Suomalainen ruoka ja matkailu esillä Berliinissä ennätyssatsauksella ensi viikolla – Suomi maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa

Kumppanimaayhteistyön tavoitteena on saada näkyvyyttä suomalaisille arktisille ruoka- ja juomatuotteille, raivata niiden tietä Saksan markkinoille sekä houkutella lisää matkailijoita Suomeen markkinoimalla Suomea ruokamaana. Grüne Woche on myös valtaisa kansainvälinen ruoka-alan päättäjä- ja mediatapahtuma. Suomen osastolla järjestetään useita lehdistötilaisuuksia eri teemoista sekä tavataan päättäjiä. Messuille osallistuu vuosittain noin 400 000 kävijää sekä 1700 näytteilleasettajaa ja 4000 median edustajaa 65 eri maasta.
Kumppanimaasopimuksen messujen kanssa allekirjoittanut Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK on vastuussa hankkeen järjestelyistä yhteistyössä maa- ja metsätalousministeriön, suomenruotsalaisia viljelijöitä edustavan SLC:n sekä Business Finlandin kanssa. Hankkeen tukena ovat alueelliset ruoka- ja matkailuhankkeet sekä MTK-Varsinais-Suomi. Viestinnän ja ohjelman tukena on lisäksi Suomen Saksan suurlähetystö.
Suomalainen arktinen ruoka ja juoma esittäytyvät saksalaisille messujen lisäksi myös erillisessä Business Finlandin järjestämässä sisäänostajatapahtumassa sekä Food from Finland -ruokavientihankkeen organisoimissa kauppaketjukampanjoissa.
Avajaisissa Iiro Rantala, tanssiryhmä ja huippukokkien menut
Suomi on pääosassa myös messujen avajaistapahtumassa torstaina 17.1. Avajaisohjelmassa Suomea edustavat pianisti Iiro Rantala, tanssiryhmä VäkeväKollektiivi sekä maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä. Kutsuvieraiden avajaismenut loihtii Suomen kokkimaajoukkue. Kutsuvieraat pääsevät maistelemaan muun muassa saparoporsaan poskea, arktisissa oloissa kasvaneesta ylämaankarjasta tehtyä tartaria, juusto-kaura -kroketteja, mustikkapannacottaa ja tikkupullaa. VIP-vieraat saavat maistaa myös ohrasta tehtyjä karjalanpiirakoita. Juomaksi on tarjolla mun muassa Koskenkorva-drinkkejä, pienpanimo-oluita ja suomalaista vettä.
– Suomi haluaa valloittaa saksalaisten sydämet valttikorteillaan. Niitä ovat arktisen luontomme ja ruokamme tutkitusti todistettu puhtaus, vastuullisuus, innovatiivisuus sekä niiden taustalla oleva villi eksotiikka, kertoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.
– Grüne Wochen näkyvä kumppanuus tuo Suomi-kuvaa vahvasti esiin meille tärkeällä eurooppalaisella markkina-alueella juuri EU-puheenjohtajakautemme kynnyksellä, painottaa maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä. Maa- ja metsätalousministeriö osallistuu hankkeen rahoitukseen.
Mediatilaisuuksia, tangoa, hiljainen huone, joulupukki, pienpanimoita ja kossukylä
Hiljaisuutta kaipaavan pitää mennä Suomen osastolla Saimaan osaston hiljaiseen huoneeseen, sillä ääntä pitävät ohjelmalavalla esiintyvät folk-, tango- ja iskelmäyhtyeet sekä kanteleen soittajat. Luvassa on myös tanssia, akrobatiaa ja keskusteluohjelmaa. Osastolla voi kokeilla suomalaisista raaka-aineista valmistettujen alkupalojen tekoa kokkimaajoukkueen kanssa tai ottaa selfien joulupukin kanssa. Saksalaismedialle kerrotaan mm. suomalaisesta kaurasta, luomusta, metsätaloudesta, kiertotaloudesta ja matkailusta.
Ravintola-alueen ruokatarjoiluista vastaa Bryggeri Helsinki in Berlin yhdessä Suomen kokkimaajoukkueen kanssa. Kokkimaajoukkueen valmistamia ruokia on tarjolla Suomen messuravintolan lisäksi useissa päättäjille- ja medialle suunnatuissa tilaisuuksissa. Ravintola-alueella on myös Lammin Sahdin Suuret Oluet – Pienet Panimot -baari, jossa maistatetaan yli kymmenen suomalaisen pienpanimon ja tislaamon tuotteita.
Näyttelyssä esittäytyy myös tunnelmia suomalaisilta karjatiloilta esittelevä yhteisötaidehanke: ”Jos lehmät puhuisivat”. Se ei mahtunut Suomen halliin vaan on esillä luomuhallissa 1.2. Taidenäyttely avataan perjantaina 18.1. kello 16.
Mukana sankka joukko yhteistyökumppaneita
Tapahtuman PR-tilaisuuksien ruoka- ja juomasponsoreita ovat Altia Koskenkorvallaan, Atria, Arla, Helsingin Mylly ja Reinin liha. Keittiökalusteet toimittaa Electrolux, hiljaisen huoneen Framery, valtaosan messukalusteita Isku ja Kekkilä viherkasvien ruukkuja. Kumppanimaailmeen on suunnitellut mainostoimisto Hasan & Partners. Messuosaston rakentaa Messeforum. Suomen Saksan suurlähetystö on tiiviisti mukana tapahtuman päättäjä- ja vaikuttaja- ja mediatapaamisten järjestelyissä. Lisäksi viestinnän apuna toimii saksalainen viestintätoimisto Genius.
Yritykset näyttäytyvät omassa Suomi-hallissaan maantieteellisten alueiden alla, tuoteryhmittäin sekä messuravintolan valikoimissa. Tuotteitaan ja palveluitaan markkinoivat muun muassa Altia Koskenkorva-kylällään, Hätälä, Arctic Finland, Pro Agria, Birkkalan tila, Helsingin Mylly, Kaslink Foods, Kyrö Distillery, Laihian Mallas ja Lomalaidun. Kaikki osastolla mukana olevat yritykset ja yhteistyökumppanit sekä tapahtuman ohjelmatarjonta löytyvät tapahtuman verkkosivuilta.
Mediatilaisuus Suomen hallissa torstaina 17.1.kello 15
Järjestämme mediatilaisuuden Berliinin messukeskuksessa, Suomen hallissa 10.2. torstaina 17.1.2019 klo 15-17. Tilaisuudessa puheenvuoron pitävät maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila sekä SLC:n puheenjohtaja Mats Nylund.
Tilaisuudessa on mahdollisuus tutustua Suomen osaston yrityksiin ja niiden antimiin ennen messujen alkua.
Lisätietoja
Projektijohtaja, viestintäjohtaja Klaus Hartikainen, MTK, 040 169 2060, klaus.hartikainen@mtk.fi
Puheenjohtaja Juha Marttila, MTK, 050 341 3167, juha.marttila@mtk.fi
Yhteydenotot maa- ja metsätalousministeri Jari Lepälle: MMM:n viestintäjohtaja Janne Impiö, +358 50 330 6065
www.ausderwildnis.fi
Mediakuvia Suomesta kumppanimaana (vapaa käyttöoikeus journalistisiin sisältöihin)
Lisätietoja eri alueiden näyttäytymisestä messuilla
Kainuu: Salli Mikkonen, +358 44 710 0872, salli.mikkonen@kainuu.fi
Lounais-Suomi: Paavo Myllymäki, +358 40 582 8261, paavo.myllymaki@mtk.fi
Keski-Suomi, Häme ja Pirkanmaa (läntinen Järvi-Suomi):
Sanna Ojala, +358 50 412 0491, sanna.ojala@jamk.fi
Suvi-Tuulia Leinonen, 358 40 669 0645, suvi-tuulia.leinonen@jamk.fi.
Lapland Food Club: Juho Ikonen, +358 43 824 2290, juho.ikonen@businessrovaniemi.fi
Pohjois-Karjala: Hanne Husso, +358 40 532 6756, hanne.husso@josek.fi
Saimaan alue:
Hannele Hynninen, +358 44 794 2217, hannele.hynninen@mikseimikkeli.fi
Kirsi Mättölä, +358 44 036 1606, kirsi.mattola@mikseimikkeli.fi
Päivi Karhunen, +358 44 794 2212, paivi.karhunen@mikseimikkeli.fi
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
MTK:n työ kantaa hedelmää - Euroopan parlamentti kaatoi metsien valvontasäädöksen, metsäkatoasetukselle jatkoaikaa23.9.2025 16:59:29 EEST | Tiedote
Parlamentti torjui komission esityksen metsien valvontasäädöksestä, ja metsäkatoasetuksen toimeenpanoon esitetään vuoden lisäaikaa. MTK pitää päätöksiä tervetulleina, sillä ne vähentävät metsänomistajiin kohdistuvaa tarpeetonta sääntelyä. Säädökset eivät myöskään olisi onnistuneet tavoitteissaan.
Kiintiömetsästys on varmin tapa toteuttaa suurpetojen kannanhoidollinen metsästys23.9.2025 11:26:52 EEST | Tiedote
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, Suomen Metsästäjäliitto ja Paliskuntain yhdistys esittävät, että suurpetojen kannanhoidollinen metsästys toteutetaan jatkossa kiintiömetsästyksenä. Menettely olisi hallinnollisesti selkeä ja käytännössä toimiva tapa järjestää metsästys esimerkiksi suden ja karhun kohdalla.
Sokerijuurikkaan hintaratkaisu 2026 valmistunut ja viljely ennätyslukemissa19.9.2025 07:03:07 EEST | Tiedote
Sucros Oy ja Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto (MTK) sekä Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund (SLC) ovat solmineet vuoden 2026 toimialasopimuksen. Sokerijuurikkaan hinta laskee, mutta hintataso säilyy kilpailukykyisenä. Kiinnostus sokerijuurikkaan viljelyä kohtaan on voimakasta.
Metsänomistajien kiinnostus puukauppaan on laskusuunnassa17.9.2025 15:33:55 EEST | Tiedote
Metsänomistajien kiinnostus puukauppaan on hiipunut, käy ilmi MTK:n syksyn Metsätutka-kyselystä. Alkuvuonna puukauppa kävi vilkkaasti kesään saakka, mutta sen jälkeen sekä myyntimäärät että myyntiaikeet ovat laskeneet. Lähes 60 prosenttia metsänomistajista ei todennäköisesti aio myydä puuta ensi vuonna. Noin kolmannes suunnittelee puukauppaa, ja ratkaisevana tekijänä korostuvat metsänhoidolliset syyt.
Hevostalousbarometri 2025: Hevostalousyrittäjät kamppailevat kustannuspaineiden ja epävarman tulevaisuuden kanssa15.9.2025 15:27:40 EEST | Tiedote
Suomen hevostalousyrittäjien taloudellinen tilanne on heikentynyt merkittävästi, selviää MTK:n ja SLC:n vuoden 2025 Hevostalousbarometrista. Kyselyyn vastanneista 190 yrittäjästä 60 prosenttia kokee taloutensa heikentyneen viimeisen vuoden aikana, ja tulevaisuuden näkymät ovat monen mielestä synkät.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme