Vilkas Group Oy

Suomalaiset tekivät maaliskuussa ennätyssuuria verkko-ostoksia – ”Tämä on sekä erittäin hyvä että todella huono uutinen” – kotimaiset toimet tarpeen

Jaa

Verkko-ostosten koko on hypännyt ennätyslukemiin Venäjän hyökättyä Ukrainaan, kertoo kotimaista verkkokauppaa reaaliaikaisesti seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Keskimääräinen ostos kasvoi peräti 75%, mutta tilauksia tehtiin 30% vähemmän… pian on pelättävissä paha notkahdus”, kertoo indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Juuri nyt on äärimmäisen tärkeää, että suomalaiset toteuttavat asenteitaan ja ostavat suomalaisia tuotteita ja palveluita”, arvioi Suomalaisen Työn Liiton Tero Lausala.

Suomalaiset ovat varautuneet kriisiin ennätyssuurilla verkko-ostoksilla, kertoo tuore Verkkokauppaindeksi.
Suomalaiset ovat varautuneet kriisiin ennätyssuurilla verkko-ostoksilla, kertoo tuore Verkkokauppaindeksi.

Lehdistötiedote 14.4.2022

Suomalaiset ovat tehneet verkossa miltei kaksi kertaa aiempaa suurempia ostoksia Venäjän aloitettua hyökkäyksen Ukrainaan. Yli 2000 verkkokaupan myyntiä reaaliaikaisesti seuraava Verkkokauppaindeksi kertoo 75% kasvusta keskimääräisissä ostoksissa. Indeksiä jo yli 25 vuotta tuottaneen Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski näkee sekä hyvää että vaaran.

”Tämä on sekä erittäin hyvä että todella huono uutinen. Ostosten koon kasvu kertoo, että kansalaiset ovat ostaneet aurinkopaneeleita, generaattoreita, lämpöalustoja ja muuta kriisivaraa. Varautuminen on tietysti hyvä asia. Mutta samalla tilausten lukumäärä supistui 30%, ja jos otetaan huomioon näiden ostosten kertaluonteisuus, pian on pelättävissä paha notkahdus. Se taas on todella huono asia suomalaiselle verkkokaupalle, kaupalle ja koko maalle”, varoittaa Korkiakoski.

Korkiakoski arvioi suomalaisten jatkossa myös säästävän enemmän, mikä uhkaa niin kotimaista tuotantoa kuin kauppaakin.

”Varautumispiikin jälkeen voi silti olla tiedossa ankea aika, nyt tarvitaan varautumista pidemmälle katsoen. Siksi kotimainen tarjonta ja kysyntä on saatava nyt yhdistettyä nykyistä paremmin.”

Kotimaisuus ylös, Amazon myös tulossa

Suomalaisen Työn Liitto (STL) korostaa suomalaisten halua ostaa kotimaista, ja yhä enemmän juuri verkosta.

”Postin tänä vuonna teettämän tutkimuksen mukaan lähes 70 prosenttia suomalaisista aikoo ostaa tulevaisuudessa enemmän kotimaisista verkkokaupoista. Tämä on hieno tulos ja tulee suomalaisen työn kannalta merkittävään aikaan, sillä juuri nyt on äärimmäisen tärkeää, että suomalaiset toteuttavat asenteitaan ja ostavat suomalaisia tuotteita ja palveluita. Haluamme osaltamme auttaa helpottamaan kuluttajan valintaa verkkokauppaviidakossa ja olemmekin päättäneet, että Avainlippu-merkkiä voi hakea myös verkkokaupalle, kertoo STL:n toimitusjohtaja Tero Lausala.

Suomalaisen verkkokaupan pitkän linjan rakentaja Korkiakoski tukee lämpimästi Lausalan ajatusta. STL:n Avainlippu-merkki on mainio esimerkki tavasta, jolla kotimaiset tuotteet ja työ löydetään.

”Verkkokaupan osalta on paljon tehtävää. Kuluttajat haluavat nähdä helpommin ja varmemmin, missä tuotteet on valmistettu ja kuka niitä myy. Kun tämä saadaan aikaan, etenkin suomalaiset pk-valmistajat ja pk-kauppa hyötyvät valtavasti – ja sitä kautta koko talous”, painottaa Korkiakoski.

Korkiakoski muistuttaa myös tulevasta maihinnoususta, joka ravistelee koko Suomen kauppaa.

”Amazon on tulossa Suomeenkin. Mitä valmiimpia olemme, sen parempi koko Suomelle. On myös huoltovarmuudellemme paljon turvallisempaa, että ostamamme tuotteet tulevat kotimaasta eikä jostain kaukaa. Kotimaisuus ja kotimainen kauppa ovat fiksuja sekä taloudelle että turvallisuudelle.”

