Suomalainen Smart10-lautapeli kasvoi televisio-ohjelmaksi Itävallassa

Raisiolaisen Martinex-pelitalon Smart10-lautapelistä on kehitetty televisio-ohjelmaformaatti, johon perustuva visailuohjelma sai huhtikuun lopussa ensi-iltansa Itävallassa. Uuden visailuohjelman odotetaan kasvattavan kansainvälisen menestyspelin suosiota entisestään.

Smart10-peliin perustuvaa ohjelmaa esitetään Itävallassa ORF1-kanavalla joka arkipäivä. Lautapelin visuaalinen ilme tulee samalla katsojille tutuksi, sillä visailustudio myötäilee Smart10-pelin ulkonäköä. Jaksojen pituus on 45 minuuttia, ja jaksoja tehdään yhteensä yli 100. Visailuohjelman juontajana toimii Caroline Athanasiadis, joka tekee itse historiaa olemalla ensimmäinen nainen visailuohjelman juontajana Itävallassa.

”Smart10 on tietääksemme ensimmäinen suomalainen lautapeli, josta on kehitetty televisioformaatti. Tämä on muutenkin melko harvinaista, sillä yleensä tv- tai radioformaatista tehdään lautapeli”, kertoo Jenni Jalava. Hän vastaa Peliko-pelituoteryhmän kehittämisestä ja toiminnasta Martinex Oy:llä.

Smart10-pelin tarina käynnistyi vuonna 2015, kun lautapelin ensimmäinen ideamalli esiteltiin Spiel15-pelimessuilla Essenissä Saksassa Jalavalle, jolla on pitkä kokemus lautapelien kehittämisestä.

“Näin pelin potentiaalin heti, vaikka ideaa esiteltiinkin pahvista ja teipistä tehdyllä alkeellisella mallilla. Varasin siihen saman tien maailmanoikeudet”.

Alun perin pelin idean keksivät kaksi itävaltalaista peli-innovaattoria, ja sen pohjalta raisiolainen Martinex jalosti kaupalliseksi menestystuotteeksi nousseen Smart10-pelin.

Kaupallista nostetta tv-formaatista

Maailmassa ilmestyy noin 4 000 uutta lautapeliä vuodessa. Niistä vain muutama lähtee todelliseen kasvuun globaalisti.

“Smart10-peli saavuttaa pian miljoonan myydyn pelin rajan, ja se on käännetty 18 kielelle. Uskomme TV-formaatin tuovan sille uutta nostetta. Olemme tällä viikolla mukana Lontoossa järjestettävillä pelimessuilla yli kahden vuoden tauon jälkeen, ja siellä Smart10-pelin esittely ja myyminen on yksi päätavoitteista", kertoo Jalava.

Smart10-visailua lähdetään viemään myös kansainväliseen levitykseen, sillä TV-sarjan tuottaja, itävaltalainen TVFriends lähtee myymään formaattia. Martinex on jo varautunut kansainvälisen kasvun kiihtymiseen. Tänä vuonna peli ilmestyy ainakin Ranskassa, ja myös Israel on työn alla.

“Kysymyspatteristo on rakennettu niin, että sen lokalisointi, kääntäminen ja kansainvälinen jakelu onnistuvat vaivattomasti”, toteaa Jalava ja kiittelee pelin kehitystiimin järjestäytymistä projektin alusta lähtien.

”Martinexin kasvua tulee jatkossa kiihdyttämään yrityksen kotipaikkakunnalle Raisioon rakentuva uusi pelitehdas, joka on suuri investointi tulevaan menestykseen. Uusi pelitehdas avataan syksyllä 2022.”

Martinex-konsernin liikevaihto oli noin 28 miljoonaa euroa vuonna 2021.

Smart10 yhdistää taktiikkaa ja tietämistä

Nopeatempoista Smart10-tietopeliä voi pelata 2–8 hengen voimin, ja sitä suositellaan yli 14-vuotiaille pelaajille. Taktiikkaa ja faktojen tuntemusta yhdistelevän pelin kysymyskorteissa on aihealueita taiteesta historiaan ja elokuvista yleistietoon. Yhteensä kysymyksiä on tuotettu yli 20 000 kappaletta, ja pelistä onkin jo kehitetty mm. Juniori- ja Harry Potter -versiot. Smart10-pelin suosio on monen asian summa.

“Saadun palautteen perusteella tärkeimmät menestyksen syyt ovat kivat kysymykset ja se, ettei kenenkään tarvitse odottaa vuoroaan pitkään. Lisäksi siitä pidetään, että kenenkään tarvitse olla 'lukija'. Hyvää palautetta on tullut myös pelin kätevästä muodosta ja koosta. Pelissä paras toki aina voittaa, mutta kaikilla on kivaa”, Jalava kiteyttää.

Linkki kuviin ja taustatiedotteisiin

Kuvat: Ara Karapetyan

Martinex-konserni on vuonna 1986 perustettu suomalainen perheyhtiö, jonka toiminta kattaa laadukkaiden sisustus- ja kodintarvikkeiden, leikkikalujen, pelien, tekstiilien ja laukkujen valmistuksen ja maahantuonnin. Lisäksi se toimii tukkuliikkeenä ja on yksi Suomen monipuolisimmista verkkokauppatoimijoista. Yritys kehittää omia tuotebrändejä kuten Aarikka, Baking by Martinex, Ma-ia Family, Peliko (Afrikan Tähti, Smart10). Lisäksi se on lisenssihaltija monille tunnetuille tuotemerkeille, mm. Muumi, Mauri Kunnas ja Peppi Pitkätossu. Vuonna 2021 sen liikevaihto oli 28 miljoonaa euroa, yrityksen palveluksessa oli 75 henkilöä ja sen tuotteita vietiin yli 50 maahan. www.martinex.fi,www.aarikka.fi, www.maiafamily.fi, www.martinexshop.com

Jenni Jalava, tuoteryhmäjohtaja, Martinex Oy, p. 050 522 6643, jenni.jalava@martinex.fi
Berit Virtanen-Thewlis, PR/media, Martinex Oy, p. 040 5114460, berit.virtanen@martinex.fi

Visailuohjelman juontajana toimii Caroline Athanasiadis. Hän tekee historiaa olemalla ensimmäinen nainen visailuohjelman juontajana Itävallassa.
Smart10-peliin perustuvaa ohjelmaa esitetään Itävallassa ORF1-kanavalla joka arkipäivä. Jaksojen pituus on 45 minuuttia, ja niitä tehdään yhteensä yli 100. Katsojapalaute on ollut erittäin positiivista. Smart10-pelin visuaalinen ilme tulee katsojille tutuksi, sillä visailustudio myötäilee lautapelin ulkonäköä.

MEDIEINJBUDAN TILL BAKGRUNDSINFO ons. 24.4 kl. 9.30–11: MS-sjukdomsbilden uppdateras12.4.2024 08:10:06 EEST | Kutsu

Idag får personer med MS helt andra framtidsutsikter än för till exempel 10 år sedan. Behandlingen för sjukdomen har utvecklats kraftigt. Forskarsamfundet har uppnått genombrott i att få reda på sjukdomens uppkomstmekanism. Samtidigt insjuknar allt fler i MS. Finlands Neuroförbund och Finlands MS-stiftelse bjuder in journalister till ett bakgrundsinfotillfälle via Teams. På programmet står de färskaste uppgifterna om incidens, behandling och prognos av multipel skleros (MS), samt om forskningen. Samtidigt publiceras MS-stiftelsens forskningsfinansiering för år 2024. Vid slutet av evenemanget har journalisterna möjlighet att ställa frågor till experter. Tillfället är endast avsett för medierepresentanter. Kl. 9.30 Välkomsttal Helena Ylikylä-Leiva, verkställande direktör, Finlands Neuroförbund rf Vad innebär det att insjukna i MS idag? Juha-Pekka Erälinna, docent i neurologi, styrelseordförande, Finlands Neuroförbund rf MS i Finland och resten av världen – senaste fakta Merja Soilu-Hänni

KUTSU TAUSTAINFOON MEDIALLE ke 24.4. klo 9.30–11: Kuva MS-taudista päivittyy12.4.2024 08:10:06 EEST | Kutsu

MS-tautiin sairastuvalle avautuu tänään aivan erilainen näkymä tulevaan kuin vaikkapa 10 vuotta sitten. Sairauden lääkehoito on kehittynyt voimakkaasti. Tiedeyhteisö on saavuttanut läpimurtoja sairauden syntymekanismin selvittämisessä. Samaan aikaan MS-tautia sairastavia on yhä enemmän. Neuroliitto ja Suomen MS-säätiö kutsuvat toimittajat taustoittavaan infotilaisuuteen Teamsin välityksellä. Luvassa on tuoreinta tietoa multippeliskleroosin eli MS-taudin esiintyvyydestä, hoidosta ja ennusteesta sekä tutkimuksesta. Samassa yhteydessä julkistetaan Suomen MS-säätiön vuoden 2024 tutkimusapurahat. Toimittajilla on mahdollisuus esittää asiantuntijoille kysymyksiä tilaisuuden lopussa. Tilaisuus on suunnattu vain median edustajille. Klo 9.30 Tilaisuuden avaus Helena Ylikylä-Leiva, toimitusjohtaja, Neuroliitto ry Mitä MS-tautiin sairastuminen tarkoittaa tänään? Juha-Pekka Erälinna, neurologian dosentti, hallituksen puheenjohtaja, Neuroliitto ry MS-tauti Suomessa ja maailmalla - päivitetyt faktat

Harvinaissairauksien päivä nostaa tasa-arvon tapetille: korjataanko lääkkeiden erikoiskorvattavuuden epäkohta 15 vuoden odotuksen jälkeen?29.2.2024 12:45:57 EET | Tiedote

Sosiaali- ja terveysministeriölle luovutettu aloite tähtää harvinaissairauksia sairastavien potilaiden yhdenvertaisuuden parantamiseen Suomessa. Aloitteen hyväksyminen mahdollistaisi ylemmän erityiskorvattavuuden hakemisen harvinaissairauksien hoitoon tarkoitetuille lääkkeille ilman todellisia lisäkustannuksia valtiolle.

Korona räjäytti lääkinnällisten tutkimusvalaisimien kysynnän – Merivaaran tuotanto viedään käsistä29.1.2024 10:00:00 EET | Tiedote

Lojer-konsernin tytäryhtiö Merivaara on lisännyt Q-Flow-leikkausalivalaisimien sarjaan kaksi uutta valaisinta, jotka soveltuvat leikkaussalien lisäksi monenlaisiin potilas- ja toimenpidehuoneisiin. Suomessa suunnitellut ja valmistetut valaisimet ovat tällä hetkellä erittäin kysyttyjä eri puolilla maailmaa, sillä hoitojonoja puretaan kaikkialla koronan jälkeen myös leikkaussalien ulkopuolella.