Suomalainen insinöörityöpalkinto ja 30 000 euroa ABB:n Azipod®-ruoripotkurijärjestelmälle

Suomalaisen insinöörityöpalkinnon 2021 voittaa ABB:n Azipod-ruoripotkurijärjestelmä. Koska Azipod-järjestelmän kehittämiseen ovat vaikuttaneet niin monet insinöörit, Tekniikan akateemiset TEK ja Tekniska Föreningen i Finland TFiF päättivät osoittaa palkinnon ihmisten sijaan teknologialle.
– TEK ja TFiF haluavat kunnioittaa kaikkia Azipod-järjestelmän kehittämiseen osallistuneita. Siksi osoitamme palkinnon kaikille upeille insinööreille teknologian takana, palkintoa koordinoiva Jussi-Pekka Teini sanoo. Hän on TEKin kestävän teknologiayhteiskunnan asiantuntija.
Palkinto on vuosittain jaettava tunnustus huomattavasta insinööri- tai arkkitehtityöstä. Palkinnon arvo on 30 000 euroa. TEK päätti myöntää palkintorahat teknologian omistavalle ABB Marine & Ports -divisioonalle, joka puolestaan päätti lahjoittaa koko summan John Nurmisen Säätiölle Itämeren ja sen perinnön pelastamiseksi.
Suomalaisinnovaatio säästää polttoainetta ja ympäristöä
Tähän mennessä ABB on myynyt yli 700 Azipod-yksikköä yli 300 alukseen. Azipod-järjestelmä on käytössä 25 erilaisessa laivatyypissä ympäri maailmaa, huvijahdeista megaristeilijöihin. Azipod-järjestelmä liikuttaa esimerkiksi Suomenlinnan II-lauttaa ja maailman suurinta risteilijää, Royal Caribbeanin Wonder of the Seas -alusta.
Azipod on sähköinen propulsiojärjestelmä eli se tuottaa työntövoiman sähköllä. Alukset, joihin sähköinen voimansiirto sopii (esimerkiksi monet matkustajaristeilijät) tai jotka tarvitsevat suurta vääntömomenttia myös pienillä akselin pyörimisnopeuksilla (esimerkiksi jäissä kulkevat alukset) hyötyvät Azipod-järjestelmästä.
- vähentää polttoaineen kulutusta: esimerkiksi risteilyalus, jossa on Azipod-potkurijärjestelmä, kuluttaa keskimäärin noin kymmenen prosenttia vähemmän polttoainetta kuin perinteisellä akselilinjalla ja peräsimellä varustettu alus,
- vähentää päästöjä: ABB:n laskelmien mukaan Azipod-järjestelmä vähentää vuodessa noin miljoona tonnia meriliikenteen päästöjä verrattuna perinteisiin akselilinjaratkaisuihin,
- säästää tilaa laivan sisältä, koska sähkömoottori sijaitsee potkurin yhteydessä laivan ulkopuolella,
- parantaa matkustajamukavuutta: Azipod-järjestelmä vähentää moottorin ja työntövoiman aiheuttamaa värähtelyä laivan rungossa, jolloin laivan kulku on matkustajille miellyttävämpää,
- auttaa jäänmurtajaa liikkumaan ketterästi, jopa parimetrisessä jäässä,
- helpottaa laivan ohjattavuutta: 360 astetta kääntyvä Azipod-yksikkö helpottaa liikkumista esimerkiksi satama-alueella ja mahdollistaa laivan ohjaamisen jarrutuksen aikana.
Sähköpropulsion kannalta ei ole väliä, millä keinoin energia tuotetaan.
– Kunhan löydämme parhaan tavan tuottaa vihreää sähköä, sitä voi käyttää Azipod-propulsiossa, arvioi ABB Marine & Portsin propulsioyksikön teknologiajohtaja Jukka Varis.
Reilut 30 vuotta insinööriosaamista
Azipod-järjestelmän kehittäminen alkoi 1980-luvun lopussa julkisen sektorin, telakan ja laitetoimittajan yhteistyönä. Merenkulkuhallitus, Strömberg ja Wärtsilä Meriteollisuuden Helsingin telakka alkoivat kehittää jäänmurtajaa, joka olisi entistä tehokkaampi ja ketterämpi.
Pilottiprojektin tuloksena syntyi uudenlainen sähköinen ruoripotkurilaite, Azipod. Pilottiprojektin aikana Strömberg yhdistyi ABB:hen 1988. Wärtsilä Meriteollisuuden konkurssin jälkeen 1989 Masa-Yards jatkoi potkurihankkeen jatkokehitystä ja tuotteistamista telakan osalta.
– Azipod-järjestelmä syntyi selvään tarpeeseen. Aluksi tarve tunnistettiin jäissä kulkevissa laivoissa, mutta myöhemmin samat ketteryysvaatimukset tulivat kysymykseen myös risteilijöissä. Me pystyimme soveltamaan jäänmurtajista saamaamme osaamista risteilijöihin, muistelee Aker Arcticin laiteliiketoimintajohtaja Kari Laukia. Hän vastasi 1990-luvulla telakan osalta Azipod-järjestelmän teknisestä kehityksestä ja suunnittelusta Masa-Yardsilla ja ABB:lla.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jussi-Pekka Teini
Tekniikan akateemiset TEK, Engineering Sustainability
+358 40 705 9755
Ilona Haarlaa
ABB Marine & Ports, Marketing and Communications Manager
+358 50 332 5089
Kari Laukia
Aker Arctic, Director, Equipment Business & Special Projects
+358 40 866 7244
Kuvat






Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tekniikan akateemiset TEK on tekniikan alan yliopistokoulutettujen etu- ja palvelujärjestö. Jäsenet ovat tekniikan, tietojenkäsittelyn, arkkitehtuurin tai luonnontieteiden yliopistotutkinnon suorittaneita ja näiden alojen opiskelijoita. TEK tukee jäseniään työuralla, edistää ammattikunnan osaamista ja yhteisöllisyyttä sekä rakentaa kestävää hyvinvointiyhteiskuntaa. Yli 75 000 jäsenellään TEK on Akavan toiseksi suurin jäsenliitto ja Suomen kahdeksanneksi suurin ammattiliitto.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Tekniikan akateemiset - TEK
90% feel they can be themselves in the field of technology3.3.2023 08:00:00 EET | Press release
A clear majority are proud of working or studying in the field of technology. A pioneering study by Engineers Finland is the first in Finland to examine the sense of belonging in the field. Approximately 80% of the respondents felt they belong in the field.
Engineers Finland: 90 % kokee, että voi olla oma itsensä tekniikan alalla3.3.2023 08:00:00 EET | Tiedote
Selvä enemmistö on ylpeitä tekniikan alalla työskentelystä tai opiskelusta. Engineers Finlandin uraauurtava tutkimus perehtyi ensimmäisenä Suomessa kuulumisen kokemuksiin tekniikan alalla. Noin 80 % vastaajista koki kuuluvansa alalle.
TEK: Diplomi-insinöörien ostovoima heikkeni – "Ostovoiman säilyttäviin palkankorotuksiin on varaa"18.1.2023 06:30:00 EET | Tiedote
Diplomi-insinöörin mediaanikuukausipalkka nousi viime vuonna 3,7 prosenttia edellisvuodesta 5 420 euroon. Diplomi-insinöörien ostovoima kuitenkin heikkeni, koska samaan aikaan kuluttajahinnat nousivat 8,3 prosenttia. TEKin työmarkkinajohtaja Teemu Hankamäki perää yrityksiltä nyt vastuullisuutta.
Vuoden parhaat insinöörityöt löytyivät Tampereelta ja Turusta25.11.2022 07:00:00 EET | Tiedote
Suomalaisen insinöörityöpalkinnon voittajia on tänä vuonna poikkeuksellisesti kaksi. Sekä Creanexin että Abacus Diagnostican työryhmä voittaa 30 000 euroa. Tekniikan akateemiset TEK ja Tekniska Föreningen i Finland TFiF jakoivat palkinnot eilen Espoon Otaniemessä.
Årets bästa ingenjörsarbete kommer från Tammerfors och Åbo25.11.2022 06:59:00 EET | Tiedote
I år går priset Finländskt ingenjörsarbete undantagsvis till två vinnare. Creanex och Abacus Diagnosticas arbetsgrupper belönas med 30 000 euro var. Teknikens akademiker TEK och Tekniska Föreningen i Finland TFiF delade ut priserna i Otnäs i Esbo i går.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme