SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Suomalaiset hemmottelevat itseään myös poikkeusaikana: kotispa-tuotteita ja kodin sisustusta

Jaa
Tavaratalokaupassa korostuvat tänä keväänä kotispa-tuotteet, kodin sisustustarvikkeet ja rento pukeutuminen. Koronakevät hiljensi tavaratalot, mutta Sokos-tavarataloketju ja kauneuden ja hyvinvoinnin Emotion hakivat nostetta digikaupasta.

”Myymälöiden asiakasmäärät tippuivat merkittävästi tänä keväänä, mutta verkkokaupassa menestyimme. Verkkokaupan myynti oli jopa kymmenenkertaista viime vuoteen verrattuna kevään kampanjan aikana. Poikkeuksellinen tilanne myös haastoi meitä kehittämään digipalveluita nopeasti”, kertoo SOK tavaratalo- ja erikoisliikekaupan kehitysjohtaja Päivi Juntunen.

Suomalaiset haluavat huolehtia itsestään myös korona-aikana. Kasvohoitoja ja jalkahoitoja tehdään nyt kotispassa kauneushoitoloiden sijaan. Kasvonaamioiden ja -kuorintojen kysyntä kasvoi. Jalkahoitotuotteiden myynti kasvoi jopa 40 prosenttia.

”Etenkin arvokkaammat naisten ja miesten ihonhoidon merkkituotteet käyvät kaupaksi. Meikkien ja värikosmetiikan kysyntä on kuitenkin selvästi laskenut. Kotitoimistolle ei ehosteta ja toisaalta värikosmetiikkaa halutaan kokeilla ennen ostamista”, Juntunen jatkaa.

Turvallisuussyistä tavaratalojen meikkitesterit ovat olleet pois käytöstä koronatilanteen ajan. Henkilökohtaisen kauneus- ja pukeutumisneuvonnan aloittamista uudelleen kesäkuussa harkitaan parhaillaan.

Tavarataloissa on nyt kerätty asiakkaiden toiveita valmiiksi noutoa varten tai sovittamisen nopeuttamiseksi.

”Käsilaukkuja ja lompakoita on myyty muihin tuoteryhmiin verrattuna enemmän. Niillä halutaan varmastikin hemmotella itseä poikkeuksellisena aikana. Naisten pukeutumisessa klassinen tasaraita ja rennompi vapaa-ajan pukeutuminen korostuvat. Marimekko on ollut sekä asusteissa että naisten pukeutumisessa vahvoilla”, Juntunen kertoo.

Etätyö sekä tilaisuuksien ja isompien juhlien peruuntuminen on vähentänyt klassisen pukeutumisen, kuten juhla- ja työvaatteiden tarvetta. Miesten pukeutumisessa korostuvat vapaa-aikapainotteisuus ja helppous. Miehet ostavat ja miehille ostetaan t-paitoja, huppareita, farkkuja ja chinoja.

Myyntitilastojen nousija on pestävä Pure Waste -kangasmaski, joka on valmistettu kierrätysmateriaalista.

Kotoilu vauhditti kodin sisustus- ja keittiötarvikkeiden myyntiä – kasvua 20 prosenttia 

Kotona oleilu on saanut suomalaiset panostamaan kodin viihtyisyyteen ja keittiötarvikkeisiin. Sokoksella kodin tuotteiden myynti oli tänä keväänä viidenneksen korkeampi kuin viime vuonna. Ruoanvalmistusvälineet ja ruokailuastiat ovat olleet hyvässä nosteessa. Myös makuuhuoneen ja kylpyhuoneen tekstiilien myynti on kasvanut.

