YritysVihti ryYritysVihti ryYritysVihti ry

Suomalainen innovaatio mullistaa konepajojen varastonhallinnan – uusi visuaalinen ohjelmisto jalostaa prosessit huippuunsa ja minimoi tehottomat työtunnit

Lahtelaisyritys Muhkia Oy tiedosti yritysten välivarastoinnissa majailevan mittavan ongelman – tuotenimikkeiden etsimiseen ja keräilyvirheisiin kuluvat tehottomat työtunnit. Tutkittuaan asiaa tarkemmin, yrityksen perustaja Anssi Nurminen paikallisti suurimmaksi syyksi tähän varaston sijaintien ja nimikkeiden puutteelliset merkinnät. Vuosien tuotekehityksen tuloksena syntyi osienpaikannusohjelma OPO: nykyaikainen ja käyttäjäystävällinen ohjelmistotyökalu, joka mahdollistaa prosessien tehostamisen visuaalisten varastokarttojen ja prosessikaavioiden avulla. Innovaation ja kehitystyön mahdollisti ELY-keskuksen, Business Finlandin ja YritysVihti ry:n vihtiläisten asiantuntijoiden tuki.

Muhkia Oy:n toimitusjohtaja Anssi Nurminen. Kuva: Janina Pitkänen

"Vuoden 2020 alusta lähtien toimintaa on kehitetty uudelle asteelle verkostoitumalla loistavaksi avuksi koko liiketoiminnan kehityksessä osoittautuneeseen UltraLeanBusineksen Antti Leijalaan sekä vihtiläisiin ohjelmistokehitystyön ammattilaisiin. Yhteistyö heidän kanssaan mahdollistui ELY:n ja Business Finlandin rahoitusten voimin, jotka ovat näin pienyrittäjälle innovaatioiden todelliselle kehittämiselle elintärkeä apu!”, kommentoi toimitusjohtaja Anssi Nurminen.

Mittavia kustannussäästöjä keräilyyn – aina ajantasainen inventaario

OPO:n tavoite on selkeyttää välivarastojen toimintaa tarkkojen sijaintitietojen määrittelyn sekä niistä koostettavan visuaalisen varastokartan avulla. Työkalu havainnollistaa keräilijälle oikean paikan, säästäen keräilyn kustannuksia ja minimoiden kalliit virheet. Varastosaldot myös päivittyvät keräillessä helposti ja reaaliaikaisesti, jolloin yrityksen varaston inventaario on aina ajan tasalla.

Osienpaikannusohjelma OPO parantaa myös tiedonkulkua: reaaliaikaisten saldojen ja asetettujen hälytysrajojen ansiosta ostot tehdään aina oikea-aikaisesti – vähentäen kallista ylivarastointia.

OPO-työkalu luo edellytykset myös prosessien täysimittaiselle kehittämiselle yksinkertaistamalla ja visualisoimalla eri vaiheet. Visuaaliset prosessikaaviot helpottavat työvaiheiden ajoittamista sekä valmistusprosessin tehostamista – myös mahdolliset pullonkaulat tunnistetaan ajoissa. Kun komponenttien puutteet tai myöhästymiset havaitaan etukäteen, voidaan ongelmiin reagoida, ennen kuin ne pysäyttävät tuotannon.

Kuntienvälinen yhteistyö luo edellytyksiä uusille innovaatioille

Ohjelmiston kehitystyössä ja käyttöönotossa tärkeää on ollut yhteistyö lahtelaisen Muhkia Oy:n ja vihtiläisten prosessi -ja ohjelmistoasiantuntijoiden välillä YritysVihti ry:n kautta. Ohjelmiston tarjoamat edut teollisuudelle ovat mittavat ja tavoitteena onkin kasvaa tulevina vuosina alan merkittäväksi yhteistyökumppaniksi.

"Digitaalisuus on ollut YritysVihdin toiminnan kulmakivenä alusta lähtien. Nyt korona-epidemian aikana sen hyödyt tulevat esille korostetusti ja voimme tarjota yritysten kehittämispalveluja ympäri Suomen. Yritysneuvonta ei enää ole paikkaan sidottu ja virtuaalisen neuvonnan aikakausi on nyt alkanut. Muhkian projekti on hyvä osoitus sen toimivuudesta ja YritysVihti onkin ottanut edelläkävijän roolin. Tämä tuo huikean mahdollisuuden mm. syrjäisempien on paikkakuntien yritysten innovaatioiden kaupallistamiseen ja myös Suomen ulkopuolella toimivien pienyritysten tukemiseen.”, korostaa Antti Leijala, UltraLeanBusiness Oy:n toimitusjohtaja ja YritysVihti ry:n toiminnanjohtaja.

