STTK: Työllisyyspalveluiden kehittäminen tärkein investointi tulevaisuuteen

Valtiovarainministeriön virkamiesten tänään julkaistussa Työllisyyspaketti-muistiossa esitetään keinoja hallituksen työllisyystavoitteen saavuttamiseksi. Merkittävin osa 60 000 lisätyöllisestä muodostuu ikääntyneistä. Muistiossa keinojen joukossa on esitetty esimerkiksi eläkeputken poistamista.

- Tässä suhdannetilanteessa ei pidä vetää mattoa ikääntyneiden alta. Ikääntyneiden työllistäminen edellyttää merkittäviä panostuksia palveluihin. Työsuhde- ja muutosturvaa pitää parantaa. Subjektiivinen oikeus osa-aikatyöhön auttaisi ikääntyneitä jaksamaan pidempään työelämässä, STTK:n pääekonomisti Patrizio Lainà korostaa.

Virkamiehet esittävät työttömyysturvan sitomista työsuhteen pituuteen.
- Jos työttömyysturva sidotaan kiinteämmin työsuhteen kestoon, työsuhdeturvaa on ehdottomasti parannettava. Samalla tulisi helpottaa työssäoloehtoa. Tällöin pätkä- ja osa-aikatyöntekijät pääsisivät helpommin ansiosidonnaisen työttömyysetuuden piiriin.

Lainàn mielestä on myönteistä, että virkamiesten muistiossa ehdotetaan panostuksia työttömien palveluihin ja työkyvyn ylläpitoon.
- Henkilökohtaiset ja räätälöidyt palvelut ovat tutkitusti tehokasta työllisyyspolitiikkaa.

Elvytys parasta työllisyyspolitiikkaa

Tällä hetkellä parasta työllisyyspolitikkaa on huolehtia riittävästä kokonaiskysynnästä. Koronakriisin takia 75 prosentin työllisyysastetavoitteen saavuttaminen on käytännössä mahdotonta tällä hallituskaudella.
- Elvytys on tärkeää myös pysyvästi korkeamman työllisyyden saavuttamiseksi. Työllisyystoimissa on keskityttävä pidemmälle aikavälille, sillä julkisen talouden kestävyyshaasteetkin häämöttävät tulevaisuudessa, eivät lähivuosissa. Muistiossa olisi kannattanut käsitellä kattavammin myös elvytyksen vaikutusta työllisyyteen, Lainà toteaa.

Hallituksen ei tulisi unohtaa työkalupakistaan myöskään vaikeammin mitattavia työllisyystoimia.
- Esimerkiksi kuntakokeilut ja oppivelvollisuuden laajentaminen ovat todennäköisesti tehokkaita työllisyystoimia pitkällä aikavälillä.

Lisätietoja STTK:ssa: pääekonomisti Patrizio Lainà, puhelin 040 583 4432.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 14 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

Puheenjohtaja Antti Palola STTK:n edustajistossa: STTK toivoo budjettiriihestä päätöksiä pidemmän aikavälin elvytykseen14.9.2020 11:23:42 EESTTiedote

Tiedote Suomen hyvä koronatilanne on monen tekijän summa. - Hallituksen, viranomaisten, sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten ja vastuullisten kansalaisten toimin Suomessa on kaikkiin muihin maihin verrattuna hyvä tautitilanne. Terveys edellä on menty, ja STTK:n mielestä marssijärjestys on ollut oikea. STTK kiittää kaikkia ”arjen sankareita”, jotka koronakriisissä ovat pitäneet omissa työtehtävissään muista huolta ja usein oman terveytensä – jopa henkensä – vaarantaen. Tänään STTK:n edustajistossa puhuneelta Antti Palolalta terveyden toissijaiseksi asettava ajattelu ei saa kannatusta. - Yhteiskunnallinen keskustelu pyörii ymmärrettävästi yhä enemmän talouden ja työllisyyden ehdoilla, mutta STTK:n mielestä terveys on edelleen tärkeintä. Ilman toimivaa taloutta, työpaikkoja ja verotuloja ei ole hyvinvointivaltiota, mutta poikkeusoloissa on eri järjestys. Hallituksen viimeviikkoinen päätös matkustusrajoitusten lieventämisestä on ymmärrettävä, mutta koska matkustamien myötä tartunna

SAK, Akava ja STTK: Paikallisen sopimisen laajentaminen ohi tes-järjestelmän kriisiyttäisi työmarkkinat10.9.2020 09:00:00 EESTTiedote

Paikallisen sopimisen edistämisen suuntaviivoja on valmisteltu kolmikantaisessa työryhmässä budjettiriihtä varten. Työryhmä on jäänyt erimieliseksi, sillä Elinkeinoelämän keskusliiton ja Suomen Yrittäjien tavoitteena on edistää paikallista sopimista lakiteitse - ohi työehtosopimuksen ja luottamusmiesjärjestelmän. Tällöin vaarana on työntekijän aseman merkittävä heikentyminen SAK:n, Akavan ja STTK:n mielestä työnantajapuolen toiminta ja täydellinen kompromissihaluttomuus on tarkoitushakuista. - Työnantajaliitot, ammattiliitot ja neuvottelujärjestöt ovat työehtosopimuksissa yhdessä sopineet paikallista sopimista koskevista asioista, menettelyistä ja osapuolista. Nyt EK saattaa kyseenalaiseksi koko sopimusjärjestelmän, luottamuksen ja työnantajaliittojen sitoutumisen itse sopimiinsa työehtosopimuksiin. SAK, Akava ja STTK eivät hyväksy työehtosopimusten ja luottamusmiesjärjestelmän ohittamista. Sen sijaan järjestöt suhtautuvat myönteisesti paikallisen sopimisen edistämiseen hallitusohjelma