Suojaa vesimittari ja kiinteistön putket pakkaselta

Uusi vuosi alkaa pakkassäässä sääennusteen mukaan. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY muistuttaa suojaamaan kiinteistöjen vesimittarit ja putket pakkaselta. Pienillä toimenpiteillä voi välttyä turhilta kustannuksilta ja vedenjakelukatkoksilta.

Tonttijohdon putkirikko on kiinteistölle ikävä ja kallis yllätys. Putket ja vesimittari kannattaa eristää hyvin pakkaselta.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on varautunut korjaamaan pakkasesta johtuvia vesijohtoverkoston putkirikkoja. Myös kiinteistöjen ja varsinkin pientalojen kannattaa varautua pakkasiin suojaamalla vesimittarit ja tontin vesijohdot kylmältä. Lisäksi viemärien toimivuuteen on hyvä kiinnittää huomiota.

- Kova pakkanen lisää vesimittareiden ja vesijohtojen jäätymisriskiä varsinkin, jos paksu lumipeite ei toimi eristeenä maanalaisille putkille. Tammi–helmikuu ovat otollista aikaa pakkasesta johtuville putkirikoille, muistuttaa vastaava piirimestari Arja Johnsson HSY:n vesihuollosta.

Pidä vesimittaritila lämpimänä ja eristä tonttijohdot

Kiinteistön omalla vastuulla olevat tonttijohdot on liitetty HSY:n vesijohtoverkostoon ja jätevesiverkostoon, jotkut lisäksi hulevesiviemäriin. Johtojen riittävä eristäminen estää niitä jäätymästä. Etenkin alle kahden metrin syvyydessä sijaitsevat putket on syytä eristää huolellisesti.

Kiinteistöjen omistajat maksavat itse vesimittareiden ja tonttijohtojen jäätymisestä aiheutuvat kustannukset, joten varotoimenpiteistä kannattaa huolehtia turhien kustannusten ja vedenjakelukatkosten välttämiseksi.

- Kannattaa myös muistaa, että jäätymisvaara ei ole välittömästi ohi, kun pakkanen alkaa lauhtua. Jos putket ovat jäätyäkseen, niiden jäätyminen kiihtyy vielä pakkasen lauhtuessa, Johnsson huomauttaa.

Pakkaselta voi suojautua seuraavilla keinoilla:

• Varmista, että kiinteistön vesimittaritila on riittävästi lämmitetty. Tarkista samalla, ettei pakkanen pääse sisään teknisen tilan tai vesimittaritilan tuuletusaukoista ja -ovista.
  • Lapioi tonttijohtojen liitoskohtien päälle lunta lämmöneristeeksi, jos lunta on.
  • Jos huomaat eristyksessä puutteita, voit estää jäätymistä valuttamalla hiljalleen vettä putkesta. Varmista kuitenkin ensin viemäreiden kunnollinen toiminta, sillä talvisin viemäritkin voivat jäätyä.

Jäätyneen vesimittarin tai putken sulattaminen kuuluu ammattilaiselle

Jos huomaat vesiputken tai vesimittarin jäätyneen, sulatustyöhön ei kannata ryhtyä itse. Ammattitaitoiset putkien sulattajat osaavat estää lisävahinkojen syntymisen ja huolehtivat paineiden purkautumisesta oikealla tavalla.

Sulatustyön voi tilata yksityiseltä sulatusyritykseltä. Jäätymään päässyt vesimittari pitää vaihtaa, ja tämä työ tulee tilata aina HSY:ltä. Sulatustöitä HSY tekee kunnallisen vesihuoltoverkoston korjauskiireiden sen salliessa.

Pääsikö vesimittari jäätymään? Toimi näin:

• Sulje vesimittariventtiilit kummaltakin puolelta vesimittaria, jos mahdollista, ja laita tilaan lämmitys.
  • Ota yhteyttä HSY:n vikailmoitusnumeroon 09 1561 3000.

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja maanantaista 31.12.2018 alkaen: vastaava piirimestari Arja Johnsson, puh. 050 582 2308

HSY:n hallituksen päätökset 15.3.201915.3.2019 10:30:14 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa siirtää pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten 31 §:n voimaantuloa. Voimaantulon siirtäminen koskee jätteiden kuormausaikojen muutosta. Lisäksi hallitus päätti hyväksyä polttoaineen toimitussopimuksen. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten 31 §:n voimaantulon siirtämisestä koskien jätteiden kuormausaikojen muutosta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi