Suomalainen Smart10-lautapeli kasvoi televisio-ohjelmaksi Itävallassa
Raisiolaisen Martinex-pelitalon Smart10-lautapelistä on kehitetty televisio-ohjelmaformaatti, johon perustuva visailuohjelma sai huhtikuun lopussa ensi-iltansa Itävallassa. Uuden visailuohjelman odotetaan kasvattavan kansainvälisen menestyspelin suosiota entisestään.

Smart10-peliin perustuvaa ohjelmaa esitetään Itävallassa ORF1-kanavalla joka arkipäivä. Lautapelin visuaalinen ilme tulee samalla katsojille tutuksi, sillä visailustudio myötäilee Smart10-pelin ulkonäköä. Jaksojen pituus on 45 minuuttia, ja jaksoja tehdään yhteensä yli 100. Visailuohjelman juontajana toimii Caroline Athanasiadis, joka tekee itse historiaa olemalla ensimmäinen nainen visailuohjelman juontajana Itävallassa.
”Smart10 on tietääksemme ensimmäinen suomalainen lautapeli, josta on kehitetty televisioformaatti. Tämä on muutenkin melko harvinaista, sillä yleensä tv- tai radioformaatista tehdään lautapeli”, kertoo Jenni Jalava. Hän vastaa Peliko-pelituoteryhmän kehittämisestä ja toiminnasta Martinex Oy:llä.
Smart10-pelin tarina käynnistyi vuonna 2015, kun lautapelin ensimmäinen ideamalli esiteltiin Spiel15-pelimessuilla Essenissä Saksassa Jalavalle, jolla on pitkä kokemus lautapelien kehittämisestä.
“Näin pelin potentiaalin heti, vaikka ideaa esiteltiinkin pahvista ja teipistä tehdyllä alkeellisella mallilla. Varasin siihen saman tien maailmanoikeudet”.
Alun perin pelin idean keksivät kaksi itävaltalaista peli-innovaattoria, ja sen pohjalta raisiolainen Martinex jalosti kaupalliseksi menestystuotteeksi nousseen Smart10-pelin.
Kaupallista nostetta tv-formaatista
Maailmassa ilmestyy noin 4 000 uutta lautapeliä vuodessa. Niistä vain muutama lähtee todelliseen kasvuun globaalisti.
“Smart10-peli saavuttaa pian miljoonan myydyn pelin rajan, ja se on käännetty 18 kielelle. Uskomme TV-formaatin tuovan sille uutta nostetta. Olemme tällä viikolla mukana Lontoossa järjestettävillä pelimessuilla yli kahden vuoden tauon jälkeen, ja siellä Smart10-pelin esittely ja myyminen on yksi päätavoitteista", kertoo Jalava.
Smart10-visailua lähdetään viemään myös kansainväliseen levitykseen, sillä TV-sarjan tuottaja, itävaltalainen TVFriends lähtee myymään formaattia. Martinex on jo varautunut kansainvälisen kasvun kiihtymiseen. Tänä vuonna peli ilmestyy ainakin Ranskassa, ja myös Israel on työn alla.
“Kysymyspatteristo on rakennettu niin, että sen lokalisointi, kääntäminen ja kansainvälinen jakelu onnistuvat vaivattomasti”, toteaa Jalava ja kiittelee pelin kehitystiimin järjestäytymistä projektin alusta lähtien.
”Martinexin kasvua tulee jatkossa kiihdyttämään yrityksen kotipaikkakunnalle Raisioon rakentuva uusi pelitehdas, joka on suuri investointi tulevaan menestykseen. Uusi pelitehdas avataan syksyllä 2022.”
Martinex-konsernin liikevaihto oli noin 28 miljoonaa euroa vuonna 2021.
Smart10 yhdistää taktiikkaa ja tietämistä
Nopeatempoista Smart10-tietopeliä voi pelata 2–8 hengen voimin, ja sitä suositellaan yli 14-vuotiaille pelaajille. Taktiikkaa ja faktojen tuntemusta yhdistelevän pelin kysymyskorteissa on aihealueita taiteesta historiaan ja elokuvista yleistietoon. Yhteensä kysymyksiä on tuotettu yli 20 000 kappaletta, ja pelistä onkin jo kehitetty mm. Juniori- ja Harry Potter -versiot. Smart10-pelin suosio on monen asian summa.
“Saadun palautteen perusteella tärkeimmät menestyksen syyt ovat kivat kysymykset ja se, ettei kenenkään tarvitse odottaa vuoroaan pitkään. Lisäksi siitä pidetään, että kenenkään tarvitse olla 'lukija'. Hyvää palautetta on tullut myös pelin kätevästä muodosta ja koosta. Pelissä paras toki aina voittaa, mutta kaikilla on kivaa”, Jalava kiteyttää.
Linkki kuviin ja taustatiedotteisiin
Kuvat: Ara Karapetyan
https://www.dropbox.com/sh/39d8164srw2r080/AAAOG415yIP2SJ0UnvWgY4FRa?dl=0
Martinex-konserni on vuonna 1986 perustettu suomalainen perheyhtiö, jonka toiminta kattaa laadukkaiden sisustus- ja kodintarvikkeiden, leikkikalujen, pelien, tekstiilien ja laukkujen valmistuksen ja maahantuonnin. Lisäksi se toimii tukkuliikkeenä ja on yksi Suomen monipuolisimmista verkkokauppatoimijoista. Yritys kehittää omia tuotebrändejä kuten Aarikka, Baking by Martinex, Ma-ia Family, Peliko (Afrikan Tähti, Smart10). Lisäksi se on lisenssihaltija monille tunnetuille tuotemerkeille, mm. Muumi, Mauri Kunnas ja Peppi Pitkätossu. Vuonna 2021 sen liikevaihto oli 28 miljoonaa euroa, yrityksen palveluksessa oli 75 henkilöä ja sen tuotteita vietiin yli 50 maahan. www.martinex.fi,www.aarikka.fi, www.maiafamily.fi, www.martinexshop.com
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Jenni Jalava, tuoteryhmäjohtaja, Martinex Oy, p. 050 522 6643, jenni.jalava@martinex.fi
Berit Virtanen-Thewlis, PR/media, Martinex Oy, p. 040 5114460, berit.virtanen@martinex.fi
Kuvat




Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Idea Group
Turun Kauppaopetussäätiöltä 100 000 euron lahjoitus yliopistojen kauppatieteelliselle koulutusalalle29.6.2022 09:16:03 EEST | Tiedote
Turun Kauppaopetussäätiö sr – Stiftelsen för Handelsutbildning i Åbo rs on päättänyt 85 000 euron lahjoituksesta Turun yliopiston sekä 15 000 euron lahjoituksesta Åbo Akademin vastinrahakampanjaan. Lahjoitukset on kohdennettu korkeakoulujen kauppatieteelliselle koulutusalalle opiskelijamäärien suhteessa.
Suomalaisen Faronin immunoterapia antaa lupaavia tuloksia vaikeasti hoidettavien syöpäkasvainten hoidossa – Bexmarilimab-yksittäishoidosta hyötyneillä potilailla merkittävästi pidempi elinaika15.6.2022 15:56:13 EEST | Tiedote
Suomalainen kliinisen vaiheen biolääkeyritys Faron Pharmaceuticals on raportoinut jälleen lupaavia tuloksia käynnissä olevasta bexmarilimabin MATINS-tutkimuksesta. Tutkimuksen mukaan hoidosta hyötyneistä potilaista 65 prosenttia oli elossa vielä vuoden seuranta-ajan jälkeen. Bexmarilimab on Faronin omistama uusi syövän täsmäimmunoterapia, joka valjastaa ihmisen oman immuunijärjestelmän syövän ja tulehdusten hoitoon.
Suomalaisen Faronin immunoterapia antaa lupaavia tuloksia vaikeasti hoidettavien syöpäkasvainten hoidossa – Bexmarilimab-yksittäishoidosta hyötyneillä potilailla merkittävästi pidempi elinaika15.6.2022 11:25:34 EEST | Tiedote
Suomalainen kliinisen vaiheen biolääkeyritys Faron Pharmaceuticals on raportoinut jälleen lupaavia tuloksia käynnissä olevasta bexmarilimabin MATINS-tutkimuksesta. Tutkimuksen mukaan hoidosta hyötyneistä potilaista 65 prosenttia oli elossa vielä vuoden seuranta-ajan jälkeen. Bexmarilimab on Faronin omistama uusi syövän täsmäimmunoterapia, joka valjastaa ihmisen oman immuunijärjestelmän syövän ja tulehdusten hoitoon.
Neljännesvuosisata klassikkoautojen kesäjuhlia9.6.2022 11:45:00 EEST | Tiedote
Concours d’Elegance kerää klassikkoautojen ja elegantin designin ystävät Turun Harjattulan kartanon maille jälleen kesäkuussa. Samalla vietetään myös tapahtuman 25-vuotisjuhlaa. Juhlavuosi huomioidaan palkintoluokissa sekä erikoisautoissa, joita yleisö pääsee ihailemaan.
Sairaalakalustevalmistaja Lojer ostaa Merivaaran – Lojerin tuotevalikoima laajenee leikkaussalijärjestelmillä ja -valaisimilla1.6.2022 14:30:12 EEST | Tiedote
Sastamalalainen sairaalakalustevalmistaja Lojer Oy ostaa lahtelaisen terveysteknologiayritys Merivaara Oy:n koko osakekannan. Yrityskaupassa Lojerille siirtyy koko Merivaaran leikkaussalituotteiden liiketoiminta eli leikkauspöydät, leikkaussalivalaisimet, saliohjaus- sekä AV-järjestelmät ja kattokeskukset. Lojer osti Merivaaran sairaalasänkyliiketoiminnan vuonna 2019.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme