SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Suomalaiset hemmottelevat itseään myös poikkeusaikana: kotispa-tuotteita ja kodin sisustusta

Jaa
Tavaratalokaupassa korostuvat tänä keväänä kotispa-tuotteet, kodin sisustustarvikkeet ja rento pukeutuminen. Koronakevät hiljensi tavaratalot, mutta Sokos-tavarataloketju ja kauneuden ja hyvinvoinnin Emotion hakivat nostetta digikaupasta.

”Myymälöiden asiakasmäärät tippuivat merkittävästi tänä keväänä, mutta verkkokaupassa menestyimme. Verkkokaupan myynti oli jopa kymmenenkertaista viime vuoteen verrattuna kevään kampanjan aikana. Poikkeuksellinen tilanne myös haastoi meitä kehittämään digipalveluita nopeasti”, kertoo SOK tavaratalo- ja erikoisliikekaupan kehitysjohtaja Päivi Juntunen.

Suomalaiset haluavat huolehtia itsestään myös korona-aikana. Kasvohoitoja ja jalkahoitoja tehdään nyt kotispassa kauneushoitoloiden sijaan. Kasvonaamioiden ja -kuorintojen kysyntä kasvoi. Jalkahoitotuotteiden myynti kasvoi jopa 40 prosenttia.

”Etenkin arvokkaammat naisten ja miesten ihonhoidon merkkituotteet käyvät kaupaksi. Meikkien ja värikosmetiikan kysyntä on kuitenkin selvästi laskenut. Kotitoimistolle ei ehosteta ja toisaalta värikosmetiikkaa halutaan kokeilla ennen ostamista”, Juntunen jatkaa.

Turvallisuussyistä tavaratalojen meikkitesterit ovat olleet pois käytöstä koronatilanteen ajan. Henkilökohtaisen kauneus- ja pukeutumisneuvonnan aloittamista uudelleen kesäkuussa harkitaan parhaillaan.

Tavarataloissa on nyt kerätty asiakkaiden toiveita valmiiksi noutoa varten tai sovittamisen nopeuttamiseksi.

”Käsilaukkuja ja lompakoita on myyty muihin tuoteryhmiin verrattuna enemmän. Niillä halutaan varmastikin hemmotella itseä poikkeuksellisena aikana. Naisten pukeutumisessa klassinen tasaraita ja rennompi vapaa-ajan pukeutuminen korostuvat. Marimekko on ollut sekä asusteissa että naisten pukeutumisessa vahvoilla”, Juntunen kertoo.

Etätyö sekä tilaisuuksien ja isompien juhlien peruuntuminen on vähentänyt klassisen pukeutumisen, kuten juhla- ja työvaatteiden tarvetta. Miesten pukeutumisessa korostuvat vapaa-aikapainotteisuus ja helppous. Miehet ostavat ja miehille ostetaan t-paitoja, huppareita, farkkuja ja chinoja.

Myyntitilastojen nousija on pestävä Pure Waste -kangasmaski, joka on valmistettu kierrätysmateriaalista.

Kotoilu vauhditti kodin sisustus- ja keittiötarvikkeiden myyntiä – kasvua 20 prosenttia 

Kotona oleilu on saanut suomalaiset panostamaan kodin viihtyisyyteen ja keittiötarvikkeisiin. Sokoksella kodin tuotteiden myynti oli tänä keväänä viidenneksen korkeampi kuin viime vuonna. Ruoanvalmistusvälineet ja ruokailuastiat ovat olleet hyvässä nosteessa. Myös makuuhuoneen ja kylpyhuoneen tekstiilien myynti on kasvanut.

 ”Kotiin panostetaan nyt selkeästi. Kodin tuotteiden myyntiä vauhdittaa edelleen se, että ihmiset viettävät enemmän aikaa kotona ja valmistavat myös ruokaa tavallista enemmän kotioloissa. Kodin viihtyisyyttä ja toimivuutta halutaan kehittää”, kertoo kehitysjohtaja Päivi Juntunen.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Päivi Juntunen, SOK tavaratalo- ja erikoisliikekaupan kehitysjohtaja, paivi.juntunen(at)sok.fi, puh. 010 768 1023

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

Sokos
Sokos on muodin ja kauneuden tavarataloketju, joka auttaa asiakasta löytämään oman tyylinsä. Sokos-ketjuun kuuluu verkkokauppa sekä 20 monipuolista tavarataloa, jotka sijaitsevat maamme suurimpien kaupunkien ydinkeskustoissa. Ensimmäinen Sokos-tavaratalo avattiin Helsingissä olympiavuonna 1952. Kotimainen asiakasomistajien omistama Sokos on osa S-ryhmää. www.sokos.fi  

Emotion
Tänä vuonna 20 vuotta täyttävä Emotion-ketju on kauneuden ja hyvinvoinnin erikoisliike, joka tarjoaa laajan valikoiman kosmetiikan huippumerkkejä, tuoksuja, hiustenhoitotuotteita, päivittäiskosmetiikka, koruja sekä terveystuotteita. Osassa myymälöitä valikoimiin kuuluvat myös alusasut ja sukat. Ketjuun kuuluu 38 myymälää eri puolilla Suomea.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote

Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l

Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.

Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote

Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye