiväisessä uutisoinnissaan sitä, mikä on hajatuksen aivan perimmäinen tarkoitus: yleissitovuuden murentaminen.
- Vaikka se kiistetään, se on ilmeistä. Mitä useampi yritys toimialalla siirtyy yritystasoiseen sopimiseen, työehtosopimuksen yleissitovuudelta menee pohja. Tässä ei ole mitään epäselvää vähänkään pidemmällä tähtäimellä.

Paikallisesta sopimisesta työnantajaliitot ja sitä lähellä olevat elinkeinoelämän järjestöt puhuvat kauniita sanoja ja verhoavat sopimista työntekijän haluun sopia yrityskohtaisesti paremmin.
- Asioista perillä olevat tietävät, että jo nyt työ- ja virkaehtosopimusten puitteissa voi aina sopia paremmin. Viestit työpaikoilta luottamusmiehiltä kertovat kuitenkin selkeää kieltä: paikallisesti työnantaja haluaa pääsääntöisesti sopia heikennyksistä kuten palkkojen leikkauksista, työaikojen ja lomien siirtelystä tai sairauslomaoikeuden leikkaamisesta. Paremmin sopimisesta saamme harvoin kuulla, Palola toteaa.

Palola sanoo, että ammattiliitoissa on nyt luotava erittäin tarkat askelmerkit tuleville neuvottelukierroksille alasta riippumatta.
- Metsäteollisuuden liikkeelle laittama ja Teknologiateollisuuden sitä jatkama sävel on selvä ja kovenee. Lienee ajan kysymys, kun muut työnantajaliitot kertovat vastaavia uutisia. Työntekijäpuolella on edunvalvontaa tiukennettava ja valmistauduttava tuleviin neuvotteluihin entistä huolellisemmin. Tarvittaessa oikeutta haetaan joukkovoimalla, Palola uskoo.

Lisätietoja STTK:ssa: Antti Palola, puhelin 050 509 6030.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

STTK:n terveiset kehysriiheen: Elvyttävää talouspolitiikkaa, aktiivista työvoimapolitiikkaa ja parempaa työelämää12.4.2021 13:45:24 EEST | Tiedote

STTK:n hallitus keskusteli tänään tavoitteista maan hallituksen kehysriiheen. STTK pitää tärkeinä panostuksia työllisyyteen ja osaamiseen, vero- ja eläkejärjestelmän kestävyyden varmistamista, kolmikantaista työlainsäädännön valmistelua sekä julkisten palveluiden aktiivista kehittämistä. - Ne ovat luottamukseen perustuvaa yhteiskuntaa vahvistavia keskeisiä tekijöitä, puheenjohtaja Antti Palola linjaa.

STTK: Työssäoloehdon sitominen tuloihin vie työttömyysturvaa väärään suuntaan18.3.2021 11:00:29 EET | Tiedote

Työttömyysturvan kehittämisen työryhmä on tarkastellut muun muassa työttömyysturvan työssäoloehtoa, kestoa, lomautettujen osaamisen kehittämistä ja erorahamallia. Työryhmä julkaisi raporttinsa tänään. Sen ehdotukset eivät ole kaikilta osin yksimielisiä. STTK pitää erittäin tärkeänä, että työttömyysturvaa kehitetään jatkossakin vastaamaan paremmin muuttuvan työelämän vaatimuksia, mutta ei kannata työryhmän ehdotusta työssäoloehdon muuttamisesta tuloperusteiseksi. STTK jätti tätä koskevan eriävän mielipiteen. Työryhmän ehdotuksen mukaan työssäoloehto täyttyisi, jos henkilöllä on ollut tuloja vähintään 844 euroa kuukaudessa kuuden kuukauden ajan. Nykyisin edellytys on 18 tuntia työtä viikossa 26 kalenteriviikon ajan. - Tuloperusteinen työssäoloehto ei kohtelisi työntekijöitä tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti. Siinä palkkataso vaikuttaisi työssäoloehdon täyttymiseen. Työntekijän, joka tekee saman verran työtä kuin toinen, mutta jonka palkkatulot ovat pienemmät, olisi vaikeampi täyttää t

STTK:n kysely: Kuntalaiset korottaisivat kunnallisveroa, valtuutetut leikkaisivat palveluista16.3.2021 09:29:35 EET | Tiedote

STTK:n tekemän kyselyn mukaan kuntalaiset käyttäisivät kuntatalouden tasapainottamiseen eri keinoja kuin valtuutetut. Kuntalaisilla suosituin keino kuntatalouden tasapainottamiseksi on kunnallisveron korotus (36 %). Sen jälkeen yhtä suosittua on palvelumaksujen korotus (28 %) sekä kunnan palveluista ja toiminnasta leikkaaminen (28 %). Miehet ovat selvästi valmiimpia leikkaamaan palveluista (28 %) kuin naiset (18 %).

STTK: Työelämän rasismia torjuttava vuoden jokaisena päivänä15.3.2021 09:00:00 EET | Tiedote

Tänään alkavalla viikolla vietetään kansainvälistä rasismin ja syrjinnän vastaista viikkoa. Työelämän rasismin ja syrjinnän aktiivinen torjuminen on ihmis- ja perusoikeuskysymys, jonka ei pitäisi rajoittua teemaviikkoon. - Vuoden jokaisen päivän pitäisi olla rasismin vastainen päivä. Yhdenvertaisuuslaki kieltää syrjinnän myös rasismin perusteella. Laki velvoittaa ehkäisemään syrjintää etukäteen aktiivisilla toimilla, jotta sitä ei pääse tapahtumaan, STTK:n puheenjohtajan Antti Palola korostaa.