Suihkuun nukahtamisesta aiheutui iso vesivahinko – perusteita vuokrasopimuksen purkamiselle ei ollut

Vuokralainen oli tuoreen oikeustapauksen mukaan aiheuttanut mittavan vesivahingon nukahtamalla suihkuun. Vuokranantaja vaati tämän vuoksi ensisijaisesti vuokrasopimuksen purkamista ja toissijaisesti sopimuksen irtisanomista. Käräjäoikeuden mukaan perusteita vuokrasopimuksen purkamiselle ei ollut. Vuokrasopimus vahvistettiin kuitenkin irtisanotuksi, koska vuokranantajalta ei voitu kohtuudella edellyttää vuokrasuhteen jatkamista. Hovioikeus ei myöntänyt käsittelylupaa 3.11.2022, joten ratkaisu jäi pysyväksi.

Vuokralaisen aiheuttama vesivahinko oikeutti irtisanomaan vuokrasopimuksen

Vuokranantaja oli vaatinut vuokrasopimuksen purkamista, koska vuokralainen oli hänen mukaansa suihkuun nukahtamalla rikkonut lain tarkoittamalla tavalla sitä, mitä terveyden ja järjestyksen säilymiseksi on määrätty. ”Vuokralainen oli tuomioistuimen mukaan menetellyt huolimattomasti, mutta kysymys ei kuitenkaan ollut teosta, jota olisi voitu pitää asuinhuoneiston vuokrauksesta annetun lain mukaisena perusteena purkaa sopimus päättymään heti”, Suomen Vuokranantajat ry:n lakimies Saara Penttilä avaa.

Irtisanominen sen sijaan oli käräjäoikeuden mukaan mahdollista, sillä tapauksen mukaisissa olosuhteissa vuokranantajalta ei voitu kohtuudella edellyttää vuokrasuhteen jatkamista. ”Vahinko oli suuri, määrältään yli 11 000 euroa ja vuokralaisen maksukyky oli heikko, joten käräjäoikeuskin piti epätodennäköisenä, että vuokranantaja saisi ainakaan lyhyessä ajassa perittyä vuokralaiselta korvausta aiheutuneesta vahingosta.”, Penttilä kertoo.

Vuokralainen vaati vastakanteella irtisanomisen julistamista tehottomaksi, koska hänen mukaansa sitä oli pidettävä kohtuuttomana, eikä sille ollut hyvän tavan mukaista perustetta. Vuokralaisen mukaan hänen olisi ollut vaikeaa löytää vastaava asunto muualta. ”Tämä oli käräjäoikeuden mukaan sinänsä totta, mutta mahdottomaksi asunnon löytämistä ei kuitenkaan näytetty, joten käräjäoikeus hylkäsi vastakanteen ja vahvisti vuokrasopimuksen irtisanotuksi”, tiivistää Penttilä.

Vuokrasopimuksen purkaminen on järeä keino päättää vuokrasopimus

Vuokrasopimuksen purkaminen päättää vuokrasopimuksen välittömästi ilman irtisanomisaikaa. Vuokranantajan perusteet purkaa vuokrasopimus onkin lueteltu laissa tyhjentävästi. Osa perusteista edellyttää lisäksi varoitusta antamista ennen, kuin sopimus voidaan purkaa. Varoitusta ei kuitenkaan tarvita, jos vuokralainen on menetellyt erittäin moitittavasti.

Vuokranantaja vetosi käsillä olevassa tapauksessa purkamisen perusteena siihen, että vuokralainen oli hänen mukaansa rikkonut sitä, mitä terveyden ja järjestyksen säilymiseksi oli määrätty. Lain ja kyseisen taloyhtiön järjestyssääntöjen mukaan asukkaan tuli hoitaa huoneistoaan huolellisesti. Lisäksi vuokralaisen menettely oli ollut vuokranantajan käsityksen mukaan erityisen moitittavaa, joten sopimus oli voitu vuokranantajan mukaan purkaa ilman varoitusta. Käräjäoikeus oli tästä kuitenkin eri mieltä.

”Käräjäoikeuden mukaan laissa tarkoitettu terveyden ja järjestyksen säilymiseksi säädetyn tai määrätyn rikkominen ilmenee ennemminkin sellaisina tekoina, jotka jollakin tavalla vaarantavat terveyttä tai järjestystä. Tällaisena voidaan käräjäoikeuden mukaan pitää esimerkiksi taloyhtiön alueella tehtyjä rikoksia, mutta ei tämänkaltaisia vahinkoja siitäkään huolimatta, että vuokralainen oli riidattomasti aiheuttanut ne omalla huolimattomuudellaan. Vuokralaisen toiminnan moitittavuus ei tullut arvioitavaksi, koska purkuperustettakaan ei käräjäoikeuden mukaan ollut”, Penttilä summaa.

Suomessa on noin 350 000 asuntoa, joita vuokraavat yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 29 000 vuokranantajaa.

Korkein oikeus vahvisti: vuokrasopimuksen purkamiskynnys korkealla15.11.2022 13:27:37 EET | Tiedote

Vuokranantaja oli purkanut sopimuksen yli seitsemän kuukauden odottelun jälkeen sillä perusteella, että vuokralainen oli säilyttänyt huoneistossa liian suurta tavaramäärää, eikä ollut varoituksista huolimatta vähentänyt sitä riittävästi. Toisin kuin käräjäoikeus, hovioikeus ja korkein oikeus katsoivat, että purkamiskynnys ylittyi. Suomen Vuokranantajien lakimies Susanna-Maria Aarnivuo kommentoi tuoretta ennakkopäätöstä.

Vuokralaisen kotivakuutus ei välttämättä riitä – vuokranantajille tarjolla yhä kattavampi valikoima vakuutustuotteita1.11.2022 15:56:07 EET | Tiedote

Vastoin yleistä käsitystä, vuokralaiselta vaadittava kotivakuutus ei välttämättä aina riitä taklaamaan kaikkia vuokranantajan riskejä. Vuokralaisen kotivakuutuksen voimassaoloa on myös varsin vaikeaa valvoa vuokrasuhteen aikana, eikä häntä voi velvoittaa vakuutuksen käyttämiseen vahinkotilanteessa. Vuokranantajien tarpeisiin onkin tarjolla koko ajan kattavampi valikoima vakuutuksia täyttämään vuokralaisen kotivakuutuksen ja taloyhtiön kiinteistövakuutuksen aukkoja, selviää Suomen Vuokranantajat ry:n tilaamasta vakuutusvertailusta.

Jokainen ihminen on asunnon arvoinen – myös yksityiset vuokranantajat ympäri Suomea toimivat asunnottomuutta vastaan17.10.2022 08:56:00 EEST | Tiedote

Hallitus on ilmoittautunut sitoutuvansa tavoitteeseen tehdä Suomesta maailman ensimmäinen asunnottomuuden poistanut maa. Tähän tärkeään tavoitteeseen ollaan jo matkalla, sillä Suomi on ainoa EU-maa, jossa asunnottomien määrä on saatu laskuun. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää siitä huolimatta vielä paljon ponnisteluja ja monen eri tahon välistä yhteistyötä. Myös yksityisillä vuokranantajilla on asiassa merkittävä rooli.