YritysVihti ry

Suomalainen innovaatio luo mahdollisuuksia tapahtuma-alan pienyrityksille – uusi kanava nauttia musiikki- ja kulttuurielämyksistä vastaa korona-ajan haasteisiin

Kotimainen tapahtuma-ala on koronakriisin keskiössä, tarviten kipeästi uusia ratkaisuja artistien toiminnan mahdollistamiseksi. Tähän haasteeseen halusivat tarttua ELive Music Oy:n muusikkotaustaiset perustajat Eevalotta Matikainen ja Martin Söderbacka, luomalla uudenlaisen ja helppokäyttöisen ELive Stream -livestriimausalustan. ELY:n kehittämispalvelujen tuella syntynyt uusi kanava mahdollistaa live-esitysten korkealaatuiset striimaukset artisteille ja kulttuurialan pienemmille toimijoille – helposti ja kustannustehokkaasti. Kuluttaja voi puolestaan jatkossa nauttia maksulliset kulttuurielämykset paikkariippumattomasti, omalta sohvalta tai vaikka mökkilaiturilta.

Söderbacka & Matikainen (Kuva: Photo Studio Teemu Hujanen)

Laadukas kulttuuritarjonta kotikatsomoissa jokaisen ulottuville – vuorokauden ympäri

Striimaus on tänä päivänä suosittua, mutta laadukkaiden striimauspalveluiden kustannukset ovat tyypillisesti artistien ja kulttuurialan pienyritysten ulottumattomissa, vaatien myös erityistä teknistä osaamista. Myöskään ilmaiset vaihtoehdot, kuten sosiaalisen median livetyökalut, eivät tuo esityksille täyttä oikeutta. ELive Stream lähetyksissä konserttitaltioinnit jaetaan suorana alustalla studio- ja DVD-tasoisella äänen ja kuvan laadulla – taltioinnin säilyessä katsottavana viikon ajan. Kuluttaja valitsee ja maksaa alustalla haluamansa esityksen helposti, nauttien kulttuurielämyksistä turvallisesti ja silloin kun hänelle parhaiten sopii.

Suorat produktiot, kuten televisiosta ollaan totuttu näkemään, on nyt mahdollistettu uusille tekijöille live stream -teknologian kautta”, kertoo toinen perustajajäsen Martin Söderbacka.

”Muusikon näkökulmasta on todella hienoa, että vihdoin on täysin uusi tapa tuoda musiikkia ihmisten kuultavaksi ja nähtäväksi. Live striimit sijoittuvat live esiintymisen ja CD-levyn välimaastoon. Ajatus siitä, että tehdään ikään kuin live CD-levy siinä hetkessä ja yleisö on mukana kameroiden takana, on todella inspiroivaa!”, jatkaa Eevalotta Matikainen.

Pallo on kuluttajilla – uudet kulutustottumukset määrittävät tapahtuma-alan suunnan

Jotta tapahtuma- ja kulttuuriala selviytyvät ja vahvistuvat, muusikot peräänkuuluttavat uudenlaista asennetta maksullisia striimauspalveluita kohtaan.

”Tapahtuma-alalla on nyt erityisen haastavat ajat ja tuhansien pienyritysten, ryhmien tai yksittäisten esiintyjien on mahdotonta suunnitella tekemistään. Livestreamaus mahdollistaa toiminnan suunnittelun ja riippumattomuuden nykyisistä/tulevista rajoituksista. Jatkuvuus on kaiken A ja O”, kommentoi kehitystyössä mukana ollut YritysVihti ry:n toiminnanjohtaja Antti Leijala.

Muuttuvien kulutustottumusten myötä ELive Stream mahdollistaakin tulevaisuudessa uudenlaiset ja laadukkaat kulttuuriesitykset artistien livekonserteista stand up -esityksiin, teatteriesityksistä seuratapahtumiin.