Anssi Nurminen, toimitusjohtaja, 045 7874 3131, anssi.nurminen@muhkia.com

www.muhkia.com

Anssi Nurminen, toimitusjohtaja
anssi.nurminen@muhkia.com
www.muhkia.com

Kuva 1: Tuotannon keräilyä tehostetaan mm. visualisoimalla keräiltävien
Kuva 1: Tuotannon keräilyä tehostetaan mm. visualisoimalla keräiltävien tuotteiden sijainnit sekä varaston layout (Kuva 1) että sijainti hyllykkönäkymässä (Kuva 2).
Kuva 2: Tuotannon keräilyä tehostetaan mm. visualisoimalla keräiltävien
Kuva 2: Tuotannon keräilyä tehostetaan mm. visualisoimalla keräiltävien tuotteiden sijainnit sekä varaston layout (Kuva 1) että sijainti hyllykkönäkymässä (Kuva2).

YritysVihti ry
Juuritie 7

Muhkia Oy kehitti innovatiivisen OPO osienpaikannusjärjestelmän, joka minimoi tuotenimikkeiden etsimiseen ja keräilyvirheisiin kuluvat tehottomat työtunnit,

YritysVihti ry kehittää innovatiivisia projekteja ja asiantuntijatiimin voimin tukee suomalaista pineyrittäjyyttä.

Lue lisää julkaisijalta YritysVihti ry

Uusi suomalainen kuvapankki ratkaisee yritysten ja julkisen sektorin kuvitushaasteet – ammattilaistason valokuvia yksinoikeudella3.3.2021 08:01:00 EETTiedote

Tänä päivänä yrityksillä ja julkisilla tahoilla on jatkuva tarve kuvittaa viestintäänsä. Kuvituskuvien hankkiminen kuvapankeista on kuitenkin kimuranttia: kilpailijat voivat hyödyntää samoja kuvia, eikä tunnelmakaan aina viittaa kotimaiseen alkuperään. Foto Bakery Oy:n yrittäjä, valokuvaaja Sanna Nuutinen kuunteli tarkoin asiakkaidensa haasteita, saaden ajatuksen uudenlaisesta palvelukonseptista. Ideasta jalostui Foto Bakers – uniikkien valokuvien kotimainen kuvapankki – jonka kaikki kuvat myydään yksinoikeudella. Kehitystyössä mukana oli mm. Lean-myynnin asiantuntija Antti Leijala ja tukea hankkeelle antoivat Business Finland sekä ELY. Nyt palvelussa on edustettuna tasokas joukko ammattikuvaajia, ja kuvapankki on valjastettu palvelemaan yritysten, yhdistysten ja julkisen sektorin kuvitustarpeita – ympäri Suomen.

Kalevalan uusi tuleminen – perinteitä ja mytologiaa Nuuksion sydämessä16.2.2021 08:01:00 EETTiedote

Kansalliseepoksemme Kalevala elää uutta nousukauttaan. Sen nostamiseksi matkailualamme ja koko Suomen vetovoimatekijäksi tehdäänkin parhaillaan mittavaa yhteistyötä matkailuyrittäjien keskuudessa. Vihtiläinen yrittäjä Satu de Weerd näkee Kalevalassa arvokkaan palan suomalaista historiaa, jonka hän haluaa nyt välittää suurelle yleisölle Nuuksion Taika -perheyrityksen matkailu- ja tapahtumapalveluina. Yritys onkin luonut Nuuksion kansallispuiston maisemiin Kalevala-teemaisia ohjelmia ja tapahtumia, jossa osallistujat pääsevät osaksi kansallistaruamme niin puvustuksen, tarjoiluiden kuin ohjelmanumeroiden osalta.

Mitä ELY:n palveluilla on saatu aikaan – Mainostoimisto Riima valjasti avukseen Lean-myynnin ammattilaisen.15.2.2021 12:16:47 EETTiedote

Kuluneen vuoden aikana yrityksillä on ollut mahdollisuus hakea rahoitusta ja tukipalveluja oman toimintansa kehittämiseen. Yksi auttavan kätensä tarjonnut taho on ELY-keskuksen Yritysten kehittämispalvelut. Mainostoimisto Riima näki mahdollisuuden kehittää toimintansa ja haki ELY-rahoitusta yritykselleen ja aloittaa nyt 2021 vuotensa uudistunein ottein.

Tuotantotalouden opiskelija muuttaa autonvuokrauksen pelisääntöjä10.2.2021 09:01:00 EETTiedote

Ongelmassa piilee usein ratkaisu. Näin tuumi Suomen Vuokrabiili Oy:n perustaja Waltteri Niittula, koittaessaan vuokrata pakettiautoa opiskelukaupungissaan Vaasassa: sopivaa ei löytynyt helposti, eikä kohtuullisella hinnalla. Hän päätti ryhtyä autonvuokrauksen palveluntarjoajaksi itse, hankkien ensimmäisen vuokra-autonsa. Vuosien kuluessa Niittula kasvatti toimintaa ja kypsytteli erilaisia kehitysideoita. Toiminnasta kumpusi lopulta aivan uudenlainen palvelumalli – kehittää verkkoon koko paikkakunnan tarjonnan yhdistävä vuokra-autojen järjestelmä, jossa vertailu on vaivatonta ja varauskokemus mutkattomaksi hiottu. Niittula myös päätti jalostaa suunnitelmansa vielä tätäkin pidemmälle, tarjoamalla helpon mahdollisuuden oman ajoneuvon vuokraamiseen – niin yrityksille kuin yksityisille. Yhdessä vihtiläisen UltraLeanBusiness Oy:n yrittäjä Antti Leijalan kanssa innovaatiosta kasvatetaan nyt koko Suomen kattavaa vuokra-autojen portaalia.

Hoivavaje hurjassa kasvussa18.1.2021 19:08:01 EETTiedote

Pian kokonaisen vuoden olemme joutuneet keskittymään koronaviruksen torjuntaan. Yli 70-vuotiaiden arkea on jouduttu rajoittamaan monin eri tavoin, hoivakotien asukkaista puhumattakaan. Kuntien asukkaista keskimäärin viidennes on eläkeiässä, yli 65-vuotiaita. Kunnat tavoittelevat ikäihmistensä osalta mahdollisimman pitkää asumista kotona, sillä tehostettu palveluasuminen on kallista: yksi kuukausi ympärivuorokautisessa hoidossa maksaa kunnalle vähintään 3 000 euroa. Kotona asuminen edellyttää riittävää toimintakykyä. Toimintakykyä taas tukevat päivittäinen aktiivisuus, liikunta ja sosiaaliset suhteet.

Matkailuautoilun uusi aikakausi – liikkuva hotellihuone tarjoaa elämyksellistä matkantekoa korona-ajan haasteisiin vastaten21.12.2020 07:00:00 EETTiedote

Korona-aika on haastanut matkailualaa kovalla kädellä kuluneen vuoden aikana. Yksi matkustusmuoto on kuitenkin pitänyt pintansa ja muodostunut jopa trendikkääksi – matkailuautoilu elääkin nyt uuden tulemisen aikakautta. Vihtiläisen ZUMA Products Oy:n yrittäjä Tiina-Mari Tuominen oli toiminut jo vuosien ajan hotelli- ja julkistilojen kalustajana ja päätti sen innostamana luoda muuttuneessa tilanteessa aivan uudenlaisen konseptin – liikkuvan hotellihuoneen. Tuominen ei kuitenkaan halunnut tarjota tavanomaista matkailuauton vuokrauspalvelua. Sen sijaan yrittäjä halusi matkailuauton tarjoavan kokonaisvaltaisen elämyksen, jossa sisustuksen jokainen yksityiskohta on tarkoin harkittu ja asiakkaalla on valittavanaan lukuisia mukavuuspalveluita. Yrityksen uusi toiminto Zuma Rent tarjoaakin jatkossa matkailun ystäville hotellitason elämyksen vuokramatkailuauton muodossa.

Yritysagentuuri yhden numeron taktiikalla – uusia mahdollisuuksia pienyrittäjille ympäri Suomen17.12.2020 07:00:00 EETTiedote

Palvelujen kulutus Suomessa on menneinä vuosina ollut vahvasti kasvusuuntainen. Palveluntuottajien kenttä on puolestaan hajanainen ja toiminta pääasiassa itsenäisten toimijoiden harjoittamaa. Vihtiläinen yrittäjä Juuso Lyytikäinen tunnisti tilanteessa selkeän tarpeen toimijalle, joka kokoaisi erilaiset palveluntarjoajat yhteen, helpottamaan palvelujen ostamista. Samalla uusi toimintamalli loisi mahdollisuuksia palvelujen tuottajille, agentuurin hoitaessa myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun heidän puolestaan – vapauttaen yrittäjien resursseja omaan ydintoimintaan. Näin syntyi Nummela Services, joka on jo saavuttanut tukevan jalansijan paikallisena toimijana Vihdissä. Nyt Lyytikäinen tähtää kuitenkin kauemmas ja on Business Finlandin tuella laajentamassa toimintamallia koko Suomen kattavaksi.