Sukupolvimuistelma Vuodet tuo lukijan iholle ajan kulumisen 1940-luvulta 2000-luvulle

Vuodet on ikonisen ranskalaiskirjailijan moderni muistelmaklassikko. Annie Ernaux kuvaa sotienjälkeistä Eurooppaa, jossa nainen voi hankkia ammatin, päättää lapsilukunsa ja ottaa eron – ja jota leimaavat elintasoerot, maaseudun autioituminen, populismi ja kuluttamisen elämäntapa.

”Ihmiset luottivat yhä enemmän tavaran tuomaan onneen. Varallisuutensa sallimissa rajoissa he vaihtoivat hiilikäyttöisen hellansa kaasukäyttöiseen, vahakankaalla peitetyn puupöytänasä ikilevypintaiseen ja pienen Renaultinsa isompaan, Dauphine-malliseen, ja he vaihtoivat partaveitsen partakoneeseen ja hellalla kuumennettavan silitysraudan sähköiseen, metalliastiat muovisiin.”

Kirjailija Annie Ernaux´n muistot ja oman elämän käännekohdat punoutuvat yhteen aikansa uutuustuotteiden, musiikin, elokuvien, vaalitulosten ja yhä kansainvälisempien uutiskuvien kanssa.

”Vaikka olisi testannut joka päivä uutta laatua, ei olisi ehtinyt vuodessa kokeilla kaikkia jugurtteja ja jälkiruokavanukkaita. Miesten ja naisten kainalokarvoille oli omat poistoaineet, stringeille omat pikkuhousunsuojat, oli kosteuspyyhkeitä, ”kekseliäitä ruokaohjeita” ja erilaisia ”herkkuaterioita” aikuisille kissoille ja nuorille kissoille ja seniorikissoille ja sisäkissoille.”

Vuodet on kollektiivinen sukupolvimuistelma, yhtä aikaa yksityinen ja yleinen kiteytys ajan kulumisesta. Sama kiertokulku, joka teki omasta ikäluokasta ensin nuoria tienraivaajia ja sitten asemansa vakiinnuttaneita vaikuttajia, vie vääjäämättä kohti vanhuutta ja kauhaisee otteeseensa myös tulevat sukupolvet.

”Olemme juhlien pöytäkeskusteluissa enää pelkkä nimi, yhä kasvottomampi, kunnes häviämme kaukaisen sukupolven nimettömään väenpaljouteen.”

Vuodet oli ilmestymisvuonnaan 2008 Ranskassa myyntimenestys, ja sittemmin se on kerännyt runsaasti kansainvälistä huomiota, mm. Booker-ehdokkuuden vuonna 2019. Teoksen suomennos on Lotta Toivasen käsialaa.

Annie Ernaux on vuonna 1940 syntynyt, elämäntyöstään palkittu kirjailija. Hän on yksi Ranskan arvostetuimmista nykykirjailijoista, jonka mm. Ei enää Eddy -kirjastaan tunnettu Édouard Louis on maininnut yhdeksi innoittajistaan.

Annie Ernaux: Vuodet

alkuteos Les années

suomentanut Lotta Toivanen

äänikirja ilmestyy 13.9., lukija Ella Pyhältö

Pauliina Pietilä
Tuottaja
pauliina.pietila@gummerus.fi

PL 1000 / Käenkuja 3 A

Entä jos Viipuri-tarinalla olisi onnellinen loppu? Tätä kysymystä kirjailija ja taidehistorioitsija Anna Kortelainen, jolla itselläänkin on viipurilaisia juuria, pohtii kirjassaan Uusi Viipuri (Gummerus). Kortelainen kaivaa esiin unohtuneet suunnitelmat ja dokumentit ja vie mielikuvituksen voimalla Kekkosen hankkeen maaliinsa. Palkitun graafikon Ville Tietäväisen piirrokset herättävät Uuden Viipurin eloon.

Venepakolaistaustaisen Kim Thúyn viiltävä kuvaus Vietnamin sodasta, orpolapsia evakuoineen lentokoneen maahansyöksystä ja rakkaudesta21.9.2021 11:13:02 EEST | Tiedote

Kanadanvietnamilainen Kim Thúy on valloittanut lukijat ympäri maailmaa uniikilla kerronnallaan. Hänen teoksiaan on käännetty 29 kielelle. Nyt suomeksi ilmestyvä romaani Em – Rakasta (Gummerus) on pysäyttävä kuvaus sodan mielettömyydestä ja siviilien sekä sotilaiden rankoista kokemuksista. Romaanin kantavana teemana on rakkaus ja ihmisyyden katkeamaton elämänlanka.

Haluaisin vaan jutella jollekin – Antti Ervastin ja Matti Pikkujämsän Yksi näistä hetkistä on ajankohtainen kirja yksinäisyyden taakasta ja voimasta7.9.2021 08:57:37 EEST | Tiedote

Psykoterapeutti Antti Ervasti ja kuvittaja Matti Pikkujämsä avaavat uutuuskirjassaan CupOfTherapy: Yksi näistä hetkistä – 100 ajatusta yksinäisyydestä ja yksinolosta (Gummerus), miltä yksinäisyys ja eristäytyminen tuntuvat lapsen, nuoren, aikuisen ja ikääntyvän näkökulmasta. Samalla kirja kuvaa, mitä voimaa yksinolosta voi saada. Kansainväliseksi someilmiöksi kasvanut CupOfTherapy käsittelee mielenterveyttä samaistuttavien eläinpiirrosten ja voimatekstin avulla.