Kustannusosakeyhtiö Tammi

Suomalainen lastenkirja ja sovellus valloittavat maailmaa

Kaisa Happosen ja Anne Vaskon lastenkirja Mur, eli karhu ja kirjan maailmaa digitaalisesti syventävä sovellus menestyvät maailmalla. Mur-sovellus palkittiin Bolognan lastenkirjamessuilla vuoden parhaana laajennetun todellisuuden digituotteena. Kirjan ja sovelluksen käännösoikeudet on myyty jo kymmenelle kielialueelle.

Mur-karhusta ja itsensä etsimisestä kertova Kaisa Happosen ja Anne Vaskon lokakuussa 2016 julkaistu lastenkirja Mur, eli karhu on noussut vauhdilla lastenkirjamaailman kysytyimpään kärkeen. Kirjan käännösoikeuksista on käyty huutokauppaa maailman johtavien lastenkirjakustantajien kesken. Kirjan ja sovelluksen käännösoikeudet on myyty jo kymmenelle kielialueelle. Ne ilmestyvät muun muassa ranskaksi, saksaksi ja kiinaksi.

”Olen iloinen, että Murin tarina on herättänyt kiinnostusta. Halusin käsitellä identiteettiä ja erilaisuutta yksinkertaisen tarinan kautta. Erilaisuus on usein vahvasti sisäinen kokemus. Onkin hyvä kysyä Murin tavoin itseltään, tekeekö asioita omasta halusta vai mukautumisen pakosta”, toteaa Kaisa Happonen.

Kirjan maailmaa syventävä, Anne Vaskon kuvittama ja tanskalaisen Step In Booksin toteuttama Mur-sovellus palkittiin vuoden parhaana laajennetun todellisuuden digituotteena Bolognan kirjamessuilla huhtikuussa 2017. Japanilaisessa Digital Ehon Award -kilpailussa sovellus valittiin toiseksi parhaaksi digituotteeksi lähes kolmensadan kilpailijan joukosta. Mur-sovelluksen avulla lukija pääsee astumaan kirjan sivuilta digitaalisesti sisään tarinaan, leikkimään, löytämään ja olemaan itse päähenkilö.

Step In Booksin toimitusjohtaja Aksel Køie korostaa teknologian merkitystä tämän päivän tarinankerronnassa. ”Koska nykyajan lapset ovat diginatiiveja, on tärkeää tarjota Murin tarina myös niillä laitteilla, joita lapset ja nuoret käyttävät. Sovellus hyödyntää uusimpia laajennetun todellisuuden teknologioita herättäessään Kaisan hienon tarinan ja Annen upean maailman eloon. On ollut mahtava nähdä, miten lapset ympäri maailman ovat ottaneet sovelluksen haltuun ja löytäneet kirjaan lisäsisältöä.”

”Mur-kirja ja -sovellus ovat visuaalisesti komeita ja kansainvälistä tasoa. Ei ole ihme, että Anne Vaskon kuvituksia on verrattu alan mestari Eric Carleen. Harvoin olen nähnyt suomalaisen kuvakirjan herättävän näin riemastuneen reaktion ulkomaisissa kustantajissa. Tämä kirja on helmi. Olemme iloisia, että tarina saa jatkoa jo ensi keväänä”, hehkuttaa Tammen lasten- ja nuortenkirjallisuuden kustantaja Saara Tiuraniemi.

Mur-sovellus toimii ainoastaan yhdessä kirjan kanssa käytettynä. Sovellus on ladattavissa Applen laitteille App Storesta ja Android-laitteille Google Play -kaupasta.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Ari Elo | tiedottaja | Tammi
ari.elo@tammi.fi

Arvostelukappaleet:
tiedotus@tammi.fi

Mur, eli karhu -kirjan kansi.
Mur-sovellus. Kuva: Step In Books.
Anne Vasko ja Kaisa Happonen. Kuva: Milka Alanen.

Kustannusosakeyhtiö Tammi

Lue lisää julkaisijalta Kustannusosakeyhtiö Tammi

Hel-YA! kokoaa maamme kiinnostavimmat young adult -kirjailijat ja nuoret lukijat Gloriaan31.5.2018 09:30Tiedote

Suomen ensimmäinen ja ainoa nuorten aikuisten kirjallisuuteen keskittyvä tapahtuma Hel-YA! järjestetään toisen kerran 29.9.2018 Gloriassa. Esiintyjinä nähdään muun muassa Salla Simukka, Elina Rouhiainen, Aleksi Delikouras, Magdalena Hai, Erika Vik sekä Karri ”Paleface” Miettinen ja Kaisa Happonen. Trilleristi Max Seeck kirjoittaa tapahtuman aikana yleisön avustuksella somessa julkaistavan live-romaanin.

Neljännen Dekkarifestivaalin kansainvälisinä tähtivieraina Jonas Bonnier, Jens Henrik Jensen, Arne Dahl ja Martin Österdahl29.5.2018 14:00Tiedote

Dekkarifanit ja kiinnostavimmat rikoskirjailijat yhteen kokoava Dekkarifestivaali järjestetään tulevana syksynä jo neljännen kerran. Mukana on jopa neljä kansainvälistä tähtivierasta, kun kotimaisen rikoskirjallisuuden kovimpien nimien lisäksi festivaalin vieraaksi saapuvat ruotsalaiset Jonas Bonnier, Arne Dahl ja Martin Österdahl sekä tanskalainen Jens Henrik Jensen. Tänä vuonna festivaalilauantaina järjestetään myös ensimmäinen Lasten dekkarifestivaali yhteistyössä Kallion kirjaston kanssa.

Kaunokirjallisuuden suuret naiset keskiössä Tammen 75-vuotisjuhlaseminaarissa28.3.2018 14:27Tiedote

Kustannusosakeyhtiö Tammi juhlii 75-vuotista taivaltaan juhlaseminaarilla. Tammen perustamispäivänä 6. toukokuuta järjestettävässä kaikille avoimessa seminaarissa lavalle nousevat Tammen suuret naiskirjailijat, muun muassa Kaari Utrio, Märta Tikkanen ja Saara Turunen. Juhlavuoden aikana luvassa on myös ulkomaisia kirjailijavieraita, joista keväällä Suomeen saapuvat Marian Keyes ja Kim Leine.