YritysVihti ryYritysVihti ryYritysVihti ry

Suomalainen innovaatio mullistaa konepajojen varastonhallinnan – uusi visuaalinen ohjelmisto jalostaa prosessit huippuunsa ja minimoi tehottomat työtunnit

Lahtelaisyritys Muhkia Oy tiedosti yritysten välivarastoinnissa majailevan mittavan ongelman – tuotenimikkeiden etsimiseen ja keräilyvirheisiin kuluvat tehottomat työtunnit. Tutkittuaan asiaa tarkemmin, yrityksen perustaja Anssi Nurminen paikallisti suurimmaksi syyksi tähän varaston sijaintien ja nimikkeiden puutteelliset merkinnät. Vuosien tuotekehityksen tuloksena syntyi osienpaikannusohjelma OPO: nykyaikainen ja käyttäjäystävällinen ohjelmistotyökalu, joka mahdollistaa prosessien tehostamisen visuaalisten varastokarttojen ja prosessikaavioiden avulla. Innovaation ja kehitystyön mahdollisti ELY-keskuksen, Business Finlandin ja YritysVihti ry:n vihtiläisten asiantuntijoiden tuki.

Muhkia Oy:n toimitusjohtaja Anssi Nurminen. Kuva: Janina Pitkänen

"Vuoden 2020 alusta lähtien toimintaa on kehitetty uudelle asteelle verkostoitumalla loistavaksi avuksi koko liiketoiminnan kehityksessä osoittautuneeseen UltraLeanBusineksen Antti Leijalaan sekä vihtiläisiin ohjelmistokehitystyön ammattilaisiin. Yhteistyö heidän kanssaan mahdollistui ELY:n ja Business Finlandin rahoitusten voimin, jotka ovat näin pienyrittäjälle innovaatioiden todelliselle kehittämiselle elintärkeä apu!”, kommentoi toimitusjohtaja Anssi Nurminen.

Mittavia kustannussäästöjä keräilyyn – aina ajantasainen inventaario

OPO:n tavoite on selkeyttää välivarastojen toimintaa tarkkojen sijaintitietojen määrittelyn sekä niistä koostettavan visuaalisen varastokartan avulla. Työkalu havainnollistaa keräilijälle oikean paikan, säästäen keräilyn kustannuksia ja minimoiden kalliit virheet. Varastosaldot myös päivittyvät keräillessä helposti ja reaaliaikaisesti, jolloin yrityksen varaston inventaario on aina ajan tasalla.

Osienpaikannusohjelma OPO parantaa myös tiedonkulkua: reaaliaikaisten saldojen ja asetettujen hälytysrajojen ansiosta ostot tehdään aina oikea-aikaisesti – vähentäen kallista ylivarastointia.

OPO-työkalu luo edellytykset myös prosessien täysimittaiselle kehittämiselle yksinkertaistamalla ja visualisoimalla eri vaiheet. Visuaaliset prosessikaaviot helpottavat työvaiheiden ajoittamista sekä valmistusprosessin tehostamista – myös mahdolliset pullonkaulat tunnistetaan ajoissa. Kun komponenttien puutteet tai myöhästymiset havaitaan etukäteen, voidaan ongelmiin reagoida, ennen kuin ne pysäyttävät tuotannon.

Kuntienvälinen yhteistyö luo edellytyksiä uusille innovaatioille

Ohjelmiston kehitystyössä ja käyttöönotossa tärkeää on ollut yhteistyö lahtelaisen Muhkia Oy:n ja vihtiläisten prosessi -ja ohjelmistoasiantuntijoiden välillä YritysVihti ry:n kautta. Ohjelmiston tarjoamat edut teollisuudelle ovat mittavat ja tavoitteena onkin kasvaa tulevina vuosina alan merkittäväksi yhteistyökumppaniksi.

"Digitaalisuus on ollut YritysVihdin toiminnan kulmakivenä alusta lähtien. Nyt korona-epidemian aikana sen hyödyt tulevat esille korostetusti ja voimme tarjota yritysten kehittämispalveluja ympäri Suomen. Yritysneuvonta ei enää ole paikkaan sidottu ja virtuaalisen neuvonnan aikakausi on nyt alkanut. Muhkian projekti on hyvä osoitus sen toimivuudesta ja YritysVihti onkin ottanut edelläkävijän roolin. Tämä tuo huikean mahdollisuuden mm. syrjäisempien on paikkakuntien yritysten innovaatioiden kaupallistamiseen ja myös Suomen ulkopuolella toimivien pienyritysten tukemiseen.”, korostaa Antti Leijala, UltraLeanBusiness Oy:n toimitusjohtaja ja YritysVihti ry:n toiminnanjohtaja.

Anssi Nurminen, toimitusjohtaja, 045 7874 3131, anssi.nurminen@muhkia.com

www.muhkia.com

Anssi Nurminen, toimitusjohtaja
anssi.nurminen@muhkia.com
www.muhkia.com

Kuva 1: Tuotannon keräilyä tehostetaan mm. visualisoimalla keräiltävien
Kuva 1: Tuotannon keräilyä tehostetaan mm. visualisoimalla keräiltävien tuotteiden sijainnit sekä varaston layout (Kuva 1) että sijainti hyllykkönäkymässä (Kuva 2).
Kuva 2: Tuotannon keräilyä tehostetaan mm. visualisoimalla keräiltävien
Kuva 2: Tuotannon keräilyä tehostetaan mm. visualisoimalla keräiltävien tuotteiden sijainnit sekä varaston layout (Kuva 1) että sijainti hyllykkönäkymässä (Kuva2).

YritysVihti ry
Juuritie 7

Muhkia Oy kehitti innovatiivisen OPO osienpaikannusjärjestelmän, joka minimoi tuotenimikkeiden etsimiseen ja keräilyvirheisiin kuluvat tehottomat työtunnit,

YritysVihti ry kehittää innovatiivisia projekteja ja asiantuntijatiimin voimin tukee suomalaista pineyrittäjyyttä.

Lue lisää julkaisijalta YritysVihti ry

Ekologinen materiaali haastaa keinokuidut ja tehotuotetun puuvillan. Vastuullinen ekoluksus: Nyt tulee nokkonen!11.6.2020 08:03:00 EESTTiedote

Knokkon haastaa tekstiilialan nykyiset toimintatavat innovatiivisin ja ekologisin materiaalein. Suomalainen innovatiivinen yritys on syntynyt halusta luoda tekstiiliteollisuudelle uudenlaisia vaihtoehtoja, joissa kaiken toiminnan ytimessä ovat kestävä kehitys ja vastuullisuus. Ekologinen materiaali haastaa keinokuidut ja tehotuotetun puuvillan. Innovatiivisen tuotekehityksen sekä Business Finlandin, YritysVihti ry:n, Vihdin kunnan ja Knokkon Textiles Company Oy:n yhteistyön tuloksena Knokkon on luonut kangasmateriaaleja, joissa ympäristöystävällisten nokkosen ja kuituhampun kuidut yhdistyvät luonnonvaroja säästäen muotoiltuun valmistusprosessiin sekä miellyttävään käyttökokemukseen.

Kestävästä kehityksestä mitattava kilpailuetu – kotimainen innovaatio tuo konkretiaa yritysten päätöksenteon tueksi9.6.2020 08:02:00 EESTTiedote

Vihtiläinen yritys UltraLeanBusiness Oy tarjoaa liiketoimintakonsultoinnin palveluja yrityksille. Perustaja Antti Leijala uskoo vakaasti kestävään kehitykseen ja näkee sen mahdollisuudet toimia menestyvän yritystoiminnan taustalla lyömättömänä kilpailuetuna. Työssään hän kuitenkin havaitsi vastuullisuuden arvon mittaamisen yrityksissä perustuvan usein olettamuksiin. Leijala luottaa eritoten tiedolla johtamiseen, joten hänelle oli tärkeää kehittää konkreettinen työkalu ongelman ratkaisemiseksi. Uusi työkalu pureutuukin yhteen tämän päivän suurimmista megatrendeistä nostaen kestävän kehityksen roolin tarjousten voittoprosentin kasvattamisessa prioriteettilistan kärkeen.

