Tekniikan akateemiset - TEKTekniikan akateemiset - TEKTekniikan akateemiset - TEK

Suomalainen insinöörityöpalkinto ja 30 000 euroa ABB:n Azipod®-ruoripotkurijärjestelmälle

Jaa

Tekniikan akateemiset TEK ja Tekniska Föreningen i Finland TFiF päättivät antaa tällä kertaa palkinnon ihmisten sijaan teknologialle. ABB lahjoittaa koko summan John Nurmisen Säätiölle Itämeren ja sen perinnön pelastamiseksi.

Vuonna 2007 aloittaneen ABB Marine & Ports -divisioonan propulsioyksikön johtoryhmän jäseniä. Kuvassa vasemmalta: Jukka Varis, Marcus Högblom, Juha Koskela, Antti Ruohonen, Tommi Lempiäinen, Sakari Sorsimo ja Antti Lehtelä.
ABB nimesi ryhmän vastaanottamaan teknologialle myönnetyn Suomalaisen insinöörityöpalkinnon. ABB näkee, että kyseinen ryhmä edesauttoi merkittäväsi Azipod-järjestelmän menestymistä kansainvälisillä markkinoilla. Kuva: Markus Sommers
Vuonna 2007 aloittaneen ABB Marine & Ports -divisioonan propulsioyksikön johtoryhmän jäseniä. Kuvassa vasemmalta: Jukka Varis, Marcus Högblom, Juha Koskela, Antti Ruohonen, Tommi Lempiäinen, Sakari Sorsimo ja Antti Lehtelä. ABB nimesi ryhmän vastaanottamaan teknologialle myönnetyn Suomalaisen insinöörityöpalkinnon. ABB näkee, että kyseinen ryhmä edesauttoi merkittäväsi Azipod-järjestelmän menestymistä kansainvälisillä markkinoilla. Kuva: Markus Sommers

Suomalaisen insinöörityöpalkinnon 2021 voittaa ABB:n Azipod-ruoripotkurijärjestelmä. Koska Azipod-järjestelmän kehittämiseen ovat vaikuttaneet niin monet insinöörit, Tekniikan akateemiset TEK ja Tekniska Föreningen i Finland TFiF päättivät osoittaa palkinnon ihmisten sijaan teknologialle.

– TEK ja TFiF haluavat kunnioittaa kaikkia Azipod-järjestelmän kehittämiseen osallistuneita. Siksi osoitamme palkinnon kaikille upeille insinööreille teknologian takana, palkintoa koordinoiva Jussi-Pekka Teini sanoo. Hän on TEKin kestävän teknologiayhteiskunnan asiantuntija.

Palkinto on vuosittain jaettava tunnustus huomattavasta insinööri- tai arkkitehtityöstä. Palkinnon arvo on 30 000 euroa. TEK päätti myöntää palkintorahat teknologian omistavalle ABB Marine & Ports -divisioonalle, joka puolestaan päätti lahjoittaa koko summan John Nurmisen Säätiölle Itämeren ja sen perinnön pelastamiseksi.

Suomalaisinnovaatio säästää polttoainetta ja ympäristöä

Tähän mennessä ABB on myynyt yli 700 Azipod-yksikköä yli 300 alukseen. Azipod-järjestelmä on käytössä 25 erilaisessa laivatyypissä ympäri maailmaa, huvijahdeista megaristeilijöihin. Azipod-järjestelmä liikuttaa esimerkiksi Suomenlinnan II-lauttaa ja maailman suurinta risteilijää, Royal Caribbeanin Wonder of the Seas -alusta.

Azipod on sähköinen propulsiojärjestelmä eli se tuottaa työntövoiman sähköllä. Alukset, joihin sähköinen voimansiirto sopii (esimerkiksi monet matkustajaristeilijät) tai jotka tarvitsevat suurta vääntömomenttia myös pienillä akselin pyörimisnopeuksilla (esimerkiksi jäissä kulkevat alukset) hyötyvät Azipod-järjestelmästä.

  • vähentää polttoaineen kulutusta: esimerkiksi risteilyalus, jossa on Azipod-potkurijärjestelmä, kuluttaa keskimäärin noin kymmenen prosenttia vähemmän polttoainetta kuin perinteisellä akselilinjalla ja peräsimellä varustettu alus,
  • vähentää päästöjä: ABB:n laskelmien mukaan Azipod-järjestelmä vähentää vuodessa noin miljoona tonnia meriliikenteen päästöjä verrattuna perinteisiin akselilinjaratkaisuihin,
  • säästää tilaa laivan sisältä, koska sähkömoottori sijaitsee potkurin yhteydessä laivan ulkopuolella,
  • parantaa matkustajamukavuutta: Azipod-järjestelmä vähentää moottorin ja työntövoiman aiheuttamaa värähtelyä laivan rungossa, jolloin laivan kulku on matkustajille miellyttävämpää,
  • auttaa jäänmurtajaa liikkumaan ketterästi, jopa parimetrisessä jäässä,
  • helpottaa laivan ohjattavuutta: 360 astetta kääntyvä Azipod-yksikkö helpottaa liikkumista esimerkiksi satama-alueella ja mahdollistaa laivan ohjaamisen jarrutuksen aikana.

Sähköpropulsion kannalta ei ole väliä, millä keinoin energia tuotetaan.

– Kunhan löydämme parhaan tavan tuottaa vihreää sähköä, sitä voi käyttää Azipod-propulsiossa, arvioi ABB Marine & Portsin propulsioyksikön teknologiajohtaja Jukka Varis.

Reilut 30 vuotta insinööriosaamista

Azipod-järjestelmän kehittäminen alkoi 1980-luvun lopussa julkisen sektorin, telakan ja laitetoimittajan yhteistyönä. Merenkulkuhallitus, Strömberg ja Wärtsilä Meriteollisuuden Helsingin telakka alkoivat kehittää jäänmurtajaa, joka olisi entistä tehokkaampi ja ketterämpi.

Pilottiprojektin tuloksena syntyi uudenlainen sähköinen ruoripotkurilaite, Azipod. Pilottiprojektin aikana Strömberg yhdistyi ABB:hen 1988. Wärtsilä Meriteollisuuden konkurssin jälkeen 1989 Masa-Yards jatkoi potkurihankkeen jatkokehitystä ja tuotteistamista telakan osalta.

– Azipod-järjestelmä syntyi selvään tarpeeseen. Aluksi tarve tunnistettiin jäissä kulkevissa laivoissa, mutta myöhemmin samat ketteryysvaatimukset tulivat kysymykseen myös risteilijöissä. Me pystyimme soveltamaan jäänmurtajista saamaamme osaamista risteilijöihin, muistelee Aker Arcticin laiteliiketoimintajohtaja Kari Laukia. Hän vastasi 1990-luvulla telakan osalta Azipod-järjestelmän teknisestä kehityksestä ja suunnittelusta Masa-Yardsilla ja ABB:lla.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Jussi-Pekka Teini
Tekniikan akateemiset TEK, Engineering Sustainability
+358 40 705 9755

Ilona Haarlaa
ABB Marine & Ports, Marketing and Communications Manager
+358 50 332 5089

Kari Laukia
Aker Arctic, Director, Equipment Business & Special Projects
+358 40 866 7244

Kuvat

Vuonna 2007 aloittaneen ABB Marine & Ports -divisioonan propulsioyksikön johtoryhmän jäseniä. Kuvassa vasemmalta: Jukka Varis, Marcus Högblom, Juha Koskela, Antti Ruohonen, Tommi Lempiäinen, Sakari Sorsimo ja Antti Lehtelä.
ABB nimesi ryhmän vastaanottamaan teknologialle myönnetyn Suomalaisen insinöörityöpalkinnon. ABB näkee, että kyseinen ryhmä edesauttoi merkittäväsi Azipod-järjestelmän menestymistä kansainvälisillä markkinoilla. Kuva: Markus Sommers
Vuonna 2007 aloittaneen ABB Marine & Ports -divisioonan propulsioyksikön johtoryhmän jäseniä. Kuvassa vasemmalta: Jukka Varis, Marcus Högblom, Juha Koskela, Antti Ruohonen, Tommi Lempiäinen, Sakari Sorsimo ja Antti Lehtelä. ABB nimesi ryhmän vastaanottamaan teknologialle myönnetyn Suomalaisen insinöörityöpalkinnon. ABB näkee, että kyseinen ryhmä edesauttoi merkittäväsi Azipod-järjestelmän menestymistä kansainvälisillä markkinoilla. Kuva: Markus Sommers
Lataa
ABB valmistaa Azipod-ruoripotkuriyksiköt Helsingin Vuosaaressa, kokoonpanee laivan sisälle tulevat kääntöjärjestelmät Haminassa ja rakentaa pienemmät, alle 7.5 MW Azipod-yksiköt Kiinan Shanghaissa. Myös ABB:n tuotekehitys sijaitsee Vuosaaressa. Kuva: Markus Sommers
ABB valmistaa Azipod-ruoripotkuriyksiköt Helsingin Vuosaaressa, kokoonpanee laivan sisälle tulevat kääntöjärjestelmät Haminassa ja rakentaa pienemmät, alle 7.5 MW Azipod-yksiköt Kiinan Shanghaissa. Myös ABB:n tuotekehitys sijaitsee Vuosaaressa. Kuva: Markus Sommers
Lataa
ABB Marine & Portsin propulsioyksikön teknologiajohtaja Jukka Varis. Kuva: Markus Sommers
ABB Marine & Portsin propulsioyksikön teknologiajohtaja Jukka Varis. Kuva: Markus Sommers
Lataa
ABB Marine & Portsin propulsioyksikön teknologiajohtaja Jukka Varis. Kuva: Markus Sommers
ABB Marine & Portsin propulsioyksikön teknologiajohtaja Jukka Varis. Kuva: Markus Sommers
Lataa
Kari Laukia (vasemmalla) ja Jukka Jaatinen olivat mukana kehittämässä Azipodia 1990-luvulla. Kuva: Markus Sommers
Kari Laukia (vasemmalla) ja Jukka Jaatinen olivat mukana kehittämässä Azipodia 1990-luvulla. Kuva: Markus Sommers
Lataa
Kari Laukia (vasemmalla) ja Jukka Jaatinen olivat mukana kehittämässä Azipodia 1990-luvulla. Kuva: Markus Sommers
Kari Laukia (vasemmalla) ja Jukka Jaatinen olivat mukana kehittämässä Azipodia 1990-luvulla. Kuva: Markus Sommers
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Tekniikan akateemiset - TEK
Tekniikan akateemiset - TEK
Ratavartijankatu 2
00520 HELSINKI

09 229 121http://www.tek.fi

Tekniikan akateemiset TEK on tekniikan alan yliopistokoulutettujen etu- ja palvelujärjestö. Jäsenet ovat tekniikan, tietojenkäsittelyn, arkkitehtuurin tai luonnontieteiden yliopistotutkinnon suorittaneita ja näiden alojen opiskelijoita. TEK tukee jäseniään työuralla, edistää ammattikunnan osaamista ja yhteisöllisyyttä sekä rakentaa kestävää hyvinvointiyhteiskuntaa. 75 000 jäsenellään TEK on Akavan toiseksi suurin jäsenliitto ja Suomen kahdeksanneksi suurin ammattiliitto.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Tekniikan akateemiset - TEK

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme