Johnny L

Suomalainen Bering & Company auttamaan Vietnamin valtiota ruokaturvallisuudessa lohkoketjuteknologian avulla

Jaa

Lohkoketjuihin ja vaativiin teknologisiin ratkaisuihin keskittyvä suomalainen konsulttiyritys Bering & Company on solminut sopimuksen Vietnamin Tiede- ja teknologiaministeriön alaisuudessa toimivan valtion sertifiointiyksikön Quacertin kanssa. Vietnamin pääministerin päätöksestä alkaneen ruokaturvallisuuden parantamiseen tähtäävän hankkeen tavoitteena on hyödyntää lohkoketjuteknologiaa elintarvikkeiden tuotannon kehittämisessä. Ratkaisuja pilotoidaan Vietnamin kolmanneksi suurimmassa panimossa Habecossa.

Bering & Companyn toimitusjohtaja Mikko Eerola allekirjoitti 31.10.2019 aiesopimukset Vietnamin sertifiointiyksikkö Quacertin ja Habeco-panimon kanssa Suomen suurlähettiläs Kari Kahiluodon todistaessa.
Bering & Companyn toimitusjohtaja Mikko Eerola allekirjoitti 31.10.2019 aiesopimukset Vietnamin sertifiointiyksikkö Quacertin ja Habeco-panimon kanssa Suomen suurlähettiläs Kari Kahiluodon todistaessa.

Maailman terveysviraston WHO:n tilastojen mukaan yksi kymmenestä ihmisestä sairastuu vuosittain pilaantuneen ruoan takia. Ruoan tuotantoon liitetään yleisesti luottamusongelma, jonka on arvioitu maksavan toimialalle kymmeniä miljardeja euroja vuosittain. Ruokateollisuuden logistiikkaketjujen kehittäminen onkin yksi tunnistetuista globaaleista haasteista, joihin etsitään ratkaisuja ympäri maailmaa. Usein ongelma ei ole tuotteisiin liittyvä tiedon puuttuminen vaan se, että sillä ei ole kaikkien logistiikkaketjussa toimivien käytettävissä olevaa, oikeanlaista tallennuspaikkaa josta tieto voidaan tarvittaessa jälkikäteen myös auditoida. Lohkoketjuteknologia tarjoaa tähän tehokkaan ratkaisun.

Vietnamissa ruoan tuotannon prosesseihin liittyvä ongelma on tunnistettu ja valtionjohto on pääministerin johdolla päättänyt, että ruokaturvallisuuteen kiinnitetään maassa enemmän huomiota jatkossa. Päätöksessä todetaan, että elintarviketeollisuudella on velvoite todentaa ruoan alkuperä ja huolehtia tiedon jäljitettävyydestä. Ratkaisuja tähän haetaan lohkoketjuteknologian mahdollistamalla jäljitettävyydellä ja läpinäkyvyydellä.

Vietnamin valtion sertifiointiyksikön Quacertin ja Bering & Companyn yhteistyön tavoitteena on kartoittaa lohkoketjuteknologian mahdollisuuksia maassa. Bering & Company toimittaa muun muassa lohkoketjuteknologian ja toimitusketjujen hallinnan ratkaisuja sekä konsultoi ja kouluttaa Quacertin asiantuntijoita ja muita käyttäjiä jäljitettävyysratkaisuiden teknologioissa. Tuloksia pilotoidaan Vietnamin kolmanneksi suurimmassa panimossa, Habecossa, jonka jälkeen toimintaa on tarkoitus laajentaa muille toimialoille.

”Lohkoketjuteknologia mahdollistaa täysin uudenlaisia tapoja jakaa tietoa arvo- tai toimitusketjussa”, kertoo Bering & Company perustajaosakas Mikko Eerola. ”Trendi lähti käyntiin kun yhdysvaltalaiset suuryritykset halusivat parempaa tietoa elintarvikkeiden alkuperästä ja siitä mihin ne ovat päätyneet. Ketjun läpinäkyvyyden tärkeys korostuu jos joudutaan vetämään tuotteita pois markkinoilta. Useat valtiot ovat aloittaneet kansallisia hankkeita elintarvikkeiden alkuperän todentamiseen ja toimitusketjujen läpinäkyvyyteen liittyen. Vietnam on tämän kehityksen eturintamassa ja on kunnia olla mukana tässä tärkeässä projektissa.”

