STTK:n hiilijalanjälki ja kompensaatio kehittyvät oikeaan suuntaan

STTK on seurannut omaa hiilijalanjälkeään (CO2 ekv/kg) vuodesta 2017. Käytössä on Helsingin yliopiston Metsätieteiden osaston ja Sitran Hiilifiksu järjestö -laskuri. Se on tiettävästi ensimmäinen erityisesti järjestöille räätälöity hiilijalanjälkilaskuri maailmassa.

STTK:n hiilijalanjälki muodostuu pääasiassa matkustamisesta, energiakulutuksesta ja ostopalveluista. Koronapandemian vaikutus jalanjälkeen on ollut merkittävä: ennen pandemiaa matkustaminen muodosti siitä noin puolet. Pandemian aikana matkustaminen romahti ja hiilijalanjäljenkin suhteellinen osuus putosi 12 prosenttiin. Energian osuus puolestaan nousi selvästi.

Kokonaisuutena STTK:n hiilijalanjälki putosi pandemian aikana noin kolmannekseen sitä edeltävään aikaan verrattuna. Tämän vuoden hiilijalanjälkeä ei ole vielä laskettu, mutta esimerkiksi kehittynyt etäkokouskäytäntö vähentänee matkustamista jatkossa.
─ Kokouksia on siirretty verkkoon, vaikka järjestötyössä on tärkeää tavata myös kasvotusten. Kasvava tietoisuus ilmastonmuutoksesta lisää etäkokouksien suosiota kansainvälisestikin. Tämä tuo mukanaan myös kustannussäästöjä, STTK:n asiantuntija Jaakko Haikonen muistuttaa.

Energian osalta STTK:n hiilijalanjälkeen vaikuttavat paitsi omat toimet energian säästämiseksi, etenkin suomalaisen energiatuotannon siirtyminen pois fossiilienergiasta. Energian säästäminen on keino vastata akuuttiin energiakriisiin ja STTK on tänä syksynä mukana muiden työmarkkinajärjestöjen kanssa Astetta alemmaksi -kampanjassa

─ Yritysten ja muiden organisaatioiden on tärkeää tarttua henkilöstönsä kanssa kaikkiin keinoihin, joilla pystymme itse helpottamaan akuuttia energia-ahdinkoa. Erityisesti huippukulutuksen aikana saadut säästöt paitsi pienentävät omaa sähkölaskua, myös alentavat sähkön hintaa kaikille käyttäjille. Kollektiivinen hyöty kasvaa, Haikonen korostaa.

Hiilijalanjäljen kompensoiminen

Pienentämisen lisäksi STTK myös kompensoi hiilijalanjälkeään olemalla mukana 4H-järjestön Taimiteko-toiminnassa, jossa luodaan uusia hiilinieluja ja työllistetään nuoria taimien istuttajina.

Istutamme vuosittain 2 000 taimea noin yhdelle metsähehtaarille, minkä kompensaatio on 469 000 kg CO2. Tavoitteemme on olla tulevaisuudessa ilmastopositiivinen järjestö ja arvioimme olevamme sillä tiellä, Haikonen iloitsee.

Lisätietoja STTK:ssa: Jaakko Haikonen, asiantuntija, ilmasto- ja energia-asiat, puhelin 0400 273 385.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin 450 000 jäsentä.
Olemme työssämme vastuullisia, oikeudenmukaisia ja rohkeita. Visiomme on hyvinvoiva ja menestyvä työntekijä.

STTK:n Antti Palola maailman ay-liikkeen kattojärjestö ITUC:n hallitukseen ja työvaliokuntaan21.11.2022 09:37:57 EET | Tiedote

STTK:n puheenjohtaja Antti Palola on valittu maailman ammattiyhdistysliikkeen kattojärjestö The International Trade Union Confederation (ITUC) hallitukseen ja sen työvaliokuntaan. Palola on työvaliokunnan ainoa pohjoismainen jäsen. Samalla Palola jatkaa ITUC:n hallituksessa. Vuonna 2006 perustettu ITUC edustaa yli 200 miljoonaa palkansaajaa yli 130 maassa ja sillä on noin 330 jäsenjärjestöä. ITUC:n keskeinen tavoite on edistää ay-liikkeen yhteistyötä globaaleissa asioissa, kuten yhteyksissä Kansainväliseen työjärjestöön, Maailman kauppajärjestöön, Maailmanpankkiin ja Kansainväliseen valuuttarahastoon. ITUC:lla on myös tärkeä tehtävä koordinoida palkansaajajärjestöjen apua vaikeimmissa oloissa perusoikeuksia puolustaville ammattiliitoille. - Kansainvälisen järjestön pohjoismaisena hallinnon jäsenenä toimiminen on STTK:lle ja myös minulle henkilökohtaisesti iso luottamuksenosoitus. Tehtävä on erinomainen näköalapaikka eri maanosien haasteisiin ja niiden mahdollisiin ratkaisuihin, Antti P

