Suomalaiset klassisen musiikin tekijät ja toimijat aloittavat yhteistyön Kaija Saariahon juhlavuoden 2022 innoittamina

Kaija Saariahon musiikki on vuosikymmenten saatossa ollut maailmanlaajuisesti suuri inspiraation lähde musiikin opiskelijoille, orkestereille, säveltäjille ja soittajille, järjestäjätahoille ja yleisöille. Vuonna 2022 tuo inspiraatio konkretisoituu koko Suomen klassisen musiikin kenttää yhdistäväksi voimaksi. Joukko arvostettuja suomalaisia orkestereita ja klassisen musiikin vapaan kentän toimijoita tuo kuultavaksemme lokakuussa 2022 Kaija Saariahon 70-vuotispäivän ympärillä Saariahon musiikkia juhlistavan monikirjoisen musiikillisen kokonaisuuden.

Kaija Saariaho. Kuva: Maarit Kytöharju

Yhteistyön tavoitteena on, että suomalainen musiikki ja eri ikäryhmiä sekä uravaiheita edustavat musiikin tekijät pääsevät esitysten myötä esiin uudella laajuudella ja uusien yleisöjen tietoisuuteen. Mukana olevat toimijat tilaavat myös osana juhlavuoden yhteistyötä uutta musiikkia Kaija Saariahon valitsemilta säveltäjiltä.

Saariahon musiikin äärelle kokoontuu juhlavuonna 2022 taiteilijoita useasta sukupolvesta, hänelle läheisimmistä muusikoista (mm. sellisti Anssi Karttunen, sopraano Anu Komsi, kapellimestari Susanna Mälkki ja kapellimestari-viulisti John Storgårds) lahjakkaisiin nuorempiin opiskelijoihin.

Syksyn 2022 aikana kotimaisella yleisöllä on myös mahdollisuus seurata historiallista sävellyksellistä aikajanaa ja kokea kolme Saariahon eri aikoina sävellettyä näyttämöteosta. Vuonna 1981 sävelletty Study for Life saa uuden kantaesityksen 41 vuoden esityskiellon jälkeen näyttämöllisessä Between-produktiossa (Kansallisoopperan Alminsali 31.8.-3.9.). Kansallisoopperassa 21.10. Suomen ensi-iltansa saa Saariahon viimeisin suurteos Innocence-ooppera (2018). Vuodenvaihteessa Musiikkitalossa nähdään myös viimein pandemian vuoksi viisi kertaa siirretty näyttämöllinen La Passion de Simone -oratorio (29.-30.12.).

Kaija Saariahon 70-vuotissyntymäpäivänä 14.10. järjestetään kaksi konserttia: Helsingin kaupunginorkesteri soittaa kapellimestari Susanna Mälkin johdolla Musiikkitalossa Saariahon teokset Notes on Light ja Verbledungen osana laajempaa ohjelmaa. Tampere Filharmonia puolestaan konsertoi Tampere-talon Isossa salissa, jossa kuullaan kapellimestari John Storgårdsin johtamana muun muassa Saariahon Vista-teos. Lisäksi Urut soimaan ry järjestää Musiikkitalossa 15.10. Kaija Saariaho 70 -juhlakonsertin, joka on läpileikkaus hänen pitkästä urastaan. Konsertissa esiintyvät kapellimestari Petri Komulaisen ja Aliisa Barrièren johdolla esimerkiksi Zargos Ensemble ja Avanti!, joilla on pitkä yhteinen historia Saariahon kanssa. Konsertissa kuullaan myös kahdelta säveltäjäopiskelijalta tilatut kamarimusiikkiteokset.

Vuonna 2022 haluamme kohottaa tahtipuikot, jouset ja kuohuvat maljat ennen kaikkea Kaija Saariahon musiikille, mutta myös uusille suomalaisille säveltäjä- ja muusikkopolville ja heidän luomistyölleen!

Kaija Saariaho 70 -tapahtumien toteuttajat ovat Helsingin kaupunginorkesteri, Musiikkitalo, Musiikkitalon säätiö, Musiikkitalon Urut Soimaan Ry, Musiikkiyhdistys Organo Novo Ry, Oulu Sinfonia, Radion Sinfoniaorkesteri, Suomen kansallisooppera ja -baletti, Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, Tampere-talo, Tampere Filharmonia ja Teatro Productions.

Hankkeen yhteistyökumppanit ovat Kulttuuritoimisto Palovaara & Ruusila Oy, Studio Pekka Piippo Oy, Wise Music ja Music Finland.

Lataa Kaija Saariahon juhlavuoden tunnus ja valokuvia täältä.

(salasana: rakkaus kaukoon)

Katso kaikki Kaija Saariaho 70 -tapahtumat täältä.

Kaija Saariaho. Kuva: Maarit Kytöharju

Vihdin kesäteatterin Diivat-näytelmässä rakkaus on lämmöllä ohjaava kohtalon sormi28.6.2022 13:00:00 EEST | Tiedote

Vihdin kirkonkylän kesäteatterissa saa 9. heinäkuuta ensi-iltansa yhdysvaltalaisen lakimiehen ja näytelmäkirjailijan Ken Ludvigin vuonna 2004 käsikirjoittama ja Reita Lounatvuoren kääntämä näytelmä Diivat, alkuperäisnimeltään Leading Ladies. Ludvigin kansainvälisesti vuodesta toiseen menestyneen, sukupuolirooleja ja -oletuksia surutta pöllyttävän komedian ohjaa teatteritaiteen ammattilainen Antti Taipale, joka tunnetaan myös suosittuna drag queen -hahmona Sheila.

Tuomari Nurmion ja Knucklebone Oscarin yhteislevyn ensimmäinen single ja video Dry Bones sekoittaa pyhäkoulukauhua mustaan gospeliin9.6.2022 13:28:02 EEST | Tiedote

Tuomari Nurmio ja Knucklebone Oscar äänittivät vuonna 2018 eepeellisen vereviä tulkintoja vanhoista gospel-biiseistä, mutta eivät saaneet kyllikseen sielua ravitsevasta tripistä rockmusiikin juurille. Armoitettujen pelimannien vuonna 2017 alkanut yhteinen “helvetillisen ja taivaallisen pitkä matka” on eskaloitunut syksyllä ilmestyväksi Believe It Or Not -albumiksi (Stupido Records), jonka ensimmäinen single ja video Dry Bones julkaistaan 16. kesäkuuta.

ELMU-säätiö julkisti vuoden 2022 apurahapäätökset – valtaosa haki tukea konserttitoimintaan tai koulutukseen3.6.2022 12:00:00 EEST | Tiedote

ELMU-säätiö on julkistanut vuonna 2022 myöntämänsä apurahat. Säätiö sai lähes yhtä monta hakemusta kuin viime vuonna, kaikkiaan 168 kappaletta. Valtaosa hakemuksista kohdistui Konserttitoiminta-kategoriaan, toiseksi eniten apurahoja haettiin koulutukseen. Vastuullisuuteen liittyviä hakemuksia tuli vain muutamia, joka kertonee asian heikosta tuntemuksesta – ELMU-säätiö toivookin, että vastuullisuus saisi tulevaisuudessa enemmän huomiota elävän musiikin toimialalla.