Suhdannekysely: Sähköisen talotekniikan toimijat vaisuissa tunnelmissa

Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STULn ja Sähkösuunnittelijat NSS:n yhteisen suhdannetiedustelun yleislöydös on – ei mitenkään yllättävästi - että rakentamisen huippusuhdanne on ohi.

Rakennustuotanto kokonaisuudessaan tulevana puolivuotiskautena

-  Kuluva vuosi näyttää vielä kohtuulliselta, mutta monet trendikehitystä osoittavat mittarit ovat kääntyneet entistä jyrkemmin kaakkoon, toteaa Sähköurakoitsijaliiton talousjohtaja Sami Pilkkikangas.

Odotukset ovat kevään suhdannekyselyn tuloksiin verrattuna pessimistisempiä kaikilla rakentamisen osa-alueilla. Paitsi, kuten jo useana vuotena peräperää, korjausrakentamisen kasvuun jaksetaan edelleen uskoa.

Yleistunnelma on kuitenkin varsin vaisu. Se rakentamisen toimeliaisuuden hiipuminen, jota jo keväällä ennakoitiin, on vain vahvistunut syksyn mittaan.

- Tämän vuoden puolelle työkantaa vielä riittää, mutta tarjouskyselyiden määrät enteilevät tilanteen heikkenevän tulevana vuotena. Arviot tuotannon muutoksista merkinnevät tuotannon laskua kaikilla uudistuotannon osa-alueilla, sanoo Pilkkikangas.

Varsinais-Suomen horisontissa nostureita näkyy

Uudistuotannon osalta sähköurakoitsijoiden ja -suunnittelijoiden odotukset ovat heikoimmat asuntotuotannossa, mutta myös toimisto- ja liikerakentamisen volyymien odotetaan laskevan selvästi.

Kokonaistuotannon muutos on miinusmerkkinen kautta Suomen. Selkeän ja ilahduttavan poikkeuksen tekee Varsinais-Suomi, jossa sähköisen talotekniikan yritykset odottavat rakennustuotannon volyymien pysyvän lähes ennallaan.

Kilpailun kiristyminen huolettaa

Tarjouskyselyiden määrä on pienentynyt verrattuna kesään erityisesti sähkösuunnittelussa, mutta myös urakoitsijoiden palveluiden kysyntä on vähentynyt. Todellinen kysynnän lasku saattaa olla jopa mitattua suurempi, sillä nykyiseen kauppatapaan kuuluu lähettää tarjouspyyntöjä aikaisempaa laajemmalle joukolle.

Suunnittelutöiden hintoja on hieman pystytty nostamaan, mutta urakoinnin hinnat ovat pysyneet ennallaan. Kilpailun uskotaan kiristyvän töiden vähetessä ja huoli kannattavuudesta nostaa päätään.

Töitä otetaan edelleen todella pienellä katteella, kommentoikin eräs vastaajista. Ja toinen esittää toiveen, ettei kilpailu polkisi sähköurakoinnin hintatasoa enää nykyistä alemmaksi.

Tulostason kehitystä koskevissa odotuksissa on aikaisempaa enemmän hajontaa. Joka neljäs vastaaja uskoo tuloksensa kohenevan ja joka neljäs puolestaan heikentyvän. Tämä vastaa toimialan kannattavuustutkimuksen tuloksia.

Kysely lähetettiin lokakuussa STULin ja NSS:n jäsenistölle, josta 17 prosenttia vastasi.

Talousjohtaja Sami Pilkkikangas, puh. 09 547 610, sami.pilkkikangas@stul.fi

Rakennustuotanto kokonaisuudessaan tulevana puolivuotiskautena
Eri rakennustyyppien tuotantomuutokset tulevana puolivuotiskautena
Tarjouskyselyjen määrä nyt verrattuna tarjouskyselyjen määrään 3 kuukautta sitten
Yrityksemme työkanta nyt verrattuna työkantaan puoli vuotta sitten

Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry on sähköisen talotekniikan asiantuntija, elinkeinopoliittinen edunvalvoja ja tiedon tuottaja. Liitolla on noin 3 000 jäsenyritystä ja 16 alueosastoa.

Sähkösuunnittelijat NSS ry on Suomen sähköalan suunnittelijoiden ja suunnittelutoimistojen yhdistys, jonka toiminta-ajatuksena on kehittää hyvää sähkösuunnittelutapaa ja toimia jäsentensä ammatillisena yhdyssiteenä, www.nssoy.fi

Sähköistysalalla ansioituneita palkittiin21.11.2019 12:20:45 EETTiedote

Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry:n järjestämä Sähköurakoitsijapäivät on sähköisen talotekniikan toimijoiden tärkein vuosittainen tapahtuma, joka on parhaillaan käynnissä Hämeenlinnassa Scandic Aulangolla. Tapahtumassa palkittiin sähköistysalan aktiivisia toimijoita jakaen ansiomerkkejä. Tänä vuonna annettiin neljä hopeista ja kaksi kultaista ansiomerkkiä. Iltajuhlassa julkistetaan vielä Vuoden 2019 sähköurakoitsija. Tunnustukset jakoi STUL:n hallituksen puheenjohtaja Jussi Kuusela.