Suhdannekäänne voimistuu metsäteollisuudessa, työmarkkinakierros vaatii kaikilta vastuun kantamista

Metsäteollisuuden tuotannon alamäki voimistui Suomessa heinä–syyskuussa, kun kansainvälinen kysyntä heikkeni ja kilpailu koveni. Käynnissä olevan työmarkkinakierroksen päätökset nousevat kotimaisten tehtaiden elinkelpoisuuden kannalta ratkaiseviksi.

Metsäteollisuus ry:n tilastojen mukaan toimialan päätuoteryhmien tuotannon supistuminen jatkui kolmannella vuosineljänneksellä. Globaalin kysynnän vaimeneminen voimistui, sillä heinä–syyskuussa myös sellun tuotanto jäi jälkeen viimevuotisesta tasosta.

Sellun tuotantomäärä heikkeni 2,7 prosenttia viime vuoden vastaavasta tasosta. Paperin, kartongin ja vanerin tuotantomäärät pysyivät alamäessä, sahatavarassa päästiin viime vuoden heinä–syyskuun tasolle. Jyrkimmässä alamäessä ovat paperituotteet, joiden tuotanto vaimeni lähes 15 prosenttia viimevuotisesta.

Paperituotteiden tuntuva alamäki näkyy myös kumulatiivisissa, tammi–syyskuun tuotantoa summaavissa luvuissa. Tammi–syyskuussa sellun tuotantomäärä pysyi vielä kasvussa, mutta sahatavaran tuotanto taas jäi viime vuoden tammi–syyskuun tasosta.

– Kansainvälinen suhdannekäänne on voimistunut ja globaali kilpailu markkinaosuuksista kovenee. Meidän on nyt tehtävä kaikkemme, jotta emme päätösperäisesti heikennä kotimaisen teollisuuden kilpailukykyä, Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen toteaa.

Neuvottelut tärkeämmät kuin koskaan

Talous- ja suhdannekäänne tarkoittaa sitä, että päätökset työmarkkinapöydissä nousevat nyt euroajan ratkaisevimpien joukkoon, todennäköisesti jopa tärkeämmiksi kuin päätökset ennen edellistä taantumaa, vuonna 2007.

– Jos nyt syntyy kilpailukyvyn kannalta huonoja ratkaisuja, seuraukset voivat sekä kotimaisten tehtaiden elinkelpoisuuden että työllisyyskehityksen kannalta olla kauaskantoisia, Metsäteollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Jyrki Hollmén arvioi.

Työn hinta on kustannuskilpailukyvyn ratkaisevimpia osatekijöitä, ja siihen vaikuttavat työajan pituutta, kustannustasoa sekä työehtojen joustavuutta koskevat ratkaisut.

– Kaikkien katseen pitäisi olla näissä isoissa asioissa. Työmarkkinajärjestelmä todistaa toimivuutensa, jos neuvottelupöydissä pystytään yhteistyössä parantamaan kustannuskilpailukykyä, Hollmén painottaa.

Metsäteollisuus ry on lokakuun aikana aloittanut omat neuvottelunsa tärkeimmillä sopimusaloillaan paperiteollisuudessa ja mekaanisessa metsäteollisuudessa. Metsäteollisuus ry tavoittelee neuvotteluissa yhdessä Paperiliiton ja Teollisuusliiton kanssa uusia sopimuksia ennen nykyisten päättymistä 30. marraskuuta.

Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen, p. 09 132 6600
Metsäteollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Jyrki Hollmén, p. 040 746 3687

Suomi on yksi maailman suurimmista sellun, paperin ja kartongin tuottajista sekä Euroopan suurimpia sahatavaran tuottajia. Metsäteollisuus työllistää suoraan ja välillisesti noin 140 000 suomalaista. Alan kerrannaisvaikutukset ulottuvat laajasti ympäröivään yhteiskuntaan. Suomella on ainutlaatuiset mahdollisuudet nousta biotalouden suunnannäyttäjäksi runsaiden metsävarojensa, kestävän metsätalouden ja koko metsäklusterin eturivin osaamisen ansiosta.

Teollisuusliiton arvio tulotason alentamisesta vahvasti liioiteltu; Metsäteollisuus ry tavoittelee kilpailukyvyn parantamista vastuullisesti28.11.2019 15:02:01 EETTiedote

Metsäteollisuus ry joutuu korjaamaan julkisuudessa olleita tietoja mekaanisen metsäteollisuuden työehtoja koskevista neuvotteluista. Teollisuusliitto on liioitellut arviota neuvotteluissa esillä olleiden muutosten vaikutuksesta sahoilla ja vaneritehtaissa työskentelevien tulotasoon. – Teollisuusliiton arviossa pilkku on siirtynyt väärään paikkaan. Metsäteollisuus ry ei ole missään vaiheessa tavoitellut työntekijöiden tulotason alentamista 20 prosentilla. Vaikka kaikki Metsäteollisuus ry:n ehdotukset summattaisiin, niiden vaikutus työntekijälle olisi keskimäärin parin prosentin luokkaa ja jää huomattavasti alle sen, mikä työntekijäpuolen esitysten työvoimakustannuksia lisäävä vaikutus olisi, Metsäteollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Jyrki Hollmén sanoo. –Pitää lisäksi muistaa, että työehtosopimuksen kokonaisvaikutukseen vaikuttaa keskeisesti palkkaratkaisu. Se ei ole laskelmassa lainkaan mukana, sillä emme koskaan päässeet palkkaneuvotteluihin asti, Hollmén muistuttaa. Muilta osin Metsäte

MEDIAKUTSU: Eurooppalaisen metsäteollisuuden tärkein tutkimus- ja innovaatiotapahtuma keskiviikkona Espoossa25.11.2019 15:57:02 EETKutsu

Euroopan metsäteollisuuden merkittävin tutkimus- ja innovaatiotapahtuma järjestetään keskiviikkona 27. marraskuuta Espoon Otaniemessä. Metsäteollisuuden eurooppalaisen teknologiayhteisön FTP:n (Forest-based Sector Technology Platform) vuotuisen innovaatiotapahtuman tuo Suomeen käynnissä oleva EU-puheenjohtajakausi. Tapahtumassa keskitytään lupaavimpiin metsäteollisuuden start up -yrityksiin, innovaatioihin ja tutkimussuuntauksiin. Metsäteollisuuden teknologiayhteisö FTP julkaisee vuoteen 2030 ulottuvan strategisen tutkimuspolun, joka parhaimmillaan ohjaa vaativimpia EU:n komission tutkimus- ja puiteohjelmia sekä muita yksityisen ja julkisen sektorin yhteishankkeita. Koko päivän kestävään tapahtumaan odotetaan lähes 200 metsäteollisuuden yritysten tutkimus-, tuotekehitys- ja innovaatio-osaajaa eri puolilta Eurooppaa. Mukana on myös Euroopan komission edustajia sekä tutkimuslaitosten asiantuntijoita. Pääpuhujien joukossa ovat ruotsalaisen metsäyhtiön Södran hallituksen puheenjohtaja Lena