”Elintarvikkeiden jäljitettävyydessä kyse ei ole vain tuotteisiin liittyvän tiedon keräämisestä vaan koko toimitusketjun läpinäkyvyydestä alkutuotannosta aina kuluttajalle saakka”, sanoi Quacertin johtaja Tran Quoc Dung aihetta käsittelevässä tapahtumassa. “Tällaisessa prosessissa tärkeää on jatkuvuus tiedon keräämisessä ja tallentamisessa. Tietoa täytyy myös pystyä luotettavasti ja tarkasti palauttamaan ja hyödyntämään erilaisiin tarpeisiin.”

Maailmalla on jo runsaasti toimivia esimerkkejä, joissa lohkoketjuteknologiaa on hyödynnetty elintarvikkeiden alkuperän seurannassa ja ruokaturvallisuuden parantamisessa. Esimerkiksi maailman suurin vähittäismyyntiketju Walmart vaatii yli sataa vihannestoimittajaa käyttämään lohkoketjupohjaista järjestelmää ja Hollannin suurin vähittäiskauppaketju Albert Heijn tarjoaa kuluttajille mahdollisuuden saada tietoa appelsiinimehun alkuperästä. Suomessa esimerkiksi Arla Suomi on pilotoinut lohkoketjuteknologiaa maidon alkuperän tallentamiseen.


Bering & Company
Bering & Company on Suomen ensimmäinen lohkoketjuihin, arvon internetiin ja niihin liittyvään digitaaliseen transformaatioon keskittyvä konsulttiyritys. Keväällä 2019 perustetun yhtiön toiminta-ajatuksena on auttaa suomalaisia ja kansainvälisiä asiakkaita ymmärtämään mistä lohkoketjussa ja arvon internetissä kyse, ja tunnistamaan mitä mahdollisuuksia datapohjaiset liiketoimintamallit ja meneillään oleva digimurros voivat tarjota juuri heidän toiminnalleen.

Bering & Companyn perustajat Mikko Eerola ja Juha Viitala ovat digitalisaation konkareita ja ensimmäisen suomenkielisen lohkoketjukirjan, ”Lohkoketju- tiekartta päättäjille” kirjoittajia.
https://www.beringcompany.com/

 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:
Mikko Eerola, perustaja & toimitusjohtaja
040 589 9776, mikko@beringcompany.com

Juhani Lassila / Johnny L
040 541 2365, juhani@johnnyl.fi

Kuvat

Bering & Companyn toimitusjohtaja Mikko Eerola allekirjoitti 31.10.2019 aiesopimukset Vietnamin sertifiointiyksikkö Quacertin ja Habeco-panimon kanssa Suomen suurlähettiläs Kari Kahiluodon todistaessa.
Bering & Companyn toimitusjohtaja Mikko Eerola allekirjoitti 31.10.2019 aiesopimukset Vietnamin sertifiointiyksikkö Quacertin ja Habeco-panimon kanssa Suomen suurlähettiläs Kari Kahiluodon todistaessa.
Lataa
Quacertin ja Bering & Companyn yhteistyön tavoitteena on kartoittaa lohkoketjuteknologian mahdollisuuksia maassa. Tuloksia pilotoidaan Vietnamin kolmanneksi suurimmassa panimossa, Habecossa, jonka jälkeen toimintaa on tarkoitus laajentaa muille toimialoille.
Quacertin ja Bering & Companyn yhteistyön tavoitteena on kartoittaa lohkoketjuteknologian mahdollisuuksia maassa. Tuloksia pilotoidaan Vietnamin kolmanneksi suurimmassa panimossa, Habecossa, jonka jälkeen toimintaa on tarkoitus laajentaa muille toimialoille.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Johnny L
Johnny L
Sampsantie 33
00610 HELSINKI

+358 40 541 2365https://www.johnnyl.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Johnny L

RadioGaala palkitsi yleisön radiosuosikit, alan parhaat tekijät ja J. Karjalaisen - katso kaikki voittajat5.6.2020 19:32:23 EESTTiedote

Kaupallisen radion 35v-juhlavuoden RadioGaala järjestettiin historiallisesti nettilähetyksenä. Tänään jaettiin sekä radioalan ammattilaisten RadioAwards-palkinnot että yleisön viime vuoden radiosuosikit, joissa tutut nimet pitivät pintansa - Jaajo Linnonmaa valittiin vuoden radiojuontajaksi jo yhdeksännen kerran ja Aamulypsyn vuodesta 2014 alkanut voittoputki jatkui. J. Karjalaisen vuonna 1988 ilmestynyt kappale Hän sai palkinnon kaupallisen radion soitetuimmasta kappaleesta.

