STTK:n kysely: 80 prosentilla myönteisiä kokemuksia työskentelystä ulkomaalaistaustaisen kanssa

Peräti 79 prosenttia työssäkäyvistä työskentelee tai on joskus työskennellyt ulkomaalaistaustaisen henkilön kanssa. Tämä ilmenee STTK:n Aula Researchilla teettämästä kyselystä, jolla kartoitettiin työssäkäyvien asenteita monikulttuuriseen työelämään ja ulkomaalaistaustaisiin työkavereihin.
─ 80 prosenttia vastaajista kokee työskentelyn ulkomaalaistaustaisen työkaverin kanssa myönteiseksi ja vain kuusi prosenttia kielteiseksi. Tulos yllättää myönteisyydellään, sillä monikulttuurisesta työelämästä puhutaan julkisuudessa usein vain ristiriitoja korostaen, STTK:n johtaja Taina Vallander toteaa.

Toisaalta monikulttuurisuuden vahvistumiseen omalla työpaikalla ja Suomessa suhtaudutaan selvästi varauksellisemmin ja pelokkaammin. Kielteistä suhtautumista monikulttuurisuuden lisäämiseen työyhteisössä perustellaan eniten yhteisen kielen puutteella, sillä sen koetaan vaikuttavan suoraan työntekoon, Vallander kuvaa.

Eniten kokemusta ulkomaalaistaustaisista työkavereista on alle 35-vuotiailla miehillä (89 %). He olivat myös muita vastaajaryhmiä halukkaampia lisäämään monikulttuurisuutta työyhteisössään (56 %). Myönteisimpiä kokemukset ulkomaalaistaustaisista työkavereista ovat Pohjois-Pohjanmaalla, Keski-Pohjanmaalla ja Pohjois-Savossa.

Ulkomaalaistaustaisia - eli henkilöitä, jotka ovat syntyneet muualla kuin Suomessa, eivätkä puhu äidinkielenään suomea tai suomenruotsia - työskentelee kyselyn vastausten perusteella eniten teollisuudessa, koulutuksessa, majoitus- ja ravitsemistoimialalla sekä sosiaali- ja terveysalalla.

Puolet valmiita lisäämään työperäistä maahanmuuttoa

STTK kysyi myös vastaajien suhtautumista työperäisen maahanmuuton. Hallitus on asettanut tavoitteen lisätä sitä 50 000 henkilöllä vuoteen 2030 mennessä. STTK kannattaa tavoitetta.
─ Vastaajista puolet kokee, että työperäistä maahanmuuttoa tulisi lisätä. Alle 35-vuotiaat suhtautuvat asiaan muita ikäryhmiä myönteisemmin.

Vastaajista 85 prosenttia pitää työelämään pääsyä parhaana tapana kotouttaa maahan muuttaneita henkilöitä.

Lisätietoja STTK:ssa: Taina Vallander, puhelin 040 184 1464.

STTK:n teettämään Monikulttuurisuus ja suhtautuminen ulkomaalaisiin työkavereihin työelämässä -kyselyyn vastasi 2007 täysi-ikäistä työssäkäyvää henkilöä ympäri Suomen. Otos edustaa työssäkäyviä iän, sukupuolen ja maakunnan mukaan. Kyselyn toteutti Aula Research 11.4. - 28.4.2022. STTK julkaisee kyselyn tulokset kahdessa erässä. Kyselyn toinen osa julkaistaan viikolla 23.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin 450 000 jäsentä.

STTK: Vain kolmasosalla työpaikoista löytyy yhdenvertaisuussuunnitelma27.6.2022 08:28:31 EEST | Tiedote

Työelämän yhdenvertaisuutta edistäviä keinoja kuten yhdenvertaisuussuunnitelmaa, eettisiä ohjeita, anonyymia rekrytointia ja monimuotoisuuslausekkeita hyödynnetään vielä varsin laiskasti suomalaisessa työelämässä. Vain kolmannes työikäistä tietää, että omalla työpaikalla on tehty yhdenvertaisuussuunnitelma, 46 prosenttia ei tiedä, onko suunnitelma tehty vai ei. Tiedot käyvät ilmi STTK:n Aula Researchilla huhtikuussa teettämästä kyselystä, jolla kartoitettiin, työssäkäyvien tuntemia keinoja yhdenvertaisuuden edistämiseen työelämässä. Kuluvalla viikolla vietetään Helsinki Pride -viikkoa, jonka aikana keskustellaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien oikeuksista, osallisuudesta ja hyvinvoinnista. - STTK haluaa osaltaan muistuttaa, että yhdenvertaisuus on ihmis- ja perusoikeus ja se koskee myös työelämää. Yhdenvertaisuuden vahvistaminen on välttämätöntä, jotta työelämä kehittyisi syrjimättömäksi kaikille, puheenjohtaja Antti Palola painottaa. Yhdenvertaisuuslaki velvoittaa työn

STTK:n hallitus: Työpaikoilla vielä tekemistä rasismin kitkemisessä13.6.2022 13:44:07 EEST | Tiedote

Väestön ikärakenteen ja alhaisen syntyvyyden vuoksi Suomen on välttämätöntä lisätä kansainvälistä rekrytointia hyvinvointivaltiomme tarjoamien palvelujen ja niiden rahoituksen turvaamiseksi. Siksi on huolestuttavaa, että lähes kolmannes työikäisistä on havainnut työpaikallaan kulttuurieroista johtuvia ristiriitoja tai ongelmia. 70 prosenttia nimeää kielimuurin monikulttuurisen työyhteisön haasteeksi. Myös erilaiset tavat tehdä työtä ja toimia työelämässä (45 %), kulttuurierot (43 %) ja ennakkoluulot (37 %) nimettiin haasteiksi. Viidennes vastaajista mainitsi puutteellisen perehdytyksen (24 %). Tiedot käyvät ilmi STTK:n Aula Researchilla huhtikuussa teettämästä kyselystä, jolla kartoitettiin työssäkäyvien asenteita monikulttuuriseen työelämään ja ulkomaalaistaustaisiin työkavereihin. STTK:n hallitus arvioi, että työelämässä on vielä tekemistä rasismin kitkemisessä ja tasavertaisuuden rakentamisessa. Aihe on erittäin tärkeä aina ja varsinkin nyt, kun suomalaisille työpaikoille tulee esim