STTK:n Antti Palola Eurooppafoorumissa: Demokratia ei ole osallistamista, vaan osallisuutta

Työmarkkinajärjestöt EK, SAK, Akava ja STTK sekä Eurooppalaisen Suomen järjestivät tänään Turun Eurooppafoorumi -tapahtumassa keskustelun, jonka aiheena oli oikeusvaltiokehitys Euroopassa ja maailmalla. Keskusteluun osallistunut STTK:n puheenjohtaja Antti Palola korosti, että sosiaalisten oikeuksien kehitys on tärkein keino ylläpitää oikeusvaltiota ja demokratiaa kaikkialla maailmassa.

- Demokratia ei ole osallistamista, vaan osallisuutta. Oikeusvaltiota ei ole ilman aktiivista ja toimivaa kansalaisyhteiskuntaa tai kokemusta yhdenvertaisista mahdollisuuksista olla mukana yhteiskunnan rakentamisessa. Surullisia ääriesimerkkejä Euroopassa ovat Puola ja Unkari, joissa myös työntekijöiden oikeuksia on heikennetty systemaattisesti.

Palola muistutti, että vakaus ei ole Euroopassa itsestäänselvyys.

- Meidän pitää huolehtia lainsäädännön kehittämisestä ja yhteiskunnan toimivuudesta. Tärkeintä on kuitenkin varmistaa, että ihmisten elämässä on tulevaisuuden uskoa, hyvinvointia ja mahdollisuuksia lähtökohdista riippumatta. Syrjäytyminen ja epäoikeudenmukaisuuden kokemus on polttoainetta epädemokraattisille voimille ja epävakaudelle kaikkialla maailmassa – myös Euroopassa, Palola painotti.

Palola suhtautui kriittisesti usein esitettyyn ajatukseen eurooppalaisten arvojen viemisestä.

- Puhumme Euroopassa helposti omien demokraattisten ja oikeusvaltioperiaatetta kunnioittavien arvojemme viemisestä muualle maailmaan. Arvot eivät ole hyödyke, eikä niitä voi ”viedä” mihinkään. Sellainen ajattelu tuntuu nykypäivänä ylemmyydentuntoiselta ja jäänteeltä kolonialismin ajalta. Sen sijaan demokraattista, ihmisoikeuksia ja kansalaisten osallisuutta kunnioittavan yhteiskunnan muodostumista voidaan ja pitää tukea. Toimijoita ovat kuitenkin aina kussakin maassa ensisijaisesti kansalaiset itse. Talous on myös hyvä tapa vahvistaa demokratiaa maailmassa ja tässä EU:n vastuulliset kauppasopimukset voivat olla hyvä väline.

EU:sta puhutaan usein rauhanprojektina, mutta sen rakenteet ovat uuden edessä esimerkiksi Brexitin myötä.

- Uskon EU:n olevan rauhanprojekti edelleen. Sen tulevaisuudesta olemme vastuussa me kaikki EU-kansalaiset. Neuvottelu- ja keskustelukulttuuri, erilaisten näkemysten kunnioittaminen ja kyky kompromisseihin ovat meidän yhteisiä vahvuuksiamme ja pääomaamme. Meidän on käytettävä tätä kompromissikykyä, kun kehitämme unionia vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin. Väitän, ettei yksikään EU-maa saavuta yksin enemmän, kuin mitä se voi saavuttaa yhdessä 26 muun kumppaninsa kanssa. EU on enemmän kuin osiensa summa, yhdessä vaikutusvaltamme on suurempi, Palola pohti.

Lisätietoja STTK:ssa:

Antti Palola, puheenjohtaja, p. 040 509 6030

Maria Häggman, kansainvälisten asioiden päällikkö, p. 040 148 9091

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

STTK: Suomen hyvin toimivan eläkejärjestelmän pitkäjänteinen kehittäminen välttämätöntä17.9.2021 09:37:25 EEST | Tiedote

Eläketurvakeskus on julkaissut professori Torben M. Andersenin raportin Suomen eläkejärjestelmän tilasta. Sen perusteella Suomen eläkejärjestelmä on vankka ja hyvin toimivaksi. Suomi pärjää hyvin myös kansainvälisessä vertailussa. STTK:n on helppo yhtyä Andersenin arvioon. - Eläkejärjestelmää on uudistettu pitkäjänteisesti ja aktiivisesti vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin. On silti hyvin tärkeää, että eläkejärjestelmän rahoituksellista kestävyyttä seurataan ja analysoidaan tarkasti myös jatkossa sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä, puheenjohtaja Antti Palola toteaa. Andersen tunnistaa eläkejärjestelmässä myös haasteita. Raportin perusteella järjestelmän ongelmat liittyvät rahoitukselliseen kestävyyteen keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä. Ongelmat eivät ole välittömiä tai kiireellisiä. Kansainvälisestä näkökulmasta eläkejärjestelmään kohdistuva rahoituksellinen haaste on niin ikään suhteellisen pieni. STTK:n mielestä on tärkeää keskustella eläkejärjestelmään liittyvistä kehitt

STTK selvitti: Ay-liikkeen toiminta tasaa tuloeroja ilman selkeitä haittoja talouden kilpailukykyyn30.8.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Turun yliopiston tohtorikoulutettava Ari-Matti Näätäsen STTK:lle laatiman selvityksen perusteella ammattiyhdistysliike toimii OECD-maissa tuloeroja kaventavasti. Selvityksen mukaan yhden prosentin lisäys työehtosopimusten kattavuuteen vähentää tuloeroja keskimäärin 0,3 prosenttia. Tuloerot kaventuvat enemmän, jos sekä työehtosopimusten kattavuus että järjestäytyminen ovat korkealla tasolla. Ay-liikkeen toiminta vähentää myös köyhyyttä. - Ammatillisen järjestäytymisasteen noustessa köyhyysrajan alapuolella olevien ihmisten osuus vähenee, Ari-Matti Näätänen sanoo. Selvityksessä tarkasteltiin myös talouden kilpailukykyä työn tuottavuuden, yritysten liikevoiton, pääoman ulosvirtauksen ja investointien näkökulmasta. Sen perusteella ay-liikkeen vahvuudella ei ole selkeää yhteyttä kilpailukykyyn tai suoriin ulkomaisiin investointeihin. - Tämä viittaa ay-liikkeen vastuullisuuteen. Se huomioi palkoista ja työehdoista neuvoteltaessa myös kilpailukyvyn, STTK:n pääekonomisti Patrizio Lainà toteaa.