Suhdannekäänne voimistuu metsäteollisuudessa, työmarkkinakierros vaatii kaikilta vastuun kantamista

Metsäteollisuuden tuotannon alamäki voimistui Suomessa heinä–syyskuussa, kun kansainvälinen kysyntä heikkeni ja kilpailu koveni. Käynnissä olevan työmarkkinakierroksen päätökset nousevat kotimaisten tehtaiden elinkelpoisuuden kannalta ratkaiseviksi.

Metsäteollisuus ry:n tilastojen mukaan toimialan päätuoteryhmien tuotannon supistuminen jatkui kolmannella vuosineljänneksellä. Globaalin kysynnän vaimeneminen voimistui, sillä heinä–syyskuussa myös sellun tuotanto jäi jälkeen viimevuotisesta tasosta.

Sellun tuotantomäärä heikkeni 2,7 prosenttia viime vuoden vastaavasta tasosta. Paperin, kartongin ja vanerin tuotantomäärät pysyivät alamäessä, sahatavarassa päästiin viime vuoden heinä–syyskuun tasolle. Jyrkimmässä alamäessä ovat paperituotteet, joiden tuotanto vaimeni lähes 15 prosenttia viimevuotisesta.

Paperituotteiden tuntuva alamäki näkyy myös kumulatiivisissa, tammi–syyskuun tuotantoa summaavissa luvuissa. Tammi–syyskuussa sellun tuotantomäärä pysyi vielä kasvussa, mutta sahatavaran tuotanto taas jäi viime vuoden tammi–syyskuun tasosta.

– Kansainvälinen suhdannekäänne on voimistunut ja globaali kilpailu markkinaosuuksista kovenee. Meidän on nyt tehtävä kaikkemme, jotta emme päätösperäisesti heikennä kotimaisen teollisuuden kilpailukykyä, Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen toteaa.

Neuvottelut tärkeämmät kuin koskaan

Talous- ja suhdannekäänne tarkoittaa sitä, että päätökset työmarkkinapöydissä nousevat nyt euroajan ratkaisevimpien joukkoon, todennäköisesti jopa tärkeämmiksi kuin päätökset ennen edellistä taantumaa, vuonna 2007.

– Jos nyt syntyy kilpailukyvyn kannalta huonoja ratkaisuja, seuraukset voivat sekä kotimaisten tehtaiden elinkelpoisuuden että työllisyyskehityksen kannalta olla kauaskantoisia, Metsäteollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Jyrki Hollmén arvioi.

Työn hinta on kustannuskilpailukyvyn ratkaisevimpia osatekijöitä, ja siihen vaikuttavat työajan pituutta, kustannustasoa sekä työehtojen joustavuutta koskevat ratkaisut.

– Kaikkien katseen pitäisi olla näissä isoissa asioissa. Työmarkkinajärjestelmä todistaa toimivuutensa, jos neuvottelupöydissä pystytään yhteistyössä parantamaan kustannuskilpailukykyä, Hollmén painottaa.

Metsäteollisuus ry on lokakuun aikana aloittanut omat neuvottelunsa tärkeimmillä sopimusaloillaan paperiteollisuudessa ja mekaanisessa metsäteollisuudessa. Metsäteollisuus ry tavoittelee neuvotteluissa yhdessä Paperiliiton ja Teollisuusliiton kanssa uusia sopimuksia ennen nykyisten päättymistä 30. marraskuuta.

Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen, p. 09 132 6600
Metsäteollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Jyrki Hollmén, p. 040 746 3687

Suomi on yksi maailman suurimmista sellun, paperin ja kartongin tuottajista sekä Euroopan suurimpia sahatavaran tuottajia. Metsäteollisuus työllistää suoraan ja välillisesti noin 140 000 suomalaista. Alan kerrannaisvaikutukset ulottuvat laajasti ympäröivään yhteiskuntaan. Suomella on ainutlaatuiset mahdollisuudet nousta biotalouden suunnannäyttäjäksi runsaiden metsävarojensa, kestävän metsätalouden ja koko metsäklusterin eturivin osaamisen ansiosta.

Metsäteollisuuden ilmastotiekartta arvioi myös toimialan laajat ilmastohyödyt – Metsäteollisuudella kokoaan merkittävämpi rooli ilmastonmuutoksen hidastamisessa17.6.2020 08:21:19 EESTTiedote

Ilmastotiekartan mukaan metsäteollisuuden tehtaat voidaan muuttaa lähivuosikymmeninä lähes fossiilittomiksi ja puupohjaisista tuotteista voidaan saada enenevässä määrin ilmastohyötyjä ilman, että metsävarat supistuvat. Samalla metsäteollisuuden tuotannon arvonlisää voidaan kasvattaa, mikä säteilee myös taloushyötyjä koko yhteiskuntaan.

Metsäteollisuus hidastaa ilmastonmuutosta nyt ja tulevaisuudessa – tuotteista yli 16 miljoonan tonnin globaali ilmastohyöty vuosittain9.6.2020 08:19:41 EESTTiedote

Suomalainen metsäteollisuus tuottaa mittavan globaalin ilmastohyödyn, kun uusiutuvasta puusta valmistetut tuotteet korvaavat fossiilisia päästöjä runsaasti aiheuttavia tuotteita, tehtaat irtautuvat fossiilisista päästöistä ja metsien kasvua kiihdytetään. Metsäteollisuuden ilmastotiekartta julkistetaan kokonaisuudessaan keskiviikkona 17.6.2020.

EU:n biodiversiteettistrategia astuu vahvasti kansallisen metsäpolitiikan tontille20.5.2020 15:40:15 EESTTiedote

Euroopan komissio on tänään julkaissut EU-laajuisen biodiversiteettistrategian. Strategiassa esitetään muun muassa merkittävää lisäystä suojelualueiden pinta-aloihin sekä heikentyneiden elinympäristöjen laillisesti sitovaa ennallistamistavoitetta. Ehdotetuissa toimenpiteissä ei ole huomioitu jäsenmaiden erityispiirteitä, eikä metsien taloudellista ja sosiaalista merkitystä. Strategian kirjauksilla komissio astuu vahvasti kansallisen metsäpolitiikan tontille.

Metsäteollisuus edistää monimuotoisuudelle tärkeän lahopuun määrää talousmetsissä19.5.2020 08:00:12 EESTTiedote

Metsäteollisuus käynnisti vuonna 2017 Lisää lahopuuta talousmetsiin -toimintaohjelman. Tänä vuonna ohjelmassa panostetaan metsäsertifioinnin kehittämiseen, viestintään ja lahopuuosaamiseen metsäalan koulutuksessa. Lisäksi edistetään lahopuun määrän ja laadun seurannan kehittämistä. Metsäteollisuusyritykset ovat sitoutuneet varmistamaan henkilöstönsä tietämyksen lahopuun merkityksestä, ja kertomaan siitä metsänomistajille muun asioinnin yhteydessä.

Metsäteollisuus edistää parhaiden toimintatapojen käyttöä suometsien hoidossa14.5.2020 12:31:04 EESTTiedote

Puhtaat vesistöt ovat metsäteollisuudelle tärkeä asia, ja koko toimiala on sitoutunut vähentämään metsätalouden aiheuttamia vesistövaikutuksia omassa toiminnassaan. Metsäteollisuus tekee monipuolisesti yhteistyötä vesiensuojelussa, ja edistää parhaita käytäntöjä. Turvemaiden metsillä on merkittävä rooli teollisuuden puuhuollossa, sillä neljäsosa Suomen puuvarannosta sijaitsee suometsissä.