Elina Ahlbäck Literary Agency Oy Ltd.

Suomalaisen kirjailijan Max Seeckin kansainvälinen läpimurto Yhdysvalloissa ja 23 maassa

Kirjallisuusagentuuri Elina Ahlbäck Literary Agencyn kirjailija Max Seeck tekee historiaa suomalaisessa kirjallisuusviennissä. Unelmasopimuksen Yhdysvaltoihin on solminut Elina Ahlbäck maailman suurimpaan Penguin Random House -kustantamoryhmään kuuluvan kustantaja Berkleyn kanssa. Max Seeckin elokuussa ilmestynyt trilleri Uskollinen lukija (Tammi) julkaistaan Berkleyn kärkikirjana Yhdysvalloissa ja Kanadassa syksyllä 2020 nimellä The Witch Hunter. Teoksen itsenäinen jatko-osa julkaistaan Yhdysvalloissa syksyllä 2021. Kirjallisuusagentti Elina Ahlbäck neuvottelee lisäksi Hollywoodissa Uskollisen lukijan kansainvälisen tv-sarjan oikeuksista. Agentuurilla on Los Angelesissa ja New Yorkissa toimistot sekä yhteistyökumppanit jo vuodesta 2014 lähtien.
Max Seeck. Kuva: Mikko Rasila uusi 2018.

Amerikkalainen kustantaja Michelle Vega Berkley/Penguin Random House -kustantamosta on haltioissaan, luettuaan Max Seeckin kirjan kokonaisen englanninkielisen käännöksen:

”Kun luin Max Seeckin trilleriä, Uskollista lukijaa, sain kokea täydellisen elämysmatkan jääkylmään pohjoismaiseen maisemaan ja heittäytyä tarinan uskomattomiin, karmaiseviin juonenkäänteisiin. Max Seeck punoo taitavasti tarinan, yhdistää poliisitutkinnan ja kiehtovan okkultismin, ja hänen luomansa henkilöhahmot ovat todella eläviä ja mukaansatempaavia. En saanut käännettyä kirjan sivuja riittävän nopeasti! – Michelle Vega, Kustantaja, Berkley, Penguin Random House.”

Lokakuussa Frankfurtin kirjamessuilla Max Seeckin trilleri nousi messujen kuumimmaksi kirjaksi, ja reilussa kuukaudessa Uskollisen lukijan julkaisuoikeudet on Elina Ahlbäck Literary Agency myynyt maailman parhaille kustantajille 24 maahan, joka on nopeusennätys suomalaisessa kirjallisuusviennissä. Syksyllä 2020 trilleri julkaistaan Yhdysvaltojen ja Kanadan lisäksi Saksassa, Alankomaissa, Belgiassa, Puolassa, Kreikassa, Kroatiassa, Tsekissä, Unkarissa, Virossa, Latviassa, ja Liettuassa sekä vuoden 2021 aikana Espanjassa, Italiassa, Norjassa, Ranskassa, Bulgariassa, Makedoniassa, Romaniassa, Serbiassa, Sloveniassa, Turkissa ja Venäjällä. Uusia sopimuksia neuvotellaan parhaillaan.

Uskollisen lukijan itsenäinen jatko-osa julkaistaan Suomessa syyskuussa 2020 Tammen kustantamana. Kymmenen ulkomaista kustantajaa on hankkinut myös jatko-osan julkaisuoikeudet. Kirjan englanninkielisen teoksen kääntäjä on Kristian London.

Penguin Random House Publishing Group ja siihen kuuluva Berkley -kustantamo on yksi Yhdysvaltojen johtavista kustantamoista, jonka perinteisiin kuuluu uusien kykyjen löytäminen ja kirjailijoidensa kehittäminen kansainvälisiksi brändeiksi, kuten Nora Roberts, William Gibson, Laurell K. Hamilton, Jim Butcher ja Charlaine Harris.

Berkley, an Imprint of Penguin Random House: https://www.penguin.com/publishers/berkley/

Kirjallisuusagentuuri Elina Ahlbäck Literary Agency Oy Ltd. :n on perustanut yli 35 vuotta kirjallisuusalalla toiminut KTM Elina Ahlbäck kesäkuussa 2009, ja se on ensimmäinen suomalainen täysin kansainvälinen kirjallisuusagentuuri, ja edelleen ainoa itsenäinen suomalaista kirjallisuutta maailmalle vievä agentuuri.

Kirjallisuusagentuuri Elina Ahlbäck Literary Agency:

10-vuotisen historiansa aikana Agentuuri on myynyt Yhdysvaltoihin ja maailmanlaajuiselle englanninkieliselle markkinalle yli 50 teosta: mm. Finlandia-voittajien Laura Lindstedtin, Johanna Sinisalon, Jussi Valtosen, Maria Turtschaninoffin teokset sekä Emmi Itärannan romaanit ja Leena Lehtolaisen Maria Kallio-sarjan 11 dekkaria ja Salla Simukan lasten- ja nuorten kirjat sekä mm. tietokirjailijoiden Mia Kankimäen, Frank Martelan, Katja Pantzarin ja Lotta Sonnisen teokset. Näiden kirjailijoiden teoksia on lisäksi myyty moniin kymmeniin maihin.

Lasten- ja nuortenkirjailijoista mm. Salla Simukan nuortenkirjasarjan Lumikki-trilogian julkaisuoikeudet on myyty 52 maahan, lastenkirjailija Tuutikki Tolosen Mörkövahti-sarjan oikeudet 26 maahan ja Finlandia-voittaja Maria Turtschaninoffin Maresi- trilogian julkaisuoikeudet 22 kielelle. Agentuurin Los Angelesin toimiston johdolla on Lumikki-trilogiasta ja Mörkövahti-sarjasta kehitteillä Hollywood-tuotantoyhtiöiden kanssa TV-sarja (Lumikki: Zerogravity) ja pitkä elokuva (Mörkövahti: Ridley Scott/Scott Free Productions). Maresin tarinaan perustuva elokuva on kehitteillä Film4 -elokuvayhtiössä (”Slumdog Millionaire”-elokuvayhtiö).

Kirjallisuusagentuuri edustaa yli 80 suomalaista kirjailijaa, kuvittajaa ja kirjantekijää. Agentuurissa työskentelee kolme henkilöä Helsingin Rikhardinkadun toimistolla, ja syyskuussa avatussa Amsterdamin toimistossa yksi agentti, sekä Los Angelesissa elokuva- ja tv-oikeuksiin erikoistunut henkilö, ja New Yorkissa englanninkielisiä oikeuksia myyvä agentti. Agentuurilla on paikalliset agentit Kiinassa, Taiwanissa, Koreassa, Japanissa, Espanjassa, Latinalaisessa Amerikassa, Thaimaassa, Indonesiassa ja Vietnamissa.

Linkki Kirjallisuusagentuurin Syksyn 2019 katalogeihin: http://www.ahlbackagency.com/rights-guides/

Max Seeck (s. 1985) on helsinkiläinen markkinointialan yrittäjä, kirjailija ja käsikirjoittaja, jonka esikoistrilleri Hammurabin enkelit ilmestyi vuonna 2016. Suomen dekkariseura valitsi teoksen Vuoden esikoisdekkariksi. Uskollinen lukija on Max Seeckin neljäs romaani, ja sen julkaisuoikeudet on kirjailijan agentuuri Elina Ahlbäck Literary Agency myynyt kuukauden aikana 24 maahan ja Elina Ahlbäck neuvottelee Hollywoodissa parhaillaan tv-sarjan oikeuksista.

USKOLLINEN LUKIJA on psykologinen jännitysromaani, jossa rikoskirjailijan teokset muuttuvat karmivalla tavalla todeksi. Hulppeasta merenrantatalosta löytyy kuollut nainen. Nainen on pukeutunut juhla-asuun ja hänen kasvonsa ovat vääntyneet irvokkaaseen hymyyn. Rikosylikonstaapeli Jessica Niemi saa tapauksen tutkittavakseen, ja käy ilmi että lisää ruumiita on tiedossa, sillä joku toteuttaa uskollisesti menestyskirjailijan romaanien äärimmäisen raakoja rikoksia.

Max Seeckin teoksen USKOLLINEN LUKIJA julkaisuoikeudet on tähän mennessä myyty seuraaviin maihin ja kustantamoihin.

Max Seeck FAITHFUL READER
FINLAND: Tammi (orig.)
BELGIA: A.W. Bruna
BULGARIA: EMAS (2-book-deal)
CROATIA: Fokus
CZECH REPUBLIC: Grada
ESTONIA: Pegasus
ITALY: Piemme/Mondadori
FRANCE: Michel Lafon
GERMANY: Bastei Lübbe (2-book-deal)
GREECE: Livani (2-book-deal)
HUNGARY: Animus (2-book-deal)
LATVIA: Latvijas Mediji
LITHUANIA: Baltos lankos
MACEDONIA: Matica
NETHERLANDS: A.W. Bruna
NORWAY: Aschehoug (2-book-deal)
POLAND: Sonia Draga (2-book-deal)
ROMANIA: Litera (2-book-deal)
RUSSIA: tba
SERBIA: Vulkan (2-book-deal)
SLOVENIA: Didakta (2-book-deal)
SPAIN: Editorial Maeva/Maeva Noir
TURKEY: Doğan Kitap
US & CANADA: Berkley/Penguin Random House (2-book-deal)

Lisätietoja antaa:

kirjallisuusagentti, perustaja
Elina Ahlbäck 0400-548402
elina@ahlbackagency.com
Elina Ahlbäck Literary Agency Oy Ltd.

Max Seeck. Kuva: Mikko Rasila uusi 2018.
Uskollinen lukija -kansi.

Rikhardinkatu 4 B 21

+358400548402https://www.ahlbackagency.com

Elina Ahlback Literary Agency is Finland’s leading international literary agency representing award-winning and bestselling Finnish authors. Established in June 2009 by Elina Ahlback, who has enjoyed a successful career in publishing and bookselling since 1982. The Agency sells publishing, film and TV rights in fiction, children’s books and non-fiction to publishers and producers all around the world. The Agency is run by Elina Ahlback, and the teams of literary agents operate in Helsinki, New York, Los Angeles, and London. Agents are regular participants at the international book fairs and have representation at international film & TV festivals. The authors represented include names such as internationally best-selling young adult authors Maria Turtschaninoff and Salla Simukka, world-conquering children’s author Tuutikki Tolonen, award-winning speculative fiction novelists Johanna Sinisalo and Emmi Itäranta, and Finlandia winners Laura Lindstedt and Jussi Valtonen as well as Nordic Noir author Max Seeck.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Elina Ahlbäck Literary Agency Oy Ltd.

Maailmanlaajuinen englanninkielinen sopimus Maria Turtschaninoffille:Palkittu romaani "Arvejord" ("Suomaa") julkaistaan 15 kielellä.14.11.2022 15:21:19 EET | Tiedote

Maailmanlaajuinen englanninkielinen julkaisusopimus on tänään solmittu Maria Turtschaninoffin palkitusta romaanista "Arvejord" (Förlaget, 2022) lontoolaisen arvostetun Pushkin Press -kustantamon kanssa. Sopimuksen neuvotteli kirjallisuusagentuuri Elina Ahlbäck Literary Agency ja teos julkaistaan englanniksi vuonna 2024 sekä yhteensä 15 maassa. Uusista sopimuksista neuvotellaan.

Maailman johtava taidekirjojen kustantaja PHAIDON julkaisee englannin kielellä Heikki Aalto-Alasen teoksen ’Rakastan sinussa ihmistä – Aino ja Alvar Aallon tarina’9.9.2021 11:07:07 EEST | Tiedote

Maailman johtava taidekirjojen kustantaja PHAIDON julkaisee englannin kielellä Heikki Aalto-Alasen kirjoittaman isovanhempiensa tarinan ’Rakastan sinussa ihmistä – Aino ja Alvar Aallon tarina’ (Otava) lokakuussa 2022. Teoksen kääntää englannin kielelle palkittu kääntäjä David Hackston.

Finlandia-voittaja Laura Lindstedtin Ystäväni Natalia julkaistaan Yhdysvalloissa ja kahdeksassa Euroopan maassa22.8.2019 11:00:00 EEST | Tiedote

/Korjattu yhteyshenkilön puhelinnumero/ 10-vuotta suomalaisuutta kirjallisuutta maailmalle vienyt Kirjallisuusagentuuri Elina Ahlbäck Literary Agency Oy Ltd. on kesän aikana neuvotellut Finlandia-voittajan, kirjailija Laura Lindstedtin keväällä ilmestyneen romaanin `Ystäväni Natalian' (Teos, 2019) julkaisusopimukset Yhdysvaltoihin ja kahdeksaan Euroopan maahan. Tuorein sopimus on syntynyt amerikkalaisen arvostetun W.W. Norton/Liveright -kustantamon kanssa, ja Ystäväni Natalia julkaistaan englannin kielellä kustantajan maineikkaassa kaunokirjallisuuden julkaisuohjelmassa vuoden 2020/2021 aikana.