STTK:n uudessa pelissä seikkaillaan kiperissä työelämätilanteissa

STTK on julkaissut uuden nuorille suunnatun työelämäaiheisen pelin. Laki ja Kirppu uraputkessa -pelissä työuransa alussa oleva Laki-koira työskentelee kirjastoneuvojana. Päivän aikana hän kohtaa seitsemän haastavaa tilannetta, joista yrittää selvitä yhdessä Kirpun kanssa. Peli soveltuu hyvin työelämätiedon opetukseen ja muuhun työelämäohjaukseen.

Pelin kehittämisessä oli mukana nuoria, jotka osallistuivat tilanteiden ideointiin, pelikonseptin suunnitteluun ja nimen valintaan. Pelitilanteet käsittelevät muun muassa myöhästymistä, kiusaamista, yhdenvertaisuutta ja väärin maksettua palkkaa. Peliä laadittaessa on kiinnitetty erityistä huomiota tunnelmaan, jotta pelin aiheet eivät ongelmista huolimatta maalaisi työelämästä liian kielteistä kuvaa.

- Työntekijät joutuvat työpaikan arjessa kohtamaan vaikeitakin asioita. Toivomme pelin tarjoavan nuorille oivalluksia ja vahvistusta tunteelle, että kaikesta voi selvitä, viestintäasiantuntija Kirsi Suominen toteaa.

Pelaajan tehtävä on auttaa Lakia tekemään mahdollisimman oikeita ratkaisuja tilanteissa, joissa ei ole selkeästi oikeita tai vääriä vastauksia.  Peliä voi pelata läpi monta kertaa ja tarkkailla, miten erilaiset ratkaisut vaikuttavat pelin etenemiseen ja tulokseen.

Nuoret tarvitsevat työelämätietoa

STTK:n viime viikolla julkaiseman nuorisokyselyn mukaan nuorista 65 prosenttia etsii ohjausta tai neuvontaa internetistä.  Erityisesti sieltä hakevat tietoa lukio-, AMK- ja yliopisto-opiskelijat. Tärkeimmiksi tiedonlähteiksi nousivat koulut ja oppilaitokset (82 %).

- Teemme paljon yhteistyötä oppilaitosten kanssa ja tarjoamme niiden käyttöön työelämätietoa sisältäviä materiaaleja. Meille on tärkeää, että yhä useampi nuori oppisi oikeutensa ja velvollisuutensa työntekijänä jo ennen työelämään tuloa, Suominen toteaa.

STTK on tuottanut työelämän pelisääntöjä sisältäviä materiaaleja nuorille jo pitkään. Oppaiden ja esitteiden rinnalle on rakennettu monipuoliset Työelämään-nettisivut sekä tuotettu videoita ja pelejä.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä. Visiomme on menestyvä Suomi, jossa yhteistyöllä rakennamme maailman parasta työelämää ja hyvinvointia. Olemme työssämme avoimia, oikeudenmukaisia, uudistusmielisiä ja rohkeita.

STTK:n Antti Palola: Ilmastopolitiikalla oltava kansalaisten laaja tuki6.11.2021 13:00:00 EET | Tiedote

Parhaillaan Skotlannin Glasgow’ssa pidettävä ilmastokokous COP26 on tuonut ilmastomuutoksen vastaisten toimien tarpeellisuuden ja kiireellisyyden kansainvälisen politiikan ytimeen. Useissa puheenvuoroissa korostettiin oikeudenmukaisen siirtymän tärkeyttä talouden ja yhteiskunnan muutoksessa. Laajasti jaettu näkemys on, että ilman kansalaisten tukea ja tunnetta oikeudenmukaisesta siirtymästä muutos kohti hiilivapaata taloutta ei onnistu riittävän nopeasti.

STTK Naisten palkkapäivänä: Samasta ja samanarvoisesta työstä maksettava sama palkka4.11.2021 06:00:00 EET | Tiedote

Tänä vuonna naisten ansiot ovat 84,3 prosenttia miesten ansioista. Sen perusteella Naisten palkkapäivää vietetään tänään 4.11.2021, ja tämän jälkeen naiset työskentelevät kuvaannollisesti loppuvuoden ”ilman palkkaa”. Viime vuonna Naisten palkkapäivä oli 1.11., kun naisten ansiot olivat 83,8 prosenttia miesten ansioista. Pieni parannus palkkatasa-arvossa on askel oikeaan suuntaan, mutta kokonaiskuvan kannalta täysin riittämätön.