Sukupolvien debatti | Ministeri Pertti Salolainen: Suomi 25 vuotta EU:n jäsenenä

Eurooppalainen Suomi julkaisee Suomen 25-vuotisen EU-taipaleen kunniaksi Sukupolvien välisen debatti -sarjan, jossa suurten ikäluokkien keskeiset vaikuttajat ja nuorten sukupolvien nousevat edustajat käyvät kirjeenvaihtoa Suomen EU- jäsenyyden historiasta ja tulevaisuudesta. Ensimmäisenä kirjeenvaihdon aloittaa ministeri Pertti Salolainen.

EUROOPPALAINEN SUOMI - SUKUPOLVIEN DEBATTI -SARJA

Eurooppalainen Suomi julkaisee Suomen 25-vuotisen EU-taipaleen kunniaksi Sukupolvien välisen debatti -sarjan, jossa suurten ikäluokkien keskeiset vaikuttajat ja nuorten sukupolvien nousevat edustajat käyvät kirjeenvaihtoa Suomen EU- jäsenyyden historiasta ja tulevaisuudesta. Kirjeenvaihtoa käydään päivänpolttavista aiheista, kuten ihmisoikeuksista, demokratiasta, globaaleista kysymyksistä ja vastuullisuudesta sekä kansalaisten kansainvälisestä liikkuvuudesta. Eri taustoilla olevat henkilöt debatoivat neljännesvuosisadan kestäneestä Suomen EU-jäsenyydestä, mutta myös odotuksista tulevaisuudelle kuluvan syksyn aikana.

Ensimmäisenä kirjeenvaihdon aloittaa ministeri Pertti Salolainen. Salolainen puhuu perjantaina 28.8.2020 klo 13:15 Turun Eurooppa-foorumissa pidettävässä Eurooppa-politiikka osana Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa -tilaisuudessa. Lisäksi sukupolvien debattia käydään klo 17:00 alkaen Suomen matka Euroopan ytimiin -tapahtumassa. Ministeri Salolaisen kirjeeseen vastaa European Movement Internationalin hallituksen jäsen, EU-politiikan ammattilainen ja väitöskirjatutkija Aura Salla

Kirjeenvaihdot julkaistaan syksyn 2020 aikana kokonaisuudessaan osoitteessa www.eurooppalainensuomi.fi.

SUKUPOLVIEN DEBATTI | MINISTERI PERTTI SALOLAINEN: ENTÄ NYT EU?

Ministeri Pertti Salolainen käsittelee kirjoituksessaan Euroopan unionin kulunutta neljännesvuosisataa, ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa, EU:n synnyn taustoja ja monia muita teemoja. Hän haastaa lukijat pohtimaan menneiden ja nykyisten kriisien yhteneväisyyksiä, EU:n kehityskulkua ja tulevaisuutta.

"Kahden hirvittävän maailmansodan jälkeen Eurooppa kaipasi pysyvää rauhaa. Sitä turvaamaan rakennettiin monien eri vaiheiden jälkeen nykyinen EU. Se oli erittäin tärkeää nimenomaan Saksan ja Ranskan järkyttävien vihollisuuksien jälkeen ja siksi nämä kaksi maata ovat muodostaneet EU:n ytimen, josta on tullut aika ajoin ehdotuksia, jotka ovat vieneet sekä laajentumista että integraatiota eteenpäin.

Niin tapahtui nytkin, kun EU:lle rakennettiin 750 miljardin elvytyspaketti. Paljon väiteltiin siitä, kuinka paljon yksittäiset jäsenmaat saattoivat vaikuttaa lopputulokseen. Lopulta aika vähän, ja vaikka osa pohjoisista jäsenmaista oli liittoutunut Nuuka-ryhmäksi, ei se ratkaisevasti muuttanut Saksan ja Ranskan alkuperäistä ehdotusta. Tämä herättää monia kysymyksiä myös Suomelle", toteaa ministeri Salolainen.

Koko kirjoitus on luettavissa osoitteessa www.eurooppalainensuomi.fi.

Eurooppalainen Suomi toimii kansainvälisen Eurooppaliikkeen kattojärjestönä Suomessa ja siihen kuuluu noin 3 500 henkilöjäsentä sekä lähes kolmekymmentä järjestöä, mukaan lukien työmarkkinakeskusjärjestöt, sitoutumattomat opiskelijajärjestöt, MTK ja useat muut kansalaisjärjestöt.

Poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton järjestö pyrkii toiminnallaan lisäämään kansalaisten aktiivisuutta, keskustelua EU:sta ja eurooppalaisista teemoista sekä lisäämään ja parantamaan kansalaisten ja kansalaisjärjestöjen vaikutusmahdollisuuksia Euroopassa.

Pohjoisen ulottuvuuden mahdollisuudet ja haasteet | Webinaari- ja podcast-sarja ulkona nyt14.12.2020 15:47:56 EETUutinen

Media-analyysi: Suomalaisen median EU-uutisointiin voi luottaa - somessa keskustelu kärjistyy9.12.2020 15:38:39 EETTutkimus

Eurooppalaisen Suomen toiminnanjohtaja Aku Aarva valittu European Movement Internationalin hallitukseen20.11.2020 17:01:03 EETUutinen