Katso myös videot:

Joonatan Rautio & Söderbacka-Matikainen Duo - ”Northern Sky”

Söderbacka-Matikainen Duo - ”A New Dawn”

Eevalotta Matikainen, toimitusjohtaja/muusikko, eevalotta.matikainen@elivemusic.fi, 044 531 2152

Martin Söderbacka, muusikko, martin.soderbacka@elivemusic.fi, 040 737 6716

Joonatan Rautio & Söderbacka-Matikainen Duo - ”Northern Sky”
Siirry videokanavalle

Eevalotta Matikainen, toimitusjohtaja/muusikko, eevalotta.matikainen@elivemusic.fi, 044 531 2152

Martin Söderbacka, muusikko, martin.soderbacka@elivemusic.fi, 040 737 6716

Söderbacka & Matikainen (Kuva: Photo Studio Teemu Hujanen)

YritysVihti ry
Juuritie 7

ELive Stream lähetyksissä konsertit jaetaan suorana alustalla studio- ja DVD-tasoisella äänen ja kuvan laadulla.

YritysVihti ry on innovaatioita ja pienyrittäjyyttä tukeva voittoa tavoittelematon yhdistys.

Lue lisää julkaisijalta YritysVihti ry

Uusi suomalainen kuvapankki ratkaisee yritysten ja julkisen sektorin kuvitushaasteet – ammattilaistason valokuvia yksinoikeudella3.3.2021 08:01:00 EETTiedote

Tänä päivänä yrityksillä ja julkisilla tahoilla on jatkuva tarve kuvittaa viestintäänsä. Kuvituskuvien hankkiminen kuvapankeista on kuitenkin kimuranttia: kilpailijat voivat hyödyntää samoja kuvia, eikä tunnelmakaan aina viittaa kotimaiseen alkuperään. Foto Bakery Oy:n yrittäjä, valokuvaaja Sanna Nuutinen kuunteli tarkoin asiakkaidensa haasteita, saaden ajatuksen uudenlaisesta palvelukonseptista. Ideasta jalostui Foto Bakers – uniikkien valokuvien kotimainen kuvapankki – jonka kaikki kuvat myydään yksinoikeudella. Kehitystyössä mukana oli mm. Lean-myynnin asiantuntija Antti Leijala ja tukea hankkeelle antoivat Business Finland sekä ELY. Nyt palvelussa on edustettuna tasokas joukko ammattikuvaajia, ja kuvapankki on valjastettu palvelemaan yritysten, yhdistysten ja julkisen sektorin kuvitustarpeita – ympäri Suomen.

Kalevalan uusi tuleminen – perinteitä ja mytologiaa Nuuksion sydämessä16.2.2021 08:01:00 EETTiedote

Kansalliseepoksemme Kalevala elää uutta nousukauttaan. Sen nostamiseksi matkailualamme ja koko Suomen vetovoimatekijäksi tehdäänkin parhaillaan mittavaa yhteistyötä matkailuyrittäjien keskuudessa. Vihtiläinen yrittäjä Satu de Weerd näkee Kalevalassa arvokkaan palan suomalaista historiaa, jonka hän haluaa nyt välittää suurelle yleisölle Nuuksion Taika -perheyrityksen matkailu- ja tapahtumapalveluina. Yritys onkin luonut Nuuksion kansallispuiston maisemiin Kalevala-teemaisia ohjelmia ja tapahtumia, jossa osallistujat pääsevät osaksi kansallistaruamme niin puvustuksen, tarjoiluiden kuin ohjelmanumeroiden osalta.

Mitä ELY:n palveluilla on saatu aikaan – Mainostoimisto Riima valjasti avukseen Lean-myynnin ammattilaisen.15.2.2021 12:16:47 EETTiedote

Kuluneen vuoden aikana yrityksillä on ollut mahdollisuus hakea rahoitusta ja tukipalveluja oman toimintansa kehittämiseen. Yksi auttavan kätensä tarjonnut taho on ELY-keskuksen Yritysten kehittämispalvelut. Mainostoimisto Riima näki mahdollisuuden kehittää toimintansa ja haki ELY-rahoitusta yritykselleen ja aloittaa nyt 2021 vuotensa uudistunein ottein.

Tuotantotalouden opiskelija muuttaa autonvuokrauksen pelisääntöjä10.2.2021 09:01:00 EETTiedote

Ongelmassa piilee usein ratkaisu. Näin tuumi Suomen Vuokrabiili Oy:n perustaja Waltteri Niittula, koittaessaan vuokrata pakettiautoa opiskelukaupungissaan Vaasassa: sopivaa ei löytynyt helposti, eikä kohtuullisella hinnalla. Hän päätti ryhtyä autonvuokrauksen palveluntarjoajaksi itse, hankkien ensimmäisen vuokra-autonsa. Vuosien kuluessa Niittula kasvatti toimintaa ja kypsytteli erilaisia kehitysideoita. Toiminnasta kumpusi lopulta aivan uudenlainen palvelumalli – kehittää verkkoon koko paikkakunnan tarjonnan yhdistävä vuokra-autojen järjestelmä, jossa vertailu on vaivatonta ja varauskokemus mutkattomaksi hiottu. Niittula myös päätti jalostaa suunnitelmansa vielä tätäkin pidemmälle, tarjoamalla helpon mahdollisuuden oman ajoneuvon vuokraamiseen – niin yrityksille kuin yksityisille. Yhdessä vihtiläisen UltraLeanBusiness Oy:n yrittäjä Antti Leijalan kanssa innovaatiosta kasvatetaan nyt koko Suomen kattavaa vuokra-autojen portaalia.

Hoivavaje hurjassa kasvussa18.1.2021 19:08:01 EETTiedote

Pian kokonaisen vuoden olemme joutuneet keskittymään koronaviruksen torjuntaan. Yli 70-vuotiaiden arkea on jouduttu rajoittamaan monin eri tavoin, hoivakotien asukkaista puhumattakaan. Kuntien asukkaista keskimäärin viidennes on eläkeiässä, yli 65-vuotiaita. Kunnat tavoittelevat ikäihmistensä osalta mahdollisimman pitkää asumista kotona, sillä tehostettu palveluasuminen on kallista: yksi kuukausi ympärivuorokautisessa hoidossa maksaa kunnalle vähintään 3 000 euroa. Kotona asuminen edellyttää riittävää toimintakykyä. Toimintakykyä taas tukevat päivittäinen aktiivisuus, liikunta ja sosiaaliset suhteet.

Matkailuautoilun uusi aikakausi – liikkuva hotellihuone tarjoaa elämyksellistä matkantekoa korona-ajan haasteisiin vastaten21.12.2020 07:00:00 EETTiedote

Korona-aika on haastanut matkailualaa kovalla kädellä kuluneen vuoden aikana. Yksi matkustusmuoto on kuitenkin pitänyt pintansa ja muodostunut jopa trendikkääksi – matkailuautoilu elääkin nyt uuden tulemisen aikakautta. Vihtiläisen ZUMA Products Oy:n yrittäjä Tiina-Mari Tuominen oli toiminut jo vuosien ajan hotelli- ja julkistilojen kalustajana ja päätti sen innostamana luoda muuttuneessa tilanteessa aivan uudenlaisen konseptin – liikkuvan hotellihuoneen. Tuominen ei kuitenkaan halunnut tarjota tavanomaista matkailuauton vuokrauspalvelua. Sen sijaan yrittäjä halusi matkailuauton tarjoavan kokonaisvaltaisen elämyksen, jossa sisustuksen jokainen yksityiskohta on tarkoin harkittu ja asiakkaalla on valittavanaan lukuisia mukavuuspalveluita. Yrityksen uusi toiminto Zuma Rent tarjoaakin jatkossa matkailun ystäville hotellitason elämyksen vuokramatkailuauton muodossa.

Yritysagentuuri yhden numeron taktiikalla – uusia mahdollisuuksia pienyrittäjille ympäri Suomen17.12.2020 07:00:00 EETTiedote

Palvelujen kulutus Suomessa on menneinä vuosina ollut vahvasti kasvusuuntainen. Palveluntuottajien kenttä on puolestaan hajanainen ja toiminta pääasiassa itsenäisten toimijoiden harjoittamaa. Vihtiläinen yrittäjä Juuso Lyytikäinen tunnisti tilanteessa selkeän tarpeen toimijalle, joka kokoaisi erilaiset palveluntarjoajat yhteen, helpottamaan palvelujen ostamista. Samalla uusi toimintamalli loisi mahdollisuuksia palvelujen tuottajille, agentuurin hoitaessa myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun heidän puolestaan – vapauttaen yrittäjien resursseja omaan ydintoimintaan. Näin syntyi Nummela Services, joka on jo saavuttanut tukevan jalansijan paikallisena toimijana Vihdissä. Nyt Lyytikäinen tähtää kuitenkin kauemmas ja on Business Finlandin tuella laajentamassa toimintamallia koko Suomen kattavaksi.