STTK:n hallitus: Korona pitää talouden ja työmarkkinat epävarmuudessa pitkään

Maailma ja Suomi ovat taistelleet koronapandemiaa vastaan vuoden verran. - Korona on ennen kaikkea terveysuhka ja järkyttänyt turvallisuuden tunnettamme. Pandemian hillintään liittyvät toimet puolestaan ovat vaikuttaneet maailmanlaajuisesti talouteen ja työllisyyteen. Kaikki tämä on tehnyt arjestamme eri tavoin haasteellista. Vaikka rokotteita virusta vastaan on ja niitä annetaan Suomessakin, viekasta virusta ei ole vielä voitettu. Sen myötä tulevaisuus ja ”koronan jälkeinen elämä” ovat vielä pitkään täynnä epävarmuutta, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola arvioi.

Tänään kokoontunut STTK:n hallitus pitää tärkeänä tukea kaikin tavoin heitä, jotka koronan takia työssään asettavat oman terveytensä ja henkensä vaaraan muiden turvallisuuden varmistamiseksi.
- Etätyöloikka on totta, ja Suomi on tässä pärjännyt esimerkillisesti, mutta kaikilla ei ole mahdollisuutta etätyöhön. Työhyvinvointiin, työssä jaksamiseen, osaamisen vahvistamiseen ja työn arvostamiseen on paneuduttava aivan erityisellä tavalla koronan luomissa kimuranteissa työympäristöissä.

Rokottaminen on päässyt meillä ja maailmalla vauhtiin - jopa nopeammin kuin pandemian alkuvaiheessa arvioitiin. Tämä on myönteinen merkki siitä, että tauti on vähintään hallittavissa ja aikanaan myös voitettavissa.
- Rokote on merkittävä edistysaskel koronan vastaisessa taistelussa. STTK uskoo suomalaisten rokotemyönteisyyteen, toivoo rokotteiden saatavuuden nopeutuvan koko Suomessa ja rokottamisen sen myötä etenevän tehokkaasti terveydenhuollon ammattilaisten yhteistyöllä. Asiantuntijoiden näkemys on, että vasta kattava rokottaminen luo riittävän suojan pandemiaa vastaan.

Terveyden rinnalla huoli on taloudesta ja työpaikkojen tulevaisuudesta.
- Tiukat rajoitukset ovat olleet Suomessa tarpeen, sillä sen myötä epidemia on pysynyt hallinnassa. Suomi ei – toisin kuin moni muu maa – ole täysin suljettu ja meillä on ollut mahdollisuus rajoituksista huolimatta viettää melko normaalia arkea. Mitä vakavammin suhtaudumme ohjeistuksiin ja rajoituksiin, sen nopeammin pääsemme koronan ikeestä. Säännöt ovat kuin lääkkeet: ne auttavat vain, jos ne otetaan käyttöön, Palola muistuttaa.

Suomen talous on sinnitellyt koronan oloissa odotettua paremmin, mutta tulevaisuus on edelleen epävarma. Työmarkkinajärjestöt ovat olleet mukana päättämässä toimista työpaikkojen turvaamiseksi ja työllisyyden parantamiseksi.
- On muistettava, että meillä on koronan ohella muitakin ongelmia ja haasteita ratkottavana. Koronan torjuminen on vaatinut reipasta velanottoa, mutta maksun aika tulee myöhemmin. Ikääntyvä Suomi tarvitsee työtä ja tekijöitä, sillä muuten hyvinvointipalveluiden rahoitus vaarantuu. Ilmastonmuutos ei ole normaalista talvisäästä huolimatta pysähtynyt, vaan sen pysäyttämiseksi tarvitaan kotoisia ja globaaleja toimia, Palola listaa.

Lisätietoja: Antti Palola, puhelin 040 509 6030.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

STTK-Opiskelijat: Valtakunnallinen kesätyöseteli helpottaisi nuorten pääsyä työelämään17.2.2021 10:03:42 EETTiedote

Eilen (16.2.) julkaistun Nuorisotutkimusseuran kyselytutkimuksen mukaan 15–25-vuotiaiden tyytyväisyys omaan elämäänsä on vuoden 2020 aikana tehnyt mittaushistorian suurimman sukelluksen. Vastaavasti nuorten kesätyöpaikkojen tarjonta lähes puolittui, opiskelijoiden työssäoppimis- ja työharjoittelupaikkojen löytäminen vaikeutui ja esimerkiksi ammatillisen koulutuksen keskeyttäneiden määrä kääntyi nousuun.

STTK: Uusi perhevapaamalli kohtelee yhdenvertaisesti monimuotoisia perheitä, jatkossa mallia joustavoitettava16.2.2021 10:33:22 EETTiedote

Tiedote Sosiaali- ja terveysministeriön tänään julkistama malli uudeksi perhevapaajärjestelmäksi on STTK:n mielestä askel oikeaan suuntaan. - Äidit pitävät tällä hetkellä valtaosan perhevapaista ja varsinkin pitkistä. Toivottavasti uusi malli johtaa siihen, että perhevapaat jakautuisivat nykyistä tasaisemmin vanhempien kesken. On tärkeää, että isille kiintiöityä vapaata on uudessa mallissa pidennetty merkittävästi ja että monimuotoisia perheitä kohdellaan jatkossa yhdenvertaisesti, STTK:n neuvottelijana työryhmässä ollut juristi Anja Lahermaa toteaa. Uuden perhevapaajärjestelmän on määrä astua voimaan 1. elokuuta ensi vuonna. - Uudesta mallista on tiedotettava laajasti, jotta vanhemmat, työntekijät ja työnantajat olisivat tietoisia sen sisällöstä ja mahdollisuuksista. Lainsäädännön rinnalla tarvitaan myönteistä perheystävällistä asennetta, jotta uutta järjestelmää voidaan hyödyntää täysillä. Uuden järjestelmän toimivuutta käytännössä on seurattava tarkasti ja tarvittaessa oltava valmii

Minna Ahtiainen STTK:n edunvalvonnasta vastaavaksi johtajaksi8.2.2021 17:12:08 EETTiedote

Tiedote Oikeustieteen kandidaatti Minna Ahtiainen on valittu STTK:n edunvalvonnasta vastaavaksi johtajaksi. Ahtiainen (46) työskentelee tällä hetkellä STTK-laisen Ammattiliitto Union toiminnanjohtajana. Sitä ennen hän on työskennellyt muun muassa Ammattiliitto Nousun toiminnanjohtajana ja juristina eri ammattiliitoissa. Valinnan teki STTK:n hallitus tänään. Ahtiainen aloittaa tehtävässään keväällä. Lisätietoja: Minna Ahtiainen, puhelin 050 387 7030. STTK:n puheenjohtaja Antti Palola, puhelin 040 509 6030.