STTK: Työelämä ja yhteiskunnallinen päätöksenteko eivät ole vain toisen sukupuolen asia

STTK:n SuomiAreenan tilaisuudessa keskustellaan tänään suomalaisen naisen roolista työmarkkinoilla ja yhteiskunnassa. Tilaisuuden otsikko on: Suomalainen nainen – aina väärän ikäinen?

Kuva: Jarno Mela

Suomalainen nainen on maailman koulutetuin, osaavin ja monin tavoin hyvin tasa-arvoinen. Silti nainen törmää läpi elämänsä tarpeettomaan vähättelyyn.
- Käsite ”kympin tyttö” ei viittaa arvostukseen vaan ylisuorittamiseen. Nuori nainen on työnantajan silmin liian usein synnytysriski, vaikka samanaikaisesti murehdimme Suomessa liian alhaisia syntyvyyslukuja. Viisikymppisenä nainen törmää ikärasismiin ja työura jämähtää, vaikka hän on ahkera, osaava, terve ja työuraa olisi jäljellä pitkälle eteenpäin, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola hämmästelee asenneilmapiiriä.

STTK tiedostaa esteet naisten työelämässä ja uralla etenemiseksi.
- Valitettavan usein vastakkain asetetaan työ ja perhe, vaikka jokaisella pitää olla oikeus molempiin. Selkeä loukku ovat pitkät perhevapaat, jotka kasautuvat pääsääntöisesti naisille. Mitä pidempään on pois työelämästä, sitä todennäköisemmin urakehitys vaarantuu eivätkä palkka ja myöhemmin työeläke kartu toivotulla tavalla. Perhevapaauudistuksella tämä vinouma voidaan osaltaan korjata, Palola korostaa.

STTK:n mielestä työelämä ja yhteiskunnallinen päätöksenteko eivät voi olla vain toisen sukupuolen asia.
- Kannustamme naisia hakeutumaan työelämässä avainpaikoille ja johtajiksi. Edelleen esimerkiksi yritysten hallitusten sukupuolijakauma on hyvin miehinen ja STTK kannattaakin tarvittaessa kiintiöitä tilanteen korjaamiseksi. Politiikassa naisten osuus on vahvistunut myönteisellä tavalla, ja se heijastuu myös uuden hallituksen kokoonpanoon, Palola toteaa.

Antti Palola osallistuu tänään STTK:n tilaisuuteen Porin Puuvillassa alkaen klo 16.00. Hänen kanssaan keskustelemassa ovat STTK-Opiskelijoiden puheenjohtaja Saana Simonen, Mothers in Business ry:n puheenjohtaja Annica Moore ja Työeläkevakuuttajat Telan toimitusjohtaja Suvi-Anne Siimes. Keskustelun vetää toimittaja-yrittäjä Eeva Lehtimäki.

Kuva: Jarno Mela

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 15 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

STTK:n hallitus: Työnantajan toiminta muistuttaa yksipuolista keskitettyä ratkaisua11.11.2019 13:17:14 EETTiedote

Syksyn työmarkkinoiden sopimuskierros on täydessä vauhdissa. Tällä hetkellä liitot neuvottelevat useissa yksityisen puolen pöydissä alakohtaisia työehtosopimusratkaisuja sekä määrittelevät suomalaisen työn hinnan. Keväällä neuvottelupöytään menevät julkisen sektorin liitot. STTK:n hallitus totesi tänään, että se ei haikaile keskitettyjen ratkaisujen perään. Mistään vientimallista ei myöskään ole sovittu, joten kyse on puhtaasta liittokierroksesta. - Se tarkoittaa, että liitot neuvottelevat itsenäisesti asettamiensa tavoitteiden pohjalta. Onko tämä järkevää Suomen talouden ja työllisyyden kannalta, selviää jälkeen päin. Tämä on kuitenkin malli, johon Elinkeinoelämän keskusliitto (EK) tilanteen ajoi luopumalla yksipuolisesti keskitetyistä palkkaratkaisuista, puheenjohtaja Antti Palola muistuttaa. EK on peräänkuuluttanut vientivetoista kierrosta, jossa päänavaajat määrittelevät kustannustason. - Toisaalta näyttää siltä, että moni työnantajaliitto haikailee pääsevänsä tämän kustannusraamin

STTK: Aktiivimallin työllisyysvaikutukset epäselvät, jatkossa panostukset palveluihin1.11.2019 15:07:27 EETTiedote

Tiedote Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen raportissa aktiivimallin vaikutuksista työttömiin ja TE-toimistojen toimintaan todetaan, että aktiivimallin työllisyysvaikutuksia on vaikea arvioida muun muassa suhdannetilanteen muuttumisen vuoksi. - Työllisyysvaikutuksia ei silti voi pitää millään tavalla merkittävinä. Päinvastoin: raportissa todetaan, että asiantuntijahaastateltavat eivät havaitse suoraviivaista yhteyttä aktiivimallin ja työllistymisen parantumisen välillä, STTK:n johtaja Katarina Murto toteaa. Sen sijaan aktiivimallin vaikutukset toimeentulon heikentymiseen näkyvät selvästi. Raportin mukaan aktiivimalli pienensi työttömyysturvaa reilulta kolmannekselta työttömyysetuuksien saajista. Vuoden 2018 alussa kokonaan työttömänä olleilla työttömyysetuus pieneni yli puolelta. Erityisen usein etuutta pienennettiin ikääntyneiltä ja työttömyysturvan lisäpäiväetuuksia saavilta. - Myönteistä on, että palveluihin osallistuminen lisääntyi työttömien joukossa. Palvelujen sisältö ja koh