 ”Kotiin panostetaan nyt selkeästi. Kodin tuotteiden myyntiä vauhdittaa edelleen se, että ihmiset viettävät enemmän aikaa kotona ja valmistavat myös ruokaa tavallista enemmän kotioloissa. Kodin viihtyisyyttä ja toimivuutta halutaan kehittää”, kertoo kehitysjohtaja Päivi Juntunen.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Päivi Juntunen, SOK tavaratalo- ja erikoisliikekaupan kehitysjohtaja, paivi.juntunen(at)sok.fi, puh. 010 768 1023

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

Sokos
Sokos on muodin ja kauneuden tavarataloketju, joka auttaa asiakasta löytämään oman tyylinsä. Sokos-ketjuun kuuluu verkkokauppa sekä 20 monipuolista tavarataloa, jotka sijaitsevat maamme suurimpien kaupunkien ydinkeskustoissa. Ensimmäinen Sokos-tavaratalo avattiin Helsingissä olympiavuonna 1952. Kotimainen asiakasomistajien omistama Sokos on osa S-ryhmää. www.sokos.fi  

Emotion
Tänä vuonna 20 vuotta täyttävä Emotion-ketju on kauneuden ja hyvinvoinnin erikoisliike, joka tarjoaa laajan valikoiman kosmetiikan huippumerkkejä, tuoksuja, hiustenhoitotuotteita, päivittäiskosmetiikka, koruja sekä terveystuotteita. Osassa myymälöitä valikoimiin kuuluvat myös alusasut ja sukat. Ketjuun kuuluu 38 myymälää eri puolilla Suomea.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmän päivittäistavarakauppa vastasi asiakkaiden tarpeisiin ja kasvatti edelleen markkinaosuuttaan27.3.2024 09:01:00 EET | Tiedote

S-ryhmän päivittäistavarakauppa onnistui vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin viime vuonna niin hyvin, että S-ryhmä kasvatti ainoana kaupparyhmänä markkinaosuuttaan vuonna 2023. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 8,9 prosenttia vuonna 2023. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,3 prosenttia (+1,3 %-yks.). S-ryhmä on myös ruoan verkkokaupan markkinajohtaja.

S-ryhmän ravintoloiden asiakkaiden suositteluhalukkuus paras 10 vuoteen – ravintoloiden ja henkilöstön vuoden 2023 parhaat onnistujat palkittiin27.3.2024 08:48:26 EET | Tiedote

Asiakkaiden aito kohtaaminen ja henkilökohtainen huomioiminen ovat merkittävä osa asiakaskokemusta. S-ryhmän ravintoloissa asiakaspalvelu on yksi systemaattisen kehitystyön painopisteistä. Ryhmän ravintoloiden asiakastyytyväisyys ja suositteluhalukkuus nousivat kymmenettä vuotta perättäin ja ovat kiitettävällä tasolla. Ravintola-alan ammattilaisia palkittiin hienosta vuodesta ja erityisen hienoista onnistumisista ravintoloiden vetovoiman ja asiakaskokemuksen edistämiseksi valtakunnallisessa tapahtumassa 26. maaliskuuta 2024 Original Sokos Hotel Triplassa.

Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2023 – ”Entistä tiiviimpää yhdessä tekemistä arvoketjussa”26.3.2024 15:07:33 EET | Tiedote

Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu. Vastuullisuuden saralla S-ryhmässä ollaan ylpeitä muun muassa siitä, että tavoite omien päästöjen vähentämiseen täyttyy etuajassa. Ilmastotyössä sitouduttiin asettamaan kunnianhimoinen Net Zero 2050 -tavoite ja luontotyötä edistettiin yhteistyössä kumppaneiden kanssa.

Uusi jätelaki sai suomalaiset ryntäämään kauppaan – kompostoreiden myynti tuplaantunut lyhyessä ajassa26.3.2024 08:25:00 EET | Tiedote

Viime vuodesta alkaen asteittain Suomessa voimaan tuleva jätelain muutos on saanut suomalaiset suuntaamaan kiihtyvällä tahdilla kaupoille. Prisman myyntidatan mukaan muun muassa kompostoreiden ja kodin jätelajittelujärjestelmien myynti on noussut jopa kaksinkertaiseksi viimeisen kolmen kuukauden aikana. Kysyntä on ollut viime vuodesta lähtien niin suurta, että lämpökompostorit jopa hetkeksi loppuivat kaupoista.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye