Opiskelijat pääsevät mukaan koko Euroopan tehokkaimman innovoijan ja Suomen teollisuuden tärkeimmän innovaatioalustan DIMECC Oy:n työhön. Digitaalisen murroksen edelläkävijä DIMECC on ostanut vähemmistöosuuden Demola Global Oy:stä, joka on laajin yritysten uusiutumista fasilitoiva innovaatioalusta koko EU:ssa. "DIMECCin ja Demolan yhdistäminen merkitsee Suomelle ainutkertaista mahdollisuutta luoda teollisuudelle sekä nopeaa että pitkäkestoista yhteistyöalustaa", kiittää DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Euroopan eturivin innovoijien yhdistymisestä iloitsevat Demola Global Oy:n toimitusjohtaja Ville Kairamo, DIMECC Oy:n hallituksen puheenjohtaja ja Wärtsilän Marine Solutions liiketoimintayksikön digitalisaatiojohtaja Ilari Kallio, Demola Global Oy:n hallituksen puheenjohtaja ja Pirkanmaan innovaatio- ja tulevaisuustyön johtaja Petri Räsänen sekä DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala. Kuva: Kari Aunola/DIMECC

Lehdistötiedote 28.5.2018 klo 10.00

Opiskelijoiden ja yliopistojen mahdollistama radikaali, kokeileva ja nopeatempoinen innovaatiotoiminta tulee Demola-kaupan myötä osaksi DIMECC Oy:n tarjoamia palveluita. DIMECCin pitkäkestoiset TKI-ohjelmat sekä yritysten ja tutkimuslaitosten laaja yhteistyö täydentyvät siten Demola-toiminnalla. Demola pohjautuu ketteriin ja ammattimaisesti ohjattuihin co-creation projekteihin, joissa yrityksen henkilöstö ja korkeakouluopiskelijat työskentelevät yhteisen tulevaisuushaasteen ympärillä.

”Olemme laajentuneet kansainvälisesti 15 eri maahan ja yhteisöömme kuuluu jo 58 korkeakoulua neljältä eri mantereelta. Juuri suomalainen teollisuus, korkeakoulut ja DIMECC on meille paras mahdollinen kumppani kansainvälisen menestyksen rakentamiseen ja sitä kautta suomalaisen kilpailukyvyn rakentamiseen. Meidät tunnetaan maailmalla suomalaisen koulutusosaamisen kautta, mutta nyt myös suomalaisen teollisuuden tuoma innovaatio-osaaminen siivittää kasvuamme kansainvälisesti”, toteaa Demolan toimitusjohtaja Ville Kairamo, joka palkittiin Demolan kehittämisestä vuonna 2013 Nokia Foundation Awardilla.

Kairamon mukaan DIMECCin ja Demolan yhdistäminen on vastaus muuttuvaan osaamistarpeeseen ja teko suomalaisen innovaatiokyvyn puolesta.

”Demolaa voidaan pitää innovaatiotoiminnan innovaationa, toimintamallina joka edustaa tulevaisuuden tapaa ottaa henkilöstö mukaan jatkuvaan uudistumistyöhön ja uuden osaamisen synnyttämiseen. Työ, jota DIMECC ja Demola tekevät kansainvälisesti on juuri mitä koko suomalainen yhteiskunta tarvitsee pysyäkseen kilpailukykyisenä tulevaisuudessa. DIMECCistä tulee tällä kaupalla kokonaisvaltainen innovaatioalusta. Aika ideasta markkinoille lyhenee taas, mikä on keskeisin asiakaslupauksemme”, painottaa DIMECCin hallituksen puheenjohtaja ja Wärtsilän Marine Solutions liiketoimintayksikön digitalisaatiojohtaja Ilari Kallio kaupan suurta merkitystä.

Co-creation tarkoittaa eri toimijoiden intensiivisessä yhteistyössä tekemää innovointia. Tässä työssä DIMECCin tehokkuus on todettu vuonna 2016 koko EU:n korkeimmaksi.

Co-creation tuottaa lopputuloksia, joita yksinäkökulmainen ei löydä

”DIMECC on koonnut ja ohjannut monia teollisuuden uudistumiselle tärkeitä projekteja ja luonut uusia toimintatapoja yhdessä tekemiseen. Demola tuo tähän yhden ketterän työkalun lisää ja samalla tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden toimia yhdessä teollisuuden kanssa", kuvailee Nokia Bell Labsin tutkimusjohtaja ja DIMECCin hallituksen varapuheenjohtaja Lauri Oksanen.

Demolan ja DIMECCin yhdistyminen on merkittävä askel ja mahdollisuus Suomen teollisuuden kilpailukyvylle digimurroksessa ja siten koko Suomen tulevalle hyvinvoinnille.

”Demola uudistaa korkeakoulujen yritysyhteistyötä tuomalla konkreettisen välineen toimintaan elinkeinoelämän kanssa. Tämä siirtää yhteistyön painopisteen todelliseen yhteiskehittämiseen, ei vain osaamisen ja osaajien shoppailuun, vaan monialaisen osaamisen kehittämiseen tulevaisuuden tarpeita vastaavaksi. Näin lisätään yritysyhteistyön yhteiskunnallista vaikuttavuutta”, toteaa Oulun yliopiston vararehtori Arto Maaninen.

”EU-komissio ilmoitti viime viikolla kasvattavansa TKI-panostuksia ja Suomessa pääministeri on ilmoittanut tavoitteeksi nykytasoon verrattuna valtavan tutkimus- ja kehityspanosten noston. Teollisuus ja tutkimuslaitokset luovat DIMECCin ja Demolan yhdistämällä Suomelle ainutkertaisen mahdollisuuden ottaa 2020-luvulle aiotuista panoslisäyksistä maksimihyöty. EU elää jatkossa missioista, meidän missiomme on jo pitkään ollut maailman paras innovaatioalusta. DIMECC haluaa olla avoin kaikille osaajille, Demola ja nuoret korkeakoulutetut ovat meille verraton lisä”, kertoo Harri Kulmala.

Toimitusjohtaja Harri Kulmala, DIMECC Oy, puh. 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Toimitusjohtaja Ville Kairamo, Demola Global Oy, puh. 040 566 7182, ville@demola.net

DIMECC Oy on johtavien yritysten ja tutkimuslaitosten omistama digiajan innovaatioalusta, joka yhdistää Suomen valmistavan ja digitaalisen teollisuuden sekä akateemisen tutkimuksen parhaat voimat. DIMECCin osakkeenomistajina on 69 suomalaista yritystä, korkeakoulua ja tutkimuslaitosta. DIMECCin innovaatioalusta kohtauttaa vuosittain noin neljänneksen Teknologiateollisuuden jäsenyrityksistä ja yli 2000 teollisuuden ja tutkimuksen huippuosaajaa. www.dimecc.com

DEMOLA on globaali innovaatiotoiminnan alusta, joka muuttaa vanhat toiminta- ja ajattelutavat sekä valjastaa yrityksen oman innovaatiopotentiaalin hyötykäyttöön. Se yhdistää toisiinsa yritykset, 58 korkeakoulua ja niiden yli 700.000 opiskelijaa 15 eri maassa. www.demola.net

Kärsitkö vehnäyliherkkyydestä? Fazer etsii vatsaystävällisiä ratkaisuja miljoonalle suomalaiselle kiinalaisen huipputohtorin avulla - tohtoriohjelma PoDoCo auttaa yhtiöitä löytämään oikeat osaajat11.3.2019 12:30:00 EETTiedote

Suomalainen elintarvikeyhtiö Fazer on löytänyt uuden kanavan edistämään kansainvälisesti tunnustettua tutkimustaan viljoista ja niiden suhteesta suoliston hyvinvointiin. Kiinalainen tiedemaailman lahjakkuus Xin Huang tuli mukaan tutkimaan, miten vehnäyliherkkyyttä aiheuttavia ominaisuuksia voitaisiin vähentää tuotteissa. Fazer ja Xin Huang löysivät toisensa tohtorit ja yritykset yhdistävän PoDoCo-ohjelman kautta.

‘A Step Towards a Leading Position in Europe’ – The Cooperation among Finland’s Top Industry is Strengthened and Diversified: Elisa Smart Factory and Innofactor Join the Intelligent Industry Ecosystem1.3.2019 13:00:00 EETTiedote

The cooperation between Finnish industry’s leading companies takes a significant leap forward. ‘Elisa Smart Factory and Innofactor Plc bring a great deal of essential ICT and data expertise to our ecosystem. This is a step towards European leadership in utilizing the opportunities of digitalization’, evaluates Juha Pankakoski, the Chief Digital Officer of Konecranes and Chairman for the Intelligent Industry Ecosystem. Intelligent Industry brings together the top players in Finnish industry to develop data-driven products and services.

”Askel kohti eurooppalaista johtoasemaa” - Suomen älykkään huipputeollisuuden yhteistyö vahvistuu ja monipuolistuu: Elisa Smart Factory ja Innofactor mukaan Intelligent Industry -ekosysteemiin27.2.2019 10:00:05 EETTiedote

Suomalaisen teollisuuden kärkiyritysten yhteistyö ottaa merkittävän loikan. ”Elisa Smart Factory ja Innofactor Oyj tuovat roiman annoksen olennaista ICT- ja dataosaamista ekosysteemiimme. Tämä on askel kohti eurooppalaista johtoasemaa digitalisaation mahdollisuuksien hyödyntämisessä”, arvioi Konecranesin teknologiajohtaja Juha Pankakoski, Intelligent Industry -ekosysteemin puheenjohtaja. Intelligent Industry kokoaa Suomen teollisuuden yhteen jalostamaan datasta uusia tuotteita ja palveluita.

Merten älykäs tulevaisuus yhä väkevämmin suomalaisten luotsattavana: One Sea sai Business Finlandilta lisää rahoitusta, Laivameklarit mukaan kehittämään digitaalista merenkulkua30.11.2018 14:23:33 EETTiedote

Tampere näyttää maailmalle mallia innovoinnissa – DIMECC ja DEMOLA esittelivät ainutlaatuista osaamistaan maailman huipuille Grenoblessa14.11.2018 16:00:10 EETTiedote