STTK: Työnantajien kustantamien kasvomaskien oltava työntekijälle verovapaa etu

Koronavirustartunnat ovat Suomessa melko rauhallisen kesälomakauden jälkimainingeissa lähteneet jälleen nousuun.

STTK kannattaa henkilökohtaisten suojavälineiden kuten kasvomaskien käyttösuositusta pandemian leviämisen ehkäisemiseksi nyt, kun paluu työpaikoille on alkanut.
- Työnantajien on kannettava vastuuta työntekijöiden työturvallisuudesta kaikissa työhön liittyvissä olosuhteissa. STTK esittää, että työnantajat kustantavat joukkoliikennettä käyttäville työmatkalaisille kasvosuojaimet koronatartuntojen ehkäisemiseksi. Työnantajan kustantamista maskeista ei myöskään saa muodostua verotettavaa etua työntekijöille, puheenjohtaja Antti Palola sanoo.

Etätyö osaltaan hillitsee koronan leviämistä. Palola kuitenkin korostaa, että etätyö ei ole läheskään kaikille mahdollista.
- Suurin osa ihmisistä tekee koko ajan työtään työpaikalla mitä moninaisimmissa työtehtävissä ja tilanteissa. Myös esimerkiksi ruuhka-aikaan tapahtuva työmatka on työntekijöille suuri riski, sillä he eivät voi hallita turvavälejä joukkoliikennevälineissä. Pieni- ja keskituloisille työmatkalaisille kasvosuojainten aiheuttama kustannus on suuri eikä heiltä voi edellyttää, että he tekisivät työmatkansa terveytensä - jopa henkensä - kustannuksella.

STTK:n mielestä Suomen kannalta riskimaihin liittyvät matkustusrajoitukset, pakkotestaukset ja karanteenit ovat perusteltuja koronatartuntojen lisääntyessä.
- Erilaisiin rajoituksiin, sulkuihin ja kieltoihin perustuneen kevään jälkeen koronan kanssa on kuitenkin opittava elämään ilman, että kevään tavoin palattaisiin täydellisten kieltojen ja rajoitusten tielle. Korona-ajan pelisäännöt koskettavat jokaista. On huolehdittava käsihygieniasta, muistettava turvavälit ja noudatettava viranomaisten sekä asiantuntijoiden antamia ohjeita. Myös terveen järjen käyttö on kunniassa, Antti Palola tiivistää.

Lisätietoja STTK:ssa: Antti Palola, puhelin 040 509 6030.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 14 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

Puheenjohtaja Antti Palola STTK:n edustajistossa: STTK toivoo budjettiriihestä päätöksiä pidemmän aikavälin elvytykseen14.9.2020 11:23:42 EESTTiedote

Tiedote Suomen hyvä koronatilanne on monen tekijän summa. - Hallituksen, viranomaisten, sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten ja vastuullisten kansalaisten toimin Suomessa on kaikkiin muihin maihin verrattuna hyvä tautitilanne. Terveys edellä on menty, ja STTK:n mielestä marssijärjestys on ollut oikea. STTK kiittää kaikkia ”arjen sankareita”, jotka koronakriisissä ovat pitäneet omissa työtehtävissään muista huolta ja usein oman terveytensä – jopa henkensä – vaarantaen. Tänään STTK:n edustajistossa puhuneelta Antti Palolalta terveyden toissijaiseksi asettava ajattelu ei saa kannatusta. - Yhteiskunnallinen keskustelu pyörii ymmärrettävästi yhä enemmän talouden ja työllisyyden ehdoilla, mutta STTK:n mielestä terveys on edelleen tärkeintä. Ilman toimivaa taloutta, työpaikkoja ja verotuloja ei ole hyvinvointivaltiota, mutta poikkeusoloissa on eri järjestys. Hallituksen viimeviikkoinen päätös matkustusrajoitusten lieventämisestä on ymmärrettävä, mutta koska matkustamien myötä tartunna

SAK, Akava ja STTK: Paikallisen sopimisen laajentaminen ohi tes-järjestelmän kriisiyttäisi työmarkkinat10.9.2020 09:00:00 EESTTiedote

Paikallisen sopimisen edistämisen suuntaviivoja on valmisteltu kolmikantaisessa työryhmässä budjettiriihtä varten. Työryhmä on jäänyt erimieliseksi, sillä Elinkeinoelämän keskusliiton ja Suomen Yrittäjien tavoitteena on edistää paikallista sopimista lakiteitse - ohi työehtosopimuksen ja luottamusmiesjärjestelmän. Tällöin vaarana on työntekijän aseman merkittävä heikentyminen SAK:n, Akavan ja STTK:n mielestä työnantajapuolen toiminta ja täydellinen kompromissihaluttomuus on tarkoitushakuista. - Työnantajaliitot, ammattiliitot ja neuvottelujärjestöt ovat työehtosopimuksissa yhdessä sopineet paikallista sopimista koskevista asioista, menettelyistä ja osapuolista. Nyt EK saattaa kyseenalaiseksi koko sopimusjärjestelmän, luottamuksen ja työnantajaliittojen sitoutumisen itse sopimiinsa työehtosopimuksiin. SAK, Akava ja STTK eivät hyväksy työehtosopimusten ja luottamusmiesjärjestelmän ohittamista. Sen sijaan järjestöt suhtautuvat myönteisesti paikallisen sopimisen edistämiseen hallitusohjelma