Turvallisia tapaamisia ja hyvinvointia hoivakoteihin1.6.2020 15:52:50 EESTTiedote

Kuluneen kevään aikana hoitokodit ympäri Suomen ovat joutuneet rajoittamaan käyntejä ja tapaamisia hoitokodeissa. Rajoitukset koskevat sekä läheisiä että esimerkiksi vapaaehtoisia, jotka ovat normaalitilanteessa järjestäneet ohjelmaa ja tekemistä hoitokoteihin. Tilanteen helpottamiseksi Etäpalvelu Helmi ja Ilopisteen elämyspalvelut haluavat tukea ikääntyneiden hyvinvointia poikkeusoloissa mahdollistamalla turvallisen ja helpon omaisyhteydenpidon sekä toimintakykyä ylläpitävää liikuntaa ja elämyksiä hoivakodeille.

Vastuullinen ekoluksus - Nyt tulee nokkonen!16.5.2020 14:17:00 EESTTiedote

Knokkon haastaa tekstiilialan nykyiset toimintatavat innovatiivisin ja ekologisin materiaalein. Suomalainen innovatiivinen yritys on syntynyt halusta luoda tekstiiliteollisuudelle uudenlaisia vaihtoehtoja, joissa kaiken toiminnan ytimessä ovat kestävä kehitys ja vastuullisuus. Innovatiivisen tuotekehityksen sekä Business Finlandin, YritysVihti ry:n, Vihdin kunnan ja Knokkon Textiles Company Oy:n yhteistyön tuloksena Knokkon on luonut kangasmateriaaleja, joissa ympäristöystävällisten nokkosen ja kuituhampun kuidut yhdistyvät luonnonvaroja säästäen muotoiltuun valmistusprosessiin sekä miellyttävään käyttökokemukseen.

Vastuullinen ekoluksus - Nyt tulee nokkonen! Kutsu mediatilaisuuteen28.4.2020 10:52:07 EESTKutsu

Haluamme kutsua teidät kuulemaan ensimmäisten joukossa uudesta suomalaisesta innovaatiosta, joka tulee muuttamaan käsityksiämme tekstiiliteollisuudesta. Innovatiivisissa kangasmateriaaleissa nokkosen ja hampun kuidut yhdistyvät luonnonvaroja säästäen muotoiltuun valmistusprosessiin, jonka ekologisuus on omaa luokkaansa. Lopputuotteissa nokkosen silkkinen tuntuma ja hengittävyys tuovat ylellisen käyttökokemuksen. Kutsummekin teidät mediatilaisuuteemme etäyhteydellä 13.5.2020 klo 13 kuulemaan lisää missiostamme muuttaa maailmaa paremmaksi.

YritysVihti suuntaa toimintansa ja resurssinsa yritysten akuuttiin kriisiapuun8.4.2020 18:12:58 EESTTiedote

Covid-19 -viruksen aiheuttama kriisitilanne on vaikuttanut voimakkaasti yrityksiin ja niiden toimintaedellytyksiin kautta Suomen ja erityisesti pienyritysten avuntarve on kasvanut rajusti viime viikkojen aikana. YritysVihti ry:n toiminnan ydinajatus on auttaa pienyrityksiä koko elinkaaren ajan ja haluamme nyt vastata yrittäjien hätähuutoon. Olemme avanneet yhteistyössä Vihdin kunnan kanssa kriisitukipalvelun, ja keskitämme huhtikuun ajan voimavaramme ja osaamisemme toimivien yritysten neuvontaan näiden vaikeiden aikojen yli. ”Poikkeukselliset ajat vaativat nyt poikkeuksellisia toimia! Olisi suurta haaskausta, jos nyt menetettäisiin auttamisen puutteesta elinkelpoisia ja hyvin toimivia yrityksiä. Pienille yrityksille suunnattu kriisiapu, on akuutin avun lisäksi myös investointi tulevaan, sillä kriisin jälkeen talouden elpyminen tarvitsee entistä enemmän yrittäjiä ja toimivaa pk – yrityssektoria”, korostaa Pertti Salovaara, YritysVihti ry:n hallituksen puheenjohtaja.