STTK:n hallitus: Korona pitää talouden ja työmarkkinat epävarmuudessa pitkään

Maailma ja Suomi ovat taistelleet koronapandemiaa vastaan vuoden verran. - Korona on ennen kaikkea terveysuhka ja järkyttänyt turvallisuuden tunnettamme. Pandemian hillintään liittyvät toimet puolestaan ovat vaikuttaneet maailmanlaajuisesti talouteen ja työllisyyteen. Kaikki tämä on tehnyt arjestamme eri tavoin haasteellista. Vaikka rokotteita virusta vastaan on ja niitä annetaan Suomessakin, viekasta virusta ei ole vielä voitettu. Sen myötä tulevaisuus ja ”koronan jälkeinen elämä” ovat vielä pitkään täynnä epävarmuutta, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola arvioi.

Tänään kokoontunut STTK:n hallitus pitää tärkeänä tukea kaikin tavoin heitä, jotka koronan takia työssään asettavat oman terveytensä ja henkensä vaaraan muiden turvallisuuden varmistamiseksi.
- Etätyöloikka on totta, ja Suomi on tässä pärjännyt esimerkillisesti, mutta kaikilla ei ole mahdollisuutta etätyöhön. Työhyvinvointiin, työssä jaksamiseen, osaamisen vahvistamiseen ja työn arvostamiseen on paneuduttava aivan erityisellä tavalla koronan luomissa kimuranteissa työympäristöissä.

Rokottaminen on päässyt meillä ja maailmalla vauhtiin - jopa nopeammin kuin pandemian alkuvaiheessa arvioitiin. Tämä on myönteinen merkki siitä, että tauti on vähintään hallittavissa ja aikanaan myös voitettavissa.
- Rokote on merkittävä edistysaskel koronan vastaisessa taistelussa. STTK uskoo suomalaisten rokotemyönteisyyteen, toivoo rokotteiden saatavuuden nopeutuvan koko Suomessa ja rokottamisen sen myötä etenevän tehokkaasti terveydenhuollon ammattilaisten yhteistyöllä. Asiantuntijoiden näkemys on, että vasta kattava rokottaminen luo riittävän suojan pandemiaa vastaan.

Terveyden rinnalla huoli on taloudesta ja työpaikkojen tulevaisuudesta.
- Tiukat rajoitukset ovat olleet Suomessa tarpeen, sillä sen myötä epidemia on pysynyt hallinnassa. Suomi ei – toisin kuin moni muu maa – ole täysin suljettu ja meillä on ollut mahdollisuus rajoituksista huolimatta viettää melko normaalia arkea. Mitä vakavammin suhtaudumme ohjeistuksiin ja rajoituksiin, sen nopeammin pääsemme koronan ikeestä. Säännöt ovat kuin lääkkeet: ne auttavat vain, jos ne otetaan käyttöön, Palola muistuttaa.

Suomen talous on sinnitellyt koronan oloissa odotettua paremmin, mutta tulevaisuus on edelleen epävarma. Työmarkkinajärjestöt ovat olleet mukana päättämässä toimista työpaikkojen turvaamiseksi ja työllisyyden parantamiseksi.
- On muistettava, että meillä on koronan ohella muitakin ongelmia ja haasteita ratkottavana. Koronan torjuminen on vaatinut reipasta velanottoa, mutta maksun aika tulee myöhemmin. Ikääntyvä Suomi tarvitsee työtä ja tekijöitä, sillä muuten hyvinvointipalveluiden rahoitus vaarantuu. Ilmastonmuutos ei ole normaalista talvisäästä huolimatta pysähtynyt, vaan sen pysäyttämiseksi tarvitaan kotoisia ja globaaleja toimia, Palola listaa.

Lisätietoja: Antti Palola, puhelin 040 509 6030.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin puoli miljoonaa jäsentä.

Olemme työssämme vastuullisia, oikeudenmukaisia ja rohkeita. Visiomme on hyvinvoiva ja menestyvä työntekijä.

Akavan opiskelijat, STTK-Opiskelijat ja SYL: Opiskelijat on nostettava velkakuopasta19.3.2024 08:00:00 EET | Tiedote

Akavan opiskelijat, STTK-Opiskelijat ja Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ovat huolissaan opiskelijoiden velkaantumisesta ja vaativat toimia sen pysäyttämiseksi. Opintolainakanta on reilusti yli kaksinkertaistunut vuoden 2017 opintotuen leikkausten jälkeen. Opiskelijoiden velkakuoppa vain syvenee: vuonna 2022 korkeakoulusta valmistuneilla oli keskimäärin 22 660 euroa opintolainaa, eli noin kolme kertaa enemmän kuin kymmenen vuotta aiemmin. Tammikuussa 2024 opintolainakanta oli jopa 6,2 miljardia euroa. - Opintolainan kasvulla on monia kerrannaisvaikutuksia. Esimerkiksi perheen perustaminen tai asunnon hankkiminen voivat viivästyä vuosia, kun suuri opintolaina ja taloudellinen epävarmuus painavat päälle, STTK-Opiskelijoiden puheenjohtaja Valtteri Mäyrälä toteaa. Nykyinen hallitus tekee mittavia leikkauksia opiskelijoiden toimeentuloon jäädyttämällä muun muassa opintorahan ja asumistuen indeksikorotukset sekä leikkaamalla asumistuesta. Leikkauksia kompensoidaan nostamalla elokuusta a

STTK kansainvälisenä naistenpäivänä: Raskaus- ja perhevapaasyrjinnästä on päästävä eroon8.3.2024 06:00:00 EET | Tiedote

Hallitusohjelmassa on useita sukupuolten tasa-arvoon vaikuttavia kirjauksia, joiden yhteisvaikutuksia on arvioitava kokonaisuutena. STTK:n mielestä on varmistettava, että naisten ja miesten tasa-arvon edistäminen huomioidaan jo asioiden valmistelussa ja päätöksenteossa. Muuten vaara on, että otetaan yksi askel eteenpäin, mutta kaksi taakse. Tänään kansainvälisenä naistenpäivänä STTK kiinnittää huomion raskaus- ja perhevapaasyrjintään, joka on työelämässä tiedossa oleva, laajasti tunnistettu ongelma. Raskaus- ja perhevapaasyrjintää on kitkettävä nykyistä tehokkaammin. Nykyisen hallitusohjelman ongelmallisimmat kirjaukset asiassa liittyvät STTK:n mielestä määräaikaisten työsuhteiden perusteisiin. ─ Työsopimuslain nykyistä työsuhdeturvaan ja määräaikaisten työsuhteiden perusteisiin liittyvää sääntelyä ei saa heikentää. Hallituksen kaavailema mahdollisuus tehdä työsopimus määräaikaisena ilman erityistä perustetta vuoden ajaksi lisäisi väistämättä työsopimusten perusteetonta ketjuttamista.

STTK:n puheenjohtaja: Hallitus, elinkeinoelämä ja yrittäjät haluavat tyrmäysvoiton suomalaisesta ammattiyhdistyliikkeestä7.3.2024 10:37:20 EET | Tiedote

Ensi viikolla on ilmoitettu alkavaksi useiden ammattiliittojen kaksi viikkoa kestävät poliittiset työtaistelut. Myös niitä tukevista lakoista on annettu ilmoituksia. Lakkoja on edeltänyt joukko lyhyempiä työtaisteluita, STTK:n marraskuinen Kohtuus kaikessa -mielenilmaus ja helmikuussa Senaatintorilla järjestetty SAK:n ja STTK:n yhteinen Stop Nyt -mielenilmaus. ─ Ammattiyhdistysliike ei ole mielenilmauksilla ja lakoilla pyytänyt kuuta taivaalta. Se on halunnut aidon neuvottelupöydän, jossa eri osapuolien tavoitteita sovitetaan yhteen ja jossa lopputulos normaalisti on kompromissi, joka ei täysin tyydytä ketään, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola sanoo. Tähän asti kolmikantaiset lainsäädännön valmistelut ovat kuitenkin Palolan mukaan olleet teatteria, jossa keinot hallitusohjelman tavoitteisiin pääsemiseksi on annettu valmiiksi työryhmille. ─ Aidolle neuvottelutoiminnalle ei ole ollut sijaa. Hallituksen toimintatapa on Palolan mielestä outo siksikin, että hallitusohjelman työlainsäädännön

SAK, Akava ja STTK: Työuralla tapahtuva opiskelu vaatii tukea4.3.2024 10:00:00 EET | Tiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK esittävät, että aikuiskoulutustuen pohjalle luodaan uusi tukimalli, joka turvaisi osaavan työvoiman saatavuutta eri aloilla työelämän osaamistarpeiden muuttuessa. Tukimalli rahoitettaisiin työnantajilta ja työntekijöiltä kerättävillä työttömyysvakuutusmaksuilla. Tuen hallinnointi ja myöntäminen on järkevintä toteuttaa Työllisyysrahaston kautta. Malli turvaisi toimeentuloa opintojen aikana silloin, kun opiskelusta aiheutuu ansiotulojen menetyksiä. Tukimalli hyödyntäisi aikuiskoulutustuen toimivia elementtejä, kuten työn ja opintojen yhdistämiseen tarkoitettua soviteltua tukea. Vertailun vuoksi esimerkiksi opintotukea voi saada vain päätoimiseen opiskeluun. Mallissa voitaisiin huomioida myös muun muassa työvoimapula-aloille kouluttautuminen sekä koulutus- ja osaamistason nostoon liittyvä ja työllistymistä edistävä opiskelu aiempaa vahvemmin. Uuden tukimallin valmistelu tulee käynnistää välittömästi, jotta osaavan työvoiman saatavuus yhteiskun