Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK: Työelämä ja yhteiskunnallinen päätöksenteko eivät ole vain toisen sukupuolen asia

STTK:n SuomiAreenan tilaisuudessa keskustellaan tänään suomalaisen naisen roolista työmarkkinoilla ja yhteiskunnassa. Tilaisuuden otsikko on: Suomalainen nainen – aina väärän ikäinen?

Kuva: Jarno Mela

Suomalainen nainen on maailman koulutetuin, osaavin ja monin tavoin hyvin tasa-arvoinen. Silti nainen törmää läpi elämänsä tarpeettomaan vähättelyyn.
- Käsite ”kympin tyttö” ei viittaa arvostukseen vaan ylisuorittamiseen. Nuori nainen on työnantajan silmin liian usein synnytysriski, vaikka samanaikaisesti murehdimme Suomessa liian alhaisia syntyvyyslukuja. Viisikymppisenä nainen törmää ikärasismiin ja työura jämähtää, vaikka hän on ahkera, osaava, terve ja työuraa olisi jäljellä pitkälle eteenpäin, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola hämmästelee asenneilmapiiriä.

STTK tiedostaa esteet naisten työelämässä ja uralla etenemiseksi.
- Valitettavan usein vastakkain asetetaan työ ja perhe, vaikka jokaisella pitää olla oikeus molempiin. Selkeä loukku ovat pitkät perhevapaat, jotka kasautuvat pääsääntöisesti naisille. Mitä pidempään on pois työelämästä, sitä todennäköisemmin urakehitys vaarantuu eivätkä palkka ja myöhemmin työeläke kartu toivotulla tavalla. Perhevapaauudistuksella tämä vinouma voidaan osaltaan korjata, Palola korostaa.

STTK:n mielestä työelämä ja yhteiskunnallinen päätöksenteko eivät voi olla vain toisen sukupuolen asia.
- Kannustamme naisia hakeutumaan työelämässä avainpaikoille ja johtajiksi. Edelleen esimerkiksi yritysten hallitusten sukupuolijakauma on hyvin miehinen ja STTK kannattaakin tarvittaessa kiintiöitä tilanteen korjaamiseksi. Politiikassa naisten osuus on vahvistunut myönteisellä tavalla, ja se heijastuu myös uuden hallituksen kokoonpanoon, Palola toteaa.

Antti Palola osallistuu tänään STTK:n tilaisuuteen Porin Puuvillassa alkaen klo 16.00. Hänen kanssaan keskustelemassa ovat STTK-Opiskelijoiden puheenjohtaja Saana Simonen, Mothers in Business ry:n puheenjohtaja Annica Moore ja Työeläkevakuuttajat Telan toimitusjohtaja Suvi-Anne Siimes. Keskustelun vetää toimittaja-yrittäjä Eeva Lehtimäki.

Kuva: Jarno Mela

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 15 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

Lue lisää julkaisijalta Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK:n barometri 2019: Henkilöstön edustaja setvii ristiriitoja ja johtamisongelmia, yhteishenki työpaikoilla melko hyvä16.8.2019 10:02:11 EESTTiedote

STTK:n luottamusmiehille ja työsuojeluvaltuutetuille suunnatun barometrin perusteella 40 prosenttia henkilöstön edustajista on joutunut selvittämään työpaikkansa sisäisiä ristiriitoja. Neljä kymmenestä on käsitellyt työuupumusasioita. Henkistä väkivaltaa sisältäviä hankalia tilanteita kertoo käsitelleensä 23 prosenttia vastaajista ja fyysisen väkivallan tilanteita on selvitellyt joka kymmenes. Joka kolmas henkilöstön edustaja on törmännyt johtamisesta aiheutuvien ongelmien selvittelyyn. STTK:n johtaja Katarina Murron mielestä suurehkot luvut viestivät työelämän ja työpaikkojen laadun suuresta vaihtelusta ja keskeisistä epäkohdista. - Työpaikkojen tuottavuuden näkökulmasta työhyvinvointiin ja johtamiseen on laitettava jatkossa enemmän huomioita ja resursseja. Tavoitteet maailman parhaasta työelämästä ja työurien pidentämisestä jäävän puheiden tasolle, jos työpaikoilla ei sitouduta konkreettisiin pitkäjänteisiin toimiin työhyvinvoinnin ja johtamisen edistämiseksi. Murto korostaa, että he

STTK: Palkkatukeen ja te-toimistojen palveluihin panostettava heti hallituskauden alussa14.8.2019 16:45:30 EESTTiedote

STTK:n mielestä valtiovarainministeriön budjettiehdotuksessa panostukset palkkatukeen ja te-toimistojen resurssien kasvattaminen henkilökohtaisen palvelun tarjoamiseksi on tärkeää työllisyyden parantamiseksi. - On tärkeää tehdä nämä vahvasti ja heti hallituskauden alussa, jotta tuloksia ehditään saada vuoteen 2023 mennessä. Valtiovarainministeriön budjettiehdotuksessa lupaillaan palkkatukeen 10 miljoonaa ja te-toimistoille 15 miljoonaa euroa. Panostusten pitäisi kuitenkin olla selvästi suurempia, jotta päästäisiin pohjoismaiselle tasolle, pääekonomisti Patrizio Lainà toteaa. Hallituksen kaavailemat haittaverojen korotukset osuvat STTK:n arvion mukaan eniten pienituloisiin. - Siksi pieni- ja keskituloisten ansiotuloverotuksen keventäminen on perusteltua eriarvoisuuden ehkäisemiseksi. STTK on tyytyväinen, että tärkeät menolisäykset työllisyyden kasvattamiseksi eivät jääneet odottelemaan vastaavia tulolisäyksiä. - Finanssipolitiikan viritys voi olla lievästi elvyttävä, sillä taloussuhdann