STTK:n kysely: Nuoret tyytyväisiä uravalintoihinsa, opintojen aikaista ohjausta tehostettava

Kuva: Nousussa

Nuoret ovat melko tyytyväisiä omiin uravalintoihinsa ja opiskeluihin. Ohjausta omaan uravalintaan on silti tehostettava, sillä se näyttäisi olevan suurin oman toiveammatin este.

Tiedot käyvät ilmi STTK:n Aula Researchilla teettämästä kansalaiskyselystä 15-29-vuotiaiden parissa aiheena opiskelu, työ ja toimeentulo. Kyselyyn vastasi yli 2 000 nuorta eri puolilta Suomea elokuun aikana. Vastaava kysely on aiemmin tehty vuosina 2020 ja 2021.

Aiempiin vuosiin verrattuna yhä useampi nuori (30,6 % vastaajista) on toiveammatissaan (22 % vuonna 2020, 16,6 % vuonna 2021).
- Myönteistä on, että iso enemmistö on tyytyväinen alaan, johon on kouluttautumassa (77 %). Merkittävin syy siihen, miksi ei olla kouluttautumassa toiveammattiin, on epätietoisuus siitä, mikä se voisi olla, STTK-Opiskelijoiden puheenjohtaja Markus Wright toteaa.

STTK korostaa opintojen ohjauksen merkitystä tyytyväisyyteen uravalinnoissa.
- Kyselyn perusteella vain puolet nuorista kokee saaneensa riittävästi ohjausta opintojensa aikana (50,4 %). Parhaiten se näyttää toteutuvan ammattioppilaitoksissa, joissa ohjausta kertoo saaneensa 56 prosenttia vastaajista. Korkeakoulujen puolella luvut jäävät pienemmiksi (yliopistot 42 % ja AMK 45 %). Panostuksia korkeakoulujen uraohjaukseen on selkeästi lisättävä, Wright vaatii.

Lisätietoja STTK:ssa: Markus Wright, puhelin 044 544 9106.

Kuva: Nousussa

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin 450 000 jäsentä.

Olemme työssämme vastuullisia, oikeudenmukaisia ja rohkeita. Visiomme on hyvinvoiva ja menestyvä työntekijä.

STTK kannattaa samapalkkaisuusohjelman kokonaisarvioinnin suosituksia2.2.2023 09:48:21 EET | Tiedote

Tänään on julkaistu samapalkkaisuustoimenpiteiden kokonaisarviointi. Arvioinnin on tehnyt oikeustieteen kandidaatti Leila Kostiainen. Kostiaisen mielestä pääministeri Sanna Marinin hallituksen samapalkkaisuustavoitteet ovat erittäin kunnianhimoiset, mutta kunnianhimo ei kuitenkaan ole toteutunut kolmikantaisessa samapalkkaisuusohjelmassa. Kostiainen esittääkin arvioinnissaan useita suosituksia jatkotyöhön. STTK kannattaa selvityshenkilön suosituksia. - Samapalkkaisuusohjelman jatkaminen on välttämätöntä, mutta kuten selvityshenkilö esittää, ohjelman sisältöä ja rakennetta on kehitettävä muuttuneen työmarkkinatilanteen pohjalta. Sisältö ja rakenne on neuvoteltava vastaamaan nykyistä työmarkkinajärjestelmää, jossa palkoista ei enää neuvotella työmarkkinakeskusjärjestöjen kesken. Kun palkat sovitaan liittotasolla, myös samapalkkaohjelman valmisteluun ja toteuttamiseen on kytkettävä liittotaso kiinteästi mukaan, juristi Katariina Sahlberg painottaa. STTK toivoo, että ohjelmakauteen otettav

STTK kannattaa luottamusmiehen aseman vahvistamista lainsäädännöllä25.1.2023 09:30:00 EET | Tiedote

Teollisuuden palkansaajat (TP) on julkaissut raportin luottamusmiehistä 2020-luvun työpaikoilla. Sen on laatinut oikeustieteen tohtori Jaana Paanetoja. Raportin perusteella luottamusmiesten yhteistyö työpaikoilla on sujuvaa ja toimenkuva paljon työehtosopimuksissa ja laissa säädettyä laajempi. Luottamusmies on työpaikan vastuunkantaja, tuki ja turva, jonka puoleen käännytään inhimillisen elämän monenlaisissa ongelmakohdissa. Luottamusmiesten aseman vahvistamista lainsäädännöllä pidetään kuitenkin tärkeänä. Raportin pohjaksi laadittuun kyselyyn vastanneista luottamusmiehistä 57 prosenttia oli sitä mieltä, että luottamusmiehen valinnasta pitäisi Suomessa säätää lailla ─ Myös STTK kannattaa luottamusmiesten aseman vahvistamista lakisääteisesti, johtaja Minna Ahtiainen tiivistää. Sopimusjärjestelmä on hajautunut, ja raportti pohtii sen myötä luottamusmiehen aseman muutosta. Tulevaisuudessa luottamusmiehillä voi olla valvottavanaan entistä enemmän yksilöllisiä ja työpaikkakohtaisia määräyks