Suojaa vesimittari ja kiinteistön putket pakkaselta

Uusi vuosi alkaa pakkassäässä sääennusteen mukaan. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY muistuttaa suojaamaan kiinteistöjen vesimittarit ja putket pakkaselta. Pienillä toimenpiteillä voi välttyä turhilta kustannuksilta ja vedenjakelukatkoksilta.

Tonttijohdon putkirikko on kiinteistölle ikävä ja kallis yllätys. Putket ja vesimittari kannattaa eristää hyvin pakkaselta.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on varautunut korjaamaan pakkasesta johtuvia vesijohtoverkoston putkirikkoja. Myös kiinteistöjen ja varsinkin pientalojen kannattaa varautua pakkasiin suojaamalla vesimittarit ja tontin vesijohdot kylmältä. Lisäksi viemärien toimivuuteen on hyvä kiinnittää huomiota.

- Kova pakkanen lisää vesimittareiden ja vesijohtojen jäätymisriskiä varsinkin, jos paksu lumipeite ei toimi eristeenä maanalaisille putkille. Tammi–helmikuu ovat otollista aikaa pakkasesta johtuville putkirikoille, muistuttaa vastaava piirimestari Arja Johnsson HSY:n vesihuollosta.

Pidä vesimittaritila lämpimänä ja eristä tonttijohdot

Kiinteistön omalla vastuulla olevat tonttijohdot on liitetty HSY:n vesijohtoverkostoon ja jätevesiverkostoon, jotkut lisäksi hulevesiviemäriin. Johtojen riittävä eristäminen estää niitä jäätymästä. Etenkin alle kahden metrin syvyydessä sijaitsevat putket on syytä eristää huolellisesti.

Kiinteistöjen omistajat maksavat itse vesimittareiden ja tonttijohtojen jäätymisestä aiheutuvat kustannukset, joten varotoimenpiteistä kannattaa huolehtia turhien kustannusten ja vedenjakelukatkosten välttämiseksi.

- Kannattaa myös muistaa, että jäätymisvaara ei ole välittömästi ohi, kun pakkanen alkaa lauhtua. Jos putket ovat jäätyäkseen, niiden jäätyminen kiihtyy vielä pakkasen lauhtuessa, Johnsson huomauttaa.

Pakkaselta voi suojautua seuraavilla keinoilla:

• Varmista, että kiinteistön vesimittaritila on riittävästi lämmitetty. Tarkista samalla, ettei pakkanen pääse sisään teknisen tilan tai vesimittaritilan tuuletusaukoista ja -ovista.
  • Lapioi tonttijohtojen liitoskohtien päälle lunta lämmöneristeeksi, jos lunta on.
  • Jos huomaat eristyksessä puutteita, voit estää jäätymistä valuttamalla hiljalleen vettä putkesta. Varmista kuitenkin ensin viemäreiden kunnollinen toiminta, sillä talvisin viemäritkin voivat jäätyä.

Jäätyneen vesimittarin tai putken sulattaminen kuuluu ammattilaiselle

Jos huomaat vesiputken tai vesimittarin jäätyneen, sulatustyöhön ei kannata ryhtyä itse. Ammattitaitoiset putkien sulattajat osaavat estää lisävahinkojen syntymisen ja huolehtivat paineiden purkautumisesta oikealla tavalla.

Sulatustyön voi tilata yksityiseltä sulatusyritykseltä. Jäätymään päässyt vesimittari pitää vaihtaa, ja tämä työ tulee tilata aina HSY:ltä. Sulatustöitä HSY tekee kunnallisen vesihuoltoverkoston korjauskiireiden sen salliessa.

Pääsikö vesimittari jäätymään? Toimi näin:

• Sulje vesimittariventtiilit kummaltakin puolelta vesimittaria, jos mahdollista, ja laita tilaan lämmitys.
  • Ota yhteyttä HSY:n vikailmoitusnumeroon 09 1561 3000.

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja maanantaista 31.12.2018 alkaen: vastaava piirimestari Arja Johnsson, puh. 050 582 2308

HSY:n hallituksen päätökset 14.6.201914.6.2019 11:24:54 EESTTiedote

Hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnot Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta HSY:n alustavasta toiminta- ja taloussuunnitelmasta vuosille 2020–2022. Hallitus päätti myös lähettää perussopimuksen muuttamisehdotuksen HSY:n jäsenkunnille hyväksyttäväksi. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Otaniemen vesitornin vesikaton kunnostuksen hankesuunnitelma hyväksyttiin - sako- ja umpikaivojen tyhjentämiseen ja lietteen kuljettamiseen Kirkkonummella valittiin urakoitsijaksi Eerola-Yhtiöt Oy - Sortti-asemien itsepalvelu- ja maksujärjestelmäratkaisu tilataan M-Technology Oy:ltä - Turuntien runkovesijohdon urakoitsijaksi välille Lähderannantie–Ratsukatu valittiin Terrawise Oy. Hallitus sai tiedoksi HSY:n johtamisjärjestelmäuudistuksen käsittelyvaiheet ja johtopäätökset sekä Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen tämän kevään seurantatilanteen. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://hsy01.oncloudos.c