Lisätiedot:

Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku@vilkas.fi

Avainsanat

Kuvat

Suomalaiset ovat varautuneet kriisiin ennätyssuurilla verkko-ostoksilla, kertoo tuore Verkkokauppaindeksi.
Suomalaiset ovat varautuneet kriisiin ennätyssuurilla verkko-ostoksilla, kertoo tuore Verkkokauppaindeksi.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Vilkas Group Oy
Vilkas Group Oy
Finlaysoninkuja 19
33210 Tampere

0400434244https://www.vilkas.fi/

Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy

”Sohvakauppaankin tullaan vain, jos verkkokauppa jo vakuutti” – Yhä isommat ostokset tehdään verkossa, joka on nyt avain myös kivijalkaan13.1.2022 11:00:00 EET | Tiedote

Verkkokauppa on kasvanut korona-aikana 45 % euroissa laskettuna, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. Samalla verkosta on tullut koko kaupan ydin. ”Ilman hyvää verkkokauppaa eivät ihmiset välttämättä edes tule myymälään”, toteaa Linda Stenman-Kuusilinna, huimaan kasvuun päässeen huonekaluliike Kuusilinnan verkkokaupan vetäjä. Koko kaupan yhtälöä mullistaa Amazonin odotettu tulo. ”Kuusilinna antaa esimerkin, miten kivijalka ja verkko voivat siivittää toisiaan”, sanoo Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.

”Osta pian, ettei joulupukki tuo ei-oota” – Matkahuolto ennakoi jopa 40% kasvua joulun verkkokauppaan, nyt kannattaa suosia kotimaista19.11.2021 11:31:41 EET | Tiedote

Ennätykset rikkoutuvat joulun verkkokaupassa, arvioivat Matkahuolto sekä johtava kotimainen verkkokauppatoimittaja Vilkas Group. ”Jos yllätyksiä ei tule, arviomme kasvusta on nyt 30-40%”, kertoo Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola. Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski painottaa, että kova kysyntä ja globaalit toimitusvaikeudet luovat historiallisen tavarapulan. ”Nopeus on nyt valttia, sekä kuluttajille että kauppiaille. Ihan parasta on ostaa kotimaisesta verkkokaupasta. Koronakaan ei verkossa tartu!”

Verkkoyllätys: Pudotuspeli meneillään, kotimaisista verkkokauppiaista hävisi 25% – ”Isommat porskuttavat, myynti ja markkinointi ratkaisee”13.10.2021 16:00:20 EEST | Tiedote

Verkkokaupan euromääräinen kasvu jatkuu, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. Indeksiä täydentävä selvitys kuitenkin paljastaa, että kotimaisten verkkokauppojen määrä on pudonnut jopa 25% vuoden takaisesta. ”Meneillään on verkkokauppojen pudotuspeli”, arvioi Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Verkkokauppojen hävikin havaitsi selvitystyössään huippuasiantuntija Petteri Erkintalo, jonka mukaan syynä ovat ennen kaikkea koronasta johtuvat globaalit toimitusvaikeudet.

”Luksusta myydään 40% enemmän, kotimaista ja kestävää” – Verkossa myydään nyt hitusen vähemmän, mutta reippaasti isommalla rahalla7.7.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Verkkokauppaan on käytetty vuoden toisella neljänneksellä 15% enemmän rahaa viime vuoteen verrattuna, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. Näin siitä huolimatta, että tilausmäärät putosivat. ”Kallis tavara liikkuu verkossa yhä enemmän, vaikka kivijalassakin jo uskalletaan poiketa”, kiteyttää indeksiä toteuttavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Toimialojen sisälläkin on eroja, ja onnistujat ovat tavoittaneet kuluttajat paljon yleistä trendiä paremmin”, arvioi Klarnan maajohtaja Jacob Segercrantz.

”Verkko ja kivijalka löytäneet toisensa” – Verkkokaupan pääkaupungiksi pyrkivän Tampereen keskustassa liikkeistä jo 60% verkkokauppiaita4.6.2021 09:36:32 EEST | Tiedote

Tampere on selvittänyt ensimmäisenä suurena suomalaiskaupunkina verkkokaupan todellisen tilanteen. ”Lupauksia herättävä tulos”, iloitsee Tampereen Viiden tähden keskusta -hankkeen johtaja Tero Tenhunen. ”Yllättävän iso prosentti, hyvä uutinen”, arvioi puolestaan verkkokauppapääkaupunki-idean isä Markku Korkiakoski. Pormestari Lauri Lyly uskoo, että tutkimustulos antaa Tampereen pääkaupunkitavoitteelle ”tietoa seuraavien askelien tueksi”. Professori Marko Seppänen toivoo Tampereen keskustaan nyt digiajan kauppahalli-efektiä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme