BusinessRakentamoBusinessRakentamoBusinessRakentamo

Suomalainen innovaatio mullistaa konepajojen varastonhallinnan – uusi visuaalinen ohjelmisto jalostaa prosessit huippuunsa ja minimoi tehottomat työtunnit

Lahtelaisyritys Muhkia Oy tiedosti yritysten välivarastoinnissa majailevan mittavan ongelman – tuotenimikkeiden etsimiseen ja keräilyvirheisiin kuluvat tehottomat työtunnit. Tutkittuaan asiaa tarkemmin, yrityksen perustaja Anssi Nurminen paikallisti suurimmaksi syyksi tähän varaston sijaintien ja nimikkeiden puutteelliset merkinnät. Vuosien tuotekehityksen tuloksena syntyi osienpaikannusohjelma OPO: nykyaikainen ja käyttäjäystävällinen ohjelmistotyökalu, joka mahdollistaa prosessien tehostamisen visuaalisten varastokarttojen ja prosessikaavioiden avulla. Innovaation ja kehitystyön mahdollisti ELY-keskuksen, Business Finlandin ja YritysVihti ry:n vihtiläisten asiantuntijoiden tuki.

Muhkia Oy:n toimitusjohtaja Anssi Nurminen. Kuva: Janina Pitkänen

"Vuoden 2020 alusta lähtien toimintaa on kehitetty uudelle asteelle verkostoitumalla loistavaksi avuksi koko liiketoiminnan kehityksessä osoittautuneeseen UltraLeanBusineksen Antti Leijalaan sekä vihtiläisiin ohjelmistokehitystyön ammattilaisiin. Yhteistyö heidän kanssaan mahdollistui ELY:n ja Business Finlandin rahoitusten voimin, jotka ovat näin pienyrittäjälle innovaatioiden todelliselle kehittämiselle elintärkeä apu!”, kommentoi toimitusjohtaja Anssi Nurminen.

Mittavia kustannussäästöjä keräilyyn – aina ajantasainen inventaario

OPO:n tavoite on selkeyttää välivarastojen toimintaa tarkkojen sijaintitietojen määrittelyn sekä niistä koostettavan visuaalisen varastokartan avulla. Työkalu havainnollistaa keräilijälle oikean paikan, säästäen keräilyn kustannuksia ja minimoiden kalliit virheet. Varastosaldot myös päivittyvät keräillessä helposti ja reaaliaikaisesti, jolloin yrityksen varaston inventaario on aina ajan tasalla.

Osienpaikannusohjelma OPO parantaa myös tiedonkulkua: reaaliaikaisten saldojen ja asetettujen hälytysrajojen ansiosta ostot tehdään aina oikea-aikaisesti – vähentäen kallista ylivarastointia.

OPO-työkalu luo edellytykset myös prosessien täysimittaiselle kehittämiselle yksinkertaistamalla ja visualisoimalla eri vaiheet. Visuaaliset prosessikaaviot helpottavat työvaiheiden ajoittamista sekä valmistusprosessin tehostamista – myös mahdolliset pullonkaulat tunnistetaan ajoissa. Kun komponenttien puutteet tai myöhästymiset havaitaan etukäteen, voidaan ongelmiin reagoida, ennen kuin ne pysäyttävät tuotannon.

Kuntienvälinen yhteistyö luo edellytyksiä uusille innovaatioille

Ohjelmiston kehitystyössä ja käyttöönotossa tärkeää on ollut yhteistyö lahtelaisen Muhkia Oy:n ja vihtiläisten prosessi -ja ohjelmistoasiantuntijoiden välillä YritysVihti ry:n kautta. Ohjelmiston tarjoamat edut teollisuudelle ovat mittavat ja tavoitteena onkin kasvaa tulevina vuosina alan merkittäväksi yhteistyökumppaniksi.

"Digitaalisuus on ollut YritysVihdin toiminnan kulmakivenä alusta lähtien. Nyt korona-epidemian aikana sen hyödyt tulevat esille korostetusti ja voimme tarjota yritysten kehittämispalveluja ympäri Suomen. Yritysneuvonta ei enää ole paikkaan sidottu ja virtuaalisen neuvonnan aikakausi on nyt alkanut. Muhkian projekti on hyvä osoitus sen toimivuudesta ja YritysVihti onkin ottanut edelläkävijän roolin. Tämä tuo huikean mahdollisuuden mm. syrjäisempien on paikkakuntien yritysten innovaatioiden kaupallistamiseen ja myös Suomen ulkopuolella toimivien pienyritysten tukemiseen.”, korostaa Antti Leijala, UltraLeanBusiness Oy:n toimitusjohtaja ja YritysVihti ry:n toiminnanjohtaja.

Anssi Nurminen, toimitusjohtaja, 045 7874 3131, anssi.nurminen@muhkia.com

www.muhkia.com

Anssi Nurminen, toimitusjohtaja
anssi.nurminen@muhkia.com
www.muhkia.com

Kuva 1: Tuotannon keräilyä tehostetaan mm. visualisoimalla keräiltävien
Kuva 1: Tuotannon keräilyä tehostetaan mm. visualisoimalla keräiltävien tuotteiden sijainnit sekä varaston layout (Kuva 1) että sijainti hyllykkönäkymässä (Kuva 2).
Kuva 2: Tuotannon keräilyä tehostetaan mm. visualisoimalla keräiltävien
Kuva 2: Tuotannon keräilyä tehostetaan mm. visualisoimalla keräiltävien tuotteiden sijainnit sekä varaston layout (Kuva 1) että sijainti hyllykkönäkymässä (Kuva2).
Muhkia Oy:n toimitusjohtaja Anssi Nurminen. Kuva: Janina Pitkänen

Muhkia Oy kehitti innovatiivisen OPO osienpaikannusjärjestelmän, joka minimoi tuotenimikkeiden etsimiseen ja keräilyvirheisiin kuluvat tehottomat työtunnit,

YritysVihti ry kehittää innovatiivisia projekteja ja asiantuntijatiimin voimin tukee suomalaista pineyrittäjyyttä.

Vuodenkierron perinnejuhlia Nuuksion sydämessä16.10.2021 09:41:59 EEST | Tiedote

Nuuksion Taika on saanut Opetus- ja Kulttuuriministeriön 2-vuotisen kulttuurimatkailu rahoituksen Vuodenkierto-hankkeeseen. Vanhan perinnetiedon pohjalta Vuodenkierto kehittää tapahtumia, joissa taiteen keinoin herätetään perinteet eloon ja tuodaan tähän aikaa. Vuodenkierto-hanke alkaa Kekrijuhlasta ja jatkuu Karhunvuoden ja Aurinkovuoden juhliin. Ensimmäisen vuoden juhlat toteutetaan Nuuksion Wäinölässä, toisena vuonna niitä viedään eri puolille Suomea. Vuodenkierron tapahtumien keskiössä on vastuullisuus, inklusiivisuus, osallistaminen, sekä ihmisen luontosuhde.

Onnistuneempia yrityskauppoja proaktiivisella valmistautumisella – Suomen Yrityskaupat Oy ja ELY:n kehityspalvelujen konsultit uudenlaiseen yhteistyöhön27.9.2021 08:45:00 EEST | Tiedote

Suomen yrityskaupat Oy on Suomen suurin yritysvälittäjä, ja vuosittain mukana satojen yritysten omistajan- ja sukupolvenvaihdoksissa. Vuosien kokemuksen myötä yrityksessä havaittiin selkeä tarve nykyistä harkitumpaan ja aikaisemmin aloitettavaan yrityskauppoihin valmistautumiseen. Yhteistyössä ELY:n kehityspalvelujen konsulttien kanssa onkin luotu nyt täysin uudenlainen asiamieskonsepti, jossa yritystoiminnasta luopuvia yrittäjiä sparrataan eri aihealueiden tiimoilta jo 2–5 vuotta ennen suunniteltua myyntiä. Uudistuksen myötä tavoitteena on valmistella yritys mahdollisimman hyvään myyntikuntoon sekä sujuvoittaa toiminnan jatkumista myös uuden omistajan osalta. Näin voidaan palvella jatkossa entistä paremmin sekä myyjiä että ostajia, ja valjastaa konsulttien tarjoama näkemys ja kehitysosaaminen yritystoiminnan jatkumisen – ja kiihdyttämisen – tueksi.

Kasvava PR- ja markkinointitoimisto tekee rohkean pelinavauksen – lanseerattava oma biisi kiteyttää toiminnan arvot ja ytimen24.9.2021 14:26:26 EEST | Tiedote

Espoolainen PR- ja markkinointitoimisto Primaq on koko toimintansa ajan uskonut vahvaan tekemisen meininkiin intohimoisella otteella. Yritys haluaa olla oman alansa edelläkävijä ja onkin raivannut rohkeasti tietään some- ja tapahtumamarkkinoinnin eturintamaan. Toimintafilosofian kiteytyessä uudistumiseen, kokeiluun ja riskinottoon, heitettiin ilmoille uusi ja uskalias idea omasta biisistä, jossa kulminoituisi yrityksen olemus ja arvot – rohkeus, yhteistyö ja kestävyys. Perisuomalaisesti saunasta kummunnut idea lähti todelliseen lentoon, ja eri tahojen upealla yhteistyöllä syntyi tänään julkaistu kappale ja musiikkivideo ”Siellä Missä Tapahtuu”. Vaikka idea saattoi aluksi kuulostaa absurdilta, se vietiin päättäväisesti maaliin yritykselle tyypillisellä tarmolla – lopputuloksen ollessa parempi kuin kukaan osasi odottaa.

BusinessRakentamo muuttaa yritysneuvonnan prosessit – palvelut saatavilla maanlaajuisesti, välittömästi ja 24/721.9.2021 08:02:00 EEST | Tiedote

Pienyrittäjävetoinen BusinessRakentamo ry on palvellut mikroyrityksiä yritysneuvonnan ja kehittämispalveluiden osalta vuodesta 2018 lähtien. Toimintamalli on ajan kuluessa jalostunut paikallisesta maanlaajuiseksi ja nyt yhdistyksen jäsenistöön kuuluu runsaslukuinen joukko yrittäjiä sekä kymmeniä asiantuntijajäseniä ympäri Suomen. Yhdistyksen jäsenkunnalle tarjotaan monipuolista apua yhdistyksen järjestämien neuvonta- ja tukipalveluiden kautta sekä korkeatasoisia koulutuksia. Yrittäjät voivat myös hyödyntää verkoston laajaa osaamista laajoissakin kehitysprojekteissa. Yhdistyksen toiminnan ytimessä on tarjota mikroyrityksille ketteriä ratkaisuja yritystoiminnan kehittämiseen – pienyrittäjän näkökulmaa läheisesti ymmärtäen. Voimakas digitalisaatioon panostaminen on tuonut palvelut nyt aika- ja paikkariippumattomasti jokaisen suomalaisen pienyrittäjän saataville.

Käsityöyrittäjä toteutti unelmansa koronasta huolimatta15.9.2021 11:33:38 EEST | Tiedote

Tapahtumien peruuntuminen on ollut monelle pienyrittäjälle suuri haaste, sillä monet pienyritykset jäivät täysin ilman perinteisistä tapahtumista tulevia myyntituloja. Vihtiläisen Käsinetorin yrittäjä Niina Leppänen päätti, että haasteista huolimatta nyt kehitetään toimintaa. Käsinetorin toiminta perustuu kotimaisen käsityöperinteen vaalimiseen ja värikkäiden nahkakäsineiden valmistamiseen Suomessa. Yritykselle myönnettiin hiljattain myös Avainlippu-merkki. Aiempina vuosina myynti on keskittynyt syksyn ja talven erilaisiin tapahtumiin, mutta koronan myötä oli aika kehittää uusia ideoita. Tärkeimmät uudistukset liiketoiminnassa olivat digitaalisten kanavien haltuunotto, uusi verkkokauppa ja rohkea panostus uuteen myymälään Nummelassa. Auttaakseen ahdingossa olevia yrittäjäkollegoitaan, Leppänen haluaa nyt rohkaista muita omalla esimerkillään.