Kysely: suomalaiset aikovat viettää lomansa kotimaassa, liikkua autolla ja syödä ravintoloissa19.5.2020 07:10:38 EESTTiedote

Tuoreen kyselyn mukaan koronaviruspandemian aiheuttama poikkeustila muuttaa lähes kaikkien kesälomia: 83 % suomalaisista kertoo, että korona-aika on vaikuttanut kesälomasuunnitelmiin. Valtaosa (76 % kyllä, 15 % ehkä) aikoo edelleen pitää lomaa kesällä, pääasiassa autolla kotimaassa liikkuen. Medioiden käyttö lisääntyy kaikissa ikäryhmissä kesällä. Tiedot käyvät ilmi kaupallisten radioiden kattojärjestö RadioMedian teetättämästä tutkimuksesta, jossa haastateltiin tuhatta 15-69-vuotiasta suomalaista toukokuussa 2020.

Kaupallinen radio täyttää 35 vuotta haastavissa olosuhteissa - uutta tutkimustietoa suomalaisten mediatottumuksista korona-aikana27.4.2020 08:00:05 EESTTiedote

Suomalainen kaupallinen radio saavuttaa nuorekkaan, mutta silti jo elämänkokemusta omaavan 35 vuoden iän tänään huhtikuun 27. päivänä 2020. Vuosikymmenten aikana kaupallinen radio on kasvanut, kypsynyt ja ollut aina ihmisille läsnä niin hyvässä kuin pahassa. Radio on nyt kiinteä osa laajempaa audion suosion nousua ja kaupallisesti ala on kasvanut viimeiset kuusi vuotta. Poikkeustilassa radio on ihmisten ystävä ja arjen rytmittäjä, jota kuunnellaan paljon: RadioMedian tuoreen kyselyn mukaan 62 % suomalaisista on lisännyt medioiden käyttöään poikkeusaikana.

IDC nimesi Equinixin maailman johtavaksi colocation-datakeskusten ja suorien yhteyspalveluiden toimittajaksi24.2.2020 09:54:58 EETTiedote

Equinix, maailman suurin datakeskusyhtiö nimettiin maailman johtavaksi colocation-datakeskusten ja suorien yhteyspalveluiden (eng. interconnection) tarjoajaksi IDC:n ensimmäisessä aihetta käsittelevässä MarketScape-raportissa. IDC:n selvityksessä analysoitiin syvällisesti yhdeksän maailmanlaajuisesti merkittävän palveluntarjoajan nykyhetken ja tulevaisuuden valmiuksia vastata yritysasiakkaiden tarpeisiin.

Suomen suurin yleisöäänestys alkoi tänään: haussa vuoden valtakunnallinen ja paikallinen radiojuontaja ja -ohjelma10.2.2020 08:00:00 EETTiedote

Suomen suurin yleisöäänestys käynnistyi tänään maanantaina 10. helmikuuta, kun radion kuuntelijat ympäri Suomen pääsevät äänestämään suosikkejaan vuoden radiojuontajaksi ja radio-ohjelmaksi. Kaupallisen radion 35v-juhlavuoden RadioGaalan yleisöäänestyksen valtakunnalliset ja paikalliset voittajat palkitaan Helsingin Narinkkatorilla 24.4.2020 pidettävässä RadioGaalassa. Juhlavuoden kunniaksi RadioGaala on myös saanut uuden logon ja visuaalisen ilmeen.

Kaupallinen radio teki jälleen kaikkien aikojen mainosmyyntiennätyksen vuonna 2019 - kasvua jo kuusi vuotta peräkkäin23.1.2020 08:00:00 EETTiedote

Radio on Suomessa voimissaan. Kaupallisen radion mainosmyynti kasvoi vuonna 2019 RadioMedian keräämien myyntitilastojen mukaan 6,1 % edellisvuoteen verrattuna ollen nyt 69,74 miljoonaa euroa (2018: 65,5M€). Vuoden 2020 alusta alkaneen uuden 10-vuotisen radioiden toimilupakauden innostuksessa 35 vuotta täyttävän kaupallisen radion tulevaisuus näyttää hyvin valoisalta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme