Opiskelijat pääsevät mukaan koko Euroopan tehokkaimman innovoijan ja Suomen teollisuuden tärkeimmän innovaatioalustan DIMECC Oy:n työhön. Digitaalisen murroksen edelläkävijä DIMECC on ostanut vähemmistöosuuden Demola Global Oy:stä, joka on laajin yritysten uusiutumista fasilitoiva innovaatioalusta koko EU:ssa. "DIMECCin ja Demolan yhdistäminen merkitsee Suomelle ainutkertaista mahdollisuutta luoda teollisuudelle sekä nopeaa että pitkäkestoista yhteistyöalustaa", kiittää DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Euroopan eturivin innovoijien yhdistymisestä iloitsevat Demola Global Oy:n toimitusjohtaja Ville Kairamo, DIMECC Oy:n hallituksen puheenjohtaja ja Wärtsilän Marine Solutions liiketoimintayksikön digitalisaatiojohtaja Ilari Kallio, Demola Global Oy:n hallituksen puheenjohtaja ja Pirkanmaan innovaatio- ja tulevaisuustyön johtaja Petri Räsänen sekä DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala. Kuva: Kari Aunola/DIMECC

Lehdistötiedote 28.5.2018 klo 10.00

Opiskelijoiden ja yliopistojen mahdollistama radikaali, kokeileva ja nopeatempoinen innovaatiotoiminta tulee Demola-kaupan myötä osaksi DIMECC Oy:n tarjoamia palveluita. DIMECCin pitkäkestoiset TKI-ohjelmat sekä yritysten ja tutkimuslaitosten laaja yhteistyö täydentyvät siten Demola-toiminnalla. Demola pohjautuu ketteriin ja ammattimaisesti ohjattuihin co-creation projekteihin, joissa yrityksen henkilöstö ja korkeakouluopiskelijat työskentelevät yhteisen tulevaisuushaasteen ympärillä.

”Olemme laajentuneet kansainvälisesti 15 eri maahan ja yhteisöömme kuuluu jo 58 korkeakoulua neljältä eri mantereelta. Juuri suomalainen teollisuus, korkeakoulut ja DIMECC on meille paras mahdollinen kumppani kansainvälisen menestyksen rakentamiseen ja sitä kautta suomalaisen kilpailukyvyn rakentamiseen. Meidät tunnetaan maailmalla suomalaisen koulutusosaamisen kautta, mutta nyt myös suomalaisen teollisuuden tuoma innovaatio-osaaminen siivittää kasvuamme kansainvälisesti”, toteaa Demolan toimitusjohtaja Ville Kairamo, joka palkittiin Demolan kehittämisestä vuonna 2013 Nokia Foundation Awardilla.

Kairamon mukaan DIMECCin ja Demolan yhdistäminen on vastaus muuttuvaan osaamistarpeeseen ja teko suomalaisen innovaatiokyvyn puolesta.

”Demolaa voidaan pitää innovaatiotoiminnan innovaationa, toimintamallina joka edustaa tulevaisuuden tapaa ottaa henkilöstö mukaan jatkuvaan uudistumistyöhön ja uuden osaamisen synnyttämiseen. Työ, jota DIMECC ja Demola tekevät kansainvälisesti on juuri mitä koko suomalainen yhteiskunta tarvitsee pysyäkseen kilpailukykyisenä tulevaisuudessa. DIMECCistä tulee tällä kaupalla kokonaisvaltainen innovaatioalusta. Aika ideasta markkinoille lyhenee taas, mikä on keskeisin asiakaslupauksemme”, painottaa DIMECCin hallituksen puheenjohtaja ja Wärtsilän Marine Solutions liiketoimintayksikön digitalisaatiojohtaja Ilari Kallio kaupan suurta merkitystä.

Co-creation tarkoittaa eri toimijoiden intensiivisessä yhteistyössä tekemää innovointia. Tässä työssä DIMECCin tehokkuus on todettu vuonna 2016 koko EU:n korkeimmaksi.

Co-creation tuottaa lopputuloksia, joita yksinäkökulmainen ei löydä

”DIMECC on koonnut ja ohjannut monia teollisuuden uudistumiselle tärkeitä projekteja ja luonut uusia toimintatapoja yhdessä tekemiseen. Demola tuo tähän yhden ketterän työkalun lisää ja samalla tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden toimia yhdessä teollisuuden kanssa", kuvailee Nokia Bell Labsin tutkimusjohtaja ja DIMECCin hallituksen varapuheenjohtaja Lauri Oksanen.

Demolan ja DIMECCin yhdistyminen on merkittävä askel ja mahdollisuus Suomen teollisuuden kilpailukyvylle digimurroksessa ja siten koko Suomen tulevalle hyvinvoinnille.

”Demola uudistaa korkeakoulujen yritysyhteistyötä tuomalla konkreettisen välineen toimintaan elinkeinoelämän kanssa. Tämä siirtää yhteistyön painopisteen todelliseen yhteiskehittämiseen, ei vain osaamisen ja osaajien shoppailuun, vaan monialaisen osaamisen kehittämiseen tulevaisuuden tarpeita vastaavaksi. Näin lisätään yritysyhteistyön yhteiskunnallista vaikuttavuutta”, toteaa Oulun yliopiston vararehtori Arto Maaninen.

”EU-komissio ilmoitti viime viikolla kasvattavansa TKI-panostuksia ja Suomessa pääministeri on ilmoittanut tavoitteeksi nykytasoon verrattuna valtavan tutkimus- ja kehityspanosten noston. Teollisuus ja tutkimuslaitokset luovat DIMECCin ja Demolan yhdistämällä Suomelle ainutkertaisen mahdollisuuden ottaa 2020-luvulle aiotuista panoslisäyksistä maksimihyöty. EU elää jatkossa missioista, meidän missiomme on jo pitkään ollut maailman paras innovaatioalusta. DIMECC haluaa olla avoin kaikille osaajille, Demola ja nuoret korkeakoulutetut ovat meille verraton lisä”, kertoo Harri Kulmala.

Toimitusjohtaja Harri Kulmala, DIMECC Oy, puh. 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Toimitusjohtaja Ville Kairamo, Demola Global Oy, puh. 040 566 7182, ville@demola.net

DIMECC Oy on johtavien yritysten ja tutkimuslaitosten omistama digiajan innovaatioalusta, joka yhdistää Suomen valmistavan ja digitaalisen teollisuuden sekä akateemisen tutkimuksen parhaat voimat. DIMECCin osakkeenomistajina on 69 suomalaista yritystä, korkeakoulua ja tutkimuslaitosta. DIMECCin innovaatioalusta kohtauttaa vuosittain noin neljänneksen Teknologiateollisuuden jäsenyrityksistä ja yli 2000 teollisuuden ja tutkimuksen huippuosaajaa. www.dimecc.com

DEMOLA on globaali innovaatiotoiminnan alusta, joka muuttaa vanhat toiminta- ja ajattelutavat sekä valjastaa yrityksen oman innovaatiopotentiaalin hyötykäyttöön. Se yhdistää toisiinsa yritykset, 58 korkeakoulua ja niiden yli 700.000 opiskelijaa 15 eri maassa. www.demola.net

Tekoälyä tehokkaasti teollisuuteen: DIMECC käynnistää ensimmäisen koneoppimisen täydennyskoulutuksen teollisuudelle21.6.2018 10:00Tiedote

Valmistavan teollisuuden henkilöstölle on syksyllä tarjolla ensimmäinen paljon kaivattu koneoppimisen täydennyskoulutus. Koulutuksen järjestää DIMECC yhteistyössä Futuricen ja ELY-keskusten kanssa. Koko syksyn mittaisessa ja 120 tunnin laajuisessa opintokokonaisuudessa on luvassa monipuolinen kattaus koneoppimisen algoritmeista etiikkaan sekä tekoälyprojektin suunnittelusta ja johtamisesta tekoälyn soveltamiseen yrityksen liiketoiminnassa. Koulutukseen osallistuu yhteensä 34 henkilöä kymmenestä eri yrityksestä.

”Historiallinen linjaus” — Itseohjautuvien laivojen testaus voidaan aloittaa laajasti: Suomi ja One Sea -ekosysteemi edelläkävijöitä13.6.2018 18:00Tiedote

Tänään hyväksytty historiallinen lakimuutos avaa mahdollisuuden testata itseohjautuvaa meriliikennettä, aluksia ja teknologioita. Maailman ensimmäinen kaikille avoin testialue Eurajoen edustalla saa näin vauhtia. Jaakonmereksi ristittyä testialuetta hallinnoi ja valvoo DIMECC Oy, joka johtaa huippuyritysten kansainvälistä One Sea -ekosysteemiä. ”Hallituksen linjaus on historiallinen ja visionäärinen”, kiittää DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Taas tukku tohtoreita töihin! Tekoälyä, koulutusta… PoDoCo-ohjelma onnistunut hienosti: Yrityksiin siirtyneiden tohtorien määrä kipuaa jo kohti sataa8.6.2018 10:10Tiedote

Tohtoreita ja yrityksiä yhdistävä Post Docs in Companies -ohjelma on siivittänyt jo 82 tohtoria elinkeinoelämän palvelukseen. Työllistyneiden tohtoreiden myötä niin pienet kuin suuretkin suomalaisyritykset saavat tuoretta tutkimusosaamista innovaatioitaan vauhdittamaan. Kevään apurahahakukierroksella rahoitettiin 16 uutta tohtorien ja yritysten yhteistyöprojektia.

Tekoäly teollisuudessa siivittää suomalaisyrityksiä maailmalla ja parantaa kansantalouttamme - DIMECCin LIFEX-ohjelma kasvaa uudella MIDAS-tekoälyprojektilla kolminkertaiseksi5.6.2018 10:00Tiedote

Tekoälyn soveltaminen Suomen teollisuudessa on lisääntymässä merkittävästi. DIMECC Oy:n kaksi vuotta sitten käynnistynyt LIFEX-ohjelma kolminkertaistui laajuudeltaan, kun teollisuus aloitti sen puitteissa uuden tekoälyyn keskittyvän MIDAS-projektin. Mukana ovat muun muassa Glaston, Novatron, Nokia Technologies, Epec ja Tampereen teknillinen yliopisto.

Europe’s most extensive Innovator joins Europe’s most effective Innovator – Demola and 700 000 Students join DIMECC to Boost Industrial Renewal28.5.2018 10:30Tiedote

Students now have the opportunity to join the work of DIMECC Ltd, the most effective innovator in Europe and the most important innovation platform of the Finnish Industry. The forerunner of digital transformation, DIMECC, has bought a minority share of Demola Global Ltd, the most extensive facilitator of business renewal in the EU. ‘DIMECC and Demola together have a unique capacity to creatively disrupt and boost industrial renewal, with extreme speed as well as through our enduring cooperation platform’, praises CEO Harri Kulmala of DIMECC.

Tuhannet miljardit sensorit ohjaavat pian teollisuutta, josta DIMECC tekee älykkäämmän ja tuottavamman - Maailman IoT-huiput kokoontuvat perjantaina Nokialle Espooseen23.5.2018 15:01Tiedote

Maailman suurin ja vaikutusvaltaisin digitaalisuuden edistämiseen globaalisti keskittynyt järjestö, Industrial Internet Consortium (IIC), järjestää Suomessa huipputason tilaisuuden. DIMECC Intelligent Industry järjestää yhteistyössä IIC:n kanssa perjantaina Espoossa tapahtuman, jossa etsitään suuntaa digitalisoituvan teollisuuden tulevaisuudelle. ”On merkittävä tunnustus Suomen digitaaliselle osaamiselle, että IIC on valinnut juuri Suomen”, kiittää DIMECCin johtaman Intelligent Industry -ekosysteemin vetäjä Antti Karjaluoto.