STTK:n hallitus: Ostovoima turvataan palkankorotuksilla, sosiaaliturvamaksuja siirrettävä osittain työnantajille

Hallitus valmistautuu ensi vuoden talousarvioneuvotteluihin tilanteessa, jossa Venäjän hyökkäyssota Ukrainaa vastaan jatkuu, hinnat nousevat ennätystahtia, korkotaso kohoaa ja Suomen taloutta uhkaa kasvun hiipuminen. STTK:n hallitus linjasi tänään kokouksessaan järjestön tavoitteita hallituksen budjettiriiheen.

Palkansaajien ostovoima heikentyy tänä vuonna hintojen voimakkaan nousun vuoksi.
─ Energian ja ruuan hintojen nousun taustalla on Venäjän hyökkäyssota, joka on aiheuttanut maailmanlaajuisen energia- ja ruokakriisin. Demokraattisten arvojen puolustamisessa ei pidä tehdä kompromisseja, vaikka hinta olisi kova. Valtion toimin on tuettava kansalaisten pärjäämistä kohonneiden kustannusten kanssa, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola painottaa.

Julkisen talouden alijäämän vuoksi mittaviin veronkevennyksiin ei nyt ole varaa, mutta valtion tuloveroasteikkoihin on tehtävä tarkistukset, jotta vältytään palkkaverotuksen kiristymiseltä. Jos palkansaajien ostovoiman laskua kompensoidaan verotuksella, palkkaveron kevennykset on suunnattava pieni- ja keskituloisille.

─ Palkkaverotuksen progressiota ei ole tarvetta keventää. Keskeistä ostovoiman turvaamisessa ovat ennen kaikkea vuodelle 2023 sovittavat palkankorotukset, jotka ovat tätä vuotta korkeammat. Nyt on yritysten aika joustaa. Tässä tärkeä toimi olisi sosiaaliturvamaksujen osittainen siirto palkansaajilta työnantajille, Palola linjaa.

STTK esittää Windfall-veron käyttöönottoa sellaiseen energiantuotantoon, jolle hintojen nousu on tuonut ylivoittoja.
─ Näillä verotuloilla olisi mahdollista kompensoida kotitalouksien energialaskua ja vahvistaa julkista taloutta. Taloustalkoissa on harkittava myös pääoma- ja yritysverotuksen tilapäistä kiristämistä, Palola esittää.

Jatkuvan oppimisen rahoitus varmistettava

STTK muistuttaa, että työvoimapula ja työvoiman heikko kohtaanto eivät ole kadonneet turvallisuuspoliittisen tilanteen kiristyttyä. Kohtaannon parantamiseksi STTK esittää työmatkakustannusten kompensoinnin jatkamista.
─ Työikäisen väestön koulutustason nostaminen ja osaamisen vahvistaminen on Suomelle välttämätön tulevaisuusinvestointi. Jatkuvan oppimisen rahoitusta on kanavoitava nopeasti alueellisesti sekä toimiala- ja kohderyhmäkohtaisesti. Paras keino lisätä työvoiman osaamistasoa on turvata Jatkuvan oppimisen palvelukeskuksen rahoitus.

Lisätietoja STTK:ssa: puheenjohtaja Antti Palola, puhelin 040 509 6030.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin 450 000 jäsentä.

STTK: Puolueiden keskityttävä eduskuntavaaleissa palkansaajien huoliin15.9.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

STTK:n tavoitteet ensi huhtikuun eduskuntavaaleihin on julkaistu. Suomalaisten sisua ja kestävyyttä haastavat monet kriisit ja murrokset, jotka pakottavat arvioimaan uudelleen toimintatapojamme ja käsityksiämme maailmasta. ─ Kriiseissäkin Suomi nojaa avoimeen demokraattiseen päätöksentekoon, luottamukseen, yhteistyöhön, osaamiseen ja hyvinvointiyhteiskunnan toimivuuteen, puheenjohtaja Antti Palola korostaa. STTK:n vaikuttamistyön ydintä eduskuntavaaleissa ovat palkkatasa-arvo, osaamisen jatkuva kehittäminen, julkisen talouden vakaus ja ennustettavuus, hyvinvointi, vihreän siirtymän vauhdittaminen ja kaikille turvallinen yhteiskunta. Työelämässä muutos jatkuu ja kiihtyy. Kaiken muutoksen on silti oltava harkittua ja oikeudenmukaista. ─ Onnistumisemme riippuu hyvinvoivista ja menestyvistä työntekijöistä. Jos sopimusjärjestelmä ei ole vakaa ja reilu, luottamus yhteiskunnassa tuskin kehittyy. STTK toivookin työmarkkinoille nyt sopimusrauhaa. Muutos on myös mahdollisuus Viime aikojen kriisi

STTK: Oikeudenmukaisen siirtymän tueksi tarvitaan osaamissopimus14.9.2022 12:00:00 EEST | Tiedote

Osaavan työvoiman saatavuus on noussut nopeasti koko työelämää haastavaksi ongelmaksi. Rekrytointivaikeuksia on useilla toimialoilla eri puolilla maata. Vaikein tilanne on sosiaali- ja terveysalalla. ─ Väestön ikääntyminen, teknologian kehitys ja siirtymä kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa kiihdyttävät työelämän osaamistarpeiden muutosta. Koulutusjärjestelmältä vaaditaan ketteryyttä tunnistaa näitä työelämän muuttuvia tarpeita ja tarjota niihin vastaavaa koulutusta, STTK:n asiantuntija Riina Nousiainen korostaa. Nousiainen osallistuu tänään Kuntamarkkinoilla työvoiman saatavuutta käsittelevään paneeliin. Tällä hallituskaudella käynnistetty jatkuvan oppimisen uudistus ei ole vielä valmis. ─ Osaajapulaan vastaaminen edellyttää, että ihmisillä on mahdollisuus jatkuvan oppimisen kautta osaamisensa täydentämiseen ja alan vaihtoon, Nousiainen painottaa. Jatkuva oppiminen kasaantuu voimakkaasti korkeimmin koulutetuille sekä esimies- ja asiantuntijatehtävissä työskenteleville. Sama ilmiö havai