STTK:n hallitus: Tulehtunut työmarkkinatilanne ratkeaa vain palkkaohjelmalla ja rahalla

STTK:n hallitus keskusteli tänään monin tavoin tulehtuneesta työmarkkinatilanteesta, erityisesti kuntasektorilla.
- On selvää, että kunta-alan tilanne ei ratkea ilman useammalle vuodelle rakentuvaa palkkaohjelmaa ja siihen osoitettavaa rahaa. Tälläkin hetkellä työvoimapula erityisesti terveys- ja sosiaalialalla sekä pelastustoimessa syvenee ja laajenee. Palkkaohjelmalla varmistetaan hyvinvointiyhteiskuntamme julkisten palvelualojen vetovoima nyt ja tulevaisuudessa ja sen myötä kaikille suomalaisille kattavat ja laadukkaat palvelut, puheenjohtaja Antti Palola toteaa.

STTK:n hallitus tyrmää pakkolait.
- Täysin laillisia työtaistelutoimia ei saa vesittää pakottavalla lainsäädännöllä. Lakko on perusoikeus eikä sitä pidä rajoittaa. Hoitajajärjestöt ovat ilmoittaneet antavansa lakkokohteissa suojelutyötä välittömään hoitoon potilaiden hengen turvaamiseksi tai pysyvän vakavan vammautumisen estämiseksi. Ainoa paikka aukoa työmarkkinoiden umpisolmuja yleensä ja nyt hoitajalakkoa on STTK:n mielestä neuvottelupöytä.

STTK korostaa, että sopiminen on aina parempi kuin sotiminen.
- Elämme vaikeita aikoja, kun huoli koronapandemian vaikutuksista on muuttunut turvallisuuspoliittiseksi. Huoli kansakunnan henkisestä kestävyydestä – resilienssistä – on aiheellinen. Työmarkkinoille tarvittaisiin nopeasti turvaa ja vakautta.

Lisätietoja STTK:ssa: Antti Palola, puhelin 040 509 6030.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin 450 000 jäsentä.

STTK:n kultainen ansiomerkki Håkan Nystrandille, Maija Pihlajamäelle ja Leif Wickströmille19.5.2022 11:39:35 EEST | Tiedote

STTK:n kultainen ansiomerkki voidaan myöntää tehtävänsä jättäneelle, keskusjärjestön toimintaa edistäneelle ansioituneelle henkilölle. Tänään STTK:n edustajistossa kultaisen ansiomerkin sai kolme järjestöperheen vaikuttajaa. Metsätalousinsinööri, metsäneuvos Håkan Nystrand toimi jäsenliitto Meto – Metsäalan asiantuntijat ry:n puheenjohtajana vuosina 2000 – 2018. Saman ajan hän oli keskusjärjestö STTK:n hallituksen jäsen. Liittonsa eri luottamustehtävissä hänelle kertyi vuosia yhteensä yli 25. Kansanvälisissä luottamustehtävissä hän on toiminut muun muassa Euroopan Metsäasiantuntijoiden puheenjohtajana. Hallintotieteiden maisteri Maija Pihlajamäki toimi jäsenliitto Jytyn puheenjohtajana vuosina 2010 – 2020. Saman ajan hän oli myös STTK:n hallituksen ja työvaliokunnan jäsen sekä yksi liiton varapuheenjohtajista. Vuodesta 2021 Maija Pihlajamäki on työskennellyt Ylitornion kunnanjohtajana. Teknikko, konemestari ja moottoriylikonemestari Leif Wikström työskenteli Suomen Konepäällystöliitto

STTK:n puheenjohtaja Antti Palola: Suomen työmarkkinoille tarvitaan turvatakuut19.5.2022 11:19:38 EEST | Tiedote

Tänään STTK:n edustajiston kevätkokouksessa puhuneen puheenjohtaja Antti Palolan mielestä Suomen työmarkkinoilla tarvitaan turvatakuut. - Elämme pitkittyneen pandemian, Ukrainan sodan ja turvallisuuspoliittisten uhkien myötä erittäin epävarmoja aikoja. Ne heijastuvat yritysten toimintaan ja kilpailukykyyn markkinoilla. Inflaatio kiihtyy, hinnat nousevat, on korkopaineita ja ostovoima heikkenee. Uhkiin pitäisi työmarkkinatoiminnassa vastata yhteistyöllä ja luottamusta vahvistavilla toimilla sen sijaan, että pyritään hajauttamaan sopimus- ja neuvottelujärjestelmää yhä pirstaleisemmaksi, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola toteaa. STTK:ssa ei Palolan mukaan haikailla tupo-aikoja, mutta katsotaan asioita käytännöllisen järjen näkökulmasta. Yleinen taloustilanne vaikuttaa voimakkaasti myös syksyn työmarkkinaneuvotteluihin. - Talous- ja työmarkkinapolitiikassa tarvittaisiin kokonaisuus, jonka elementteinä ovat palkat, verot ja työn sivukustannukset. Samalla tukisimme työmarkkinoiden vakaata ke