Sanna Rantala STTK:n juristiksi, Tom-Henrik Sirviö ekonomistiksi14.11.2022 10:36:57 EET | Tiedote

Oikeustieteiden maisteri Sanna Rantala on valittu STTK:n juristiksi. Rantala työskentelee tällä hetkellä Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin lakimiehenä. Valtiotieteiden maisteri Tom-Henrik Sirviö on valittu STTK:n ekonomistiksi. Sirviö työskentelee nyt finanssiasiantuntijana valtiovarainministeriössä. Valinnat teki perjantaina kokoontunut STTK:n hallitus. Rantala ja Sirviö aloittavat uusissa tehtävissä tammikuussa. Lisätietoja STTK:ssa: Antti Palola, puhelin 040 509 6030.

Veroale väärä viesti ostovoiman romahduksen kanssa kamppaileville11.11.2022 13:33:04 EET | Tiedote

STTK:n hallituksen mielestä verotuksen keventäminen ei ole oikea eikä reilu lääke turvaamaan kotitalouksien ostovoiman romahdusta, joka on seurausta energiapulasta sekä korkojen ja hintojen jyrkästä noususta. ─ Veroale olisi väärä signaali toimeentulo-ongelmien kanssa aidosti kamppaileville ihmisille. Ostovoiman romahdusta on paikattava ensisijaisesti palkankorotuksilla. Muita tehokkaita keinoja olisivat myös palkansaajien sosiaalivakuutusmaksujen osittainen siirtäminen työnantajille ja indeksiehdon käyttöön ottaminen. Niiden rinnalla kokonaisveroaste säilyttämällä turvataan hyvinvointiyhteiskunnan palvelut, puheenjohtaja Antti Palola linjaa. Maltillisten tuloerojen maissa talous toimii tutkitusti tehokkaasti. STTK:n mielestä ansiotuloverojen progressiivisuus on säilytettävä ja suurituloisten osalta sitä olisi vara jopa hieman kiristää. Verotuksen painotusta on ohjattava työstä pääomatuloihin ja varallisuuteen eikä perintö- ja lahjaveroja ole tarpeen nykyisestä muuttaa. ─ Suomessa on e

Työmarkkinakeskusjärjestöt: Työ- ja osaamisperusteinen maahanmuutto kaipaa aktiivisia toimia myös seuraavalla hallituskaudella11.11.2022 10:00:00 EET | Tiedote

Työmarkkinakeskusjärjestöjen (EK, SAK, Akava ja STTK) mielestä aktiivisia panostuksia työ- ja osaamisperusteiseen maahanmuuttoon on jatkettava seuraavalla hallituskaudella. Maahanmuuttopolitiikan on oltava tavoitteellista ja reilua. Suomen on sitouduttava vastuulliseen kansainväliseen rekrytointiin sekä aktiiviseen työperäisen hyväksikäytön ja harmaan talouden torjuntaan.

STTK: Naisten ja miesten välinen palkkaero ennallaan, ratkaisu voisi olla palkka-avoimuuden lisääminen4.11.2022 05:50:00 EET | Tiedote

STTK:n kyselyn perusteella yli puolet vastaajista on sitä mieltä, että perusteettomien palkkaerojen vähentämisessä on onnistuttu jokseenkin tai erittäin huonosti. Erityisesti näin kokevat pitkään työelämässä olevat 51 - 65-vuotiaat (61 %). Ratkaisu voisi löytyä palkka-avoimuuden lisäämisestä. Kyselyyn vastanneista 67 prosenttia suhtautuu jokseenkin tai erittäin myönteisesti siihen, että palkkatiedot kerrottaisiin työpaikoilla nykyistä avoimemmin. Myönteisimpiä palkka-avoimuudelle ovat alle 35-vuotiaat (70 %) eikä suhtautumisessa ole juurikaan eroa miesten ja naisten välillä. Tiedot käyvät ilmi STTK:n Aula Researchilla teettämästä kansalaiskyselystä. Siihen vastasi yli 3 000 täysi-ikäistä. Otos kerättiin syys-lokakuun aikana. Naisten palkkapäivää vietetään tänään 4.11.2022. Päivä osuu samaan ajankohtaan kuin vuonna 2021, eli palkkaero on pysynyt ennallaan. STTK aloitti Naisten palkkapäivän vieton vuonna 2011. Päivän tarkoitus on havainnollistaa ja konkretisoida naisten ja miesten välist